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기사명/저자명
The Effect of Social Media as a Marketing Channel on Advertising Costs = 소셜 미디어 마케팅이 광고선전비에 미치는 영향 / Sung Ook Park, Hyung Jong Na, Ohbyung Kwon 인기도
발행사항
서울 : 韓國稅務學會, 2017.12.31
수록지명
세무와 회계저널 = Journal of taxation and accounting. 제18권 제6호 (2017년 12월), pp.311-335
자료실
[서울관] 정기간행물실(524호)  도서위치안내(서울관)
외부기관 원문
외부기관 원문
제어번호
KINX2018023992
주기사항
한국연구재단에서 제공한 KCI 등재학술(후보)지임
원문

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본 논문은 소셜미디어 활동(예를 들어 마케팅 채널로서 소셜미디어를 사용하여 포스팅, 페이지 에디팅, 댓글 관리, 좋아요 수 관리, 공유 수 관리 등의 활동)과 기업의 운영비용 중 특별히 광고선전비와의 관계를 연구하고자 한다. 또한 기업의 소셜미디어 채택여부와 광고선전비 간의 관계에 부채비율이 미치는 영향에 대해서 연구하고자 한다. 본 연구는 2014년도 565개의 KOSPI 상장기업들을 대상으로 소셜미디어 자료들과 재무자료를 조사하여 실증분석을 수행하였다. 소셜미디어 자료는 페이스북 자료를 사용하였으며, MIS 방법론에 의해 페이스북 API(Application Programming Interface)를 이용하여 JAVA 어플리케이션으로 자료를 수집하였다. 연구결과는 다음과 같다. 소셜미디어 요인 중 기업주도요인(포스팅이나 텍스트를 업데이트 하는 것 등)은 광고선전비와 유의한 양의 관계가 있는 것으로 결과가 도출되었다. 반면에 소셜미디어 요인 중 소비자주도요인(좋아요 수, 댓글 수 등)은 유의한 결과가 나타나지 않았다. 또한 소셜미디어 채택여부와 광고선전비 간의 양(+)의 관계는 기업의 부채비율이 높을수록 그 관계가 완화되는 것으로 나타났다. 저자들이 아는 범위 내에서, 본 연구는 소셜미디어 활동과 광고선전비 간의 관계를 조사한 첫번째 연구로서 실제 소셜미디어 자료를 수집하고 이를 활용하여 실증분석 연구결과를 제시하였다는 데 그 의의가 있다.

The aim of this paper is to examine the relationship between social media activities (e.g., adopting social media as a marketing channel:posting, editing page information, commenting, liking, and sharing) and corporate operating costs, particularly advertising costs, using actual market data. And we study the effect of the debt ratio on the relation between adopting social media and advertising cost. In total, 565 firms listed in KOSPI are included in the empirical study. Multiple regression method is conducted. The results suggest that company-driven social media activity (posting, updating text) is related to higher advertising expenses, while customer-driven social media activity (liking, commenting) is not. Also, the positive association between adopting social media and advertising cost is weakened, as the debt ratio of the corporation is higher. To the best of our knowledge, this empirical study is the first to empirically reveal the numerical relationship between social media activities and advertising costs using actual market data.

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기사명 저자명 페이지 원문 기사목차
재무분석가의 배당예측정확성에 대한 연구 = The Accuracy of Analysts' Dividend Forecasts 남혜정 pp.85-106
자율공시수준과 법인세부담액 간의 관련성에 대한 연구 = A Study on the Relation between Voluntary Disclosure Level and Corporate Tax Burden 정현욱 pp.129-149
세제분야 정부 정책성과평가의 문제점 및 개선방안 = Problems and Recommendations for Government Performance Evaluation on Taxation Policy 이만우, 이상호, 심준용 pp.285-309
배당소득 증대세제가 주식 시장에 미치는 영향 = Effects of Taxation Package to Boost Dividend Income on Stock Market 유재봉, 전병욱 pp.177-216
문화콘텐츠 수출업자의 조세전략 사례연구 = Study on the Tax Strategy of a Cultural Contents Publisher 김상희, 조형태, 최기호 pp.53-83
금융기관의 통화파생상품평가손익에 대한 교육세 과세 여부 = Review on Recent Court Cases Regarding Imposing Education Tax on Evaluation Gain and Loss of Currency Derivatives of Financial Institutions : 2016.12.9. 선고 서울행정법원 판결의 분석을 중심으로 전병욱 pp.217-239
근무여건이 직·간접적으로 주식가치에 미치는 영향 = The Effects of Working Conditions on Stock Value 오웅락 pp.107-128
The Effect of Social Media as a Marketing Channel on Advertising Costs= 소셜 미디어 마케팅이 광고선전비에 미치는 영향 Sung Ook Park, Hyung Jong Na, Ohbyung Kwon pp.311-335 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
회계 보수주의가 기업신용등급 및 타인자본비용에 미치는 영향 = The Effect of Accounting Conservatism on Credit Ratings and Cost of Debts : Empirical Evidence for Listed Firms and Non-listed Firms : 상장기업과 비상장기업에 대한 실증적 증거 정상민, 박종일 pp.9-51
산업특성 및 기업수명주기가 조세회피에 미치는 영향 = The Effect of Industry Membership and Corporate-life-cycle on Tax Avoidance 김상명, 박성욱, 정희선 pp.151-175
산업전문감사인과 직급별감사시간 = How Industry Specialist Auditors Respond to the Unit Fee Discount? : 감사인은 시간당 감사보수 할인을 어떻게 대처하는가? 배홍기, 양동훈, 최준혁 pp.241-283

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번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 Aggarwal, R., Gopal, R. Sankaranarayanan, R. and Singh P. V. Blog, blogger, and the firm:Can negative employee posts lead to positive outcomes? Information Systems Research, 2012, 23(2), 306-322. 미소장
2 Baresch, B., Knight, L., Harp, D. and Yaschur, C. Friends who choose your news:An analysis of content links on Facebook. The Official Research Journal of International Symposium on Online Journalism, 2011, 1(2), 1-24. 미소장
3 Government Information Quarterly 2011 Best Paper Award 네이버 미소장
4 Carter, D., Simkins, B. and Simpson W. Firm governance, board diversity, and firm value. The Financial Review, 2003, 38(1). 33-53. 미소장
5 Cohen, S. Making the Case for Environmentally and Socially Responsible Consumer Products. Forrester 2009. 미소장
6 Online engagement factors on Facebook brand pages 네이버 미소장
7 Daniasa, C. I., Tomita, V., Stuparu, D. and Stanciu, M. The mechanisms of the influence of viral marketing in social media. Economics, Management, and Financial Markets, 2010, 5(3), 278-282. 미소장
8 Debt covenant violation and manipulation of accruals 네이버 미소장
9 Ownership structure and corporate performance 네이버 미소장
10 Virtual communities: A marketing perspective 네이버 미소장
11 Dhaliwal, D., Subramanyam, K. R. and Trezevant, R. Is comprehensive income superior to net income as a measure of firm performance? Journal of Accounting and Economics, 1999, 26(1), 43-67. 미소장
12 Eisenberg, T., Sundgren, S. and Wells M. Larger board size and decreasing firm value in small Firms. Journal of Financial Economics, 1998, 48(1), 35-54. 미소장
13 Folse, J. A. G., Niedrich, R. W. and Grau, S. L. Cause-relating marketing:the effects of purchase quantity and firm donation amount on consumer inferences and participation intentions. Journal of Retailing, 2010, 86(4), 295-309. 미소장
14 Francis, J., LaFond, R. Olsson, P. and Schipper K. Costs of equity and earnings attributes. The Accounting Review, 2004, 79(4), 967-1010. 미소장
15 Customer engagement in a Facebook brand community 네이버 미소장
16 Hensel, K. and Deis, M. H. Using social media to increase advertising and improve marketing. The Entrepreneurial Executive, 2010, 15, 87-97. 미소장
17 Jensen, M. and Meckling W. Agency costs and the theory of the firm. Journal of Financial Economics, 1976, 3(4), 305-360. 미소장
18 Agency Costs of Free Cash Flow, Corporate Finance, and Takeovers 네이버 미소장
19 Social Networking Sites (SNS): A New Tool of Advertisement 네이버 미소장
20 Identifying multiuser activity with overlapping acoustic data for mobile decision making in smart home environments 네이버 미소장
21 Lukka, V. and James, P. T. Attitudes toward Facebook advertising. Journal of Management and Marketing Research, 2014, 14, 1-26. 미소장
22 Movies and Myspace 네이버 미소장
23 HOW TO CREATE BRAND ENGAGEMENT ON FACEBOOK 네이버 미소장
24 Additional evidence on equity ownership and corporate value 네이버 미소장
25 Morck, R., Shleifer, A. and Vishny R. Do managerial objectives drive bad acquisitions? The Journal of Finance, 1990, 45(1), 31-48. 미소장
26 Naik, P. A. and Peters, K. A hierarchical marketing communications model of online and offline media synergies. Journal of Interactive Marketing, 2009, 23(4), 288-299. 미소장
27 Comparative effect of company-driven SNS activity vs. consumer-driven SNS activity on firm value: Evidence from facebook 네이버 미소장
28 Social media usage and organizational performance: Reflections of Malaysian social media managers 네이버 미소장
29 Rajalakshmi, C. and Umarani, D. P. The effectiveness of advertising through The social media. International Journal of Logistics and Supply Chain Management Perspectives, 2014, 2(4), 631-635. 미소장
30 Reich, J. C. and Brettel, M. The role of Facebook for advertising effectiveness of social networks compared to traditional online advertising, Including synergies and time lags. Marketing in the Socially-Networked World:Challenges of Emerging, Stagnant, and Resurgent Markets, 2012, 96. 미소장
31 The Determination of Financial Structure: The Incentive-Signalling Approach 네이버 미소장
32 Smith, S., Cin, B. and Vodopivec, M. Privatization incidence, ownership forms, and firm performance:Evidence from Slovenia. Journal of Comparative Economics, 1997, 25(2), 158-179. 미소장
33 Managerial control of voting rights: Financing policies and the market for corporate control 네이버 미소장
34 Debt-covenant violations and managers' accounting responses 네이버 미소장
35 Tellis, G. J., Chandy, R. K., MacInnis, D. and Thaivanich, P. Modeling the microeffects of television advertising:Which ad works, when, where, for how long, and why? Marketing Science, 2005, 24(3), 359-366. 미소장
36 Social stream marketing on Facebook: a case study 네이버 미소장
37 Effects of Word-of-Mouth versus Traditional Marketing: Findings from an Internet Social Networking Site 네이버 미소장
38 Unhelkar, V. V., Siu, H. C., and Shah, J. A. Comparative performance of human and mobile robotic assistants in collaborative fetch-and-deliver tasks. In Proceedings of the 2014ACM/IEEE international conference on Human-robot interaction, 82-89. 미소장
39 Positive Accounting Theory: A Ten Year Perspective 네이버 미소장
40 User Information Regimes: How Social Media Shape Patterns of Consumption 네이버 미소장
41 Examining user behavioral response to SMS ads: Implications for the evolution of the mobile phone as a bona-fide medium 네이버 미소장

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