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이 논문은 그동안 일반에 알려지지 않았던 김사엽이 경성제국대학 재학 당시의 민요조사(1935~1936)의 결과 보고서를 중심으로 민요조사의 실상을 재구하는 한편, 식민지 시기 민요 관련 논설과 해방 이후 국문학사 관련 저술들을 통해 민요연구의 관점․방법․이념을 규명하는 것을 목적으로 한다. 나아가 김사엽의 민요조사와 민요연구를 통해 그의 구비문학 연구의 의의를 재검토 하고자 한다. 이 가운데 이 논문은 김사엽의 민요조사가 사실은 경성제국대학 조선어조선문학전공 교수 다카하시 도루(高橋亨)의 조선인 민족성론, 조선 구비문학에 대한 입장과 방법론을 따르고 있음을 규명했다. 특히 김사엽이 영남지역, 부녀자들의 민요를 조선민요의 전형으로 삼는 가운데 드러나는 원시주의, 문화본질주의가 사실은 다카하시 도루로부터 비롯한 제국 일본의 오리엔탈리즘의 영향임을 입증했다. 또한 김사엽의 식민지시기 민요연구가 민요를 기원으로 한 조선문학의 통시적 서술, 조선인의 민족성 규명을 염두에 둔 것이었으며, 그것이 해방 이후 국문학사 서술 과정에서도 구체적으로 실현되는 양상을 조망했다. 그 가운데 김사엽이 식민지시기에는 민요를 초역사적인 장르․갈래이자 국민문학의 기원으로 정의했음에도 불구하고, 해방 후 문학사 서술 과정에서는 조선시대 후기의 전형적인 장르․갈래로 배치한 것, 영남지역의 민요에 나타난 특징을 경우에 따라서는 초역사적인 국민성으로서 정의하거나 조선 후기의 특징으로 서술하는 가운데 드러나는 모순을 주목했다. 그리고 그것이 국민문학 혹은 국문학의 역사를 오로지 초역사적인 민족의 특이성, 국민성을 규명하는 학문으로 상정한 데에서 이미 예고되어 있었으며, 근본적으로는 식민주의의 잔영임을 규명했다.

This study set out to examine the reality of folk song investigations based on Gim Sa-yeop (1912~1992)’s report, which is yet unknown to the public, of his folk song investigations (1935~1936) while he attended Keijō Imperial University. The findings demonstrate that Gim's folk song investigations actually followed the positions and methodologies of Professor Takahashi Tōru, who specialized in Joseon language and literature at Keijō Imperial University, on the ethnicity of Joseon people and the Joseon oral literature. While investigating them under Japanese rule, Gim kept in mind the diachronic description of Joseon literature and the identification of Joseon people's ethnicity with the origin of folk songs. This study considers the ways this approach was implemented in the description process of the Korean literary history after the liberation in concrete ways. It highlights the fact that Gim expressed a contradiction, as he defined folk songs as a meta-historical genre and as the origin of the national literature during the Japanese rule, yet placed them under the typical genre of the latter half of Joseon in his description of literary history after the liberation. This was foreshadowed when Gim introduced the history of the national literature, or Korean literature, as the science of investigating the peculiar and national nature of meta-historical people, thus fundamentally reflecting traces of colonialism.

권호기사

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기사명 저자명 페이지 원문 목차
김사엽(金思燁)의 민요 조사와 연구에 대하여 = Gim Sa-yeop's folk song collection and research 구인모 pp.1-31

식민지기 '조선문학' 제도화를 둘러싼 접촉지대로서의 '민요' 연구 = "Folk Songs" as a Contact Zone in the Process of "Korean Literature's" Institutionalization in Colonial-Age Korea : The Character of Keijō Imperial University's Korean Literature Lecture Course as Reflected in Ko Chǒng'ok's Graduation Thesis : 고정옥 졸업논문을 통해 본 경성제대 조선문학 강좌의 성격 임경화 pp.33-65

다카하시 토오루[高橋亨]의 경성제국대학 강의노트 내용과 의의 = Takahashi Toru's Keijo Imperial University lecture notes, their contents and significance 이윤석 pp.67-123

韓·中·日 3國 學界의 <集安高句麗碑> 硏究動向과 課題 = Current status and future prospects of studies dealing with the "Koguryo Tablet at Jian(集安高句麗碑)" in Korea, China, and Japan 여호규 pp.125-172

19세기말 서울 동막 객주의 미곡 거래 = The Grain transactions of Seoul Dongmak brokers [gaekju] in late nineteenth century : 金相敏 집안의 장부『日記』와『長冊』분석을 중심으로 홍성찬 pp.173-206

제중원 운영권 이관문제 검토 = A study of the transfer of control of Chejungwŏn from the missionaries' perspective : 선교자료를 중심으로 문백란 pp.207-239

내한 선교사 수양관에 관한 연구 = A Study on Retreat Centers for Missionaries in Korea : Through the analysis on the establishment and activities of each center : 각 수양관의 형성배경과 각종활동 분석을 중심으로 방연상 pp.241-270

제국 일본의 '모범'감옥 = The "Exemplary" Prisons of Imperial Japan : Focusing on the Cases of Tokyo, Taipei, and Keijō : 도쿄·타이베이·경성의 감옥 사례를 중심으로 이종민 pp.271-309

'운동과 현장으로서의 대만문학사' 고찰 = 'History of Taiwan Literature' as the Scenes of Discourse Struggle and Social Movements 양태근 pp.311-333

개혁개방 이전 중국에 대한 북한 문화의 영향력 = The Impact of North Korean Culture on China before China's Reform and Opening-Up Policy : Focusing on China's North Korean Film Imports in the 1950s~70s : 1950~70년대 중국의 북한 영화 수입을 중심으로 황영원 pp.335-366

18세기 한 거자(擧子)의 불경 읽기 = Buddhist Scripture Reading by One Geo-Ja (擧子) in the 18th Century : Focusing on Heumyeong (欽英) by Yu-ManJu (兪晩柱) : 유만주의『흠영』을 중심으로 박상란 pp.367-398

중국에서 한국학 교육의 역사와 현황 그리고 향후 전망 = Korean Studies education in China : history, current situation, and future expectations 윤해연 pp.399-426

참고문헌 (25건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

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번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 金思燁, 嶺南民謠(수고본, 작성일자 미상). 미소장
2 김사엽, 김사엽전집 제1․2․14․17․18권, 박이정, 2004. 미소장
3 金思燁․崔常壽․方鍾鉉, 朝鮮民謠集成, 正音社, 1948. 미소장
4 金思燁, 朝鮮文學史, 正音社, 1948. 미소장
5 金思燁, 改稿國文學史, 正音社, 1954. 미소장
6 金思燁 譯, 韓譯萬葉集: 古代日本歌集, 東京: 成甲書房, 1984/1985/1987/1991. 미소장
7 金思燁, 記紀万葉の朝鮮語, 東京: 六興出版 1979/1989. 미소장
8 김사엽, 日本의 萬葉集: 그 內包된 韓國的 要素, 민음사, 1988/1990. 미소장
9 김광식, 일본 문부성과 조선총독부 학무국의 구비문학 조사와 그 활용 , 연민학지 제20집, 연민학회, 2013. 미소장
10 김광식, 경성제국대학 부속도서관의 문학부 계열 장서 분석, 연민학지 제25집, 2016. 미소장
11 임동권, 朝鮮總督府의 1912年에 實施한 俚謠․俚言及通俗的讀物等調査에 대하여 , 국어국문학 제27권, 국어국문학회, 1964. 미소장
12 高橋亨, 朝鮮の文學, 朝鮮 第201號, 朝鮮總督府, 1932.2. 미소장
13 高橋亨, 民謠に現はれた濟州の女, 朝鮮 第212號, 朝鮮總督府, 1933.1. 미소장
14 高橋亨, 北鮮の民謠, 朝鮮 第219號, 朝鮮總督府, 1933.8. 미소장
15 高橋亨, 嶺南の民謠に現はれたる女性生活の二筋道, 京城帝國大學文學會, 京城帝國大學文學會論纂 第6輯(語學․文學篇), 東京: 岩波書店, 1936. 미소장
16 高橋亨, 朝鮮文學硏究―朝鮮の小說, 日本文學講座 第15卷, 東京: 新潮社, 1927/1932. 미소장
17 손세일, 한국논쟁사(제2권), 청람문화사, 1976. 미소장
18 정근식 외, 식민지 권력과 근대지식: 경성제국대학 연구, 서울대학교출판문화원, 2011. 미소장
19 정선이, 경성제국대학 연구, 문음사, 2002. 미소장
20 다카하시 도루, 구인모 옮김, 식민지 조선인을 논하다, 동국대학교출판부, 2010. 미소장
21 다카하시 도루, 박미경 옮김, 다카하시 도루의 조선속담집, 어문학사, 2006. 미소장
22 다카하시 도루, 이시준․김광식․조은애 옮김, 완역 조선이야기집과 속담, 박문사, 2016. 미소장
23 다카하시 도루, 편영우 옮김, 조선의 모노가타리, 역락, 2016. 미소장
24 이치야마 모리오(市山盛雄) 편, 엄인경․이윤지 옮김, 조선 민요의 연구, 역락, 2016. 미소장
25 藤澤衛彦, 日本民謠史, 東京: 雄山閣, 1925. 미소장