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기사명/저자명
마이크로비트를 활용한 알고리즘 기반 SW교육이 초등학생 창의성에 미치는 효과 = Effects of Algorithm-based SW education using micro-bit on elementary school students' creativity / 강동완, 김승현, 김용민, 홍현미, 김종훈 인기도
발행사항
인천 : 한국정보교육학회, 2018.04.30
수록지명
정보교육학회논문지 = Journal of the Korean association of information education. 제22권 제2호 (2018. 4), pp.285-295
자료실
[서울관] 정기간행물실(524호)  도서위치안내(서울관)
외부기관 원문
외부기관 원문
제어번호
KINX2018112722
주기사항
한국연구재단에서 제공한 KCI 등재학술(후보)지임
원문
외부기관 원문
KISTI

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본 연구는 초등학생의 창의력 향상을 위한 교육적 방안으로 마이크로비트를 활용한 소프트웨어 교육 프로그램을 개발하여 적용한 후 효과를 분석하였다. 교육 프로그램은 현직 초등학교 교사 40명을 대상으로 실시한 사전 요구분석 결과를 바탕으로 하여 개발하였다. 개발한 교육 프로그램의 효과를 검증하기 위해 ○○대학교에서 실시한 교육기부 프로그램의 지원자 24명을 대상으로 6일 동안 1일 7차시씩 42차시를 진행하였다. 사전·사후 검사를 통해 교육적 효과를 분석하였고, 분석 결과, 본 연구에서 개발한 소프트웨어교육 프로그램이 초등학생의 창의력 향상에 효과적임을 알 수 있었다.

The purpose of this study is to develop and apply the software education program using micro:bit as an educational tool to improve the creativity of elementary school students. The education program was developed based on the results of the prerequisite analysis of 40 elementary school teachers. In order to verify the effectiveness of the developed educational program, 24 applicants of the education donation program conducted by ○○ University were enrolled for 42 hours for 6 days per day for 7 hours. As a result of analysis, it was found that the software education program developed in this study is effective in improving the creativity of elementary school students.

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기사명 저자명 페이지 원문 기사목차
비주얼 씽킹과 SNS를 활용한 진로교육에 관한 연구 = A Study on Career Education through Visual Thinking and Social Network Service 송기정, 마대성 pp.275-284 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
미국 컴퓨터교육 프레임워크 분석을 통한 Computational Thinking의 개념과 소프트웨어 교육과정 편성의 시사점 분석 = The Concept of Computational Thinking through Analysis of Computer Education Framework in the United States and its Implications for the Curriculum of Software Education 신승기, 배영권 pp.251-262 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
초등학교 소프트웨어 교육에서 에듀테인먼트 특성에 대한 주관성 유형 탐색 = An Inquiry on the Types of Subjectivity on Edutainment Features of Software Education in Elementary School 손병국, 송상호 pp.177-193 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
블룸 이론 기반 KAIE 교육과정의 프로그래밍영역 평가 기준 탐색 = Study of the Assessment Criteria for Programming Education of KAIE curriculum based on Bloom's Theories 신수범, 김철, 정영식 pp.195-203 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
예비교사들이 프로그래밍 학습 시 발생시키는 오류 데이터 분석 = Analysis of error data generated by prospective teachers in programming learning 문외식 pp.205-212 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
알고리즘 교육을 위한 소프트웨어 배틀 = Software Battle for Algorithm Education : Focused on Sorting Algorithm : 정렬 알고리즘을 중심으로 정인기 pp.223-230 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
초등 융합SW교육을 위한 플립 러닝 기반 교수-­학습 모형 개발 및 적용 = The Development and Application of a Teaching and Learning Model Based on Flipped Learning for Convergence Software Education in Elementary Schools 이미화, 함성봉 pp.213-222 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
마이크로비트를 활용한 알고리즘 기반 SW교육이 초등학생 창의성에 미치는 효과 = Effects of Algorithm-based SW education using micro-bit on elementary school students' creativity 강동완, 김승현, 김용민, 홍현미, 김종훈 pp.285-295 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
마이크로비트 기반의 창의 컴퓨팅 교육 프로그램 개발 = The Development of A Micro : bit-Based Creative Computing Education Program 구덕회, 우석준 pp.231-238 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
PISA 2015 데이터를 기반으로 예비 교사들의 ICT 능력에 대한 연구 = A Study on ICT Competency of Preliminary Teachers Based on PISA 2015 Data 김갑수, 민미경 pp.239-249 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
메이킹 교육 활성화를 위한 프레임워크 설계 및 메이킹 스페이스 구성 방안 연구 = A Study on the Design of Framework for Activating the Making Education and Constructing of the Making Space 신승기, 이효녕, 배영권 pp.263-274 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )

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참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 Software Oriented Society: The Meaning and the Response, Issue Report 2014-003. 미소장
2 Effective Online Software Education System for Elementary and Secondary School. 미소장
3 Computing in Schools: Time to Move Beyond ICT?. Vol. 2. pp. 8-13 미소장
4 Software Education Guideline. 미소장
5 Imagining, Creating, Playing, Sharing, Reflecting: How Online Community Supports Young People as Designers of Interactive Media;Emerging Technologies for Classroom. pp. 253-268 미소장
6 The qualitative impact of using LEGO MINDSTORMS robots to teach computer engineering 네이버 미소장
7 Systematic literature review: teaching novices programming using robots 네이버 미소장
8 Development and Application Effect of STEAM Program Using Robots. Vol. 9. pp. 17-24 미소장
9 The Development and Application of STEAM Education in Robot Programming. Vol. 9. pp. 157-164 미소장
10 A Study of the Direction for Developing Software Education Operating Guide 소장
11 Increasing Computer Literacy with the BBC micro:bit. Vol. 15. pp. 5-7 미소장
12 Microsoft Touch Develop and the BBC micro:bit. pp. 637-640 미소장
13 Untitled 미소장
14 A study of Northern Ireland Key Stage 2 pupil's perceptions of using the BBC Micro:bit in STEM education. Vol. 4. pp. 15-41 미소장
15 Intelligence and creativity : Psychological inquiry For Human intelligence. 미소장
16 Three faces of intellect. 네이버 미소장
17 Giftedness in Solving Future Problems 네이버 미소장
18 Coding Education in a Flipped Classroom 네이버 미소장
19 The effect of EPL Programming Based on CPS model for enhancing elementary school students' Creativity;Embedded and Multipedia Computing Technology and Service. Lecture Notes in Electrical Engineering 181. pp. 237-244 미소장
20 Puzzle-Based Algorithm Learning Model for Improving Computational Thinking for Informatics Gifted Students. 미소장
21 A Subject Integration Robot Programming Instruction Model to Enhance the Creativity of Information Gifted Students 소장
22 The Effects of SW Education Using Robot. 미소장
23 An approach for Creative Activity Classes Using of Embedded Computer and Software Developing Tools 소장
24 The Effect of STEAM program using physical computing for elementary students creativity and collaboration ability. 미소장
25 Is Creativity Unidimensional or Multidimensional? Analyses of the Torrance Tests of Creative Thinking 네이버 미소장
26 Can We Trust Creativity Tests? A Review of the Torrance Tests of Creative Thinking (TTCT) 네이버 미소장
27 Torrance Tests of Creative Thinking Directions manual and scoring guide (Figual test booklet A). 미소장

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