본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

목차보기

목차

예비유아교사의 자아존중감과 교직적성에 관한 연구 = Relations of Self-esteem to Teaching Aptitude in Pre-service Early Childhood Teachers / 김정원 ; 전선옥 1

[요약] 1

I. 서론 1

II. 연구방법 4

1. 연구대상 4

2. 연구도구 4

3. 자료처리 4

III. 연구결과 5

1. 예비유아교사의 자아존중감의 전반적 양상 5

2. 예비유아교사의 교직적성의 전반적 양상 6

3. 예비유아교사의 자아존중감이 교직적성에 미치는 영향 7

IV. 논의 및 결론 8

참고문헌 11

Abstract 15

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
명화감상에 기초한 이야기책 만들기 활동이 유아의 언어표현력과 그림감상능력에 미치는 영향 = The Effects of Storybooks-making Activities Based on Masterpiece Appreciation on the Language Expression and Picture Appreciation Ability of Young Children 이선경, 최혜윤 p.49-63

보기
마음이론 내용이 포함된 그림책을 활용한 이야기나누기 활동이 유아의 마음이론 발달과 조망수용능력에 미치는 효과 = The Effect of Theory of Mind on the Story Sharing With Picture Books 신애선, 안경숙 p.17-32

보기
어린이집 원장의 멀티플라이어십이 보육교사의 교사협동과 동료지원에 미치는 영향 = The Effects of Daycare Center Directors' Multipliership on Teacher Cooperation and Colleague Support of Child Care Teacher 이지희, 박윤조 p.103-115

보기
어머니의 우울과 양육행동이 유아의 문제행동에 미치는 영향 = The Effect of Mother's Depression and Parenting Behavior on Children's Problem Behavior 이소현 p.117-127

보기
시군구 육아종합지원센터 웹사이트 서비스 현황 분석 = Analysis of Website Services of Support Center for Childcare of Districts 정혜욱, 김경미 p.217-230

보기
통합교육 현장에서 근무하는 유아특수 교사의 장애이해 교육 경험에 관한 질적연구 = A Qualitative Study on Early Childhood Special Education Teachers' Experiences of the Disability Understanding Education in Inclusive Education 김성현, 이승주 p.231-246

보기
유아교사의 직무만족도에 대한 원장의 코칭리더십, 조직문화, 교사의 임파워먼트, 교사효능감 간의 구조적 관계 = Structural Relationships Among Directors' Coachin Leadership, Organizational Culture, Early Childhood Teachers' Empowerment, Teacher-Efficacy and Job Satisfaction 김영미, 이경님 p.183-202

보기
유아 놀이성에 영향을 미치는 기질, 애착간의 구조모형분석 = A Structural Model Analysis of the Effectsof Attachment, Temperament, and Playfulness on Preschool Children 이채호 p.203-215

보기
기독교인 어린이집 교원의 소명의식이 윤리실천과 행복감에 미치는 영향 = The Influence of Daycare Center Director and Teacher of Christian' Vocation Awareness on Ethical Practice and Happiness 유은실, 김정희 p.65-83

보기
보육교직원 자격과 재교육 정책 현황 분석 및 발전 방향 고찰 = Consideration of Policy on Qualification and In-service Education of Childcare Center Staff for Improving Educare Quality 김의향, 박진옥 p.129-145

보기
예비유아교사의 자아존중감과 교직적성에 관한 연구 = Relations of Self-esteem to Teaching Aptitude in Pre-service Early Childhood Teachers 김정원, 전선옥 p.167-181

보기
만5세 또래 인기아의 행동특성에 대한 사례 연구 = A Case Study of Five-year-old Popular Child's Behavior Patterns 손수민, 김진아 p.33-48

보기
어린이집 보조인력의 노동실태 및 요구분석 = Analysis of the Present Condition and Demand for the Assistant Workforce in Korean Childcare Center : 보조교사, 대체교사, 부담임 교사를 중심으로 박창현, 김상림 p.85-102

보기
예비보육교사의 보육교사 이미지에 대한 인식과 자아이미지 탐색연구 = A Study on Pre-Service Teachers' Perceptions about the Image of Childcare Center Teachers and Self-image 양혜영 p.147-165

보기
교사의 전문성 인식, 교수 의도 행동에 따른 교사-영유아 상호작용 = The Quality of Teacher-child Interactions by Teachers' Perception of Professionalism and Teaching Intentions 주현정, 신혜원 p.1-15

보기

참고문헌 (76건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 Relations of Public Kindergarten Teachers` Work Burden to Their Self-Concept and Teacher-Efficacy 소장
2 강종구(1986). 자아개념, 진로의식성숙 및 학업성취도가 직업포부수준에 미치는 영향. 서울대학교 대학원 석사학위청구논문. 미소장
3 The Influence of Early Childhood Teachers`` Happiness on Creativity and Their Teaching Efficacy 소장
4 구은미(2004). 보육 프로그램의 질에 영향을 미치는 교사 관련 변인분석. 숙명여자대학교 대학원 석사학위청구논문. 미소장
5 국립국어원(2014). 표준국어대사전. http://stdweb2.korean.go.kr에서 2018년 4월 1일 인출. 미소장
6 The Effects of Organizational Climate, Self-esteem, and Job Stress on Childcare Teacher's Life Satisfaction 소장
7 김경란(2006). 놀이에 나타난 영아의 교사 및 또래와의 관계 탐색. 중앙대학교 대학원 박사학위청구논문. 미소장
8 김경선(2016). 영유아교사의 교직적성과 교사효능감 및 직무만족도의 관계. 아주대학교 교육대학원 석사학위청구논문. 미소장
9 김계영(1998). 교사의 창의성 수준에 따른 유아의 창의성 발달에 관한 연구. 성신여자대학교 교육대학원 석사학위청구논문. 미소장
10 김미숙(2015). 어린이집 아동학대 사건 이후 어린이집 교사의 자아존중감이 직무스트레스와 이직 의사에 미치는 영향. 연세대학교 정경대학원 석사학위청구논문. 미소장
11 김은화(2004). 유아교사의 행복감, 직무만족도와 교사-유아간 상호작용에 관한 연구. 인천대학교 대학원 석사학위논문. 미소장
12 김정은(2010). 예비유아교사의 자아존중감과 주관적 행복감 및 교육신념의 관계. 영남대학교 교육대학원 석사학위청구논문. 미소장
13 김진영(2013). 예비유아교사의 셀프리더십과 교직인·적성과의 관계. 서울: 한국교육개발원. 미소장
14 김혜경(2012). 보육교사 적성검사 도구 개발. 경희대학교 대학원 박사학위청구논문. 미소장
15 (The)Effects of Early Childhood Teachers' Working Models of Attachment and Teacher Sensitivity on Their Teacher Efficacy 소장
16 Early Childhood Teacher`s Creativity and Teacher`s Efficacy 소장
17 A Comparative Study on the Aptitude and Personality for Teacher and Core Competency of Pre-Service Early Childhood Teachers 소장
18 박상돈(2010). 교인들의 자아존중감이 책임감 및 심리적 안녕감에 미치는 영향에 관한 목회상담적 연구. 총신대학교 목회신학전문대학원 박사학위청구논문. 미소장
19 Relationships among Aptitude for Teaching Profession, Self-Esteem, and Teaching Efficacy in Early Childhood Teachers 소장
20 The Relationship between Early Childhood Teacher Aptitude and Sense of Happiness 소장
21 The Effects of Prospective Child Care Teachers' Aptitude on Child Care and Teaching Practice Stress 소장
22 박은혜(2009). 유아교사론. 서울: 창지사. 미소장
23 박희영(2014). 예비유아교사의 교직적성 및 교직선택 동기가 교사효능감에 미치는 영향. 성신여자대학교 대학원 석사학위청구논문. 미소장
24 The Relations among Job Satisfactions, Teaching Efficacy and Instructional Creativity of child care Center Teachers 소장
25 변지혜(2013). 예비유아교사의 주관적 안녕감과 교직적성의 관계. 한국교통대학교 대학원 석사학위청구논문. 미소장
26 The Relationship Between Self-Efficacy and Teaching Personality and Aptitude 소장
27 The Effects of the Workplace Satisfaction and Happiness According to Child-Care Teachers' Awareness 소장
28 어린이집 교사의 자아존중감이 책임감에 미치는 영향에 관한 연구 소장
29 Relations of Public Kindergarten Teachers` Motivations of Choosing a Teaching Profession to Their Job Satisfaction and Job Ability 소장
30 이경미(2012). 어린이집 교사의 효능감과 대인관계능력, 교수창의성, 교사-유아 상호작용 간의 관계. 광주여자대학교 대학원 석사학위청구논문. 미소장
31 만 1세반 자유놀이시간에서의 영아-교사 상호작용과 교사 민감성 분석 소장
32 A Study of Educare Center`s Teachers on Perception of Their Role 소장
33 이윤주(2016). 교사 정서지능과 의사소통능력이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향. 삼육대학교 대학원 석사학위청구논문. 미소장
34 effect of group counseling program for self-esteem and interpersonal relation of pre-service early childhood teacher 소장
35 이지영(2008). 유아교사의 자아존중감과 직무스트레스의 관계. 경원대학교 교육대학원 석사학위청구논문. 미소장
36 이지영(2012). 보육교사의 자아존중감과 교사효능감이 직무스트레스에 미치는 영향. 고려대학교 교육대학원 석사학위청구논문. 미소장
37 이지현(2013). 어린이집 교사의 가치관 및 교수창의성과 교사-유아 상호작용 간의 관계. 중앙대학교 사회개발대학원 석사학위청구논문. 미소장
38 The Relationship among Basic Vocational Competencies, Teaching Personality·Aptitude, and Behavior Type of Preschool Teachers 소장
39 임연진(2012). 예비보육교사의 자아존중감과 교사효능감 및 교육신념 간의 관계 [초록]. 한국보육학회 춘계학술대회자료집, 127 미소장
40 전재선(2011). 유아교사 인성 자기평가도구 개발 및 타당화 연구. 성균관대학교 대학원 박사학위청구논문. 미소장
41 The Influence of Children Teacher’s Job Satisfaction on Their Subjective Well-Being: moderating Effect of Teacher Efficacy Belief 소장
42 Child Care Teacher's Job Satisfaction and Self-Esteem 소장
43 예비유아교사를 위한 교직적성·인성 검사도구의 타당성 및 개선방안 소장
44 조주연(2003). 교직적성·인성검사도구 개발 연구. 교육인적자원부. 미소장
45 The development of the test measuring aptitude for primary school teacher(TAPST) 소장
46 조주연, 백순근, 임진영, 여태철, 최지은(2007). 초등교적성검사(TAPST). 타당화 연구. 초등교육연구, 20(2), 161-182. 미소장
47 A relationship of teachers' emotional intelligence to teacher-infant interaction among infant teachers 소장
48 Infant-Child Care Teacher Interaction: Infant Development, Teachers' Sensitivity and Early Home Environment 소장
49 The Impact of Self-Esteem and Professional Recognition on Early Childhood Teachers` Happiness 소장
50 한진원(2011). 상호교류분석이론에 기초한 유아교사의 자아존중감 증진 프로그램의 구성 및 적용 효과. 중앙대학교 대학원 박사학위청구논문. 미소장
51 The Relationship Between Emotional Intelligence and Teaching Personality and Aptitude 소장
52 EBS ‘아이의 사생활’ 제작팀(2009). 아이의 사생활. 서울: 지식채널. 미소장
53 Exploring Academic Motivation, Academic Self-efficacy and Attitudes toward Teaching in Pre-service Early Childhood Education Teachers 네이버 미소장
54 An Exploration of the Relationship between Teachers’ Psychological Capital and Their Collective Self-Esteem 네이버 미소장
55 Religiousness, Race, and Psychological Well-Being: Exploring Social Psychological Mediators 네이버 미소장
56 The Professional Development Challenge: Supporting Young Children and Families 네이버 미소장
57 Five goals for teacher leadership 네이버 미소장
58 Coopersmith, S. (1967). The antecedents of self-esteem. San Francisco: W. H. Freeman. 미소장
59 Exploring the Beliefs of Commencing Early Childhood Education Graduate Students: Providing Insights to Improve Teacher Education Programs 네이버 미소장
60 Exploring the characteristics of ‘teachers for excellence’: teachers’ own perceptions 네이버 미소장
61 Investıgatıon and procedure accordıng to some varıables and attıtudes toward teachıng 네이버 미소장
62 Halliwell, S. (1993). Teacher creativity and teacher education. In D. Bridges & T. Kerry(Ed). Developing teachers professionally: Reflections for initial and In-service trainers (pp 67-78). London: Routledge. 미소장
63 Toward a Conceptualization of Optimal Self-Esteem 네이버 미소장
64 Kumar, S. S., & Mohana, D. (2014). An investigation into self-esteem and adjustment of B.E.D. teacher trainees. International Journal of Teacher Educational Research, 3(3), 28-32. 미소장
65 Enacting Teacher Leadership: The Role of Teachers in Bringing about Change 네이버 미소장
66 A Collective Self-Esteem Scale: Self-Evaluation of One's Social Identity 네이버 미소장
67 An Alternative to Self-Esteem: Fostering Self-Compassion in Youth 네이버 미소장
68 Assessing Preservice Teachers' Dispositions: A Critical Dimension of Professional Preparation 네이버 미소장
69 Teachers' Beliefs and Teaching Beliefs 네이버 미소장
70 Primary-Grade Teachers' Self-Efficacy Beliefs, Attitudes toward Teaching, and Discipline and Teaching Practice Priorities in Relation to the "Responsive Classroom" Approach 네이버 미소장
71 Rosengerg, M. (1965). Society and adolescent self-image. Princeton, NJ: Princeton University Press. 미소장
72 Symposium Introduction: Stepping into Their Power: The Development of a Teacher Leadership Stance 네이버 미소장
73 A Study on Differential Aptitude and Teaching Competency of Student Teachers in Kancheepuram District 네이버 미소장
74 Influence of Personality and Self-Esteem on Teachers' Proness to Burnout Syndrome in Lagos Metropolis 네이버 미소장
75 Influence of self‐esteem, locus of control, and organizational climate on psychological empowerment in a sample of Chinese teachers 네이버 미소장
76 Investigating the Relationship between Self-Handicapping Tendencies, Self-Esteem and Cognitive Distortions 네이버 미소장