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미술적 사고에 대한 탐구 / 김황기 1

〈요약〉 1

I. 서론 1

II. 학문적 사고의 중요성 3

III. 미술적 사고 5

1. 미술적 사고의 차원 5

2. 미술적 사고의 작용 7

3. 미술적 사고의 특징 16

IV. 결론 17

【참고문헌】 19

【Abstract】 21

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본 연구의 목적은 미술적 사고에 대하여 탐구하는 것이었다. 미술적 사고와 관련하여 미술적 사고의 차원, 미술적 사고의 작용으로 구분하여 살펴보았다. 미술적 사고의차원에서 연구자는 전(全)사고를 거론했다. 의식적 사고와 무의식적 사고가 융합된 망아적(忘我的) 상태인 전사고를 자신의 능력을 극대화하고 진정한 자신을 알게 해 주는 사고로서 다른 학문 영역에서 강조하지 않는 미술적 사고라고 주장했다. 미술적 사고의 작용에서는 시각적 사고, 감정적 사고, 몸적 사고를 거론했다. 이 사고들이 미술이 다른 학문과 다름을 만들어내는 사고라고 보았기 때문이다. 시각적 사고는 발산적이고 창의적인 사고임을, 감정적 사고는 일에 대한 투지와 정열과 관계되는 사고임을, 몸적사고는 이전에 없던 새로운 경험구조를 이끌어 내는 자신만의 이해, 지혜를 이끌어 내는 사고임을 강조했다.

The purpose of this study was exploring the concept of artistic thinking. I consider that artistical thinking is twofold. One is for the dimension of thinking and the other is the function of thinking. I suggested whole awareness as the dimension of thinking in art. Whole awareness that is the state of fusion of the conscious and the unconscious thinking is self-effacement that maximize our capacity and let us know genuine us. Whole awareness is artistic thinking that other principles do not consider important one. I raised visual thinking, emotional thinking, kinesthetic thinking as the function of thinking in art. These three is the thinking that make difference between art and other principles. I think that visual thinking is divergent creative thinking, that emotional thinking is constituted by drives and instincts, and that kinesthetic thinking brings own understanding and wisdom on us. We should appreciate that perception and thinking, which is evoke wonder, are the important part of art. The perception and thinking is the fundamental for the soul or sprit of human being.

권호기사

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기사명 저자명 페이지 원문 목차
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참고문헌 (25건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 A Study on Educational Meanings of the Body in Philosophy of Merleau-Ponty 소장
2 phenomenological approach to the concept of "Mom" in early childhood education, focusing on Merleau-Ponty's phenomenology of perception 소장
3 정혜진(2007). 호모크레아토: 예술가의 조건 . 서울: 미진사. 미소장
4 조희경․최경희(2005). 과학 교육의 이론과 실제 . 서울: 교육과학사. 미소장
5 Csikszentmihalyi, M. (2003). Beyond boredom and anxiety. (이삼출 역). 몰입의 기술 . 서울: 더불어 책. (원저출판, 2000) 미소장
6 Damasio, A. R. (1999). Descartes' error. (김린 역). 데카르트의 오류: 감정,이성, 인간의 뇌 . 서울: 중앙문화사. (원저출판, 1994) 미소장
7 Gadamer, H. G. (2000). Wahrheit und Methode. (이길우․이선관․임호일․한동원 역). 진리와 방법 . 서울: 문학동네. (원저출판, 1960) 미소장
8 Gardner, H. (2007). Multiple intelligences. (유경재, 문용린 역). 다중지능 .서울: 웅진지식하우스. (원저출판, 1983) 미소장
9 Gardner, H. (2008). Five minds for futures. (김한영 역). 미래마인드: 미래를성공으로 이끌 다섯 가지 마음 능력 . 서울: 재인. (원저출판, 2006) 미소장
10 Kriger, V. (2010). Was ist ein kunstler? (조이한․김정근 역). 예술가란 무엇인가 . 서울: 휴머니스트. (원저출판, 2007) 미소장
11 May, R. (1999). The courage to create. (안병무 역). 창조와 용기 . 서울: 범우사. (원저출판, 1975) 미소장
12 Mckim, R. H. (1989). Thinking visually. (김이환 역). 시각적 사고 . 서울: 평민사. (원저출판, 1984) 미소장
13 Polanyi, M. (1992). Meaning. (김하자․정승교 역). 지적 자유와 의미 . 서울:범양사.(원저출판, 1889) 미소장
14 Root-Bernstein, R. & Root-Bernstein, M. (2007). The spark of genius. (박종성 역). 생각의 기원 . 서울: 에코의 서재. (원저출판, 1999) 미소장
15 Steiner, R. (2003). Theosophie. (양억관․타카하시 이와오 역). 신지학 . 서울:물병자리. (원저출판, 1924) 미소장
16 West, T. (2011). In the minds eye. (김성훈 역). 글자로만 생각하는 사람 이미지로 창조하는 사람 . 서울: 지식갤러리. (원저출판, 2009) 미소장
17 Zeki, S. (2003). Inner vision. (박창범 역). 뇌로 보는 그림 뇌로 그리는 그림 .서울: 시공사. (원저출판, 2000) 미소장
18 Arnheim, R. (1969). Visual thinking. LA: University of California Press. 미소장
19 Discipline-Based Art Education: Becoming Students of Art 네이버 미소장
20 Csikszentmihalyi, M. & Robinson, R. E. (1990). The art of seeing: An inter -pretation of an aesthetic encounter. California: A joint publication of the Paul Getty Museum and the Getty Education Institute for Arts. 미소장
21 Fergurson, E. (1992). Engineering and the minds. Cambridge, Mass: MIT Press. 미소장
22 Gardner, H. (1983). Frames of mind: theory of multiple intelligence. New York: Basic Books. 미소장
23 John-Steiner, V. (1985). Notebook of the mine: explorations of thinking. Albuquerque: University New Mexico Press. 미소장
24 Metropolis, N., Donald, M., Rota, Gian-Carlo, & Los Alamos Scientific Laboratory. (1987). New directions in physics. Boston: Academic Press. 미소장
25 Sacks, O. (1983). Awakenings. New york: Summit. 미소장