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이 연구는 여아에 대한 아동성폭력 불안이 강화되고 있는 한국의 최근 상황에서 초등학생 남아를 둔 엄마들의 성폭력 피해나 가해에 대한 불안이 대체로 부재한 이유와 그 문제점을 분석해보려고 했다. 언론은 여아를 중심으로 성폭력 피해보도를 하고 있고 초등학생 남아 엄마들은 남아 성폭력 피해의 가능성을 현실의 문제로 인식하지 않고 있다. 가해에 대한 불안도 부재한데, 원인으로는 남아를 성적 존재로 보지 않고 있고, 초등학교 고학년의 경우 여아가 남녀 간의 여러 관계에서 강자로 자리 잡은 특성들이 구체적으로 피해나 가해의 불안이 형성되는 것을 방해하고 있다고 볼 수 있다. 초등학교 남아의 엄마들은 최대한 아이가 성적인 존재가 되는 것을 지연시키고 싶어 한다. 성교육, 혹은 성폭력 예방교육이 성적인 자극이 될 거라는 염려에 사춘기가 본격화되기 전까지 성에 관한 교육을 지연하고 그 이후에는 아빠가 담당해줄 것을 기대한다. 전반적으로 초등학교 고학년 시기 성폭력예방의 필요성을 부모들이 별로 공감하지 못하고 여아에만 집중된 불안은 기존의 여아의 옷차림 책임론, 남아성충동론을 더 강화시키고 있다.
이런 불안의 젠더화의 부정적인 효과를 극복하기 위해서는 첫째, 여아에게 집중된 아동성폭력 보도방식이 바뀌어야 한다. 둘째, 초등학교 성폭력예방교육과 관련해서 초등학교 고학년 남아 여아의 관계성에 대한 새로운 이해를 할 수 있는 전략수립이 필요하다. 셋째, 남아의 성과 관련해서 아빠의 역할이 크고 기대가 높아 이에 적합한 성폭력 통념 변화를 위한 예방교육이 절실하다.This study aims to examine the reason why, in spite of Korea’s current hype concerning sexual violence against girls, mothers with sons in elementary school have for the most part very little fear regarding the possibility that their child may be the victim or aggressor of sexual violence, and why this tendency may be problematic. The media’s reports on sexual violence cases are centered on girl victims, and the mothers of elementary school boys do not recognize the possibility of sexual violence as their reality. Fear that their child may become an aggressor is also absent: this appears to be because they do not consider their child to be sexual, and because the fact that girls take the leading role in boy-girl relationships during the upper grades of elementary school makes it difficult for parents be specifically anxious of their son becoming a sexual violence aggressor or victim. Overall, parents to not fully sympathize with the need to teach children in the upper grades of elementary school about sexual subjects, and the fact that sexual violence fear is exclusively focused on girls is strengthening the tendency to blame girls for their attire and the myth of boys’ unstoppable sexual urges.
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