권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
The purpose of this study is to investigate Chaos theory to see if Chaos theory has possibility for the paradigm of art education.
This study shows that Chaos theory is more realistic paradigm than traditional one, because first, the nature of art is chaotic, complex, and un-predictable like Chaos theory, and second, Chaos theory try to explain chaos, complexity, and un-predictability.
Chaos theory gives us useful information for nature of art and art education. It is threefold. First, it has the possibility of the new paradigm which include both the viewpoint of natural science and human science·social science. Second, it can help theory and practice be closely connected. Third, it can be the theory which can support the art and art education.기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 목차 |
---|---|---|---|---|
가상박물관(Virtual Museum)과 시각문화미술교육의 통합적 접목에 대한 소고 | 강인애 | pp.1-29 |
|
|
전통회화 재료로서 견(絹)의 특성과 교육적 활용 | 김선영, 김선아, 이주원 | pp.31-49 |
|
|
컴퓨터그래픽을 활용한 집단미술치료가 청소년 스트레스 감소에 미치는 영향 : 실업계 고등학생을 대상으로 | 김선현, 최순주, 채혜신 | pp.51-76 |
|
|
미술교과서에 제시된 현대미술 도판 분석을 통한 미술교육 역량강화 방안 연구 | 김영길 | pp.77-102 |
|
|
카오스 이론의 미술교육학적 의의 탐구 | 김황기 | pp.103-122 |
|
|
'사실주의' 구축주의 조각에 나타난 시간성 | 박숙영 | pp.123-148 |
|
|
미술교육에서의 광고 미학 | 이은적 | pp.175-199 |
|
|
집단분석적 미술치료 고찰 | 이정숙, 이경원 | pp.149-173 |
|
|
공간 묘사력 신장을 위한 초등 미술감상지도 : 초등학교 6학년 아동을 중심으로 | 이지현, 박향숙 | pp.201-237 |
|
|
Developing a Community-Based Art Education Curriculum | 정현일 | pp.239-265 |
|
|
산학협력을 통한 그래픽 유저 인터페이스(G.U.I) 디자인 실무연계 프로젝트의 교육 개발과 적용 | 조성근 | pp.267-289 |
|
번호 | 참고문헌 | 국회도서관 소장유무 |
---|---|---|
1 | 김용운(1999). 카오스의 날개짓, 서울: 김영사. | 미소장 |
2 | 카오스 이론의 교육학적 함의 | 소장 |
3 | 이홍우((1977). 교육과정연구. 서울: 박영사 | 미소장 |
4 | 양창삼(1997). 조직혁신과 창조적 경영, 서울: 민영사. | 미소장 |
5 | 최창현(1995). 조직사회학, 서울: 학문사. | 미소장 |
6 | 合原一幸(1991). 쉽게 읽는 카오스, (과학세대 역) 서울: 한뜻 (원저: 1994 출판). | 미소장 |
7 | Capra, F. (1983). 현대 물리학과 동양사상, (이성범, 김용정 역), 서울: (주) 범양사 출판부. (원저: 1989 출판). | 미소장 |
8 | Csikszentmihalyi, M. (2003). 몰입의 기술, (이삼출 역), 서울: 더불어책. (원저: 1975 출판). | 미소장 |
9 | Grebogi, C., & 박배식(1995). 카오스의 신비를 밝히다(서면대담). 과학사상, 겨울. pp. 118-125. | 미소장 |
10 | May, R. (1999). 창조와 용기, (안병무 역), 서울: 범우사. (원저: 1975 출판). | 미소장 |
11 | Read, H. (2007). 예술을 통한 교육, (황향숙, 김성숙, 김지균, 김향미, 김황기 역), 서울: 학지사. (원저: 1958 출판). | 미소장 |
12 | Steiner, R. (2005). 교육의 기초로서의 일반인간학, (김성숙 역), 서울: 물병자리. (원저 1919 출판). | 미소장 |
13 | Path-dependent processes and the emergence of macro-structure ![]() |
미소장 |
14 | Boriss-Krimsky, C. (1999). The creativity handbook: a visual arts guide for parents and teachers, Illinois: Charles Thomas Publisher. | 미소장 |
15 | Dewey, J. (1980). Art as experience, New York: Capricorn Books, G. P. Putnam's Son. | 미소장 |
16 | The Spiral and The Lattice: Changes in Cognitive Learning Theory with Implications for Art Education ![]() |
미소장 |
17 | Eisner, E. (1985). The art of educational evaluation, London: The Falmer Press. | 미소장 |
18 | Field, J. (1950). On not being able to paint, New York: Putnam's Sons. | 미소장 |
19 | Ford, J. (1986). What is chaos, In P. Davis(Ed.), The physics, Cambridge University Press. | 미소장 |
20 | Gleick, J. (1986). Chaos: Making new science, New York: Penguin Books. | 미소장 |
21 | James, W. (1899). Talks to teachers on psychology, London: Longmans. | 미소장 |
22 | Langer, E. (2005). On becoming an artist: Renewing yourself through mindful creativity, New York: Random House. | 미소장 |
23 | Langer, E., Steshenko, Y. Cummings, B. Eisenkraft, N & Campbell, S. (2004). Mistakes as a mindful cue, MA: Harvard University. | 미소장 |
24 | London, P. (1989). No more secondhand art: Awakening the greatest artist within. Massachusetts: Shambhala. | 미소장 |
25 | Deterministic Nonperiodic Flow ![]() |
미소장 |
26 | MacLeish, A. (1961). Poetry and Experience, Boston: Houghton Mifflin. | 미소장 |
27 | McLuhan, M. (1969). The McLuhan Dew-Line newsletter, New York: Human Development Corporation. | 미소장 |
28 | Morgan, G. (1986). Images of organization, CA: SAGE Publication Inc. | 미소장 |
29 | Montagu, A. (1983). Growing young. New York: McGraw-Hill. | 미소장 |
30 | O'conner, D. (1976). An introduction to the philosophy of education, London: RKP. | 미소장 |
31 | Pinar, W. (Ed.)(1975). Curriculum thearizing, New Jersey: Prentice Hall. | 미소장 |
32 | Plato. (1948). Symposium, In J. Benjamin (Trans.), In W. H. Auden (Ed.), The portable Greek reader, New York: Penguin Books. | 미소장 |
33 | Prigogine, I., & Strengers, I. (1984). Order our of chaos: Man's new dialogue with nature, New York: Bantam Books. | 미소장 |
34 | Shopenhauer, A. (1964). The world as will and idea, In (Eds.) A Hofstader & R. Kuhns. Philosophies of art and beauty, Chicago: University of Chicago Press. | 미소장 |
35 | A Postmodern Vision of Time and Learning: A Response to the National Education Commission Report Prisoners of Time ![]() |
미소장 |
36 | Smith, S., & Langer, E. (2004). The art of engagement: the engagement of art, MA: Harvard University. | 미소장 |
37 | Scott, W. R. (1992). Organization: Rational, natural, and open systems(3nd ed.), NJ: Prentice Hall. | 미소장 |
38 | Sorokin, P. A. (1941). Social and cultural dynamics, 4 vol. New York: American Book Company. | 미소장 |
39 | Waldrop, W. (1992). Complexity, New York: Simon & Schuster. | 미소장 |
*표시는 필수 입력사항입니다.
*전화번호 | ※ '-' 없이 휴대폰번호를 입력하세요 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.