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본고에서는 미국으로 입양된 신선영의 과 유럽으로 입양된 마야 리 랑그바드의 를 연구대상으로 하여 해외 입양인 여성문학의 한 양상을 분석하였다. 해외 입양인들은 제3세계의 유색인종으로서 백인들의 제1세계로 강제로 밀려났고 고통을 견디며 영어와 유럽어를 익혔다. 그리고 그들은 그 언어를 통해 모국의 문화유산을 새롭게 구성해낸다. 이들은 감정이 배제된 목소리로 자신의 현실을 객관화시키고 문제의 본질로 향해 나아가는 이성적 방식을 취하고 있다. 이는 침묵에서 벗어나 마침내 발화의 주체가 된 하위주체의 모습이다. 신선영은 여러 종교와 문학 작품들에서 연상된 파편들을 콜라주하는 방법을 택하고 있으며 풍부한 문학적 토양과 열정적인 상상력을 내포한 새로운 시를 창조하고 있다. 한 편의 시는 파편화된 단어들의 나열로 콜라주 되어 있어 완결되거나 고정된 의미를 갖지 않고 계속 운동하면서 다양한 의미를 창조한다. 또한 마야 리 랑그바드가 양모와 생모와 자신에게 던지는 질문의 형식으로 쓴 시집 와 한국에서 가족을 만난 후에 씌어진 시들을 각기 탈영토와와 재영토화라는 개념으로 분석하였다. 이들은 입양인/여성/타자이면서 새로운 영역으로 나아가는 창조적 노마드라는 점에서 의미 있는 소수자이며 이들의 문학은 소수자문학의 새 지평을 확장한다는 점에서 의의를 갖는다.I studied Korean-American poet Shin Sun Yung's and Korean-European poet Maya Lee Langvad's to analyze the overseas Korean women adoptee literature. The overseas Korean adoptees were expelled from Korea to the white's world violently to learned English and European language. And they recreate the culture of motherland with the language. They objectify their reality by cool voice and go forward the core of the problems reasonably. They become the subaltern as speaking subject from the repressed silence. Shin Sun Yung collage the broken pieces from several religion and literature. And the poetry she create is the product of a fertile imagination. A collage poem with words doesn't make complete meaning. Maya Lee Langvad wrote question style poems before she come back Korea to meet family in . After meeting family, she write again questionalies to biological mother, sister and herself. I analyze them by the idea of deterritorialization and reterritorialization. They are meaningful minority because they are creative nomad to go to the new province of adoptee women. And their literature are important because they expanse new horizon of the minor literature.
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