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Regional cooperation is an important theme of tourism development these days, as a strategic measure to realize resource share, mutual complementarities, interactive marketing and common development. The competition between different regions has entered into a new stage ? regional competition. In the process of regional tourism cooperation in the region of Northeast Asian countries, Korea, China, and Japan have displayed incomparable vigor and superiority. The three cities of Seoul, Beijing, and Tokyo in this area have become the most developed tourism region and the clustering region of tourism industry. However, global economy has been entering the stage of localization. Under this background, the question of how to deepen the regional tourism cooperation continuously in the region of Northeast Asia countries has become the hot issue discussed in various domains. This paper discusses the regional tourism competition and cooperation in the region of Northeast Asia countries.

지금까지 관광분야는 지역경쟁시대에서 최근 관광자원 공유, 상호보완, 공동개발 및 마케팅 등 지역관광개발에 있어서 지역관광협력은 매우 중요한 이슈로 등장하였다. 본 연구의 목적은 동북아시아의 지역관광개발에 있어서 경쟁과 협력에 대하여 지역협력모형을 바탕으로 한국, 중국 및 일본 간 관광 협력관계를 분석하고 향후 발전방안을 제시하였다. 또한 지금까지 한국, 중국 및 일본은 관광산업에서 서로 경쟁에만 초점을 두어왔지만, 향후 상호발전을 위해 관광클러스터 구축을 통한 지역관광협력관계를 심화시킬 수 있는 방안을 제시하였다.

참고문헌 (14건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 Partnership and regional tourism in Brazil 네이버 미소장
2 Bramwell, B. & Lane, B. (2000). Tourism collaboration and partnerships: politics, practice and sustainability, Channel View Publications, U.K. 미소장
3 Caffyn, A. (2000). Is there a tourism partnership life cycle? Tourism collaboration and partnerships: politics, practice and sustainability. 200-229. 미소장
4 Journal of Travel Research 네이버 미소장
5 Huybers, T. & Bennett, J. (2003). Inter-firm cooperation at nature-based tourism destinations. Journal of Socio-economics, 32, 571-587. 미소장
6 Tourism destinations as clusters: Analytical experiences from the New World 네이버 미소장
7 Nash, R. (2006). Causal network methodology: Tourism research applications. Annals of Tourism Research, 33(4), 918-938. 미소장
8 Qinxue, A. (2004). A general model and principle of regional tourism cooperation. Commercial Economics Review, 40-44. 미소장
9 Interorganizational relations in tourism 네이버 미소장
10 Developing an evolutionary tourism partnership model 네이버 미소장
11 Cross-Border Partnership in Tourism Resource Management: International Parks along the US-Canada Border 네이버 미소장
12 Understanding Social Partnerships 네이버 미소장
13 Peripheries of the Periphery: Tourism in Tobago and Barbuda 네이버 미소장
14 Spatial Modeling: Suburban Leisure in Shanghai 네이버 미소장