본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

목차보기

목차

생태주의로 본 보이스의 미술 / 윤희경 1

I. 서론 1

II. 심층생태학과 생태주의적 세계관 : 네스 - 베이트슨 - 가타리 2

III. 보이스 미술의 생태주의적 관점 - 연관된 생태 시스템으로서의 인간, 자연, 사회 6

IV. 생태주의 운동가로서의 보이스의 다양한 활동: 독일학생당에서 녹색당까지 11

V. 생태주의적 총체예술 18

VI. 결어 25

참고문헌 28

Abstract 30

질의 / 이현애 32

종합토론 34

초록보기

The modern philosophy founded by Bacon and Descartes separated the human from nature. Since then nature has been regarded inferior to men and as an object to be dominated and exploited for the sake of human being. That anthropocentricism has destroyed nature, resulting the crisis of ecological system as well as of human existence. Facing these crisis appeared a new perspective called ‘deep ecology’, which sees the whole biosphere as a system consisted of numerous smaller, organically related with one another subsystems. Mankind is just one of these subsystems, not holding any supremacy over nature. Deep ecology considers human mind or society also as one of ecosystems. Therefore, to achieve the well-balanced healthy total ecosystem, not only environmental subsystems, but also human mind and society are important. Joseph Beuys is a pioneer artist, who expressed the ecological crisis and tried to find a solution in his art, based on deep ecology. He got over the dichotomy of men and nature. Starting from the awareness and diagnosis of the total ecosystem, Beuys went to provide and practice the solution. He thought that the fundamental reason of the crisis lies in human mind and society and that to solve problems, social structure and the inner world of men has to be challenged. Beuys’s view has common ground with the deep ecological philosophy by Naes, Bateson and Guattari. Beuys’ early object art and actions revealed similar mechanism of nature, human mind and social system; and they called for the restoration of broken relationships between them. Furthermore, he founded social movement organizations such as German Student Party and the Green Party, playing a leading role there. One of the main issues of these organizations was to create ideal ecological system through changing men’s inner world with creativity and freedom, and reforming the social and economical structures. In this way Beuys’ concept of extended art as a ‘social sculpture’ developed into a ‘ecological sculpture’. One of the most successful examples for that was <7000 oak trees> project, with which 7000 oak trees were planted throughout Kassel for five years(from 1982’s Dokumenta 7 to the next Dokumenta in 1987). For him planting of trees was an only symbolical action; to change people’s mind and economical system was much more significant. Therefore, he developed this project into the environmental movement, holding numerous campaigns. In , one of his latest projects, Beuys tried to restore Altenwerder in Hamburg, the most terribly polluted site. He wished to extend the project into establishing a ecological movement and research organization as well as funding foundation. This project, even though not realized because of insufficient public understanding, brought out most clearly the core of his art on deep ecological thought.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
중세말 문학적 상상력의 근원으로서의 시각이미지 : 단테의 『신곡』과 당대 종교미술을 중심으로 이은기 pp.7-29

보기
다비드의 회화에 나타난 프랑스혁명의 평등사상 연구 박화선 pp.31-56

보기
타마라 드 렘피카(Tamara de Lempicka)의 1920-1930년대 작품에 나타나는 여성 이미지 연구 : 가르손(garçonne) 이미지를 중심으로 이지혜 pp.57-80

보기
요셉 보이스의 작업에 공존하는 기독교와 샤머니즘 연구 송혜영 pp.81-108

보기
데이비드 호크니(David Hockney)의 초기 구상회화에 나타나는 언어적 요소와 평면 인식에 관한 연구 김행지 pp.109-143

보기
제프리 쇼(Jeffrey Shaw)의 뉴미디어 설치미술 : 물리공간과 가상공간 사이의 긴장 손부경 pp.145-169

보기
Passage of demons of tool for meditation? : monstrous and deformed bodies in Hieronymus Bosch's garden of earthly delights triptych Sohn sooyun pp.171-198

보기
미국 초기 모더니즘 속의 자연과 '여성성' : 앤 브리그먼과 여성 작가들 조은영 pp.199-227, 355-358

보기
생태주의로 본 보이스의 미술 윤희경 pp.229-261, 358-360

보기
아나 멘디에타(Ana Mendieta) : 대지와 신체의 접점(1972-1985) 정연심 pp.263-294, 360-362

보기
통섭학으로서의 생태미술 : 생태주의 미학의 새로운 전망 정헌이 pp.295-328, 362-363

보기
에두아르도 카츠(Eduardo Kac)의 '새로운 생태'에 관한 연구 : '바이오봇'과 유전자이식 미술을 중심으로 전혜숙 pp.329-354, 363-371

보기

참고문헌 (27건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 Utopia bei Joseph Beuys und seine schritte zur (politischen) verwirklichung 소장
2 송명규, 심층생태학과 사회생태학의 논쟁에 대한 비판적 고찰 , 한국 도시행정학회 도시행적학보 제 16집, 2003, 12, pp. 45-61. 미소장
3 요셉 보이스의 <20세기 종말> 소장
4 가타리의 생태학적 문제제기 : 세 가지 생태학 소장
5 Joseph Beuys: Pioneer of a Radical Ecology 네이버 미소장
6 Altenberg, Theo, Oswald Oberhuber, Gespraeche mit Beuys, Klangenfurt:: Ritter Verlag, 1988, 미소장
7 Bateson, Gregory, Step to an ecology of mind, 박대식 역, 마음의 생태학, 책세상, 2006 미소장
8 Beckmann, Lukas, “The Cause lie in the Future”, in: Gene Ray(edit.), Joseph Beuys - Mapping the Legacy, New York: Distributed Art Publishers Inc., 2001, pp. 91-111. 미소장
9 Art, Ecological Restoration, and Art Education 네이버 미소장
10 Dagmar, Marion / Diwo, Gabriela, Gesellschaftskritische Aspekte bei Joseph Beuys, Lotar Baumgarten und Ingo Günther, Diss. Rheinischen Friedrich-Wihlems-Universität zu Bonn, 1993. 미소장
11 Beate Else, Studien zu der Installation von Joseph Beuys. Ein Beitrag zur Gegenstandssicherung, Diss. Rheinischen Friedrich-Wilhelms Universität zu Bonn, 1992. 미소장
12 Contradictory Modernities: Conceptions of Nature in the Art of Joseph Beuys and Gerhard Richter 네이버 미소장
13 Gauss, Silvia, Joseph Beuys Gesamtkunstwerk Freie- und Hansestadt Hamburg, 1983/84, Wangen/Allgäu: FIU-Verlag, 1995. 미소장
14 Guattari, Félix, Les trois écologies, 윤수종 역, 세가지 생태학, 동문선, 2003. 미소장
15 Gottwald, F.-T. / Klepsch, A. (edit.): Tiefenökologie. Wie wir in Zukunft leben wollen. München, 1995. 미소장
16 Hildebrandt, Carla, Bildung aus ökologische Perspektive - Psychodrama, Tiefenökologie und erweiterter Kunstbegriff als interdisziplinäre Impulse, Diss. Technische Universität Braunschweig, 2000. 미소장
17 Kolossa, Alexandra, Das neue Bild der Natur in der zeitgenössischen Kunst, Diss. Universität Trier, 2003. 미소장
18 Mesch, Claudia, “Institutionalizing Social Sculpture, Beuys’ Office for direct Democracy”, in: Joseph Beuys, The Reader, Cambridge, MA: MIT Press, 2001, pp. 198-217. 미소장
19 Rappmann, Rainer, “Dieser nacht, in die die Menshcen...” / Petra Kelly ; Joseph Beuys, Wangen: FIU-Verlag, 1994. 미소장
20 Stachelhaus, Heiner, Joseph Beuys (English, translated. by David Britt), New York: Abbeville Press, 1991. 미소장
21 Strelow, Heike(edit.), Ökologische Ästhetik - Theorie und Praxis künstlerischer Umweltgestaltung, Berlin, 2004. 미소장
22 Stüttgen, Johannes, Zeitstau. Im Kraftfeld des erweiterten Kunstbegriffs von Joseph Beuys, Stattgart: Urachhaus Verlag, 1988. 미소장
23 Tisdall, Caroline, Joseph Beuys, New York: Thames and Hudson, 1979. 미소장
24 Tisdall, Caroline, Joseph Beuys, Coyote, München: Schirmer-Mosel, 1988. 미소장
25 Avantgarde und soziales Bewußtsein: Das Beispiel Joseph Beuys 네이버 미소장
26 Volkerm, Harlan / Rainer, Rappmann / Peter, Schata, Soziale Plastik, Materialen zu Joseph Beuys, Achber: Archberger Verlag, 1984. 미소장
27 Weber, Christa, Vom erweiterte Kunstbegriff zum erweiterten Pädagogikbegriff: Versuch einer Standortbestimmung von Joseph Beuys, Diss, Frankfurt/M, 1991. 미소장