축제가 문화관광에 미치는 영향력에 대한 연구 : 영국의 에든버러 축제와 리즈 웨스트 인디언 카니발을 중심으로 / 김복래 1
국문요약 1
I. 서언 3
II. 축제를 통한 문화관광개발 4
III. 축제가 지역공동체에 미치는 영향 9
경제적 충격 10
사회적 충격 10
문화적 충격 11
IV. 에든버러 축제와 리즈 웨스트 인디언 카니발 12
에든버러 축제 12
리즈 웨스트 인디언 카니발 15
V. 결언 17
참고문헌(References) 19
Abstract 20
초록보기
오늘날 축제는 세계적 관광현상으로 널리 각광을 받고 있다. 특히 저가항공사의 출현에 따라 국내외여행이 갈수록 용이해지고, 글로벌화로 인해 국가 간의 인적·물적 교류가 절정에 달하면서 지난 수십 년간 각종 축제들이 그야말로 폭발적인 성장을 이룩했다. 여러 가지 일련의 이벤트들이 모두 일괄적으로 통 털어 ‘축제’라고 불리면서, 축제가 아닌 것이 없을 만큼 축제의 개념 역시 널리 확장되기 시작했다. 축제관광 이벤트의 구조적 시스템은 다음 세 가지 영역으로 구분된다. 정부, 시장, 마지막으로 효율적인 시민권을 창출하는 ‘제3의 영역(third spheres)’이다. 여기에는 여러 가지 비(非)영리단체, 비(非)정부단체, 자발적인 운동단체, 우호협회, 교회, 자선단체 등이 포함된다. 또한 관광이벤트의 주체는 생산적인 측면에서 이를 계획·조정·운영하는 ‘기획자(organizer)’와 소비적인 측면에서 이벤트가 제공하는 각종 서비스와 관광체험을 즐기는 ‘소비자(consumer)’로 크게 양분할 수가 있다. 또한 학자들은 축제를 통한 관광개발에서 '지역커뮤니티'가 중추적인 역할을 담당한다는데 동의한다. 스티언스트랜드(Stiernstrand)에 의하면, 관광의 경제적 효과는 관광지에서 행해지는 소비, 즉 ‘관광소비’에서 발생한다. 맥도넬(McDonnell), 알렌(Allen), 오툴(O'Toole)(1999)의 연구에 따르면, 이벤트의 가장 중요한 수혜자는 여행, 숙박, 레스토랑, 쇼핑 등 관광연계서비스의 종사자들이다. 이벤트는 외래방문객의 수와 그들의 재방문, 또 축제개최를 위한 보조금과 스폰서십을 확보하는 경우에 대체로 커다란 관광효과를 발휘한다. 과거의 ‘식민지대국에서 관광대국으로’ 발돋움한 영국에서 축제는 문화·경제개발에 지대한 영향력을 행사한다. 영국의 축제기획자들은 많은 (재)방문객들을 유치하는 이벤트를 개발하기 위해 영국의 역사와 문화적인 테마들을 적극적으로 활용하며, 또한 개최도시의 긍정적인 문화 이미지를 주조하기 위해 심혈을 기울인다. 영국이 축제와 이벤트를 개발하고, 개최하는 주된 요인은 관광이 경제적 이익뿐만 아니라, 그 외에도 또 다른 많은 사회문화적인 혜택을 가져오기 때문이다. ‘전통을 존중하는 신사의 나라’ 영국에서는 튼실한 경제와 국가 건설, 또 문화관광개발을 위한 국가전략으로써 축제와 이벤트를 적극적으로 지지·후원하고 있다. 영국정부는 과거의 자유방임적이고 소극적 정부의 역할을 과감하게 탈피해서, 이제 영국의 관광개발과 세계홍보에 발 벗고 나서게 된 것이다. 이는 영국정부가 높은 성장잠재력과 일자리 창출이 가능한 고부가가치 산업인 관광산업이 동안 침체된 영국의 경기 회복에 핵심적인 동력이 될 것으로 판단하기 때문이다. 카메론 수상은 “관광산업이야말로 영국이 절실히 원하는 고용을 창출할 수 있는 가장 빠른 길” 이라고 강조하고, “영국에 들어오는 관광객을 제약하는 장애요소를 제거 하겠다”고 밝혔다. 지난 수 십 년 동안 이벤트와 관광부문에서 ‘정부·민간·지역사회’, 이 삼자간의 역할이 중대한 변화를 겪어왔다. 이는 이벤트와 관광산업에서 영국정부와 비즈니스, 즉 정치·경제부문의 역할이 미증유로 커졌음을 의미한다. 더 나아가서 이는 영국이 관광산업을 경제회복을 위한 최우선 과제로 삼았다는 것이며, 젊은 영국의 시대는 막을 내리면서 또 다시 ‘관록과 전통의 영국’으로 회귀하고 있다는 것을 시사한다본고의 목적은 지역공동체 지향적(community-oriented)인 축제와 이벤트에서 문광이 차지하는 역할과, 역으로 축제가 문화관광에 미치는 효과를 규명하는 데 있다. 본고는 또한 사례연구로서 영국의 다문화축제와 이벤트를 제시할 것이다. 이러한 축제와 이벤트는 문화관광개발과 지역공동체의 관계를 굳게 다지는데 크게 기여한다. 하나의 시장도구로서 잘 기획된 이벤트는 문화관광객들을 유인하는 효율적 수단이 된다. 에든버러 축제나 리즈 카니발의 사례에서도 잘 알 수 있듯이, 관광산업 중에서도 가장 핵심적인 고부가가치 산업인 축제는 문화관광개발에 크게 이바지한다. 축제는 외래방문객과 지역주민 간의 상호적 문화교류를 증진시키며, 이른바 통 큰(?) 손님들, 즉 소비단위가 큰 문화관광객들을 지역 이벤트참여에 적극 유도할 수가 있다. 문화관광은 축제개최지에 많은 혜택을 가져오며, 지역경제에 직·간접적으로 영향을 미친다. 축제에 참가하는 외래방문객들이 소비하는 그 지역의 특산물이나 서비스는 지역경제에 직접적인 효과를 미치지만, 문화관광산업은 관광개발로 인한 그 지역의 미적 손실이나 환경훼손의 문제는 별로 고려하지 않는다. 즉 축제기획자와 정부는 오직 경제적 효과만을 고려할 뿐, 축제가 미치는 사회적 충격이나 영향력 따위는 별로 안중에 없는 편이다. 그래서 골드블라트, 게츠, 할 같은 학자들은 축제의 사회적 영향력에 대하여 더욱 관심을 기울일 필요가 있다고 강조한다. 지역축제개발을 통해 문화관광은 더욱 발전했고, 이러한 축제는 개최에 많은 경제와 문화적 혜택을 가져다주었다. 또한 에든버러 축제나 리즈 카니발의 경우처럼, 이러한 축제의 사회경제적인 제반요소들이 문화관광의 성장에 크게 기여했음을 알 수 있다. 에든버러 축제나 리즈 카니발은 많은 국내외 방문객들을 유치한다. 이 양 축제는 지역경제의 성장과 경제적 이익을 가져왔으나, 오직 심도 있는 연구만이 이 두 축제가 지역경제와 공동체에 미친 경제·사회적인 충격들을 제대로 이해할 수 있을 것이다.
Nowadays, festivals are considered as a 'worldwide tourism phenomenon'. In particular, the UK - in the transition from colonial empire into the great tourist nation - they exercise a huge influence on the British cultural and economic development. That is to say, the festival organizers actively tend to use not only the British history and cultural themes to attract many tourists toward the UK as the 'glorious vanguard of modern West civilization, but also to create the positively cultural image of the festival destination. The reason of why the UK organizes so many cultural events is that tourism and economic opportunities can bring sooner or later social and cultural benefits to the country. In the last decades, the roles among the three parties: government-private sector-local community have changed in the section of event and tourism industry. As above, the UK known as the 'nation of tradition & gentleman' supports cultural events and festivals in order to make strong economy, firm nation-building and culture tourism development strategy. By breaking from the past laisser-faire policy and negative/passive government role, the UK is now eagerly engaged in the campaign of national tourism development and world promotion. This means that the growth of tour industry can be the 'prime mover' in the recovery of the British economy under the depression. The aim of this paper is to analyze not only the role of culture tourism in creating the community-oriented events and festivals, but also the impacts of festivals on the culture tourism. As a case study, we will present two examples of the British multi-cultural festivals and events: Edinburg festivals and Leeds West Indian carnival. The event which is an effective market instrument can attract cultural tourists in the world. The festival and cultural event contribute to the development of culture tourism. Furthermore, they promote the relationship between 'hosts and guests'. They attract consumption-oriented cultural tourists possessing big purchasing power. On the other hand, the culture tourism brings a lot of benefits to the festival destination, but any systematical research on this subject has not been done yet. The festival exercises direct/indirect influences on local economy. The local specialities and services that outer visitors consume during the festival have direct impacts on local economy and business, but the culture tourism industry is not necessarily interested in the loss of local beauty and the environmental degradation. That is, the festival organizer and local government only take account of the economic benefits, but they ignore the implication of socio-cultural impacts on the festival. Thus, famous scholars like Goldblatt, Getz and Hall insist that greater attention should be paid to the socio-cultural impacts over festival. Through the development of local festivals, the culture tourism has developed and such festivals have brought a lot of economic and cultural benefits to the local community. In the case of Edinburgh festival and Leeds carnival we observe that the socio-economic elements of the festival can contribute to the growth of culture tourism. The Edinburgh festival and Leeds carnival attract many domestic and foreign tourists. As stated above, the two festivals bring the economic growth and benefits to the local economy and community, but only in-depth study can help us to comprehend the level of socio-economic impacts of two festivals. Finally, I’d like to suggest some useful lessons learned from Edinburgh Festival and Leeds carnival for the Korean nation dreaming of cultural great nation strategy in the future. It is necessary to develop various creative culture contents that we could observe in the Edinburgh festivals. I took part in many Korean local culture festivals, but the contents of Korean regional festivals seemed to be very similar and monotonous. The definition of cultural industry is differentiated according to the countries: in the US, for example, it is called an entertainment industry, but in the UK, it is designated in the name of ‘creative’ industry. The reason is that the key essence of culture industry is in the human creativeness or creativity, etc. The brilliant futurist Peter Ferdinand Drucker also insisted that the victory and defeat of every country in 21th century would be concluded in the culture industry. Thus, it is a great task for the creative Korea to train top-level creative human resources in culture tourism & festival industry. On the other hand, as we observed in the successful case of the Leeds carnival based the other’s aboriginal culture it is for us a proper time to accept the multi-cultural or plural-cultural contents in Korean peninsula which already embraces more than one million immigrants in order to develop or transform them into Korean or Koreanized festival contents. Because the space of festival or festivity where us-ness and other-ness, or internal local people and external visitors intersected mutually to become ‘oneness’ may be the most humanitarian and most beneficial instrument to integrate various peoples for national harmony.