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태블릿PC나 스마트 디바이스를 포함한 디지털 디바이스 개발 확산으로 인한 아동의 디지털 디바이스 활용이 보편화되면서 다양한 아동용 에듀테인먼트 콘텐츠가 개발·연구되고 있다. 그에 비해, 아동전용 온라인 디지털디바이스 플랫폼 연구는 저조하고 대부분의 아동들이 성인들이 사용하는 디바이스를 활용하고 있는 실정이다. 따라서 본 연구는 미취학아동 행동패턴 분석 및 부모의 양육행태 분석을 통해 미취학아동용 에듀테인먼트용 디지털디바이스를 디자인하는데 있어 고려해야할 핵심 사용자경험 디자인 요소 도출을 통해 궁극적으로 아동용 디지털디바이스 플랫폼 연구의 기초적 틀을 제공하는데 기여하고자 한다. 본 연구의 범위는 아동을 위한 교육매체로 학계적·실제적으로 교육효과를 인정받고 있는 에듀테인먼트 분야에 초점을 맞추어 진행되어졌다. 연구대상은 디지털디바이스를 활용한 교육적 효과가 클 것으로 예상되는 피아제의 인지발달단계 중 직관적 사고기의 5세에서 7세의 미취학 아동을 대상으로 진행되어졌다. 연구방법으로는 미취학아동을 대상으로 에스노그라피를 실시하여 아동의 정서발달, 인지발달, 사회성발달 특성을 알아보고 부모를 대상으로 컨텍스츄얼 인콰이어리 및 심층인터뷰를 실시하여 양육행태를 알아보았다. 이를 바탕으로 발견된 결과들의 상호연관성을 분석하여 사용자경험 디자인 핵심요소를 도출하였다. 분석결과, 미취학아동을 위한 에듀테인먼트용 디지털디바이스는 형식적 측면에서 주인의식, 자기주도력, 부모의 간접적 관여가 도출되었고 내용적 측면에서는 스토리와 동적요소와의 개연성, 긍정적 자기모형화, 타인에 대한 공감능력이 도출되었다.As the development of digital devices including tablet PCs and smart devices has proliferated, children's use of digital devices has become more common. So that online edutainment contents for children have been also studied in various ways. In contrast, this is much less studied about digital devices’ platform for children. In addition, most children are using digital devices which made for adults instead of devices for them. Therefore, the purpose of this study is to find out user experience design key factors for the edutainment digital device through analyzing preschool children’s behavioral patterns and parenting behaviors. Through this, it is expected to contribute to build the foundation stone of the study in digital devices for children. Main scope of this study is the edutainment filed which has highly been appreciated from the educational effect point of view not only in academia, but also in practice. The main subject of this study is preschool children from 5 to 7 who are named ‘the intuitive thought substage’ by piaget. The main method of this study is to analyze preschool children’s behavioral patterns in terms of emotional development, cognitive development and social development by ethnography research and to find out their parenting behavior by contextual inquiry research and in-depth interview targeting their parents. On the basis of the above, we produced the user experience design key factors through analyzing interconnections between findings of these researches above. As a result, it is found out ‘Ownership’, ‘Self-directing Ability’ and ‘Indirect Participation’ as the user experience design key factors in formal direction. And it is found out ‘Probability between stories and dynamic elements’, ‘Positive Self-Modeling’ and ‘Empathic Ability to other people’ as the user experience design key factors in contextual direction.
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