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오늘날 스마트폰의 대중화와 SNS의 확산으로 빅데이터 시대가 도래하면서 남녀노소 누구든지 개인정보 유출위험에 노출되어 있다. 본 연구는 기존의 프라이버시 연구와는 달리 SNS 이용자의 개인정보 제공의도에 영향을 미치는 프라이버시 요인을 규명하고자 한다. 또한, 인지된 프라이버시 위험요인과 기업에 대한 신뢰요인이 개인정보 제공의도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 한다. 실증 데이터를 분석한 결과, 직접적으로 해킹 등 프라이버시 유출을 경험했음에도 불구하고 위험을 인지하면서도 개인정보를 제공한 것으로 나타났다. 독립 변수 중 인지된 프라이버시 위험에 가장 강한 영향을 미치는 요인으로 프라이버시 정책, 프라이버시 염려, 개인정보 유출경험, 프라이버시 인식 순으로 나타났으며, 기업에 대한 신뢰에 가장 강한 영향을 미치는 요인으로는 프라이버시 정책, 프라이버시 인식, 프라이버시 염려, 개인정보 침해경험 순으로 나타났다. 또한, 인지된 프라이버시 위험과 기업에 대한 신뢰는 모두 개인정보 제공의도에 영향을 미치는 것으로 나왔으며, 이를 토대로 개인정보 프라이버시에 대한 시사점을 제시했다.
Today, with the popularity of smart phones and the proliferation of SNS, anyone is exposed to the risk of personal information leakage. Unlike the prior studies of privacy, this research aims to identify the privacy factors affecting the provision intention of individual information from the SNS Users. This study also analyses how the perceived privacy risks and corporate trust affect the provision intention of individual information. The analysis results of empirical data show that despite experiencing the privacy leakage such as direct hacking and being aware of the risk, people are providing firms with personal information. The most influential variables to perceived privacy risk are information privacy policy, information privacy concern, previous privacy experience and information privacy awareness in the decreasing order of importance. Those to the corporate trust are information privacy policy, information privacy awareness, previous privacy concern and information privacy experience. Besides, the corporate trust and the perceived privacy risk also affect the provision intention of personal information. Finally, this study proposes the implications for personal information privacy.
번호 | 참고문헌 | 국회도서관 소장유무 |
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1 | SNS disclosure of personal information in M2M environment threats and countermeasures ![]() |
미소장 |
2 | A Design of a circularly polarized small UHF RFID antenna | 소장 |
3 | Kim, J. K., and Kim., S. H., "The Effect of Relationships between Justice and Privacy Calculus on Intention to Disclose Personal Information", The Journal of Internet Electronic Commerce Research, Vol. 14, No. 1, pp. 45-67, 2014. | 미소장 |
4 | Understanding the Factors that influence Website Retention and Privacy Unconcern After the Disclosure of Privacy Information | 소장 |
5 | Min, H. H., Park, S. B., Jung, J. S., and Han, K. S., "The Factors Affecting Provision Intention of Individual Information in the Big Data Era", The Journal of Internet Electronic Commerce Research, Vol. 16, No. 1, pp. 95-117, 2016. | 미소장 |
6 | A study on Utilization of Big Data Based on the Personal Information Protection Act | 소장 |
7 | Big data, how to balance privacy and social values | 소장 |
8 | An Empirical Research on Information Privacy and Trust Model in the Convergence Era | 소장 |
9 | Database Marketing: New Rules for Policy and Practice ![]() |
미소장 |
10 | Variables affecting perceptions of invasion of privacy in a personnel selection situation. ![]() |
미소장 |
11 | (An)Empirical Research on Information Privacy Concern in the IoT Era | 소장 |
12 | The impact of personal dispositions on information sensitivity, privacy concern and trust in disclosing health information online ![]() |
미소장 |
13 | Dimensionality of information disclosure behavior ![]() |
미소장 |
14 | Schement, J. R. and Curtis, T., "Jendencies and Tensions of the Information Age", The Production and Distribution of Information in the United States, 1995. | 미소장 |
15 | An Extended Privacy Calculus Model for E-Commerce Transactions ![]() |
미소장 |
16 | Information Privacy Research: An Interdisciplinary Review ![]() |
미소장 |
17 | Wu, K. W., Huang, S. Y., Yen, D. C., and Popova. I., "The Effect of Online Privacy Policy on Consumer Privacy Concern and Trust”, Computers in Human Behavior, Vol. 28, pp. 889-897, 2012. | 미소장 |
18 | Trust and concern in consumers’ perceptions of marketing information management practices ![]() |
미소장 |
19 | The Effects of Perceived Risk Affecting Perceived Value and Repurchase Intention in Electronic Commerce Environment | 소장 |
20 | Lee, D. M., and Jang, S. H., "Effect of Privacy Concerns on Protection Behaviors of Location -Based Services and Moderating Effect of Innovativeness", The Journal of Internet Electronic Commerce Research, Vol. 14, No. 4, pp. 1-22, 2014. | 미소장 |
21 | Internet Users' Information Privacy Concerns (IUIPC): The Construct, the Scale, and a Causal Model ![]() |
미소장 |
22 | Predicting e-services adoption: a perceived risk facets perspective ![]() |
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23 | Examining the impact of privacy, trust and risk perceptions beyond monetary transactions: An integrated model ![]() |
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24 | Trust and customer willingness to provide information in database-driven relationship marketing ![]() |
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25 | Building consumer trust online ![]() |
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26 | Information Privacy Concerns: Linking Individual Perceptions with Institutional Privacy Assurances ![]() |
미소장 |
27 | Xu, H., Dinev, T., Smith, H. J., Hart, P., "Examining The Formation of Individual's Privacy Concerns: Toward an Integrative View", Twenty Ninth International Conference on Information Systems, Paris, pp. 1-16, 2008. | 미소장 |
28 | Understanding and Mitigating Uncertainty in Online Exchange Relationships: A Principal-Agent Perspective ![]() |
미소장 |
29 | Privacy calculus model in e-commerce – a study of Italy and the United States ![]() |
미소장 |
30 | Metering scheme for client privacy protection | 소장 |
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