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본 연구의 목적은 최근 전지구적 환경문제를 유발하고 있는 기후변화에 관한 지식을 관광객들이 보유하고 있는 정도와 친환경 관광상품 구매행동과의 영향관계를 고찰하는데 있다. 일반적으로 현대 관광객들은 다양한 정보매체를 통해 자신이 구매하고자 하는 관광상품에 대한 객관적 지식을 획득하여 의사결정에 반영한 후 소비를 추구한다고 논의되어왔다. 본고에서 기후변화에 대한 관광객 지식과 친환경 관광상품 구매행동 의도 간의 관계를 고찰한 결과, 기후변화에 대한 객관적인 지식을 많이 보유하고 있는 관광객 특성이 친환경 관광상품 구매의도에 직접적으로 영향을 미치는 것이 아니라, 주관적인 지식이 매개되어 친환경 관광상품 구매행동에 영향을 주는 것으로 나타났다. 본 연구결과를 통해 관광기업이 친환경 관광상품의 판매를 증대시키기 위해서는 소비자에게 환경문제의 심각성을 알리는 객관적인 지식을 전달하는 방법과 함께 고객 스스로 환경에 대한 지식을 잘 알고 있다고 주관적으로 인식하게 만드는 마케팅 홍보 전략을 병행해야 함을 알 수 있다.

The study is to explore how tourists’ knowledge on climate change, one of the most important environmental problems the world faces, affects their purchase intention for an environment-friendly tourism product. It has been discussed that modern tourists generally acquire objective knowledge on tourism product they want to purchase through a variety of mass media, and they seek reasonable consumption. The study found that tourists’ thinking, that is, they think they know a lot of climate change, affected their intention to purchase an environment-friendly tourism product, not their volume of objective knowledge on climate change. Therefore, tourism businesses are required to make tourists be directly aware of environmental problems based on their objective knowledge, and to implement marketing strategies to let tourists subjectively perceive that they know climate change well, to facilitate sales of environment-friendly tourism products.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
내일로 티켓을 이용한 철도여행객의 이동특성 분석 = Analysis of Railro Rail Ticket Travellers' Mobility Behaviour : A Research Based on Railro Rail Ticket Traveller in Suncheon area : 전라남도 순천지역 내일로 티켓여행객을 대상으로 김동건, 연승호, 엄서호 pp.11-29
선택실험법을 활용한 스크린골프장 선호 분석 = (An)Analysis on Screen Golf Cafe Preferences Using a Choice Experiment : A Comparison between Conditional Logit and Mixed Logit Models : 조건부로짓 모형과 혼합로짓 모형의 비교 류성옥 pp.31-45
선택실험법을 이용한 경안천 하천공간 복원의 가치 평가 = Valuing the Gyung-an Stream Space Using a Choice Experiment 이희찬 pp.47-60
선인들의 산수유람에 나타난 사찰과 승려의 역할 = Roles of Temple and Buddhist Monk Revealed in Travel Accounts of Landscape of Joseon Dynasty Gentry 육재용 pp.61-75
한옥전통체험프로그램 운영제약 이해 = Understanding Management Constraints for Hanok-based Traditional Cultural Experience Programs 김형곤 pp.77-90
관광객의 기후변화에 대한 지식과 친환경 관광상품 구매의도와의 관계 = (The)Relations of Knowledge on Climate Change and Purchase Intention of Environment-friendly Tourism Products 민웅기, 김남조 pp.91-111
여행상품의 모바일정보서비스품질에 따른 정보획득실패와 미래행동 구조관계 연구 = (A)Study on Structure Effects of Mobile Information Service Quality of Travel Products Influencing Information Acquisition Failure and Future Behavior 유예경, 윤유식 pp.113-127
영향범위-성취도분석을 통한 시티투어 이용객 만족도 제고 방안 = Improving City Tour Users' Satisfaction by Using Impact Range-Performance Analysis : Focused on Gimhae CIty Tour : 김해시티투어를 사례로 우종한, 이봉구 pp.129-148
여행경력패턴(Travel Career Pattern)에 따른 수원 관광객의 유형과 특성 = (The)Types and Characteristics of Suwon Tourists by Applying Travel Career Pattern Model : A Latent Profile Analysis Approach : 잠재프로파일 분석(Latent Profile Analysis)을 적용하여 송화성 pp.149-166
의료관광 동기에 있어 추진(Push)요인과 유인(Pull)요인의 관계 = (The)Relation of Push Factors and Pull Factors in Motivations for Medical Tourism : Focusing on Chinese People in their 20s and 30s : 20-30대 중국인을 대상으로 차재빈 pp.167-183
축제 체험프로그램이 어린이 감정반응과 사회성 발달에 미치는 영향 = (The)Effect of Festival Experience Program on Children's Emotional Response and Sociality Development : 제42회 강진청자축제 및 한중일도자문화축제를 중심으로 조영희, 김창수 pp.185-205
관광전공자의 해외인턴십 참여의사와 문화간 민감성, 언어능력 간의 상관관계에 대한 연구 = (A)Study on the Relationship between the Intention to Participate in Overseas Internship and Intercultural Sensitivity and Language Ability of Tourism Majors 민창기, 신철 pp.207-220

참고문헌 (105건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 Research on Relationships among Customers` Knowledge Level, Trust in Air Ticket Distribution Channels and Risk Perception 소장
2 고동우(2013). 관광심리학 . 서울: 대왕사. 미소장
3 금기용(2010). 관광산업의 신성장모델: 저탄소 녹색성장. SDI 정책리포트 , 63, 1-21. 미소장
4 Grope Research Subjects ofGreen Tourism Coping with Climate Change 소장
5 복잡계 사고로 분석한 저탄소 녹색관광의 위상과 시사점 소장
6 레스토랑 이용자의 비합리적 선택행동 연구 소장
7 A Method of Developing Environmental Input-Output Table Using the Amount of Greenhouse-Gas Emission in the Tourism Industry 소장
8 Measuring the Non-market Value of the Introduction of Electric Vehicles to National Parks Against Climate Change 소장
9 기후변화에 대한 관광부문의 대응 소장
10 김지응․박지양(2012). 커피전문점의 환경마케팅이소비자 신뢰 및 충성도에 미치는 영향, 한국식생활문화학회 , 27(3), 251-260. 미소장
11 기후변화 인식이 아웃도어레크리에이션 참여자의 행동에 미치는 영향 소장
12 산업화와 기술 발전의 역사를 통해 본 친환경 마케팅의 전망에 대한 탐색적 연구 : 관광산업을 중심으로 소장
13 관광자의 소비문화와 관광목적지 이미지의 담론 연구 소장
14 박배진․손상희(2012), 기후변화협약 대응정책의소비자반응에 관한 국가 비교 연구, 소비자문제연구 , 41, 227-253. 미소장
15 The Influence of Corporate Social Responsibility(CSR) of Disability Sports Sponsor on Consumers` Emotion and Corporate Image 소장
16 A Study of the Effect of Health Motivation and Environmental Concern on Choosing Organic Food 소장
17 Determinants of Food Away From Home and Consumption Patterns+ 소장
18 탄소배출량 정보에 따른 저탄소 녹색관광상품 구매의도의 영향 소장
19 메시지의 긍정·부정 프레이밍과 시간 프레임에 따른 광고 효과 소장
20 기업의 CSR 활동과 브랜드 관련 지수와의 상관관계에 대한 연구 : 유한킴벌리 사례를 중심으로 소장
21 Effects of Environmental Knowledge on Environmentally Conscious Consumer Behavior 소장
22 An Exploratory Study on the causal Relationships among Subjective Knowledge, Objective Knowledge and Product Experience Using Structural Equation Modeling: Moderating Role of Product Type 소장
23 환경보전을 위한 소비자능력 소장
24 환경에 대한 객관적, 주관적 지식이 환경 친화적 행동에 미치는 영향 : 환경에 대한 정서의 매개역할 소장
25 Transactions : The Effect of Consumer`s Objective Knowledge, Subjective Knowledge and Involvement of Apparel on Product Attribute Evaluation 소장
26 전성우(2013). 막스베버 사회학 연구논문집 . 파주: 나남. 미소장
27 The Influence of Framing on the Effect of Loyalty Program: Focused on the Size of Reward 소장
28 정유정(2007). 소비자 가치지향과 의복추구혜택에따른 환경친화적 의류소비행동연구 . 박사학위청구논문, 경성대대학원. 미소장
29 A Study of Cognitive Beliefs and Consumption Feelings As Predictors of Well - known Brand Apparel Purchasing Intention- 소장
30 조학래(2008). 그린마케팅과 기업의 자세. 한국정보컨버전스학회논문지 , 1(1), 55-59. 미소장
31 Investigating the relative persuasiveness of different types of obesity-prevention advertisement 소장
32 의류상품의 쾌락적 소비에 대한 태도 연구 소장
33 An Effect of Values, Environmental Knowledge, and Environmental Involvement on the Ecologically Concerned Behavior of College Students 소장
34 유기농 식품에 대한 객관적 지식·주관적 지식·위험지각 및 구매의도와의 관계 : 식품안전 위험지각의 매개효과 소장
35 한규석(2009). 사회심리학의 이해 . 서울: 학지사. 미소장
36 Residual Effects of Past on Later Behavior: Habituation and Reasoned Action Perspectives 네이버 미소장
37 Dimensions of Consumer Expertise 네이버 미소장
38 The Roles of Attitudinal and Personality Variables in the Prediction of Environmental Behavior and Knowledge 네이버 미소장
39 A Comparison of French and American Environmental Behaviors, Knowledge, and Attitudes 네이버 미소장
40 Bagozzi, R. P., Gurhan-Canli, Z., & Priester, J. (2004). 소비자 행동의 심리학 , The social psychology of consumer behaviour (김완석․이성수 역). 서울: 시그마프레스. (원본출판연도 2002) 미소장
41 Effects of Prior Knowledge and Experience and Phase of the Choice Process on Consumer Decision Processes: A Protocol Analysis 네이버 미소장
42 Blackwell, R. D., Miniard, P. W., & Engel, J. F. (2001). Consumer behavior. Fortwrth, TX:Hartcourt Brace. 미소장
43 Brucks, M. (1986). A typology of consumer knowledge content. Advances in Consumer Research, 13, 58-63, 미소장
44 Market Segmentation of Green Consumers in Hong Kong 네이버 미소장
45 Determinants of Chinese consumers' green purchase behavior 네이버 미소장
46 Antecedents of green purchases: a survey in China 네이버 미소장
47 Chase, D., & Smith, T. K. (1992). Consumers keen on green but marketers don’t deliver. Advertising Age, 63(26), s2-s4. 미소장
48 Coddington, W. (1993). Environment marketing:Positive strategies for reaching the green consumer. New York: McGraw-Hill. 미소장
49 Consumer Choice between Hedonic and Utilitarian Goods 네이버 미소장
50 Interrelationships Among Measures of Environmental Activity, Emotionality, and Knowledge 네이버 미소장
51 External Search: The Role of Consumer Beliefs 네이버 미소장
52 Elaine, C. (2010). CSR for HR: A necessary partnership for advancing responsible business practices. Sheffield: Greenleaf Publishing Limited. 미소장
53 The Role of Perceived Consumer Effectiveness in Motivating Environmentally Conscious Behaviors 네이버 미소장
54 Engel, J, F., Kollat, D, T., & Blackwell, R, D. (1968). Consumer behavior. New York: Holt Rinehart and Winston. 미소장
55 Engel, J. F, Blackwell, R. D., & Miniard, P. W. (1995). Consumer behavior (8th ed.), New York: Dryden Press. 미소장
56 The Influence of Environmental Knowledge and Values on Managerial Behaviours on Behalf of the Environment: An Empirical Examination of Managers in China 네이버 미소장
57 Message framing and buying behavior: A field experiment 네이버 미소장
58 Geertz, C. (1973). The interpretation of culture. New York: Basic Books. 미소장
59 Valuing Environmental Resources: A Constructive Approach 네이버 미소장
60 Characterizing Participants in Activities Protecting the Environment: A Focus on Donating, Recycling, and Conservation Behaviors 네이버 미소장
61 A structural model of environmental attitudes and behaviour 네이버 미소장
62 Hedonic Consumption: Emerging Concepts, Methods and Propositions 네이버 미소장
63 Emotion Work, Feeling Rules, and Social Structure 네이버 미소장
64 Message Framing and the Interrelationships among Ad-Based Feelings, Affect, and Cognition 네이버 미소장
65 Howard, J, A., & Sheth, J, N. (1969). The theory of buyer behavior. New York: John Wiley &Sons, Inc. 미소장
66 Examining the Causal Relationships Among Selected Antecedents of Responsible Environmental Behavior 네이버 미소장
67 Hines, J. M., Hungerford, H. R., & Audrey, N. (1987). Analysis and synthesis of research on environmental behavior. A meta-analysis. Journal of Environmental Education, 18(2), 1-8. 미소장
68 IPCC (2008). Climate change 2007: Synthesis report. Cambridge, UK: Cambridge University Press. 미소장
69 Product Familiarity and Learning New Information 네이버 미소장
70 Junaedi, M. F. S. (2007). The roles of consumer’s knowledge and emotion in ecological issues:An empirical study on green consumer behavior. Gadjah Mada International Journal of Business, 9(1), 89-99. 미소장
71 Kahneman, D., & Tversky, A. (1979). Prospect theory: An analysis of decision under risk. Econometrics, 47(2), 263-292. 미소장
72 An Exploratory Study of the Responses and Relationships Involved in the Evaluation of, and in the Intention to Purchase New Rock Music 네이버 미소장
73 Leiserowitz, A., Smith, N., & Marlon, J. R. (2011). American teens’ knowledge of climate change. Yale University. New Haven, CT:Yale Project on Climate Change Communication. 미소장
74 How Consumers are Affected by the Framing of Attribute Information Before and After Consuming the Product 네이버 미소장
75 Ecology: Let's hear from the people: An objective scale for the measurement of ecological attitudes and knowledge. 네이버 미소장
76 A revised scale for the measurement of ecological attitudes and knowledge. 네이버 미소장
77 The impact of green product lines on the environment:does whatthey know affect how they feel? 네이버 미소장
78 Who is at risk and what do they know? Segmenting a population on their food safety knowledge 네이버 미소장
79 Oliver, R. L. (1997). Satisfaction: A behavioral perspective on the consumer. NY:McGraw-Hill. 미소장
80 Climate Change and Tourism: An Overview 네이버 미소장
81 Familiarity and Its Impact on Consumer Decision Biases and Heuristics 네이버 미소장
82 The relationship between product involvement and product knowledge: Moderating roles of product type and product knowledge type 네이버 미소장
83 Consumer Knowledge Assessment 네이버 미소장
84 Peattie, K. (1995). Environmental marketing management. London: Pitman publishing. 미소장
85 Peter, J, P., & Olson, J, C. (1999). Consumer behavior and marketing strategy(5th ed.). Homewood, IL: Irwin McGrawHill. 미소장
86 Phillip, K., & Nancy, L. (2005). Corporate social responsibility:Doing the most good for your company and your cause. NJ: John Wiley &Sons, Inc. 미소장
87 Philippe, A., & Ngobo, P. (1999). Assessment of consumer knowledge and its consequences:A multi-component approach. Advances in Consumer Research, 26, 569-575. 미소장
88 Pieniak, Z, Aertsens, J., & Verbeke, W. (2010). Subjective and objective knowledge as determinants of organic vegetables consumption. Food Quality & Preference, 21(6), 581-588. 미소장
89 When Teachers Adopt Environmental Behaviors in the Aim of Protecting the Climate 네이버 미소장
90 Perceptions of Knowledge, Actual Knowledge, and Information Search Behavior 네이버 미소장
91 Rao, A, R., & Monroe, K, B. (1988). The moderating effect of prior knowledge in cue utilization in product evaluations. Journal of Personality and Social Psychology, 41, 847-855, 미소장
92 What determines initial feeling of knowing? Familiarity with question terms, not with the answer. 네이버 미소장
93 Reitman, V. (1992, May 18). Green product sales seem to be wilting. The Wall Street Journal, p. B1. 미소장
94 Modelling the theory of planned behaviour and past behaviour 네이버 미소장
95 Schacher, S. S. (1959), The psychology of affiliation. Stanford, CA: Stanford University Press. 미소장
96 Motivations and Barriers to Recycling: Toward a Strategy for Public Education 네이버 미소장
97 Stipanuk, D. M. (1996). The U.S. lodging industry and the environment. The Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 37(5), 39-45. 미소장
98 Moderator and Mediator Effects of Scuba Diving Specialization on Marine-Based Environmental Knowledge-Behavior Contingency 네이버 미소장
99 The effects of knowledge and attitudes upon Greeks' pro‐environmental purchasing behaviour 네이버 미소장
100 Turner, J., Beeghley, L., & Powers, C. (1997). 사회학이론의 형성 , The emergence of sociological theory(김문조 외 역). 서울: 일신사.(원본출판연도 1995) 미소장
101 UNWTO-UNEP-WMO (2008). Climate change and tourism: Responding to global challenges. Madrid, Spain: UNWTO. 미소장
102 What Makes a Recycler? 네이버 미소장
103 Vogle, D. (2005). The market for virtue: The potential and limits of corporate social responsibility. Harrisonburg, VA:Brookings Institution Press. 미소장
104 Walker, G., & King, D. (2008). 핫토픽: 기후변화 생존과 대응전략 , The hot topic : what we can do about global warming (양변찬 역). 조윤커뮤니케이션. (원본출판연도 2008) 미소장
105 Consumer motivations in the purchase of organic food 네이버 미소장