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16세기 일기의 기록을 볼 때, 당대의 지식인들 역시 점복이나 꿈에 상당히 의존하고 있음이 나타났다. 점복과 꿈에 대한 집착은 본 논문에서 다룬 인물인 장군 이순신의 『난중일기』를 비롯하여 의병장 정경운의 『고대일록』, 관료이자 학자인 유희춘의 『미암일기』, 재야 선비 오희문의 『쇄미록』에서 공통적으로 나타났다. 이것은 유교적 합리주의의 원칙을 지키는 사대부 역시 꿈이나 점복이 가져오는 예언적인 기능에 상당히 집착했음을 보여주고 있다. 오늘날 꿈은 주로 욕망과 소망, 무의식의 재현으로 해석된다. 그러나 과거에는 개인적 욕망의 발현보다는 길흉에 관한 일종의 예언이나 계시라고 생각하는 측면이 많았다. 따라서 꿈의 내용은 자신이 처한 상황과 함께 앞으로의 바람을 보여주는 주요한 지표로 활용할 수 있다. 일기 자료에는 꿈과 연관된 관직, 유배, 득남 등 생활사에 관한 내용들이 연결성을 갖는 것도 주목되며, 꿈이라는 매개체로 자신의 바람과 신념 등이 나타난 경우가 많았다. 『난중일기』에서 이순신이 꿈에서도 첩에게서 아들을 바라는 것과, 『고대일록』에서 정경운이 스승 정인홍에 대해 열렬한 충성심을 보이는 사실을 찾을 수 있었다. 필자는 일기자료를 보다 폭넓게 활용하는 방안을 찾고자 하는 취지에서 꿈을 키워드로 한 본 연구를 수행하였다. 최근 일기에 대한 연구가 비교적 활발히 수행되고 있지만, 일기자료에 대한 연구는 문학 분야에서 주로 수행되고 있다. 일기 자료에 대한 역사학 분야의 체계적이고 미시적인 작업이 확대되기를 기대한다.
Examination of the 16th century journals reveal that the intellectuals of the era were considerably conscious of the power of fortune-telling or dreams. Obsessing over foretelling and dreams is a trait that was apparently shared by various historical figures such as Yi Sun-shin(『Nanjung Ilgi』), leader of a righteous militia Jeong Gyeong-wun(『Godae Illok』), a scholar/official named Yu Hi-chun(『Miam Ilgi』), and a local literary figure Oh Hi-mun(『Shwe’mi-rok』). We can see that the “Sa-Deabu” scholar-officials who pursued Confucian rationalism were also very much confident of the validity and prophetic qualities of dreams and foretelling.
Today, dreams are interpreted as the representation of desire, hope, and subconscious ideas. But in the past, it was rather considered as a foretelling or prophesy about one’s own fortune. So in present-day studies, the contents of a past figure’s dream could be construed as that particular person’s assessment of his or her own situation as well as his or her desire for the future. In journals, there are many references to governmental positions, life in exile, having a male baby and other things that are directly related to the everyday life of an ordinary person. And the dreams often describe one’s hope and one’s own conviction too. Described In 『Nanjung Ilgi』 is Yi Sun-shin’s hopes in a dream for a son from his concubine, while expressed in 『Godae Illok』 is Jeong Gyeong-wun’s fierce loyalty toward his teacher Jeong In-hong.
In an effort to find a way that would allow us to consult journals more extensively, I suggest that dreams should be considered as a valid theme to be explored in the future. Recently there have been more studies than the past, but they are primarily being examined by scholars in the area of Korean literature. Historians should be able to examine them with a systematic approach and from a microscopic point of view.번호 | 참고문헌 | 국회도서관 소장유무 |
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1 | 成俔, 慵齋叢話 | 미소장 |
2 | 柳希春, 眉巖日記 | 미소장 |
3 | 李瀷, 星湖僿說 | 미소장 |
4 | 李晬光, 芝峯類設 | 미소장 |
5 | 李舜臣, 亂中日記 | 미소장 |
6 | 李恒福, 白沙集 | 미소장 |
7 | View of Nature and Science in Perception of Dreams in the Chosun Dynasty | 소장 |
8 | 박성은, 「李朝小說에 나타난 꿈 硏究」, 이화여자대학교 연구논총 , 1984. | 미소장 |
9 | 박종평, 이순신 꿈속을 걸어 나오다 , 이매진, 2010. | 미소장 |
10 | 송재용, 眉巖日記 硏究 , 제이엔씨, 2008. | 미소장 |
11 | Jeong In Hong, the ultimate master of Jeong Gyeong Wun, examined through 『Godae Il`rok』 ![]() |
미소장 |
12 | study of Oh Hui-mun's personal journal Swaemirok ![]() |
미소장 |
13 | 정창권, 홀로 벼슬하며 그대를 생각하노라 , 사계절. 2003. | 미소장 |
14 | 홍순래, 꿈으로 본 역사 , 중앙북스, 2007. | 미소장 |
15 | 홍순래, 「한국 夢中詩의 전개양상 연구: 夢中作을 중심으로」, 단국대학교 박사학위논문, 2006. | 미소장 |
16 | 황패강, 임진왜란과 실기문학 , 일지사, 1992. | 미소장 |
17 | 로버트모스, 신현경(역), 꿈의 힘-꿈, 우연, 그리고 상상의 역사 , 수막새, 2010. | 미소장 |
18 | E. 프롬, 한상범(역), 꿈의 정신분석 , 정음사, 1997. | 미소장 |
19 | S. 프로이드, 김인순(역), 꿈의 해석 , 열린 책들, 1997. | 미소장 |
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