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1차대전이 끝나는 1918년 하반기부터 새로운 헤게모니 시간으로 부상하는 미국의 제국시간과 일본의 제국시간은 갈등하고 있었다. 미국의 제국시간이 민족자결주의로 포장되어 있었기 때문에, 식민지 조선에서 이 두 제국시간은 더욱 첨예하게 부딪칠 가능성이 높았다. 한편 조선 내에서 일본의 제국시간은 양화된 시공간 관념을 통하여 조선의 중하층 시간과 부합하거나 날카롭게 부딪치고 있었다. 조선의 중층시간은 민족과 근대성 사이를 동요하며 동시대성 혹은 세계사적 동시성으로의 비약을 꿈꾸고 있었다. 조선의 하층시간은 제국주의 지배를 통해 급속한 사회적 분화를 경험하였으며, 양화된 시간의 압박으로부터 벗어날 것을 상상하고 있었다. 조선의 중하층 시간은 이처럼 동요하고 있었으며, 이들은 급속하게 ‘압축된 시간’을 경험하고 있었다. 조선인 중하층 시간이 ‘자결’과 ‘개조’라는 세계사적 동시성과 만나게 될 때 그것은 쉽사리 ‘열광’으로 변하게 될 것이었다. ‘불꽃’과 같았던 3․1운동의 열광은 ‘압축된 시간’의 폭발에 의한 것이었다. 그러나 그 ‘열광’은 시간이 압축된 방식과 강도에 따라 그리고 그것이 폭발하는 공간에 따라 각기 그 모양이 다를 수밖에 없었다.

이 글에서 설정한 세 가지의 제국시간과 조선에서의 3층의 중층적 시간 사이에는 각기 다른 무수한 종류의 시간이 존재한다. 그 무수한 시간은 각기 다른 방식으로 교차하거나 결합되어 있었으며, 독자적인 방식으로 압축되어 있었다. 따라서 ‘열광’의 방식과 내용도 모두 달랐다. 3․1운동의 열광 속에 다양한 차원의 모호함이 담겨 있다는 지적은 이를 두고 하는 말이 아니겠는가? 그럼에도 3․1운동에는 ‘위대한 정신의 비약’이 담겨 있었음에 틀림없다.

Since the middle of 1918 when the First World War ended, the imperial time of the US and that of Japan, both on their way to becoming the new hegemonic time, were in conflict with each other. With the national self-determinism being upheld, colonial Korea was apt to see an aggravation of that conflict. Meanwhile, through westernized notions of time and space, the imperial time of Japan was both reconciling and colliding with the middle and lower class times of colonial Korea. The middle class time of colonial Korea was oscillating between nation and modernity, all the while preparing itself for a leap to contemporaneity, or contemporaneity of world history. Having gone through a rapid social differentiation under imperial rule, the lower class time of colonial Korea was aspiring to break away from the pressures of westernized time. Amidst such agitation, the middle and lower class times of colonial Korea were quickly turning into ‘condensed time.’ When the middle and lower class times of colonial Korea would come face to face with the contemporaneity of world history in the forms of ‘self-determination’ and ‘reform,’ ‘mass enthusiasm’ would ensue. The mass enthusiasm of the March First Independence Movement, which spread like a fire, was a consequence of the explosion of ‘condensed time.’ However, this ‘mass enthusiasm’ took on different appearances depending on the ways in which time was condensed, the intensity of the condensation, and where the explosion of the condensed time occurred.

Countless different types of time exist across the three imperial times and the three-tiered times of colonial Korea described in this article. Those countless times have intersected or combined with each other in various ways, and been condensed in just as many ways. As a result, the manifestations of ‘mass enthusiasm’ have been different as well. Isn’t this what we mean when we say that there are numerous dimensions of ambiguity in the mass enthusiasm of the March First Independence Movement? Nevertheless, there is no denying that the March First Independence Movement came out of a ‘great leap of the mind.’

권호기사

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기사명 저자명 페이지 원문 목차
남북 국어 교과 전문용어의 조어 분석 = A Study of Word-formation in North and South Korea Terminology : Focusing on the field of Literature : 문학 용어를 중심으로 전은진, 신중진 pp.13-31
리메이크 영화『방황하는 칼날』에서 나타난 소년법 인식의 비교 고찰 = A comparative study of awareness of juvenile law shown in the remake films of "Samayou Yaiba" 남상현 pp.195-215
프랑수아 줄리앙의 중국회화론 = François Jullien's view of chinese painting : Focused on the notion of the emptiness and the filling : 허실(虛實) 개념을 중심으로 이근세 pp.275-293
저자로 나온 宮中 = Court, go out into the streets : Myungwolgwan, the birthplace of modern entertainment in Korea : 한국 料亭의 표상 明月館 전우용 pp.93-124
'위안부'는 어떻게 잊혀 졌나? 1990년대 이전 대중영화 속 '위안부' 재현 = The Representations of 'Comfort Women' in Pre-1990s South Korean Popular Cinema and the Politics of Memory 김청강 pp.149-193

최적성이론에 의한 국어 움라우트 현상 분석 = An Optimality-theoretic analysis on the Umlaut in Korean 조성문 pp.33-55
조선전기 琉球國 농업의 이해 = The Understanding of Ryukyu Kingdom's Agriculture in the Early Joseon Dynasty 이병희 pp.57-92
'압축된 시간'과 '열광' = 'Condensed Time' and Mass Enthusiasm : Some Thoughts on the Studying the March First Independence Movement : 3·1운동 연구를 위한 시론 윤해동 pp.125-147

근대 동아시아에서의 서구사상 수용에 있어서 유가사상의 역할 고찰 = The Fusion of Confucianism and Western Political Philosophy in Modern East Asia : Comparisons between Nakae Cho-min and Liang Qi-chao's interpretations on Rousseau's The Social Contract : 루소『사회계약론』에 대한 나카에 쵸민(中江兆民)과 량치차오(梁啓超) 견해를 중심으로 김현주 pp.251-274

1980년대 말 일본의 결혼이민과 뉴커머 재일코리안의 적응, 우울, 트라우마= In the late 1980s, Marriage Immigration in Japan, Adjustment, Depression, and Trauma of Zainichi New Comer. 2, Conflict between Mother-in-law and Daughter-in-law, Great East Japan Earthquake . 2, 고부갈등, 동일본대지진 양아람, 이행선 pp.295-321
청대 궁정희 극본집『節節好音』의 판본 및 제작시기에 관한 고찰 = A Study on Version and Production of Palace drama set in Qing Dynasty "Jie Jie Hao Yin" 임미주 pp.217-250

참고문헌 (37건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 국가보훈처, 『3․1운동 독립선언서와 격문』, 국가보훈처, 2002. 미소장
2 김원모 편역, 『춘원의 광복론, 독립신문』, 단국대 출판부, 2009. 미소장
3 김학재, 『판문점체제의 기원』, 후마니타스, 2015. 미소장
4 류시현, 『최남선 연구』, 역사비평사, 2010. 미소장
5 베르너 슈나이더스(Werner Schneiders), 『20세기 독일철학』, 박중목 역, 동문선, 2005. 미소장
6 슈테판 츠바이크, 『어제의 세계』, 곽복록 역, 지식공작소, 2014. 미소장
7 윤해동, 『지배와 자치』, 역사비평사, 2006. 미소장
8 캐빈 맥더모트, 제레미 애그뉴, 『코민테른』, 황동하 역, 서해문집, 2009. 미소장
9 플로리안 일리스, 『1913년 세기의 여름』, 한경희 옮김, 문학동네, 2013, 356면. 미소장
10 하라 아키라(原朗), 『청일․러일전쟁 어떻게 볼 것인가』, 김연옥 역, 살림, 2015. 미소장
11 하인리히 리케르트, 『문화과학과 자연과학』, 이상엽 역, 책세상, 2004. 미소장
12 하타노 세츠코(波田野節子), 『이광수, 일본을 만나다』, 최주한 역, 푸른역사, 2016. 미소장
13 The introduction of the modern time discipline and its meaning 소장
14 미래로의 도약, 3·1 운동 속 직접성의 형식 소장
15 권보드래, 「‘만세’의 유토피아」, 『한국학연구』 38집, 인하대 한국학연구소, 2015, 193~226면. 미소장
16 The Study of a Colonial Settler Policy of the Japanese Government-General of Korea in 1910`s: Focused on a Conflictive Structure of a Territorial Governmentalism and a Personal Separatism 소장
17 김남이, 「1900~1910년대 최남선의 ‘고전/번역’ 활동과 전통에 대한 인식」, 『동양고전연구』 39집, 동양고전학회, 2010, 57~79면. 미소장
18 김동식, 『진화․후진성․2차 세계대전」, 『한국학연구』 37집, 인하대 한국학연구소, 2015, 157~188면. 미소장
19 versailles peace system’s ‘universal nomos’ and the different dreams of Korea and Japan 네이버 미소장
20 김정인, 「1910년대 『천도교회월보』를 통해서 본 민중의 삶」, 『한국문화』 30집, 서울대 한국문화연구소, 2002, 309~332면. 미소장
21 Nazism as political Religion - Its Results and Limits 소장
22 마쓰다 도시히코(松田利彦), 「『주막담총』을 통해 본 1910년대 조선의 사회상황과 민중」, 김동노 편, 『일제식민지시기의 통치체제 형성』, 혜안, 2006. 미소장
23 Colonial Dominance and Hegemony Competition 소장
24 朝鮮光文會 硏究 소장
25 윤해동, 「식민지 근대와 대중사회의 등장」, 임지현 이성시 편, 『국사의 신화를 넘어서』, 휴머니스트, 2004, 67~95면. 미소장
26 윤해동, 「혼란과 열광 사이-베르사이유 강화조약과 조선」, 대한민국역사박물관, 『한국을 만든 국제회의』, 대한민국역사박물관, 2016, 15~50면. 미소장
27 이수열, 「1910년대 大山郁夫의 정치사상」, 『일본역사연구』 28집, 일본사학회, 2008, 85~107면. 미소장
28 《매일신보》에 나타난 3·1운동 직전의 사회상황 소장
29 이종민, 「1910년대 경성주민들의 ‘죄’와 ‘벌’」, 『서울학연구』 17집, 서울시립대 서울학연구소, 2001, 95~130면. 미소장
30 이종민, 「가벼운 범죄․무거운 처벌」, 『사회와 역사』 제107집. 한국사회사학회, 2015, 7~40면. 미소장
31 근대적 시간과 일상의 표준화 소장
32 시간에 대한 인류학적 연구 고찰 소장
33 한국의 근대적 시간 체제의 형성과 일상 생활의 변화 네이버 미소장
34 The Systemic Relation Between Magazines and the Establishment of Literature in the Modern Age of Korea - Focusing on Activity of Choi Nam-soun and Takeuchi 소장
35 北岡伸一, 『なぜ,欧米列強とならぶ「一等国」にならえたか』, NHK出版, 2012. 미소장
36 李炯植, 『朝鮮總督府官僚の統治構想』, 吉川弘文館, 2013. 미소장
37 William H. Sewell Jr. Logics of History, University of Chicago Press, Chicago and London, 2005. 미소장