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본 논문은 하나님의 섭리와 우연 혹은 운명의 관계성을 개혁주의 관점에서 고찰한다. 개혁주의 교회는 하나님을 무에서 존재로 부르시는 단회적인 창조의 일시적인 주체만이 아니라 창조의 지속적인 보존과 주권적인 통치의 주체로도 생각하는 포괄적인 섭리론을 주장한다.

그리고 이 세상에서 하나님의 주권적인 섭리를 벗어나는 어떠한 존재도 없고 어떠한 사건도 없고 어떠한 사태도 없다고 생각한다. 이런 맥락에서 개혁주의 신학에는 당연히 우연이나 운명이란 개념이 들어설 신학적 빈공간은 없다. 그러나 그럼에도 불구하고 이차적인 원인들의 본성에 따른 자유나 우연적인 일들에 대해서도 그런 현상 자체의 실존을 부정하진 않았다. 다만 우연이나 운명처럼 보이는 것들이 실제로는 하나님의 섭리가 인간의 머리로는 추적되지 않도록 은밀하고 오묘하게 작용하고 있지만 외관상 우연인 것처럼 보일 뿐이라고 하였다. 즉 이차적인 원인들의 자유와 우연성의 실존을 부정하지 않으면서 하나님의 주권적인 섭리도 포기하지 않았다는 이야기다. 이에 본 논문은 특별히 존 칼빈을 비롯하여 개혁주의 전통의 형성과 발전에 적잖게 공헌한 아만두스 폴라누스(Amandus Polanus), 윌리엄 트위스(William Twisse) 및 웨스트민스터 신앙고백, 그리고 프란시스 튜레틴(Francis Turretin)의 섭리론을 다루면서 앞서 언급한 우연과 섭리에 대한 종교개혁 및 정통주의 시대의 개혁주의 입장을 고찰하며 그것에 얽힌 오해를 해소하려 한다.

This paper deals with the relation between chance and divine providence from Reformed perspective, examining the thoughts of Calvin, Polanus, Twisse, and Turretin on the issue. The Reformed thinkers, including Calvin, did not allow any pagan concept of“fate” or “chance” to invade the Christian truth. For them, those happenings that have seemingly free and contingent causality must be the actualization of God’s infallible decree done in a mysterious way. According to Calvin in particular, all things, such as plans, wills, efforts, and powers of humans, good or evil, are under God’s unfathomable counsel so that there is nothing that happens by chance. He, however, made great effort not to ascribe the substance and responsibility of evil to God. After Calvin, the Reformed orthodox of the sixteenth and seventeenth centuries took the term “fatum Christianum” to describe the mysterious things and events having causes unknown to human sight and meeting the need of accurate reasoning in their age. In order to exposit the relationship of God’s providence and human freedom, they employed several distinctions: physical and internal necessity, necessity of coaction, and necessity of hypothetical event or dependence; necessity of the contingent and necessity of contingency; and absolute necessity and relative necessity. Their assumption and introduction of those philosophical distinctions to Reformed theology did not result in the rhetorical abuse or an idle ideological argument, much more not pointing to the academic decadence of truth or departure from Reformation theology. In the mater of divine providence, they aimed neither to go beyond the limit that Scripture draws nor to be silent of whatever Scripture says so that the Reformed view of divine providence may not be endorsed by human discerning but by the testimony of Scripture.

참고문헌 (45건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 Aquinas, Thomas. In VI libros sententiarum. 미소장
2 Aristotle. On the Cosmos. Mass.: Harvard University Press, 1955. 미소장
3 Augustine. De Civitate Dei, PL 41. 미소장
4 Augustine. Retractationes I, Contra Academicos, PL 32. 미소장
5 Basil. Homilia in Psalmos, PG 29. 미소장
6 Cajetan. Commentaria in summam theologicam divi Thomae. Quebec : Laval University, 1948. 미소장
7 Calvin, John. “Praefatio in legem,” CO 24. 미소장
8 Calvin, John. Commentarius Exodus et Praefatio in Legem et Lex, CO 24. 미소장
9 Calvin, John. Commentarius in harmonia evangelica, CO 45. 미소장
10 Calvin, John. Commentarius in Zacharias, CO 44. 미소장
11 Calvin, John. Institutio 1559. 미소장
12 Calvin, John. Praelectiones Amos ad Habacuc, CO 43. 미소장
13 Calvin, John. Praelectiones in Exechielis prophetae, CO 40. 미소장
14 Calvin, John. Praelectiones in Lamentationes Ieremiae, CO 39. 미소장
15 Heidegger, Johannes Heinrich. Corpus theologiae christianae. Heidelberg, 1732. 미소장
16 Origen. De principiis, PG 11. 미소장
17 Plato. Epinomis. Mass.: Harvard University Press, 1941. 미소장
18 Polanus, Amandus. Syntagma theologiae christianae. Hanoviae, 1615. 미소장
19 Seneca. De Providentia. Mass.: Harvard University Press, 1928. 미소장
20 Turretin, Francis. Institutio theologiae elencticae. Edinburgh, 1847. 미소장
21 Twisse, William. A discover of D Jacksons vanitie. Amsterdam, 1631. 미소장
22 Twisse, William. The Riches of Gods Love unto the Vessells of Mercy, consistent with His Absolute Hatred or Reprobation of the Vessels of Wrath. Oxford: LL & HH, 1653. 미소장
23 Twisse, William. A Treatise of Mr. Cottons, clearing certain Doubts concerning Predestination, together with an Examination thereof. London: F.D., 1646. 미소장
24 안톤 보스/한병수 옮김. “종교개혁과 스콜라주의.” 『종교개혁과 스콜라주의』(Reformation and Scholasticism) (서울: 부흥과개혁사, 2014): 119-143. 미소장
25 Calvin’s Understanding of Providence in his Commentary on the Harmony of the Gospels Matthew, Mark and Luke 소장
26 칼빈의 섭리론 소장
27 Allen, David L. and Lemke, Steve W. (ed.) A Biblical-Theological Critique of Five-Point Calvinism: Whosoever Will. Nashville: B&H Academic, 2010. 미소장
28 Armstrong, Brian. Calvinism and the Amyraut Heresy. Madison: The University of Wisconsin Press, 1969. 미소장
29 Godly Choice: Puritan Decision-Making in Seventeenth-Century England 네이버 미소장
30 Basil Hall. “Calvin Against the Calvinists.” in John Calvin, ed. G. E. Duffield (Appleford:Sutton Courtney Press, 1966) 미소장
31 FAITH, FORTUNE AND SOCIAL STRUCTURE IN SEVENTEENTH-CENTURY MONTPELLIER* 네이버 미소장
32 Bizer, Ernst. Frühorthodoxie und Rationalismus. Zürich: EVZ Verlag, 1963. 미소장
33 Bois, Henri. La Philosophie de Calvin. Paris: Librairie Generale et Protestante, 1919. 미소장
34 Heppe, Heinrich. “Der Charakter der deutsch-reformirten Kirche und das Verhältniss derselben zum Lutherthum und zum Calvinismus.” in Theologische Studien und Kritiken 3 (1850): 669-706. 미소장
35 Does God Play Dice? Divine Providence and Chance 네이버 미소장
36 Fortune and Providence in the "Mirror for Magistrates" 네이버 미소장
37 Determinism and the Hiddenness of God in Calvin's Theology 네이버 미소장
38 Providence, Chance, and the Problem of Suffering 네이버 미소장
39 Mirandola, Pico della. Disputationes adversus astrologiam divinatricam. Firenze: Vallechi, 1943. 미소장
40 Providence and Divine will in Gassendi's Views on Scientific Knowledge 네이버 미소장
41 Providence, Fortune, and the Experience of Combat: English Printed Battlefield Reports, circa 1570-1637 네이버 미소장
42 Stauffer, Richard. Dieu, la Creation et la providence dans la pre dication de Calvin. Berne: Peter Lang, 1977. 미소장
43 Van Asselt, W. J. et al. (ed) Reformed Thought on Freedom: The Concept of Free Choice in Early Modern Reformed Theology. Grand Rapids: Baker Academic, 2009. 미소장
44 Virgil. Aeneis, ed, J. B. Greenough. Boston: Ginn & Co., 1900. 미소장
45 Yoo, Joengmo. John Edwards (1637-1716) on Human Free Choice and Divine Necessity:The Debate on the Relation between Divine Necessity and Human Freedom in Late Seventeenth-Century and Early Eighteenth-Century England. Götingen:Vandenhoeck & Ruprecht, 2013. 미소장