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Arirang, the most typical and popular folk song in North Korea, is the representiveof native music and is a dominant song in local people’s daily life. It has been passingdown and inheriting very well, as long as a place where Chaoxian nationality aredistributed over. From nineteenth century, Arirang had been spread into Chinese northeast region due to the immigration of Chaoxian nationality. Yanbian aera has the most intensive Chaoxian nationality population in China and gradually form the local special singing style during the inheriting process to traditional folk music between South Korea and North Korea. For studying and researching Arirang’s development status and specific singing style deeply, the author went to Chaoxian nationality autonomous region, Yanbian in Jilin province and collect folk songs and related materials. There are two different singing styles: South style and North style in this area and it is very different between these two styles in the aspect of singing style and skills, which are learnt by covering successors who inherit the South style and North style. However, during the period of inheritance, successors create the local special singing style according to the personal teaching experience to combine traditional and modern singing style.

阿里郎是朝鲜族最具代表性的民谣, 只要有朝鲜族人民居住的地方, 阿里郎就会受到很好的传承与广泛的传唱。她已经渗透在朝鲜族人民的日常生活领域之中, 是朝鲜民族的代表性声音。早在19世纪, 阿里郎就随着朝鲜人民的迁入而传入我国东北地区一带。延边地区作为我国朝鲜族最为集中的居住地, 在传承朝鲜族南道与西道的传统民谣过程中, 逐渐形成了具有当地特色的阿里郎演唱风格。传统民谣阿里郎在延边地区的演唱, 主要有南道与西道两种不同的演唱方法及传统。为了深入学习与了解阿里郎在延边地区的传承发展情况以及具体的演唱方法, 笔者亲自赴吉林省延边市朝鲜族自治州开展采风调查。通过跟随南道, 西道民谣传统继承人的学习, 笔者了解到, 南道民谣与北道民谣在演唱风格与演唱技法上有较大的差异性 同时, 它们在延边地区的传承过程中,传承人又根据自己的表演及教学经验, 将传统的演唱方法与现代的声乐演唱技术相结合, 形成了阿里郎在延边地区独特的演唱方法与地方特色。

권호기사

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기사명 저자명 페이지 원문 목차
남북한의 교육체제와 예술교과 편성의 특징 분석 박창언, 이기용 pp.47-79

华夏与韩国传统音乐的比较 : 盘索里与木卡姆音乐的可比性初探 張翼善, 李贤珠 pp.115-134

북한의 환경보호 현황과 개선 방안 정은찬 pp.267-304

中國 朝鮮族 중등 전문 美術教育 发展연구 : 延邊地域을 中心으로 이태현 pp.81-114

音响"色彩"数字化分析与研究 冯勇 pp.135-165

전환기 중국 중간계층의 소비문화 연구 김옥 pp.169-189

阿里郞在延邊地域的傳承與演唱特徵硏究 金泉瑷 pp.9-46

礼乐滥觞: 早期的曾国与编钟 方勤 pp.223-241

통일시대 대구 지역문학의 역할과 가능성 모색 박영식 pp.191-221

선군시대 북한 문학에 형상된 주도적 감성 임옥규 pp.243-266

참고문헌 (25건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 《中国民间歌曲集成》吉林卷, 新华书店北京发行所发行, 中国isbn中心出版, 1997年。 미소장
2 《延边朝鲜族自治州志》, 延边朝鲜族自治州地方志编委会编, 中华书局出版, 1996年。 미소장
3 《中国朝鲜族音乐文化史》, 中国朝鲜族音乐研究会编, 民族出版社发行, 2010年。 미소장
4 朴敏一: 《韩国阿里郎文学研究》, 韩 江原日报社出版局, 1994年。 미소장
5 金练甲: 《北韩阿里郎研究》, [韩」青松图书出版社, 2002年。 미소장
6 姜舞鹤: 《阿里郎一我们的情感, 我们的文化》, [韩]西文文化社, 2000年。 미소장
7 朴宗源: 《朝鲜文学史(19世纪—1925)》 「韩]集文堂, 1988年。 미소장
8 高俊石: 《阿里郎岭的女人》, [韩 光州出版社, 1987年。 미소장
9 金南浩: 《中国朝鲜族民间音乐研究》, 黑龙江朝鲜民族出版社, 1995年。 미소장
10 郑俊甲: 《朝鲜民族民间音乐》, 延边大学出版社, 1996年。 미소장
11 鲁朱哲: 《朝鲜民族文化研究》, 辽宁民族出版社, 1997年。 미소장
12 张春植: 《朝鲜族移民小说研究》, 延边人民出版泉l, 1998年。 미소장
13 高永一: 《朝鲜族简明史》, 民族出版社, 2003年3月。 미소장
14 崔载亿: 《韩国民谣研究—阿里郎民谣考》, 韩」 《崔载亿论文集》。 미소장
15 徐丙夏: 《阿里郎谣的民族谣化要因分析研究》, 韩」 《春川教育人学论文集》。 미소장
16 李相奎: 《关于江原道民谣音乐的分析研究》, 韩」 《音乐论坛》。 미소장
17 张翼善, 《中国朝鲜族民间歌谣概论》延吉: 延边大学出版社, 2013年。 미소장
18 장익선, 《연변민요의 음악적 특성과 전승양상에 대한 연구》 韩」서울: 민속원, 2010년。 미소장
19 张翼善, 《朝鲜民族民俗音乐》延吉: 延边大学出版社, 2012。 미소장
20 《浅谈朝鲜族民族声乐的特点》, 全花子, 《人民音乐》 1984年 第10期。 미소장
21 《朝鲜民族声乐发声法》, 全花子, 1987全国少数民族音乐理论研讨会。 미소장
22 《中国朝鲜族民族声乐和韩国京西道民谣比较》 全花子, 1994年在南京全国民族声乐理论研讨会。 미소장
23 《朝鲜民族阿里郎现象的研究》, 金洪林, 上海音乐学院硕士学位论文。 미소장
24 《延边朝鲜族南道盘索里传承研究》, 宁颖, 中央民族大学硕士学位论文。 미소장
25 中國 朝鮮族의 "아리랑"에 대한 硏究 소장