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기사명/저자명
기업의 사회적 책임(CSR)이 기업이미지와 고객시민행동에 미치는 영향에 관한 연구 : 한일 비교를 중심으로 = A Study on the Effect of Corporate Social Responsibility(CSR) on Corporate Image and Customer Citizenship Behavior : Focus on Korea-Japan Comparison / 안태혁, 박봉규, 정영미 인기도
발행사항
제주 : 韓國日本近代學會, 2018.08.31
수록지명
日本近代學硏究. 제61집 (2018년 8월), p.285-307
자료실
[서울관] 정기간행물실(524호)  도서위치안내(서울관)
외부기관 원문
외부기관 원문
제어번호
KINX2018220403
주기사항
한국연구재단에서 제공한 KCI 등재학술(후보)지임
원문

초록보기 더보기

본 연구는 CSR과 관련한 한일 휴대폰 시장의 서비스 평가와 이미지 제고 및 올바른 기업의 지표를 제시하고자 한다. 연구 분석 결과 다음과 같다. 첫째, 한국보다는 일본이 CSR이 스테이크 홀더에 대한 전략의 일환이 아닌 ‘경영’ 이라고 하는 원리에 있어 아주 기초적인 과제였다는 점에 대해 많이 인식하고 있다. 둘째, CSV 개념의 원리와 관련하여, 한국은 경제적 가치에 중점을 두고 있는 반면 일본은 사회적 가치에 중점을 두고 있다. 셋째, 일본은 비교적 사회공헌활동에 적극적인 기업의 제품과 서비스에 보다 더 만족하고 고객시민행동으로 이어지는 반면 한국은 비교적 기업의 경제적 가치 창출을 기반으로 하는 기업 이미지에 의해 만족을 하고 고객시민행동으로 이어진다. 본 연구는 한일 양국 간에 있어 CSR 연구와 관련하여 CSV와 고객시민행동 개념들을 포함시킨 연구모형을 정립한 점에서 의미가 있으나, 한국과 일본의 대학생들만을 대상으로 조사한 연구결과를 일반화하는데 한계가 있다.

This study aims to present service evaluation, image enhancement and index of correct enterprise in the Korea - Japan mobile phone market related to CSR. The results of the study are as follows. First, Japan is more aware of the fact that CSR was a very basic task in the principle of ‘management’ rather than strategy of stakeholders. Second, in relation to the principle of CSV concept, Korea focuses on economic value, while Japan focuses on social value. Third, Japan is more satisfied with corporate products and services that are more active in social contribution activities and leads to customer citizen behavior. On the other hand, Korea is satisfied by corporate image based on economic value creation of the company relatively and leads to customer citizenship behavior . This study is meaningful in terms of establishing a research model that includes CSV and customer civic action concepts related to CSR research between Korea and Japan. However, there is a limit to generalization of the results of research that is conducted only for Korean and Japanese university students.

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기사명 저자명 페이지 원문 기사목차
전후일본문학에 나타난 헤테로토피아의 '섬' = The island of Heterotopia in Postwar Japanese literature : Focuse on "Yakushima" : 야쿠시마(屋久島)를 중심으로 최은경 p.161-180 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
HEXACO 성격유형과 소셜미디어 이용동기 = A Comparative Analysis for HEXACO Model and Social Media Usage Motivation of Korean and Japanese Students on the UK Universities : 한국과 일본 대학생의 비교연구 박현지, 박영배 p.245-264 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
『首が落ちた話』論 = A Study on "Kubigaochitahanasi" by AkutagawaRyunosuke : 「あてにならない」人間について 金熙照 p.115-129 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
재일조선인 에스닉잡지와 '한국전쟁' = A Study on the Ethnic Magazine of Zainichi Koreans and 'Korean War' : 1950년대의 일본열도가 본 '한국전쟁' 소명선 p.199-223 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
일본의 기업연금제도에 관한 연구 = A Study on Japanese Corporate Pension Plan 류성경, 김재현 p.309-339 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
第三者のやりもらい構文の構造とボイス性 = Structural patterns and Voice of the sentence type 'Dai-sansha (a new person)'s Yarimorai structure 宋惠仙 p.49-61 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
釜山広域市の観光地における言語景観について = A Linguistic Landscape of the Tourist Site in Busan : Focused on the park in the Busan city tour course : 釜山シティーツアーのコースにある公園を中心に 趙恩英 p.63-78 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
전향시대 노동운동가 부부의 표상 = A Symbolic Representation of a Labor Agitator Couple in a Transitional Period : Focusing on "The Man and His Wife" : 「그 사람과 아내(その人と妻)」를 중심으로 이상복 p.131-144 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
組織ストレスに対応するコーピング·マネジメントの構築 = Creation of Coping Management to Deal with Organizational Stress : Efficacy of learning by the case method : ケース·メソッドによる学習の有効性 櫻木晃裕 p.265-283 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
「捨てる」と「버리다」との対照研究 = A Contrastive Study of Japanese 'suteru' and Korean 'beolida' 李忠奎 p.29-48 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
『아키(秋)』 小考 = AKI theory : The internal changes in NOBUKO through the space of silence : 침묵의 공간을 통해 본 노부코(信子)의 내적변화 감영희 p.145-159 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
미야자와 겐지 『은하철도의 밤』의 일한번역에 대한 고찰 = A Consideration on Various Korean Translations of Kenji Miyazawa's "Night on the Galactic Railroad" : Translating the Names of Plants and Objects : 식물명과 물건명을 중심으로 이예안 p.101-113 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
大江健三郎「核時代の森の隠遁者」論 = A study on Ōe Kenzaburō's "Eremite of the forest in the atomic age" : The state of Okinawa through 'expiation sheep' and 'freedom' : 「贖罪羊」と「自由」を通してみる沖縄の姿を中心に 松崎美恵子 p.225-243 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
근대 이후 일본 동북지역 대지진과 일본근대문학의 역할 = The Great Earthquake in the Northeastern Part of Japan since Modern Times and the Role of Japanese Modern Literature : 소설 『산리쿠쓰나미(三陸津波)』와 르포르타주 『산리쿠해안 거대쓰나미(三陸海岸大津波)』를 중심으로 조미경 p.181-198 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
대학 교양 외국어교육에 대한 학습자 인식 연구 = College Students' Perception of General Foreign Language Education : An Analysis based on Students of English, Chinese, and Japanese Elective Courses : 영어·중국어·일본어 과목 수강자를 대상으로 박신향 p.79-99 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
コンビニ利用客の行動に関する日·韓比較研究 = Comparative Study on the Behavior of Convenience Store Users in Japan and Korea 鄭守源 p.359-376 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
東アジア地域におけるTPP11協定の意義と日本·中国のFTA戦略 = Significance of the TPP11 Agreement in the East Asian area and the FTA Strategy of Japan and China 楊光洙, 金道壎 p.341-357 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
接続連鎖現象の日韓比較に関する一考察 = A comparative study of Conjunctive Concatenation in Japanese and Korean 黑柳子生, 劉錫勳 p.7-27 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
기업의 사회적 책임(CSR)이 기업이미지와 고객시민행동에 미치는 영향에 관한 연구 = A Study on the Effect of Corporate Social Responsibility(CSR) on Corporate Image and Customer Citizenship Behavior : Focus on Korea-Japan Comparison : 한일 비교를 중심으로 안태혁, 박봉규, 정영미 p.285-307 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )

참고문헌 (31건) : 자료제공( 네이버학술정보 )더보기

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 아시아마케팅저널. Vol. 11. pp. 49 미소장
2 Financial Planning Review. Vol. 9. pp. 75 미소장
3 국제경영리뷰. Vol. 15. pp. 1 미소장
4 A Study on Corporate Cultural-Art Supporting and Consumer Response Based on Creating Shared Value 소장
5 마케팅연구. Vol. 30. pp. 53 미소장
6 A Study on the Effect of the Corporate Social Responsibility Activities on Brand Equity and Purchase Intention - Focused on Moderating Effect of the Customer's Mobile Communication Service Quality - 소장
7 대한경영학회지. Vol. 26. pp. 673 미소장
8 광고학연구. Vol. 19. pp. 149 미소장
9 관광연구. Vol. 27. pp. 275 미소장
10 A study on the effects of global corporate social responsibility(CSR)on corporate image, relation orientation, and performance: Focusing on the Korean food service industry in Vietnam 소장
11 관광레저연구. Vol. 26. pp. 101 미소장
12 The Effects of Corporate Social Responsibility on Customer Satisfaction and Customer Citizenship Behavior : Mediating Effects of Company Image and CSV 소장
13 문화산업연구. Vol. 16. pp. 65 미소장
14 The Effect of CSR Associations on Corporate Image and the Moderating Role of Fit 소장
15 경영학연구. Vol. 33. pp. 1809 미소장
16 경영교육연구. Vol. 28. pp. 303 미소장
17 디지털융복합연구. Vol. 9. pp. 89 미소장
18 광고학연구. Vol. 23. pp. 319 미소장
19 관광레저연구. Vol. 29. pp. 477 미소장
20 A Study on the Effect of Consultant Capacity in the Consulting Services of Digital Industry on Influence of Customer Satisfaction and Re-contract Intention 소장
21 Customer voluntary performance: Customers as partners in service delivery 네이버 미소장
22 A National Customer Satisfaction Barometer: The Swedish Experience 네이버 미소장
23 Customers as Good Soldiers: Examining Citizenship Behaviors in Internet Service Deliveries 네이버 미소장
24 CSR and Service Brand: The Mediating Effect of Brand Identification and Moderating Effect of Service Quality 네이버 미소장
25 Retail customers as partial employees in service provision: a conceptual framework 네이버 미소장
26 Corporate social responsibility and consumers' attributions and brand evaluations in a product–harm crisis 네이버 미소장
27 Corporate Social Responsibility, Customer Satisfaction, and Market Value 네이버 미소장
28 Response Determinants in Satisfaction Judgments 네이버 미소장
29 Disconfirmation processes and consumer evaluations in product usage 네이버 미소장
30 Presuppositions and Children's Metalinguistic Judgments: Concepts of Life and the Awareness of Animacy Restrictions 네이버 미소장
31 Journal of Advertising Research. Vol. 26. pp. 54 미소장

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