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The purpose of this study is to find out how residents recognize impacts of cruise tourism in Asia where cruise tourism has shown rapid growth. For this purpose, this study selected Jeju Island as a research field, because it is one of the representative Asian port of calls. Contents analysis of the editorials and columns were conducted by selecting two major daily newspapers in Jeju Island, which is Jemin Ilbo and Halla Ilbo. As a result, the residents most strongly recognized the economic impact of Cruise tourism and minimal recognized the environmental impact. And also, despite of the editorials’ superficial way of expression, the residents generally agreed that cruise tourism should be fostered. The conclusion and implications described advice to policy maker in Jeju Island and Asian cruise stakeholders.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
호텔 종사원의 소진현상이 조직몰입과 비재무적 성과에 미치는 영향에 관한 연구 = A Study of Hotel Employees' Burn-out Effecting the Commitment of Organization and Non-financial Perspective 유종식, 김재중, 이애주 pp.7-24

반응표면 분석법을 이용한 병아리콩 항산화활성 추출의 최적화 조건 = Establishment of Optimum Extraction Conditions for Antioxidant Activity of Chickpea by Response Surface Methodology 한기영, 최진영 pp.25-34

추출방법에 따른 하니베리의 항산화 활성 비교 평가 연구 = Comparative Evaluation of Extraction and Processing Methods on Antioxidative Contents and Radical Scavenging Activity of Honeyberry 이유숙, 유정현, 이해정 pp.35-46

호텔서비스품질과 관계마케팅 노력이 고객만족 및 충성도에 미치는 영향 = Effects of Hotel Service Quality and Relationship Marketing Efforts on Customers' Satisfaction and Loyalty : Focused on N Hotel in Busan : 부산 N호텔을 중심으로 이준혁, 박현진 pp.47-61

브랜드 진정성에 영향을 미치는 선행요인과 브랜드 진정성이 브랜드 신뢰 및 브랜드 동일시에 미치는 영향 = The Effect of the Antecedents affecting the Brand Authenticity and the Brnad[i.e. Brand] Authenticity on the Brand Trust and Brand Identification : Focus on Coffee Brand : 커피브랜드 중심으로 주선희 pp.63-81

숙성 은행 외종피 추출물의 항균 및 항산화 활성 = Antioxidant and Antimicrobial Activities of Extracts of Ripened Ginko biloba Outer Seedcoat 이민호, 이미경, 김혜란, 이수한 pp.83-92

글로벌 커피 프랜차이즈 전문점의 서비스스케이프가 고객만족과 충성도에 미치는 영향 = The Impact of Servicescape of Global Coffee Franchise Store on Local Customer Satisfaction and Loyalty : Focused on 'C' company Indonesia : C기업의 인도네시아 점포를 중심으로 안대선, 양정석, 한규철 pp.93-110

이란 관광업계 종사자들의 한국방문 태도에 관한 연구 = The study on the tourism industry attitude of the visit Korea of Tourism experts in Iran 이희열, 김미주, 김충호 pp.111-129

사회적 자본이 복지관광인식에 미치는 영향 = A Influence of Social Captial on Realization of Social Tourism 남영재, 이걸재 pp.131-139

커뮤니케이션 효율성 제고를 위한 브랜드 칼라마케팅 현황분석 = Analysis of Brand Color Marketing Status for Enhancement of Communication Efficiency 최정윤 pp.141-150

커피전문점 직원의 감정노동이 커뮤니케이션 및 직무만족에 미치는 영향 = Effects of Emotional Labor of Coffee Shop Employees on Communication and Job Satisfaction : Focused on the Starbucks Coffee Korea : 스타벅스 직원을 대상으로 진명화, 어윤선 pp.151-162

관광여객선 세월호 사건을 통해 본 정부정책결정에 대한 고찰 = Exploratory Research on Policy Making Priorities And Disaster Response System Through The Sewol Ferry Accident 정승호, 김수진 pp.163-177

아시아 크루즈관광과 지역주민 영향인식에 관한 내용분석 = A Contents analysis on North-East Asia Cruise Tourism and Resident's Perception : Focused on Jeju Island : 제주지역을 중심으로 강숙영 pp.181-190

마케팅커뮤니케이션이 브랜드 자산에 미치는 영향 = Impact of Marketing Communication on Brand Equity : Focused on Coffee Shops 이정원, 홍수희 pp.191-202

냉·해동 조건에 따른 배추김치의 품질 특성 변화 = Changes of the Quality Characteristics of Chinese Cabbage Kimchi with Various Freezing and Thawing Conditions 박지현, 김하윤 pp.203-215

프랜차이즈 커피전문점의 선택속성이 이용자의 감정 및 신뢰 그리고 장기지향성에 미치는 영향 = A Relationships among Choice Attributes, Emotion, Trust and Long-term orientation Associated with Coffee-Drinking Behavior 김남용, 김주연 pp.217-230

관광수입에 대한 한류 및 경제지표의 영향 = Effect of Hallyu and Economic Indicators on Tourism Income 배은송, 김대철 pp.231-247

치유여행의 자아이미지 제고 요인 분석 = Exploratory analysis on Self Image development factors of Healing Tour 김정수, 전명숙 pp.249-258

한국 근대호텔경영사에 관한 연구 = A Study on the Hotels in Korea modern era 김경한, 이근수 pp.259-271

참고문헌 (39건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 인구통계적 특성과 상황적 특성에 따른 관광영향 인식의 차이 소장
2 A study on the awareness of Gangneung Danoje Festival in media of Gangwon Province through media analysis: Using Gangwon Province local newspaper 네이버 미소장
3 경북지역 관광관련 언론동향 분석 : 신문보도를 중심으로 소장
4 An Analysis of Mass Media’s Attitude on Large Scale Tourism Development: In Case of ‘Four Major River Restoration Projects’ of Korea 소장
5 Tourism Issues and Its Implications of Gangneung-si through the Content Analysis of Daily Newspapers 소장
6 Content Analysis of Newspapers' Travel News 소장
7 성시윤(2014). 메가이벤트에 관한 언론 보도의 프레임 분석, 한양대학교 관광연구소, 26(2), 193-222. 미소장
8 (A)Study on Centrality Analysis of Korea·China·Japan Cruise Course : Focusing on Social Network Analysis of Jeju-do·Shanghai·Yokohama port 소장
9 Research Trend of Cruise tourism in South Korea : Systematic Review Approach 소장
10 정승훈(2014). 제주지역 크루즈관광 육성을 통한 지역경제 활성화 방안, 제주발전연구원 미소장
11 제주대학교 제주씨그랜트사업단(2015). 제주특별자치도 크루즈산업 중장기 종합계획 수립 연구. 미소장
12 제주특별자치도 내부자료(2016). 2016년 및 2017년 국제크루즈선 제주기항 경제효과(예상). 미소장
13 제주특별자치도(2015). 문화관광스포츠 현황. 미소장
14 제주특별자치도(2016). 언론사(신문, 인터넷신문) 등록현황. 미소장
15 제주특별자치도(2016). 해양수산분야 통계자료. 미소장
16 관광의 영향이 지역주민의 태도와 관광개발에 미치는 구조 효과 분석 소장
17 한국관광공사(2015). 2015년 외래 크루즈 관광객 실태 조사 보고서, 한국관광공사. 미소장
18 해양수산부(2016). 신 해양산업 육성과 경제활성화를 위한 2016 크루즈산업 육성 시행계획(안) 미소장
19 제민일보 홈페이지 http://www.jemin.com/. 미소장
20 한라일보 홈페이지 http://www.ihalla.com/. 미소장
21 Urban Residents’ Attitudes toward Tourism Development: The Case of Crete 네이버 미소장
22 Residents' perceptions on tourism impacts 네이버 미소장
23 Residents' Strategies for Responding to Tourism Impacts 네이버 미소장
24 Tourism, climate change and the mass media: the representation of the issue in Spain 네이버 미소장
25 Residents’ attitudes and perceptions towards cruise tourism development: A case study of Cartagena de Indias (Colombia) 네이버 미소장
26 A Comparison of Residents' Perceptions in Two Cruise Ports in the Mediterranean Sea 네이버 미소장
27 CLIA(2016). State of Asia Cruise Industry & Research Findings (http://www.cruising.org) 미소장
28 Doxey, G.(1975). A causation theory of visitors-residents irritants : Methodology and research inferences. Proceeding of the Travel Research Association, 6th Annual Conference, Salt Lake City, 195-198. 미소장
29 Fredline, E. & Faulkner, B.(2000). Host Community Reactions : A Cluster Analysis. Annals of Tourism Research, 27(3), 763-784. 미소장
30 Gatewood, J.B., & Cameron, C.M.(2009). Belonger Perceptions of Tourism and its Impacts in the Turks and Caicos Islands. Research Report. 미소장
31 Investigating the Sustainability of Cruise Tourism: A Case Study of Key West 네이버 미소장
32 Responsible Cruise Tourism: Issues of Cruise Tourism and Sustainability 네이버 미소장
33 Factors Predicting Rural Residents’ Support of Tourism 네이버 미소장
34 Assessing the ‘poverty of cruise theory’ hypothesis 네이버 미소장
35 Host community attitudes toward tourism and cultural tourism development: the case of the Lewes District, southern England 네이버 미소장
36 Stewat, E.J., Dawso, J., & Draper, D.(2011). Cruise Tourism and Residents in Arctic Canada : Development of a Resident Attitude Typology. Journal of Hospitality and Toursim Management, 18, 95-106. 미소장
37 Wall, G.(2000). Encyclopedia of Tourism(J Jafari, Ed.), London and NewYork : Routledge, 296-298. 미소장
38 Zhang, C., Fyall, A., & Zheng, Y.(2015). Heritage and Tourism Conflict within World Heritage Sites in China: a longitudinal study. Current Issue in Tourism, 18(2). 110-136. 미소장
39 Zinan, R.(2016). Vision for the Future of Asia Cruise Industry. Preceeding of the Asia Cruise Forum Jeju 2016, Jeju, Korea. 미소장