권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
In this essay, I analyze the text structure of Sushi’s and Song’s and adjust the implied author with the Wayne C. Booth and Chatmann’s perspective. If some poem has its own story line, there is text structure. It might be arranged as ; real poet - implied poet - poetic narrator - poetic text - poetic reader - implied reader - real reader. As we can see in Song’s peach blossom, real poet is residing out of the text and poetic narrator residing in the text narrates. This poetic narrator is poetic self in the text. In this perspective, we can differentiate poetic text from poem. Implied poet can exist in the poetic text and implied poet narrates poetic story as a implied narrator.
The poet and poetic narrator are different, but they can be paradoxically congruous or incongruous. Poetry is not only dictation by a poet but also narration by a poetic narrator. According to the long held theory, the poet and poetic narrator can not be divided due to the congruity of their two existences. Does the poet reside inside or outside poetry? There are two possible forms. Firstly, there is congruity between the poet and poetic narrator, as seen in Chinese classical poems. However, there is incongruity between the poet and poetic narrator, as seen in most modern poems. In the case of the second form, modern poems can be divided into several styles: long distance, middle distance and short distance between the poet and poetic narrator. The first form of congruity minimizes the imagination of the poet because of the empirical facts, but it can deepen the empirical truth. The second form of incongruity can maximize imagination, but it becomes more distant from the empirical facts and empirical truth.
The narrator of Chinese poet Su Shi's poetry is himself. Su Shi(蘇軾 1037~1101) is congruous with the poetic self inside the text and narrates by himself in and outside the poetry. The poetic self narrates the poet's thoughts and emotions according to the classical form of Chinese poetry. This narrator is not representative of Su Shi alone but Su Shi himself as a poet and the poetic self simultaneously. Poet Su Shi and this poetry are directly juxtaposed in the text. There is no poetic self as in modern poetry. The narrator of Song's poetry is not Song Chan-Ho(1959 ~ ) himself but a narrator invented by him. Korean poet Song and the poetic self of the text are different. The poetic self narrates the thought and emotion according to the modern poetic free form.
The narrator is embedded in the text as a representative of the poet, Song. He is an imagined narrator who is alive inside the poetic text instead of the poet himself. Once poetry has been released from the poet and been pressed into the written text, the poetic self as a narrator is an independent self with their own voice. This is a distinctive characteristic of modern poetry. We might define it as incongruity between the poet and poetic narrator. For this reason, modern poetry has been, and must be, interpreted with and without the poet himself.기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 목차 |
---|---|---|---|---|
仮名書き韓国語資料における「ツ」の表記 : 室町末期から江戸後期までの資料をめぐって | 이재용 | pp.145-170 | ||
근대 초기 동아시아 언어규범의 경합과 고유성의 발견 : 고토쿠 슈스이(幸徳秋水)의『공산당선언』번역을 중심으로 | 강문희 | pp.223-254 | ||
김소월 시의 창작방법 : 애정시를 중심으로 | 권정우 | pp.255-274 | ||
담화의 개념과 단위 | 이병규 | pp.121-143 | ||
대통령 선거 광고의 담론적 내러티브와 논증 분석 | 김현강 | pp.45-73 | ||
문화어문학 : 언어문화 연구를 위한 질적 연구 방법의 모색 | 김덕호 | pp.9-44 | ||
사설시조의 담론, 그 비밀의 문을 여는 열쇠 : 박상영,『사설시조의 웃음 미학과 담론』(아세아문화사, 2013) <서평> | 류해춘 | pp.367-371 | ||
소동파와 송찬호의 시 텍스트에 나타난 내포시인 | 김승환 | pp.275-303 | ||
『소수록』의 성격과 작자 문제 | 김혜영 | pp.173-194 | ||
식민지 역사소설의 운명 : 식민지시기 발표된 윤백남의 역사소설을 중심으로 | 정혜영 | pp.333-355 | ||
언어와 언어학의 바깥에서 소통과 시대를 읽다 : 김하수,『문제로서의 언어 3』(커뮤니케이션북스, 2014) <서평> | 강희숙 | pp.359-365 | ||
「제망매가(祭亡妹歌)」의 의미 재고찰 | 황병익 | pp.195-220 | ||
최명희『혼불』을 통해 고찰한 한국의 음식 문화 | 우수영 | pp.305-331 | ||
학문목적 학습자를 위한 교육용 접속 부사 목록 연구 : 어문학, 역사, 철학 분야를 중심으로 | 송현주, 비신연 | pp.75-98 | ||
한국 대중극에 대한 실증적 접근 : 김남석,『조선의 대중극단과 공연미학』(푸른사상, 2013) <서평> | 이정숙 | pp.373-378 | ||
한국 외래어 로마자 표기에 관한 언어의식 연구 : 대학생 앙케이트를 중심으로 | 양민호 | pp.99-119 |
번호 | 참고문헌 | 국회도서관 소장유무 |
---|---|---|
1 | 김영철, 『현대시론』, 건국대학교출판부, 1993. | 미소장 |
2 | 김준오, 『시론』, 삼지원, 1991. | 미소장 |
3 | 김지선, 「송찬호론 1」, 『시와세계』 32, 시와세계사, 2010년 12월. | 미소장 |
4 | 범덕기(范德玑), 『시격(詩格)』. | 미소장 |
5 | 왕 력, 『중국시율학 1』, 송용준옮김, 소명출판, 2005. | 미소장 |
6 | 왕 력, 『중국시율학 4』, 송용준옮김, 소명출판, 2005. | 미소장 |
7 | 袁行霈 莫砺锋 黄天骥, 『中国文学史』 第二版.第三卷, 高等教育出版社, 2009. 第五编第四章. | 미소장 |
8 | 윤여탁, 「서정시와 시적 화자(persona)」, 유영희․윤여탁․최미숙, 『시와 함께 배우는 시론』, 태학사, 2001. 116–131쪽. | 미소장 |
9 | 윤여탁, 『현대시의 내포와 외연』, 태학사, 2009. | 미소장 |
10 | An examination on concepts about the subject of poetry for studying poetry | 소장 |
11 | 이숭원, 「백석 시에 나타난 자아와 대상의 관계」, 『한국시학회 학술대회 논문집』, 한국시학회, 2006. 25–42쪽. | 미소장 |
12 | 장도준, 『한국현대시의 화자와 시적 근대성』, 태학사, 2006. | 미소장 |
13 | 이승훈의 시와 시론에 나타난 자아탐구의 양상과 그 의미 | 소장 |
14 | Barthes, Roland, “The Death of the Author”, Image, Music, Text, 1977. | 미소장 |
15 | Barthes, Roland, The Neutral: Lecture Course at the College de France (1977-1978), trans. Rosalind E. Krauss and Denis Hollier. (New York: Columbia University Press, 2005). | 미소장 |
16 | Barthes, Roland, The Pleasure of the Text, (New York: Hill and Wang, 1975). | 미소장 |
17 | Booth, Wayne C., The Rhetoric of Fiction, (Chicago: University of Chicago Press, 1961). | 미소장 |
18 | Chatman, Seymour, “Ironic Perspective", New Perspective on Narrative Perspective, edited by Willie Van Peer and Seymour Chatman, (State University of New York Press, 2001). | 미소장 |
19 | Chatman, Seymour, Story and Discourse, (Ithaca and London: Cornell University Press, 1978). | 미소장 |
20 | Genette, Gerard, "Mood", Narrative Discourse, (New York: Cornell University Press, 1980). | 미소장 |
21 | Hamburger, Kate, The Logic of Literaure, trans., Marilynn J. Rose, (Indiana Univ. Press, 1993). | 미소장 |
22 | Rimmon-Kenan, Shlomith, Narrative Fiction; Contemporary Poetics, (London and New York: Methuen, 1984). | 미소장 |
23 | Wimsatt, Jr., W.K., and Monroe C. Beardsley, “THE INTENTIONAL FALLACY(revised)”, The Verbal Icon: Studies in the Meaning of Poetry, (Lexington: University of Kentucky Press, 1954). | 미소장 |
*표시는 필수 입력사항입니다.
*전화번호 | ※ '-' 없이 휴대폰번호를 입력하세요 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: 정기간행물실(524호) / 서가번호: 국내07
2021년 이전 정기간행물은 온라인 신청(원문 구축 자료는 원문 이용)
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.