권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
본 연구는 K-WISC-IV 프로파일을 통해 고기능 자폐 스펙트럼 장애(ASD) 아동의 인지적인 특성을 확인하여 고기능 ASD 아동의 진단에 도움을 주며, 임상 및 교육 장면에서 효과적인 개입을 위한 정보를 제공하는데 목적이 있다. 이에 6~16세의 고기능 ASD 아동 90명을 대상으로 K-WISC-IV의 전체 IQ, 지표 점수와 소검사 환산점수의 평균을 살펴보았으며, 이와 같은 점수들이 규준 집단과 차이가 있는지 확인하고자 단일 집단 t 검정을 시행하였다. 그 결과 처리속도 지표, 작업기억 지표에서 고기능 ASD아동이 규준 집단에 비해 유의하게 낮은 점수를 얻었고, 소검사 수준에서는 이해, 공통그림찾기, 빠진 곳찾기, 순차연결, 산수, 동형찾기, 기호쓰기에서 유의미하게부진한 수행을 보였다. 다시 말해, K-WISC-IV 프로파일을 통해 고기능 ASD 아동들이 처리 속도가 느리고 사회적 판단력이 부족하며 비언어적인 자극을 빠르게 포착하거나 시각 자극의 핵심적 측면을 파악하는 것이 어렵다는특성을 알 수 있었다.
The aim of this study is to distinguish children with high-functioning autism spectrum disorder (ASD) from the norm group by identifying their Intelligence with Korean Wechsler Intelligence Scale for Children-Fourth Edition (K-WISC-IV) profile analysis. The article were administered to 90 children with high-functioning ASD (6-16) years and has surveyed the average of the Full scale IQ , index scores, and subtest scores of K-WISC-IV. Also, this study has conducted a single-subject T-test in order to verify whether Full scale IQ, index scores, subtest scores are different from those of the norm group.
번호 | 참고문헌 | 국회도서관 소장유무 |
---|---|---|
1 | American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5). American Psychiatric Pub. 2013. | 미소장 |
2 | Wechsler IQ profiles in diagnosis of high-functioning autism. ![]() |
미소장 |
3 | Autistic traits and autism spectrum disorders: the clinical validity of two measures presuming a continuum of social communication skills. ![]() |
미소장 |
4 | K. H. Kim, J. M. Cho, M. H. Im, M. Y. Jin, & S. K. Sim, “Recent Trends in Intervention Strategies for Learners with Autism : 2006-2010”, Journal of Emotional & Behavioral Disorders, Vol. 18, No. 3, pp. 37-64, 2002. | 미소장 |
5 | G. H. Seo, “Intervention of Theory of Mind Deficits in Children with High Functioning Autistic Disorder and Asperger Disorder”, Journal of Emotional Disturbances & Learning Disabilities, Vol. 18, No. 3, pp. 37∼64, 2002. | 미소장 |
6 | Defining the cognitive phenotype of autism ![]() |
미소장 |
7 | Intellectual disability and its relationship to autism spectrum disorders ![]() |
미소장 |
8 | Developmental delays in children with ADHD. ![]() |
미소장 |
9 | Miller. J. L, Saklofske. D. H, Weiss. L. G, Drozdick. L, Llorente. A. M, Holdnack. J. A & Prifitera. A, "Issues Related to the WISC-V Assessment of Cognitive Functioning in Clinical and Special Groups", WISC-V Assessment and Interpretation:Scientist-Practitioner Perspectives, Vol. 28, No. 7, pp. 287-343, 2015. | 미소장 |
10 | Autism in adults: symptom patterns and early childhood predictors. Use of the DISCO in a community sample followed from childhood ![]() |
미소장 |
11 | Koegel. L. K, Koegel. R. L & Smith, "A Variables related to differences in standardized test outcomes for children with autism", Journal of autism and developmental disorders, Vol. 27, No. 3, pp. 233-243, 1997. | 미소장 |
12 | K. J. Kwak, S. W. Oh, C. T. Kim, "Korean Wechsler Intelligence Scale for Children-fourth edition" Seoul: Hakjisa press, 2011. | 미소장 |
13 | Analysis of WISC-III, Stanford-Binet:IV, and Academic Achievement Test Scores in Children with Autism ![]() |
미소장 |
14 | WISC-IV profile in high-functioning autism spectrum disorders: impaired processing speed is associated with increased autism communication symptoms and decreased adaptive communication abilities. ![]() |
미소장 |
15 | Cognitive Characteristics of Children and Adolescents Who Have Asperger Disorder: Analysis of K-WISC-IV Profile ![]() |
미소장 |
16 | WAIS-R and social intelligence: A test of established assumptions that uses the CPI ![]() |
미소장 |
17 | Wechsler. D, WISC-IV Integrated: Administration and scoring manual. Psychological Corporation, 2004. | 미소장 |
18 | Sattler. J. M, Assessment of children: Cognitive foundations. San Diego, CA: JM Sattler, 2008. | 미소장 |
19 | Asperger Syndrome and Academic Achievement. ![]() |
미소장 |
20 | Autism, processing speed, and adaptive functioning in preschool children. ![]() |
미소장 |
21 | The use of virtual characters to assess and train non-verbal communication in high-functioning autism. ![]() |
미소장 |
22 | Converged Association Between Suicidal ideation and Neighborhood Environment Among Some Adolescents | 소장 |
*표시는 필수 입력사항입니다.
*전화번호 | ※ '-' 없이 휴대폰번호를 입력하세요 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: 정기간행물실(524호) / 서가번호: 국내13
2021년 이전 정기간행물은 온라인 신청(원문 구축 자료는 원문 이용)
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.