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미국 9.11 테러 이후 전 세계적으로 항공테러를 예방하기 위한 항공보안 강화가 지속적으로 추진되고 있으며, 우리나라도 항공여객의 증가와 더불어 항공안전을 확보하기 위한 공항 보안검색이 점차 강화되고 있으나 공항 보안검색이 공항운영 및 이용객 만족도 등에 미치는 영향에 대한 연구는 상대적으로 부족한 실정이다. 본 연구의 목적은 공항 보안검색이 이용객 만족도, 신뢰, 수용에 미치는 영향을 분석하고자 하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 공정성, 만족도, 신뢰, 수용과 관련된 문헌조사를 실시하고 연구모형과 가설을 수립하였으며, 384명의 공항이용객을 대상으로 설문조사를 실시하여 분석하였다. 주요 연구결과는 절차공정성, 대인공정성 및 정보공정성은 만족도에 유의한 영향을, 절차공정성 및 대인공정성은 신뢰에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 분배공정성은 만족도 및 신뢰에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 한편 만족도는 신뢰와 수용에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고 신뢰는 수용에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 분석되었다.

After 9/11, the aviation security has been reinforced worldwide to prevent aviation terrorism. Despite gradual reinforcement in airport security to secure the aviation safety with the growing number of passengers in Korea, the research on the effects of airport security screening to airport operation and passenger satisfaction is relatively insufficient. The purpose of this research is investigating how the airport security screening affects Customer Satisfaction, Trust, Acceptance. In pursuing above, the literature reviews on Justice, Satisfaction, Trust, Acceptance have been examined and research model, hypothesis have been established. The main results show Procedural Justice, Interpersonal Justice and Informational Justice’s effect on Satisfaction. Procedural Justice and Interpersonal Justice affects Trust but Distributive Justice has no influence on Satisfaction and Trust. On the other hand, Satisfaction is examined to have influence on Trust and Acceptance. Trust, however, has no influence on Acceptance.

권호기사

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기사명 저자명 페이지 원문 목차
중국 소비자의 한국 재방문 유도를 위한 관광 및 유통 전략에 관한 연구 = Motivating Chinese Consumers to Revisit Korea : Moderating Effect of Mobile Usage : 모바일 사용의 조절 효과를 중심으로 박성준, 이희정 pp.5-14

중소제조업체의 PB 생산 관여의 동기적 요인이 기업성과에 미치는 영향 = The motivation of PB production engagement on manufacturing small and medium-sized enterprises' performance 김완민, 이한근, 강성호 pp.15-23

공항 보안검색의 공정성이 만족도, 신뢰 및 수용에 미치는 영향에 관한 연구 = The Effect of Airport Security Screening Justice on Satisfaction, Trust and Acceptance 김문환, 박진우 pp.25-30

기부자의 감정적 염려가 기부의도에 미치는 영향 = The Effects of Donor's Emotional Concern on Donation Intention : The Focus on the Dual Process Model : 이중경로 모형을 중심으로 박종철, 홍성준 pp.31-36

온라인 유통채널의 경쟁력 평가에 관한 연구 = A Study on the Competitiveness Assessment of Online Distribution Channels : Focusing on Open Market Users in their 20s : 20대 오픈마켓 이용자를 중심으로 추봉성 pp.37-43

공설시장 활성화를 위한 제도개선 = Improvement of system for activation of public market : Focusing on Legal Improvement and Administration·Operating System Policy : 법률개선과 관리·운영 방안을 중심으로 권영식, 김덕형, 함연주 pp.45-56

글로벌 브랜드를 매개로 한 고성과 창출 유통프랜차이즈 기업의 조직 특성 연구 = A Study on the Organizational Characteristics of the High Performance Distribution Franchise with the Global Branding 구병모 pp.57-67

컴퓨터 시뮬레이션을 활용한 향토아울렛 입지선정 분석모델에 관한 연구 = The Analysis Model of Local Outlet Location Using Computer Simulation 권민택 pp.69-76

온누리 상품권과 신용카드가 전통시장내 소상인들의 성과에 미치는 영향 = The Effect of Onnuri Gift Certificate and Credit Card Use on the Performances of Small Business in Traditional Market 이철성, 김승희, 김영기 pp.77-86

인터넷쇼핑몰 이용자의 혁신성이 지각된 제품성능 및 고객충성도에 미치는 영향에 관한 연구 = A Study on Influence of Innovativeness of Internet Shopping Mall Users on Perceived Product Performance and Customer Loyalty : Focused on Risk Perception Control Effect : 위험지각 조절효과 중심으로 심태용, 전상택 pp.87-96

E-commerce risk management in the logistics Industry = 물류산업의 E-commerce 리스크 관리에 관한 연구 : An Integrative Analytical Framework for Understanding Consumer Behavior Shin, Youngran, Kim Yulseong pp.97-103

An Integrated and Asymmetric Model of Chinese Firms' Knowledge Management Strategies= 중국기업의 통합적 비대칭적 지식영영전략 모델 개발 Xiu Nan, Ho-Yeol Bang pp.105-117

항공 화물 지상조업 서비스의 상대적 중요도에 관한 연구 = A Study on the Relative Importance of Air Cargo Ground Handling Service 김인수, 박진우 pp.119-126

소매업체 판매원이 지각한 윤리적 리더십의 결과 = Outcomes of Ethical Leadership Perceived by Retailer's Salespeople 편해수 pp.127-135

국가이미지가 중국소비자 구매의도에 미치는 영향 연구 = Effect of the Country Image on the Purchase Intention of the Korean Product by the Chinese Consumers 김우형, 최현호 pp.137-146

베트남 소비자의 모바일 해외직구 이용행태에 관한 실증연구 = A Empirical Study on Vietnam Consumer's Use Behaviour on Mobile Cross Border Purchase : Based on UTAUT Model and Flow Theory : 통합기술수용모델과 플로우 이론을 바탕으로 김원범, 김홍기 pp.147-156

기업의 경제적 책임활동과 사회적 책임활동에 대한 투자배분이 소비자의 기업평가에 미치는 영향 = The Effect of Investment Distribution to Economic and Social Responsibility Activities of Corporation on the Consumer's Corporate Evaluation 박종철, 정진철, 임지선 pp.157-164

한국방문 외국인의 제품구매연구 = Product Purchases of Foreign Visitors to Korea 박성용, 조병탁 pp.165-172

참고문헌 (29건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 강용석(2014) “공항 보안검색프로세스 고찰을 통한 위험평가 기반 접근통제모델에 관한 연구” 숭실대학교 대학원 석사학위논문 미소장
2 강윤주(2017) “여객터미널 시뮬레이션 모형의 예측력 향상을 위한 연구” 한국항공대학교 대학원 박사학위논문. 미소장
3 Applying Justice Theory to Examine the Process of a Sport Center's Recovery from Service Failure and Its Influence on Consumer Satisfaction, Trust and Loyalty 소장
4 김성태(2013), “항공사의 지각된 가격과 서비스 품질이 신뢰, 고객만족, 이미지, 행동의도에 미치는 영향: FSC와 LCC 비교를 중심으로.” 경기대학교 대학원 박사학위논문. 미소장
5 김영기(2018) “항만서비스 회복공정성이 고객만족과 관계지속의도에 미치는영향에 대한 연구” 인하대학교 물류전문대학원 박사학위논문. 미소장
6 The Study on the Effect of Service Quality and Service Value on Customer Satisfaction and Servicce Royalty 소장
7 김용숙(2018) “항공사에 대한 온라인 구전이 정보수용 및 승객행동에 미치는영향에 관한 연구” 한국항공대학교 대학원 박사학위논문. 미소장
8 류아란(2015), “감정반응을 매개변수로 한 패밀리레스토랑의 물리적 환경이고객만족 및 재방문의도에 미치는 영향에 관한 연구: S-O-R 모형을 중심으로.” 경희대학교 대학원 박사학위논문. 미소장
9 박경순(2014) “정책·정부 신뢰가 정책 수용도에 미치는 영향 연구” 전남대학교 대학원 박사학위논문. 미소장
10 선은주(2016), “대기시간의 기대와 실제의 불일치가 공정성, 수용가능성 및 감정반응에 미치는 영향” 가천대학교 대학원 박사학위논문. 미소장
11 모바일 뱅킹의 수용 요인이 고객가치와 고객만족에 미치는 영향에 관한 연구 소장
12 Realationship among Organizational Justice, Trust and Organizational Effectiveness 소장
13 이지영(2015) “항공서비스의 대기환경이 지각된 대기시간 및 서비스 만족도에미치는 영향에 관한 연구” 경기대학교 서비스경영전문대학원 박사학위논문. 미소장
14 Service Quality and Service Value 소장
15 정홍술(2002), “분배·절차·상호작용 공정성이 상사에 대한 신뢰, 조직지원인식및 조직시민행동에 미치는 영향” 전남대학교 대학원 박사학위논문. 미소장
16 조영신(2007) “공정성 지각을 통한 항공사 서비스 실패의 회복 후 만족과 전환의도에 관한 연구” 동국대학교 대학원 박사학위논문. 미소장
17 A study for improving passenger service level at the airport security checks by using simulation 소장
18 Customer Satisfaction, Market Share, and Profitability: Findings from Sweden 네이버 미소장
19 The effects of distributive, procedural, and interactional justice on customer retention: An empirical investigation in the mobile telecom industry in Tunisia 네이버 미소장
20 Baker, J.(1987), The Role of the Environment in Marketing Service: The Consumer Perspective. in: Czepiel, A., Congram, C., and Shanaham, J.(Eds.), The Services Challenge: Integrating for Competitive Advantage, Chicago, IL: AMA: 79-84. 미소장
21 What is driving the continued growth in demand for air travel? Customer value of air transport 네이버 미소장
22 Measuring Service Quality: A Reexamination and Extension 네이버 미소장
23 Gkritza, K., Niemeier, D., &Mannering, F. (2006). Airport security screening and changing passenger satisfaction: An exploratory assessment. Journal of Air TransportManagement, 12(5), 213-219. 미소장
24 Analysis of satisfaction factors at urban transport interchanges: Measuring travellers’ attitudes to information, security and waiting 네이버 미소장
25 Discretion and fairness in airport security screening 네이버 미소장
26 Ok, C. (2004). The effectiveness of service recovery and its role in building long-term relationships with customers in a restaurant setting (Doctoral dissertation, Kansas State University). 미소장
27 Oliver, R. L. (2014). Satisfaction: A behavioral perspective on the consumer. Routledge. 미소장
28 Airport security and screening satisfaction: A case study of U.S. 네이버 미소장
29 The Impact of Perceived Fairness on Satisfaction: Are Airport Security Measures Fair? Does It Matter? 네이버 미소장