생몰정보
소속
직위
직업
활동분야
주기
서지
국회도서관 서비스 이용에 대한 안내를 해드립니다.
검색결과 (전체 1건)
원문 있는 자료 (1) 열기
원문 아이콘이 없는 경우 국회도서관 방문 시 책자로 이용 가능
초록보기 더보기
최근 전 세계적으로 한국과 한국문화에 대한 관심이 증폭되면서 한국어를 학습하고자 하는 외국인 학습자도 지속적으로 늘어나고 있으며 한국어 학습목적과 연령, 성별, 국적, 종교 등도 더욱 다양해지고 있다. 외국인 학습자의 학습목적이나 배경이 다양한 만큼 학습내용이나 학습환경, 그리고 교사의 역할에 대한 요구도 더욱 다양해지고 있는 추세이다. 그러나 아직 교육현장에서는 한국어 교사의 역할에 대한 교사의 인식이 학습자의 기대역할에 미치지 못하고 있는 실정이다. 따라서 본고에서는 학습자와 교사의 역할 인식에 대한 조사를 바탕으로 한국어 교사가 기대역할을 성공적으로 수행할 수 있기 위해서는 교사양성단계에서부터 교사의 역할에 대한 체계적인 교육을 실시하여야 할 필요성을 제기하였다.This study is to propose that a professional teacher education is needed for Korean language teachers to perform their role properly that is expected from the learner through examining the role of the korean language teacher in Korean language education.
Korean language teacher deals with foreign learners who cannot express their idea perfectly in Korean; therefore, korean language teacher is required to pay careful attention and to do various jobs as well as to have a language teacher’s special quality.
Recently, the number of foreigners who are to study Korean language is steadily increasing with the amplification of the interest on Korea and Korean culture. Their purpose of study, age, gender, nationality, and religion are getting more various as the increase of the number of learners. As a result of it, requirement of learning content, learning environment, and the role of the teacher are getting more and more various.
However, Korean language teachers’ awareness on their role do not reach the learners’ expectation in the educational field. This study raises the need of ‘Korean Language Teacher Theory’ from the teacher training stage for korean language teachers to perform their expectation role successfully, on the basis of the survey of learners and teachers on awareness of the role of the Korean language teacher.
권호기사보기
참고문헌 (18건) : 자료제공( 네이버학술정보 )더보기
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
도서위치안내: 정기간행물실(524호) / 서가번호: 국내08
2018년 이전 정기간행물은 온라인 신청(원문 구축 자료는 원문 이용)
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
* 표시는 필수사항 입니다.
* 주의: 국회도서관 이용자 모두에게 공유서재로 서비스 됩니다.
저장 되었습니다.
로그인을 하시려면 아이디와 비밀번호를 입력해주세요. 모바일 간편 열람증으로 입실한 경우 회원가입을 해야합니다.
공용 PC이므로 한번 더 로그인 해 주시기 바랍니다.
아이디 또는 비밀번호를 확인해주세요