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실질적으로 우리 사회의 사회 구성원들의 ‘융합’을 교육할 필요성이 제기된다. 이에 적극적으로 도덕과에서의 ‘인간의 정상적 경험을 통한 다문화주의’가 적용될 필요가 있다. 이 ‘인간의 정상적 경험을 통한 다문화주의’는 타문화의 인정을 넘어서서 실제로 다문화들이 문화 공동체의 구성원들의 삶의 실현에 기여할 수 있도록 조성하는 것이다. 즉 단순한 다문화의 동화주의를 강조하는 것이 아니며, 또한 전체 구성원에 기여하지 못하는 문화를 벗어나고자 하는 것이 아니다. ’인간의 정상적 경험을 통한 다문화주의” 입장은 한 차원 높은 통일체로 종합되는 문화가 가능한 것을 시도하는 것이다. 이에 도덕과 교육은 다문화 교육에 있어서 ‘융합적 다문화교육’과 ‘인간의 정상적 경험을 통한 다문화주의’를 망라하는 ‘다문화사회정의교육’으로의 교육과정진행을 위한 노력이 전개되어야 할 것으로 본다. 다문화 사회로 가는 상황에서 도덕과 교육 관계자들은 다문화 사회에서 학생들에게 올바른 다문화 윤리적 인식과 도덕적 문제를 융합적으로 파악하게 하는 내용을 강화하여야 할 것이다. 따라서 이제 도덕과 교육은 우리 사회의 다문화 상황에서 전개되는 다양한 문화의 펼쳐짐을 이해하고 다양한 구성원의 융합이라는 측면에서 ‘다문화사회정의교육’의 입장을 강화하여야 할 것이다.It is time to strengthen multicultural education vision of the moral curriculum. The multicultural education in the moral curriculum is demanded for our well ordered society. Practically, all members of society need learning convergency each other. Moral education experts have to catch on "multicultural education as normal human experience" for indiscriminate moral education class. So, That multicultural education in moral curriculum expend other culture understanding, watch practice the good relationship between majority curture and minority culture. The moral education authorities have to said they would train moral teachers after this time for the multicultural education class and distribute a textbook on multicultural contexts writing as soon as possible. Moral curriculum search a work aware understanding of multicultural reality. So my project told the multicultural social justice education come true convergence with moral curriculum. Therefor moral education experts is based on finding resources of well ordered education that multicultural education reveal preparing good multisociety contexts in moral education.
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