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페이스북, 트위터 등 소셜 네트워크 서비스가 대중화되면서 ‘소셜’이라는 단어가 유행처럼 쓰이고 있다. 이 글은 지금의 ‘소셜’이 이전의 ‘소셜’과 어떤 차이가 있는 지에 대해 시론적으로 분석을 시도하였다. 이를 위해 대표적인 소셜 네트워크 서비스라고 할 수 있는 페이스북을 소프트웨어로 규정하고 행위자 네트워크 이론적 관점에서 분석했다. SNS는 사람과 사람 사이의 관계라 할 수 있는 다양한 ‘소셜’ 수단, 행위 등을 소프트웨어화한 웹 기반의 소프트웨어다. 소프트웨어는 문화에 영향을 미치는 동시에 문화의 산물이다. 행위자 네트워크 이론은 인간뿐만 아니라 비인간에게도 동등한 비중을 두고 있으며, 소프트웨어는 디지털 사회에서 대표적인 비인간 행위자라고 할 수 있다. 페이스북에서 사람과 사람만이 네트워크를 형성하는 것이 아니라 사람과 페이스북도 네트워크를 형성하고 있다. 페이스북도 중요한 행위자다. 소프트웨어 페이스북이라는 비인간 행위자와 인간 행위자들 사이의 교호에서 매개자적 역할을 하는 것이 알고리즘이다. 알고리즘은 소프트웨어에 대한 명령의 집합으로 페이스북 이용 행위를 고유의 논리로 통제하고 있다. 눈에 보이지 않지만 페이스북의 특성이 가장 잘 드러나는 것이 알고리즘이다. 모든 알고리즘을 분석할 수는 없기에 관계의 알고리즘으로써 ‘친구찾기’, 콘텐츠 노출의 알고리즘으로써 ‘엣지랭크’, 자본의 알고리즘으로써 ‘익스체인지’를 분석 대상으로 선정했다. 분석 결과, 페이스북과 같은 소프트웨어로 인해 사람과 사람 사이의 관계라는 이른바 ‘소셜’이 고양되거나 확장되는 것이 아니라, 인간, 비인간이 혼종적으로 엮인 새로운 혹은 포스트 ‘소셜’ 양식이 작용하는 네트워크가 형성되고 있었다.As social network services(SNS) are popularized, the ‘social’ aspect has become more of an epidemic. This paper attempts to explore the difference between modern ‘socializing’ and traditional forms of ‘socializing’. By definition, Facebook can be called a typical social network service. This paper analyzes Facebook according to the actor-network theory. SNS isweb-based software that digitalizes various forms of ‘socializing’. ‘Socializing’ is regarded as a person-to-person network. Different software affects different cultures and is also a product of those culturesat the same time. Actor-network theory assigns equal weight to human-actors and nonhuman-actors. Software can be representative of nonhuman actors in a digital society. On Facebook, users and Facebook have formed a network as well as the users themselves forming a person-to-person network. Here, Facebook is an important actor. The algorithm is the ‘mediator’ in association with the nonhuman actor (Facebook) and the human actors (Facebook users). The algorithm, which consists of logic and control, has a crucial role in the software. This paper analysed Facbook’s representative algorithms: : ‘finding friends’ as an algorithm for friendship; ‘EdgeRank’ as an algorithm for the contents;
‘Exchange’ as an algorithm for advertisements. As a result, the ‘social’ component is not enhanced and expanded by software as it is on Facebook. Modern ‘social’ modes of communication can be formed by humannonhuman hybrid networks.
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