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본 연구의 목적은 관광의 상품적 특성을 고려하여 관광옴니채널의 구매단계에 대한 실증분석을 통한 이론적·실무적 시사점을 제공하자 함이다. 연구의 절차 및 방법은 이론적 연구에 의거하여 가설 설정하며 설문조사를 통한 실증분석을 하는 것이다. 연구분석 결과로서 1) 구매단계에서의 관광옴니채널의 선택요인과 만족도간에는 긍정적 영향관계가 있으며, 2) 관광객의 옴니채널에 대한 만족도가 높을수록 관광상품에 대한 구매의도는 높아지며, 3) 관광옴니채널 선택요인(편의성, 신뢰성)과 만족도간의 관계에 대하여 관광경험은 정(+)의 조절 역할을 하며, 4) 관광옴니채널 선택요인(신뢰성)과 만족도간의 관계에서 재무적 위험은 부(-)의 조절 역할을 하는 것으로 나타났다. 이상과 같은 실증분석결과는 편의성과 경험을 중시하는 일반적인 옴니채널의 지식체계를 관광분야로 확장시켰다는 점에서 본 연구의 의의를 가질 수 있겠다. 향후는 관광옴니채널이 발달함에 따라 보다 다양한 변수와 설문체계가 적용된 분석이 이루어져야 할 것이다.

On the tourism purchasing stage, this study is focused on analyzing the relationship among tourism omnichannel selecting factor, satisfaction and purchasing intention considering the moderator effects of tourism experience and perceived risk. Based upon antecedent studies and literature about tourism omnichannel, We presented the study model and hypotheses. For the accurate analysis, we did field survey with 400 respondents. The results are as follows. First, the positive relationship are found between channel selecting factors during purchasing and tourism omnichannel satisfaction. Secondly there is a positive relationship between tourism omni-channel satisfaction and tourism purchasing intention. Thirdly tourism experience is proved as a positive moderating effect between channel selecting factors during purchasing and tourism omni-channel satisfaction. But the moderating effect of perceived risk is negative between them.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
구조방정식을 이용한 다문화수용성이 통일인식에 미치는 영향 연구 = (A) Study on Effects of Multi-cultural Acceptability on Awareness of Unification using Structural Equation Model 한승조 pp.1-7

저소득층 노인의 복지서비스 이용 경험이 삶의 만족도에 미치는 영향 = The Effects of Welfare Services Experience by the Low-Income Seniors on the Satisfaction of Life : Focusing on Mediating Effects of Family Conflicts and Depression : 가족갈등과 우울의 매개효과를 중심으로 안은선, 송순만 pp.9-18

베이비부머세대의 유형별 삶의 만족 영향 요인 = Influential Factor of Life Satisfaction based on Types of Baby Boomer Generation 이형하 pp.19-29

택배서브터미널 대리점 운영효율성에 관한 연구 = A Study on the Operating Efficiency of Parcel Delivery Sub-terminal Agency focus on A company : A사를 중심으로 윤성구, 박성훈, 마혜민, 여기태 pp.31-43

책임성을 중심으로 본 남성들의 자녀양육 참여 = Study on Paternal Involvement in Responsibility of Child Rearing 유지영 pp.45-61

문헌 연구를 통한 버스정보시스템 분야의 연구 동향 및 향후 방향 고찰 = A Study on the Research Trends and Directions of Bus Information System based on Literature Review 김원기, 황경태 pp.63-81

중소기업의 성과평가를 위한 BSC 구축에 관한 사례연구 = A Case Study on the BSC Development of a Small and Medium-sized Manufacturing Enterprise for Performance Evaluation : I사를 중심으로 지성권 pp.83-92

도시의 검색키워드 유형이 페이스북 페이지 팬 수 및 관광객 수에 미치는 영향에 관한 연구 = The Effects of City's Search Keyword Type on Facebook Page Fans and Inbound Tourists : Focusing on Seoul City : 서울시를 중심으로 최지혜, 이효복 pp.93-101

탐색적요인분석과 확인적요인분석의 비교에 과한 연구 = The Study on the comparative analysis of EFA and CFA 최창호, 유연우 pp.103-111

우리나라 수입액과 수출액의 변동성과 방향성 분석 = Analysis of Volatility and Directionality of Korean Imports and Exports : Focused on USA, Japan, China, UK : 미국, 일본, 중국, 영국을 중심으로 최수호, 최정일 pp.113-121

화주의 내륙운송 의사결정요인과 영향에 대한 연구 = A Study on the Factor and Influences of Decision Making for the Inland Trnsportation of Shippers 조국연, 오재균, 남태현, 여기태 pp.123-132

기업가지향성과 기업자원이 기술혁신성과와 기술혁신 양면성에 미치는 영향 = Effects of Entrepreneurial Orientation and Firm's Resources on Technological Innovation Performance and Ambidextrous Innovation : with Meditation Effects of Dynamic Capabilities : 동적역량의 매개효과 중심으로 이완재, 임왕규 pp.133-150

기부행동의 영향요인에 대한 탐색적 연구 = An Exploratory Study on Factors influencing the Giving Behavior : focusing on Self-Esteem and Perceived Responsibility toward Social Welfare : 자아존중감과 복지책임주체 인식을 중심으로 박성택, 김윤하, 김태웅 pp.151-160

진성리더십의 효과성 분석 = The Effectiveness of Authentic Leadership on Public and Private Organizations : 공공조직과 사조직에 미치는 영향을 중심으로 탁진규, 노태우 pp.161-171

관광구매단계에서의 관광옴니채널 선택요인, 만족도, 구매의도 등에 관한 영향관계 분석 = Analysing the Relationship among Tourism Omnichannel Selecting Factor, Satisfaction and Purchasing Intention on the Tourism Purchasing Stage 박현지, 박중환, 이정실, 김영하, 오암석, 박봉규 pp.173-182

옴니채널 서비스 특성이 실용적·쾌락적 쇼핑가치 지각과 재이용의도에 미치는 영향 = Effects of Omni-channel Service Characteristics on Utilitarian/Hedonic Shopping Value and Reuse Intention 신종국, 오미옥 pp.183-191

Asymmetric evaluation on domain of risk and return for counterfeit products under different self-construal = 위험과 수익의 도메인에서 상이한 자아추론이 모조품의 비대칭적 평가에 미치는 영향 Dongwon Min pp.193-199

기업의 기술경영활동이 기업성과에 미치는 영향에 관한 실증적 연구 = An Empirical Study on the Influence of Technology Management Activities on Firm Performance 정두식 pp.201-210

직장-가정 갈등과 직무소진간 자기효능감의 조절효과 = Moderating Effect of Self-efficacy between Work-Family Conflict and Job Burnout 한진환 pp.211-219

융복합 산업의 서비스경영에서 소비자 유형이 소비자의 친환경자동차에 대한 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구 = A Study on the Influence of Consumer Type on Consumer Intention to Purchase Eco-friendly Vehicles in the Service Management of Convergence Industry 임기흥 pp.221-232

The Mediating Effects of the Manufacturing Capability and the Testing and Inspection Capability on the Relation between Small and Medium Venture Firms' External Information Network Heterogeneity and Technology Commercialization Capability= 제조 역량과 시험 및 검사 역량이 중소벤처기업의 외부 정보 네트워크의 다양성과 기술 사업화 역량 사이의 관계에 미치는 매개 효과 Yong Sauk Hau pp.233-241

빅 데이터 분석정보 공유를 위한 다차원 이벤트 데이터베이스의 동기화 효과 연구 = A Study on Synchronization Effect of A Multi-dimensional Event Database for Big Data Information Sharing 이춘열 pp.243-251

다중서버를 위한 비-추적성을 제공하는 인증된 키 동의 기법 = Untraceable Authenticated Key Agreement Scheme for Multi-server Environment 최해원, 김상진, 류명춘 pp.253-260

수용전념치료가 학군사관 후보생의 스트레스, 불안 및 수용에 미치는 효과에 대한 예비연구 = Effects of Acceptance and Commitment Therapy on Stress, Anxiety, and Acceptance of Reserve Officers Training Corps : A pilot study 온안국, 손정락 pp.261-268

간호교육에서 팀 기반학습 적용이 의사소통능력, 문제해결능력, 자기 주도적 학습능력에 미치는 영향 = The Effect of Term Based Learning on Communication Ability, Problem Solving Ability and Self -Directed Learning in Nursing Science Education 전호선, 주현정 pp.269-279

혈액투석환자의 질병 불확실성, 우울, 생리지표와 기본심리욕구와의 관계 = The relationship between of Uncertainty, Depression, Physiologic Index and Basic Psychological Need of Hemodialysis Patients 조영문, 윤경순 pp.281-291

자아성찰 자율실습이 기본간호 수행능력 및 수행자신감, 학업적 자기효능감, 실습만족도에 미치는 효과 = Effects of Self-directed Practice through Writing Self-Reflective Journal on Basic Nursing Performance ability, Confidence in performance, Learning self-efficacy and Practice satisfaction 김순옥 pp.293-306

하악전방이동 코골이 장치의 수직 교합량이 상기도에 미치는 영향 = Effect of MAD Snoring Design on Pharyngeal Airway Dimension 라인실, 이장훈 pp.307-314

호흡기감염에 대한 어린이집교사의 감염관리수행에 영향을 미치는 요인 = Factors Influencing Performance about Practice of Infection Management by Child Care Center Teachers about Respiratory Tract Infections 강광순, 김은영 pp.315-326

근거중심 재활 공간 디자인을 위한 공간 환경 만족도 연구 = A Study on the Spacial Environment Satisfaction for Evidence Based Design of Rehabilitative Health-Care Facilities : convergent approach for patient-centered rehabilitative healthcare : 환자 중심 재활의료서비스를 위한 융복합적 접근 이나경, 서다솜, 송경은 pp.327-337

게임중독 및 관여 수준에 따른 남자 청소년 게임사용집단의 분노표현양상과 인지적 특성 비교 = Comparison of Anger Expression Style and Cognitive Characteristics among Male adolescent game users depending on the level of Game Addiction and Engagement 임지영 pp.339-348

병원행정직의 직무소진과 관련된 융복합적 요인 = Convergent Factors Related to Job Burnout among Hospital Administrative Staff 김승희, 배상윤 pp.349-356

한국 여성의 혈중 비타민 D 결핍에 영향을 미치는 요인 = The Factors Affecting Serum Vitamin D Deficiency in Korean women : Using KNHANES 2012 : 제5기 국민건강영양조사 자료 활용 김지인 pp.357-366

팀 학습 환경에서 개인의 심리적 임파워먼트가 과제성취도에 미치는 영향 = Effects of psychological empowerment on achievement in team based learning : Mediating effect of co-regulation : 협력적 자기조절의 매개효과 박미경, 박명숙 pp.367-376

의료 데이터 발생과 분석기술을 활용한 의료정보관리 교육용 프로그램 개발 = Development of educational programs for managing medical information utilizing medical data generation and analysis techniques 최준영 pp.377-386

스케일링 보험적용에 따른 일부지역의 스케일링 경험 변화 연구 = A Study on the Change of Dental Scaling Experience in Some Areas after Applying Scaling Insurance 박일순 pp.387-397
온라인 게임 플레이영상의 이용자에 따른 색채 특성 분석 연구 = A Study on Analysis of Color characteristic of On-line of Game Play Image of according to the Users 장현주, 정형원 pp.399-404

공유경제 서비스 사례분석을 통한 협력적 라이프스타일 연구 = A Study on Collective Lifestyle by Analyzing Case of Sharing Economy Service : Focusing on Co-working & Co-living Space : 코워킹과 코리빙 스페이스를 중심으로 안효진, 김승인 pp.405-410

TV 다큐멘터리의 배경음악이 수용자의 회상 기억, 몰입도, 흥미유발, 평가에 미치는 영향 = Effect of background music of TV documentary on audience's recall memory, flow, arousal of interest, evaluation 박덕춘 pp.411-417
학생들의 능동적 수업참여를 위한 ICT 활용 연구 = A Study on the Use of ICT for Students' Active Class Participation : Focused on College English Reading Class : 대학 영어 읽기 수업을 중심으로 최미양 pp.419-428

디자인 사고 기반의 협력적 워크숍이 창의적 문제해결에 미치는 영향 = The Effects of Design Thinking-based Collaborative Workshop on Creative Problem Solving : Focused on the development case of SAP Smart Bulk Bin Monitoring System : SAP 스마트 벌크빈 모니터링 시스템 개발 사례를 중심으로 전영옥, 최혜정 pp.429-436

프로이드의 정신분석학에 의한 영화 속 꿈 표현의 비교 연구 = A study of comparison about dream sequence in film based on Freud's Psychoanalysis : Focusing on the film "Mulholland Drive(2001)" and "Inception(2012)" : 영화 "멀홀랜드 드라이브(2001)"와 "인셉션(2012)"를 중심으로 이태훈 pp.437-444

런치패드를 활용한 융복합 영상시스템 연구 = A study on convergence interactive video system utilizing Launch Pad : Focusing on Step Sequencer : 스텝시켄서(Step Squencer)를 중심으로 오승환 pp.445-454

가상 시뮬레이션을 이용한 의수 보조 장치 디자인 개발 = Development of Supportive Device Design for Artificial Hand Based on Virtual Simulation 이지원, 한지영, 나동규, 나건 pp.455-465

여성의 일상생활과 스마트폰 이용에 관한 질적 연구 = A qualitative study on women's daily lives and smartphone use : focusing on interviews with Chinese women in their twenties : 20대 중국여성에 대한 심층인터뷰를 중심으로 장루상상, 나미수 pp.467-483

예방처치경험이 진료만족도 및 치과공포도에 미치는 영향 = The Effect of Preventive Treatment Experience on Treatment Satisfaction and Dental Fear 김수경 pp.485-492

초산부의 신체상, 자기효능감이 양육스트레스에 미치는 융복합적 영향 = Convergent Influence of Body Image, Self Efficacy on Parenting Stress of Primipara Women 김보미, 김은희 pp.493-500

베이비부머의 여가활동과 노후준비가 삶의 만족도에 미치는 영향과 배우자 지지의 조절효과에 대한 연구 = A Study on the Effects of Baby Boom generation' Leisure and Preparation for Old Aged on life satisfaction and moderated regression for Spouse support 정은경, 김종근 pp.501-512

융합 대학전공 교과목 및 교육과정 개발 = Development for Curriculum and Coursework Design of Convergence Program of Psychology and Police in College : 범죄피해케어전문가양성과정을 중심으로 고은영, 이은아 pp.513-524

빅데이터 분석을 활용한 워터파크 현황 및 인식 분석 = Analysis of Waterpark Status and Recognition Using Big Data Analysis 김재환, 이재문 pp.525-535

난임여성의 자아존중감, 신체상과 우울에 미치는 영향요인 = Self-Esteem, Body Image and Factors Influencing on Depression of Infertile Women 황란희 pp.537-549

트리트먼트(Treatment)를 이용한 모발 염색이 손상도와 중금속 함량에 미치는 영향 = A Study on the Damage Degree of Hair Dye Treatments and the Impact of Heavy Metals 이태숙, 김영희 pp.551-557

베블런효과와 밴드왜건효과가 미용실 선택에 미치는 영향 = The Impact of Veblen Effect and Bandwagon Effect on the Choice Behavior of Hair Salon 최재민 pp.559-570

Antioxidant Activity and Whitening Efficacy of Makgeolli Fractions = 막걸리 분획물의 항산화활성 및 미백효능 Kyung-won Park, Da-hee Kwak, Hye-Jin Kwon pp.571-577

중년 여성의 불안과 우울이 삶의 질에 미치는 영향에 대한 경로분석 = A Path Analysis on the Effect of Anxiety and Depression on Health-related Quality of Life of Middle aged Women 오영경, 황선영 pp.579-588

참고문헌 (38건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 HelloT, “Report of Inspecting American Omnichannel on Spring 2016”, Monthly Auto Perception·Security, Vol.22 EXPERT Column. p. 15. 2017. 미소장
2 Deloitte, “The omnichannel opportunity Unlocking the power of the connected consumer”, http://www 2.deloitte.com/ content/dam/Deloitte/uk/Documents/consumer-business/unlocking-the-power-of-the-c onnected-consumer.pdf, pp. 1-35. January 2014. 미소장
3 E. A. Lee & J. S. Hwang “The Effect of Omni-channel Consumers’ Pre-purchase Searching Behavior on Post-purchase Satisfaction and Word-of-Mouth”, Korean Design Forum, Vol. 55, No. 0, pp.75-86. 2017. 미소장
4 ADOP, “2017 Online Marketing Trend”, http://www.adop.cc/marketingtrend2017. 2017. 미소장
5 IBM, Retail Magazine Special Edition, http://www-903.ibm.com/edm/2015_04/HIK/IBMRe tailspecialDM_Final.pdf, pp.1-29. 2015. 미소장
6 The Preference of Consumers for Channel in Saving Insurance & Coverage Insurance: Based on the Decision Making Process for Purchase 소장
7 The Analysis on the Relationship among Information Search Motivation, Tourism Omni-Channel Satisfaction and Purchase Intention in Data Technology Age 네이버 미소장
8 Analysis of Relationship between Tourism Information Search Motivation, Tourism Omni-Channel Satisfaction : Considering the Moderator Effects of Tourism Experience and Perceived Risk 소장
9 Y. S. Chi, “The Effects of Consumer’s Subjective Perception of Omni-Channel Commerce on Shopping Channel Switching Intention : Focused on the Comparison between Korea and China”. The Graduate School of Soongsil University, Doctorial Thesis, pp. 20-35, 2016. 미소장
10 From Multi-Channel Retailing to Omni-Channel Retailing: Introduction to the Special Issue on Multi-Channel Retailing 네이버 미소장
11 (A)study on Consumer's Shopping Channel Choice according to Consumer Purchase Characteristics 소장
12 S. J. Kim & M. Kim, “A study on consequences brought by digital environment alteration in OMNI channel and brand experience”, The Treatise on The Plastic Media, Vol. 19, No. 1, pp. 41-49, 2016. 미소장
13 Introduction to the Special Issue Information Technology in Retail: Toward Omnichannel Retailing 네이버 미소장
14 J. R. Park, H. J. Park & S. D. Kwon, “The Effects of Consumer Characteristics on the Perceived Importance of Omni Channel Service Attributes and Usage Intention”. Korean Corporation Management Review, Vol. 23, No. 6, pp. 73-90, 2016. 미소장
15 (A)Study on the Effects of Solely Operated Beauty Salon's Relational Benefits on Recommendation and Defection Intentions : Mediating Effects of Customer Satisfaction 소장
16 Customer repurchase intention:A general structural equation model 네이버 미소장
17 Effects on the System, Contents, and Service Quality of e-book User Purchase 소장
18 A framework for comparing customer satisfaction across individuals and product categories 네이버 미소장
19 A Study on the User Acceptance Model of Omni Channel Service Based on Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT) 소장
20 A Study on the Consumers` Perceptions and Behavioral Characteristics toward Fashion Products in Omni-channel Retailing 소장
21 Digital Retail Trend, http://digitalretail.co.kr, 2016. 미소장
22 Service Design in Airport for Sharing the Cultural Difference Among Tourists 소장
23 L. Laura, "What Is Perceived Risk and How Can We Overcome It With Messaging?". www.thebalance.com, 2017. 미소장
24 Ha, H., “Effects of Online Consumer’s Perceived Risk on Two Types of Intention: The Moderating Role of Social Network Services” Journal of Korean Service Management Society, Vo.l 12, No. 2, pp. 121-143, 2011. 미소장
25 Internationalization patterns of multinational lodging firms in Brazil 네이버 미소장
26 Forsythe, S. M. and Shi, B., "Consumer Patronage and Risk Perceptions in Internet Shopping", Journal of Business Research, Vol. 56, No. 11, pp. 867-875. 2013. 미소장
27 A Study on the Decision Making Process of Insurance Consumer: A Grounded Theory Approach 소장
28 (The)Influence of Tourist's Ethical Consumption Concept on Fair Tourism Attitude and Purchasing Intention of Fair Tourism on Tourism Social Media : Considering Risk Perception of Ethical Consumption as the Mediator 소장
29 A. B. Sculley, & W. A Woods, "B2B Exchanges:The Killer Application in the Business-to-Business Internet Revolution". New York: Harper Business, pp. 4-7, 1999. 미소장
30 구매채널에 따른 외식소비자의 경험적 가치가채널만족 및 채널충성도에 미치는 영향 네이버 미소장
31 (A)Study on the Relationship among Social Support, Self Expression, Tourism Experience and Tourism SNS Use Intention : Moderating Effect of Tourism SNS Usage Purpose 소장
32 The Effects of Environment-Friendly Agricultural Product Cues on Customer Satisfaction and Purchasing Intention -The Moderating Effect of Prior Knowledge - 소장
33 Multi-channel shopping: understanding what drives channel choice 네이버 미소장
34 (The)Effect of Psychological Disposition on Omni-Channel Shopping in the Age of Digital Convergence : Focusing on Extraversion-Introversion and Variety-Seeking Tendency 소장
35 J. S. Oh, J. I. Shin, D. U. Kim & K. H. Chung, Ki-Han, “The Relationship among Perceived Value, Customer Satisfaction, and Repurchase Intention of Private Brand: The Moderating Roles of Retailer Reputation and Perceived Risk”, Korea Research Academy of Distribution and Management Review, Vol. 16, No. 5, pp. 15-28, 2013. 미소장
36 Y. S. Kim, “Fashion shoppers’ perceived risk and satisfaction at overseas online malls based on their internet shopping values” The Research Journal of the Costume Culture, Vol. 24, No. 1 pp. 41-53, 2016. 미소장
37 The Effects of Products Characteristics, Consumers Characteristics on Products Attitudes and Purchasing Intention of Import Agency Shopping Malls –Focused on the Moderating Effect of Perceived Risk– 소장
38 S. B. Kong, "Relationship between Smartphone Information Searching for Leisure, User Satisfaction, and continued usage intention." Korean Society of Sports Science, Vol. 23, No. 3, pp. 93-101, 2014. 미소장