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Purpose of this study is to verify that the effect of Consumer Knowledge, Attitude and Behavior Intention on Small Wedding Event's Experience. The Experience is consist 3items of a factor and Consumer Knowledge comprise objective knowledge and subjective knowledge. Attitude comprise cognitive component and affective component. And Behavior Intention is consist 4items of a factor. A concent validity and a convergent validity of variables confirmed, also their reliabilities confirmed. It is summarized as follows that the result of hypothesis examined about influence relationship between the Small Wedding Event's Experience, Consumer Knowledge, Attitude and Behavior Intention. Firstly, Small Wedding Event's Experience have a significant effect on objective knowledge(H1-1), but a non-significant effect on subjective knowledge(H1-2). Secondly, Consumer knowledge have a significant cognitive and affective acomponent(H3,4). And Attitude have a positive effect on Behavior Intention(H5). Accordingly, Small Wedding Event's Experience can be influenced by Consumer Knowledge, Attitude and Behavior Intention. Furthermore, not only weddding consumer and weddding companies but also wedding consumer organization and government ministries need to show interest, lead and take up a desirable wedding culture.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
호텔종사원이 지각하는 고객불량행동과 직무열의, 고객지향성의 구조적 관계 = The Structural Relationships among Perceived Customer Dysfunctional Behavior, Job Engagement, and Customer-Orientation in Hotel Employees : Focusing on the moderating effect of self-control : 자기통제력의 조절효과를 중심으로 김기성 pp.1-23

호텔의 사회적 책임활동이 조직-공중 관계성과 기업명성에 미치는 영향 = A Study on the Effects of Hotel's Corporate Social Responsibility as Influence on Organization Public Relationship and Corporate Reputation 김수경, 이수호, 김유니 pp.25-46

시판 고추장 기업의 브랜드 진정성이 브랜드 신뢰, 브랜드 충성도에 미치는 영향 = The Effect of Brand Authenticity on Brand Image and Brand Royalty in Gochu-jang Industry : Focusing on the moderating effect of product involvement : 제품 관여도의 조절효과를 중심으로 배화순, 임현철 pp.47-68

직무역량이 직무효능감과 과업수행에 미치는 영향 = The Effects of Job Competency on Job Efficacy and Task Performance : Focused on Hotel Employees in Jeju : 제주지역 호텔을 중심으로 신형철, 신재원 pp.69-89

의료관광 서비스품질 속성이 의료관광 만족도에 미치는 영향 = Impacts of Medical Tourism Service Quality on Medical Tourism Satisfaction : Mediating effects of National Image : 국가이미지 매개효과를 중심으로 여소우, 이주형, 최재우 pp.91-117

항공사의 시장지향성이 혁신활동과 경영성과에 미치는 영향 = The Effect of Airline's Market Orientation on Innovation Activity and Business Performance 표용희 pp.119-140

작은 결혼식 경험에 따른 소비자지식이 태도와 행동의도에 미치는 영향 = The impact of Consumer Knowledge on Attitude and Behavior Intention of Small Wedding Event's Experience 이미혜 pp.141-160

드라마촬영지의 관광지로서의 인기도는 얼마나 지속하는가? = How Long Does Destination Popularity of TV Drama Locations Sustain? : Analysis of Social Big Data : 빅데이터 분석을 중심으로 윤영일, 오익근 pp.161-185

전공기대속성과 전공충성도 간 관계에서 교수상호작용의 조절효과 = The Moderating Effect of Professor interaction on the Relationship between Expected Attribute in Major and Major Loyalty : Focused on Congruity between Expectation of Tourism Major Students before Admission and their Experience in College : 관광전공학생의 입학 전 기대와 재학 중 경험 간 일치성을 중심으로 김정준, 이철진 pp.187-207

항공사 객실승무원의 다차원적 조직몰입이 고객지향성에 미치는 영향 연구 = The Effects of Organizational Commitment of Flight Attendants on Customer Orientation 유정선 pp.209-231

관광예약시스템 경쟁관계 분석을 위한 중요도 측정 = Measurement of Importance for Competitive Relationships Analysis in Tourism Reservation System : 국내 4대 GDS를 중심으로 변효정, 이병철 pp.233-250

크루즈 관광객의 정서적 몰입을 유발하는 타 고객 속성 고찰과 고객 시민 행동에 미치는 효과 분석 = The effect of Cruise Other Customer Attribute on cruiser's Affective Commitment and the relationships between Affective Commitment, Customer Citizenship Behavior : The moderating roles of Self Congruity : 자아일치성의 조절효과와 함께 한은지, 김인신 pp.251-271

방문객의 농촌체험마을 방문지 선택속성에 관한 연구 = A Study on the Selection Attributes of Experience Villages on the Visitors 김수현, 심우석 pp.273-290

참고문헌 (62건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 고기동(2009). “여행사 인터넷 광고가 소비자태도에 미치는 영향: 판매촉진유형의조절효과중심으로“. 석사학위논문. 경기대학교 관광전문대학원. 미소장
2 觀光後 評價 槪念의 經驗的 區分 소장
3 소비자의 사전지식이 광고 메시지 유형과 제품유형에 대한 소비자의 제품태도에 미치는 영향 소장
4 권민진․이상식(2008). “성공적인 고객경험관리(CEM)을 위한 고객 접점 및프로세스관리“. 『경영관련학회 하계통합학술대회 논문』 미소장
5 TV 드라마가 관광목적지 이미지 형성에 미치는 영향 : 드라마에 대한 감정반응 및 태도를 중심으로 소장
6 김민주․이재구․김정원․이정아(2011). 『2012 트렌드 키워드: 키워드로 읽는오늘의 세상』. 미래의 창. 미소장
7 김상현․오상현(2002). “인터넷 쇼핑몰 공급자 특성이 만족, 신뢰 및 애호도에미치는 영향“.『한국중소기업학회지』. 24(2). pp.237-271. 미소장
8 김연수․이인성(2016). “국내 스몰웨딩 드레스 디자인 경향분석”.『한국의상디자인학회 학술대회』. pp. 82-84. 미소장
9 김종도(2013). “식품 인증마크가 소비자 태도와 구매의도에 미치는 영향 연구:위해요소중점관리기준(HACCP) 인증마크와 오뚜기밥을 중심으로“. 석사학위논문. 홍익대학교 대학원. 미소장
10 The Effect of Positive Experience of Adolescents with Elderly on the Knowledge and the Attitude towards the Elderly: based on ‘the generation-integrated aging simulation program’ 소장
11 A Study on Urban Tourism Satisfaction and Attitude of the Marketing Mixed Factor : Focused on Domestic & Foreign Tourists Visiting in Gwangju 소장
12 The Effects of Food Safety Education on Children’s Food Safety Knowledge , Belief, Attitude , and Behavior 소장
13 박선우․윤혜연(2015). “공정무역커피 구매고객의 소비가치와 태도 및 행동의도와의 인과관계연구: 윤리적 소비의식의 조절효과“. 『외식경영학회지』. 18(1). pp.181-203. 미소장
14 박진영(2006). 『관광객행동의 이해』. 갈채. 미소장
15 박혜연(2011). “웨딩외식공간의 플라워장식에 대한 소비자태도유형분석”. 석사학위논문. 경기대학교 대학원. 미소장
16 손양아(2014). “작은 결혼식을 위한 여자 전통혼례복 디자인”. 석사학위논문. 이화여자대학교 대학원. 미소장
17 안광호(2010).『마케팅원론』. 학현사 미소장
18 안광호․이재홍․허영회(2012). “소비자, 모브랜드, 확장제품범주간의 젠더 이미지일치성이 확장제품에 대한 소비자태도와 구매의도에 미치는 영향”. 『광고학』. 23(6). pp.161-256 미소장
19 양윤(2004). “사전지식, 광고맥락, 처리목적이 광고정보처리에 미치는 영향”. 『소비자광고』. 5(3). pp.1-14. 미소장
20 여성가족부(2017). www.mogef.go.kr. 미소장
21 Study on The Impact of Servicescape of Food Service Companies on Internal Customers’ Emotional and Job Satisfaction 소장
22 우현주(2013). “편의점 도시락 패키지디자인의 이미지가 소비자태도 및 구매의도에미치는 영향“. 석사학위논문. 경기대학교 대학원. 미소장
23 윤여임(2014). “식품안전의 10대 위해요인에 대한 소비자지식과 위험인식 및위험수용도”. 박사학위논문. 카톨릭대학교 대학원. 미소장
24 An Empirical Studu on the Effect of Consumer Knowlidge Structures on the Preference of New Product: Focusing the Use of Debit Dard 소장
25 이명식(2010). “국가이미지와 관광지이미지가 관광지 태도와 행동의도에 미치는영향연구“. 박사학위논문. 경기대학교 관광전문대학원. 미소장
26 이문규․홍성태(2005). 『소비자행동의 이해』. 법문사. 미소장
27 The Effects of Consumer Knowledge on Thinking Systems and Online Information Search Patterns: The Moderating Role of Product Price 소장
28 이미혜(2014). 『관광소비자행동』. 대왕사. 미소장
29 (The)Study on Planned Behavior and Behavior Intention of the Traveler's Self-determination in Travel Service Process 소장
30 Implementing Customer Experience Management on Korean Restaurant Globalization 소장
31 이승재(2013). “브랜드경험, 브랜드지식, 브랜드관계품질 및 브랜드관계지속성간의관계”. 『영상저널』. 6(1). pp.37-60. 미소장
32 이정실(2007). “서비스접점에서 고객평가요인이 감정적 반응과 행동의도에 미치는영향”. 『대한관광경영학회』. 22(3). pp.17-36. 미소장
33 이지연(2002). “의류상품에 대한 소비자지식과 관여가 정보처리유형과 상품속성평가에 미치는 영향”. 박사학위논문. 한양대학교 대학원. 미소장
34 The Effect of Consumer's Objective Knowledge, Subjective Knowledge and Involvement of Apparel on Product Attribute Evaluation 소장
35 The Effect of Tourist's Prior Knowledge about the Online Storytelling Experience on Psychological Loyalty 소장
36 (A)Study on the Selection Motivation of Environment-Friendly Food on the Perceived Value, Consumer Attitude, and Customer Loyalty 소장
37 A Study on the Relation of Economic Literacy and Financial Experience 소장
38 조현준(2011). “와인의 사전지식, 관여도와 지각된 가치의 관계에 관한 연구”. 박사학위논문. 경희대학교 대학원. 미소장
39 A study on the relationship between early childhood environmental education teaching efficacy beliefs and their experience of environmental education, environmental knowledge and pro-environmental attitude 소장
40 Transactions : Product Evaluations toward Apparel Brand and Ingredient Brand Related to Outdoor Sportswear Consumers` Leisure Involvement and Product Knowledge 소장
41 최선진(2007). “현대여성의 웨딩문화 변화에 따른 웨딩드레스 디자인 선호도분석연구”. 석사학위논문. 경희대학교 대학원. 미소장
42 A Study on Dental Patients' Knowledge and Attitude about the Implant Denture - Focused on South Gyeongnam Province, South Korea - 소장
43 Differences of Re-visit Intention according to Tourism Experience 소장
44 한국여성정책연구원(2015). 『고비용 혼례문화개선을 위한 ‘작은 결혼식’ 국민인식및 실태』. 미소장
45 허정(1992). “관광지 방문자의 환경지각에 관한 연구”. 석사학위논문. 경기대학교대학원. 미소장
46 Dimensions of Consumer Expertise 네이버 미소장
47 Ajzen, L. and Fishbein, M(1975). Belief, attitude, intnetion and behavior: An introduction to theory and research. MA:Addison-Wesley. 미소장
48 Factors influencing destination image 네이버 미소장
49 Effects of Prior Knowledge and Experience and Phase of the Choice Process on Consumer Decision Processes: A Protocol Analysis 네이버 미소장
50 A Dynamic Process Model of Service Quality: From Expectations to Behavioral Intentions 네이버 미소장
51 Brucks, M(1986). The effects of Product Class Knowledge on Information Scarch Behavior. Journal of Consumer Research. 12(June). pp.1-16. 미소장
52 Influences 네이버 미소장
53 Duman, A. and Mattila, A(2003). A logistic regression analysis of discount receiving behavior in the Cruise Industry: Implicatios for Cruise Marketers. International Journal of Hospitality & Tourism Adminstration. 4(4). pp.45-57. 미소장
54 Hanna, N. and Wozniak, R(2001). Consumer behavior: An applied approch. Upper Saddle River. NJ: Prentice-Hall Inc. 미소장
55 Hedonic Consumption: Emerging Concepts, Methods and Propositions 네이버 미소장
56 Understanding customer experience. 네이버 미소장
57 Consumer Knowledge Assessment 네이버 미소장
58 Experiential Marketing 네이버 미소장
59 Planning a wine tourism vacation? Factors that help to predict tourist behavioural intentions 네이버 미소장
60 Customer Experience Creation: Determinants, Dynamics and Management Strategies 네이버 미소장
61 Zeithaml, V. A. and Biter, M. J(1996). Service Marketin. N.Y: McGraw-Hill. 미소장
62 The Behavioral Consequences of Service Quality 네이버 미소장