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기사명/저자명
기후변화의 인식수준에 따른 관광산업 활성화 방안에 관한 연구 = A Study on the Activation of Tourism Industry According to the Awareness Level of Climate Changes / 안성식, 조아람, 황윤섭 인기도
발행사항
제주 : 한국관광레저학회, 2018.09.30
수록지명
관광레저연구 = Journal of tourism & leisure research. 제30권 제9호 통권 제133호 (2018년 9월), p.209-229
자료실
[서울관] 정기간행물실(524호)  도서위치안내(서울관)
외부기관 원문
외부기관 원문
제어번호
KINX2018238301
주기사항
한국연구재단에서 제공한 KCI 등재학술(후보)지임
원문

초록보기 더보기

There is a high propensity to consume energy for Tourism industry and is a very sensitive industry to climate changes compare to other industries, and gets both positive and negative impact by climate changes.

As problems on climate change were brought up around the world, the importance of problem recognition of tourists on climate changes became more crucial. Tourism industry needs to induce behavior for common benefits by emphasizing and impressing a social problem of climate changes that must be solved by raising the awareness level of climate changes.

Therefore, this study conducted a research on the importance and satisfaction of tourism destination selection attributes according to the awareness level of climate changes to suggest basic data for searching ways to suggest effective methods that ultimately induce tourism behavior of tourists of voluntarily decreasing the amount of carbon dioxide production, it was identified that there is difference in importance and satisfaction level of tourism destination selection attributes according to good, fair, and poor awareness level of climate changes.

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기사명 저자명 페이지 원문 기사목차
외식 소비자의 지각된 윤리의식이 충성도에 미치는 영향 = The Effect of Perceived Ethics on Loyalty among Foodservice Consumers : Focused on the Mediating Role of Emotional Response and Moderating Role of Perceived Value : 감정반응의 매개적 역할과 가치인식의 조절적 역할을 중심으로 김지영, 구동우, 이새미 p.21-44
감정노동이 감정소진, 감정부조화, 이직의도에 미치는 영향 = The Effect of Emotional Labor on Job Burnout, Emotional Dissonance, and Turnover Intentions : A case of Resort Workers : 리조트 종사원을 대상으로 김준, 김영국 p.45-62
호텔조직의 변혁적 리더십, 팀 구성원 간 교환관계와 팀몰입 및 이직의도 간 인과관계 분석 = Multi-roles of Transformational Leadership, Team-member Exchange, Team Commitment and Turnover Intention of Hotel Employees 김우진 p.63-78
일반계고 호텔·관광분야 위탁직업교육의 교육 서비스가교육 만족도에 미치는 영향 = The impact of The Education Service in the Vocational Foster Education Courses in the hospitality and tourism sector of a general high school on The Educational Satisfaction : Focusing on Moderating effect of Career Maturity : 진로성숙도 조절효과 중심으로 김임경, 변정우 p.79-98
IPA를 활용한 청년 관광 활성화에 대한 연구 = A Study on Activation of Youth tourism Using IPA : Focusing on Tourists of 'Rail-Ro' : '내일로' 이용객을 대상으로 김하얀, 박효연, 김대관 p.99-113
조리위탁교육생의 교육만족도가 교육성과에 미치는 영향 = Influence of Education satisfaction level of Cooking commissioned student on Education performance : Focused on Polytechnic schools in Seoul : 서울 지역의 산업정보학교를 중심으로 박현정, 김희기 p.115-135
Professor's Servant Leadership, Faculty Trust, and Learning Motivation of Tourism Major Students Park, Hyunsuk, Bae, Joon Ho p.137-156
장애인관광의 제약요인에 관한 연구 = A Study on Constraints of Disability Tourism : Focused on the Tourism Attractions in Inchon : 인천지역 관광매력물을 중심으로 서헌 p.157-170
이단계 군집분석을 통한 호텔종사원의 조직공정성에 대한 인식 = Hotel employees' Perception of Organizational Justice by Using Two-Step Cluster Analysis 성혜진, 변재우 p.171-186
호텔기업의 내부마케팅이 직원의 자기효능감과 조직신뢰에 미치는 영향 연구 = A Study on the analysis the influences of the Internal Marketing to employee's self efficacy and organizational trust : Focus on the super deluxe hotels in Seoul : 서울 시내 특급 호텔을 중심으로 심영국 p.187-207
기후변화의 인식수준에 따른 관광산업 활성화 방안에 관한 연구 = A Study on the Activation of Tourism Industry According to the Awareness Level of Climate Changes 안성식, 조아람, 황윤섭 p.209-229 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
항공사 객실승무원의 직무스트레스가 심리적 주인의식과 직무만족에 미치는 영향 = Impacts of Flight Attendants' Job Stress on Their Psychological Ownership and Job Satisfaction : Focusing on K Airline : K항공사를 중심으로 유정화, 김희수 p.231-250
외식업체 이용객의 웰빙인식이 메뉴선택속성과 외식소비성향에 미치는 영향 = The Effects of Restaurant Users' Well-being Awareness on the Menu Selection Attributes and Menu Consumption Tendency 윤영대, 이병관, 최경숙, 김의중 p.267-287
특급호텔기업의 서비스편의성이 긍정적 감정과 고객만족에 미치는 영향 = The Effects of Super Deluxe Hotels Service Convenience on Positive Emotion, Customer Satisfaction : Focused on the Moderating Effect of Companion type : 동반자유형의 조절효과를 중심으로 이상호, 이형룡 p.289-308
항공교육 서비스품질 만족요인이 학생의 전반적 만족도에 미치는 대칭 및 비대칭 영향 관계 비교 분석 = Symmetric and Asymmetric Effect of Service Quality Satisfaction Dimensions of Airline Education on Overall Student Satisfaction : Focused on Air-Service Departments in Choongchung Province : 충청권 소재 항공서비스학과를 중심으로 차석빈, 우경식 p.329-345
여행형태별 방한 외래 관광객의 관광특성 및 관광행동의도 비교분석 = Comparative Analysis of Tourism Characteristics and Intention of Tourism Behavior of Foreign Tourists Visiting Korea by Travel Type : Focused on Free Individual Travel, Full Package Tour, Airtel Comparison : 개별여행, 단체여행, 에어텔 비교를 중심으로 류가연, 차재빈 p.347-364
리조트 조직구성원의 기업의 사회적책임 인식, 조직신뢰, 고객지향 및 조직충성도간의 구조적 관계 연구 = A Study on the Structural Relations of Corporate Social Responsibility (CSR) Perception, Organizational Trust, Customer Orientation,and Organizational Loyalty of Resort Organization Members : The Application of Environmental CSR : 환경적 CSR 적용 최민철 p.365-383
문화관광축제 서비스품질이 지역브랜드자산, 지역태도, 지역애호도에 미치는 영향 = Effect of the service quality of the cultural and tourism festival on the regional brand equity, regional attitude and regional loyalty : Focusing on the multiple group analysis depending on the type of festival : 축제유형에 따른 다중집단분석을 중심으로 박종부, 이수범 p.401-420
항공관광과 학생의 현장실습 복리후생과 진로준비행동에 관한 연구 = A Study on Field Practicum Welfare and Career Preparation Behavior of Airline Service and Tourism Department Students : Focusing on the Mediating Effects of Self-Esteem and Satisfaction : 자긍심과 만족의 매개효과를 중심으로 유은진 p.421-441
소셜 미디어 빅데이터 분석을 활용한 스키 인식 관련 연구 = Perception on Ski by Analyzing Big Data of Social Media 한장헌, 조윤희 p.385-399 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
국외여행의 음식 만족도 연구 = The Study on the Food Service Satisfactionin the Outbound Tour 고영길, 곽영대 p.5-19
여행운송업에서의 사회적 책임의 효과 = Effect of Corporate Social Responsibility in travel and transportation area 윤보현, 문준호, 강윤식 p.251-265
편의점 PB식품 선택속성이 지각된 가치와 재구매의도에 미치는 영향 = The Effects of Selection attributes of Convenience Store private brands Food on Perceived Value and Repurchase Intention : Focusing on college students in Gwangju area : 광주지역의 대학생을 중심으로 이승철, 강경호 p.309-328

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참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 곽재용 (2005). 개인가치가 관광지 선호속성과 과시, 합리적 관광행동에 미치는 영향에 관한 연구: 노인관광을 중심으로. 대구대학교 대학원 박사학위논문. 미소장
2 국립국어원 (2013). 국립국어표준어대사전. 미소장
3 IPA(Importance-Performance) 기법을 이용한 생태 리조트(Eco Resort)의 매력성 분석 소장
4 김연옥 (1989). 한국의 기후와 문화. 서울: 이화여자대학교 출판부. 미소장
5 기후변화와 제주의 관광정책 소장
6 기후변화 인식이 아웃도어레크리에이션 참여자의 행동에 미치는 영향 소장
7 Effects of Value, Problem Awareness and Personal Responsibility of Climate Change on Tourists’ Pro-environmental Behaviors 소장
8 기후변화 대응 관광개발 지표연구 소장
9 노재헌 (2010). 관광목적지 선택속성과 관광 참가만족 및 방문의도간의 관계: 해양스포츠 선호유형과 국가 중심으로. 경희대학교 대학원 박사학위논문. 미소장
10 마경묵ㆍ이준구ㆍ김한승ㆍ강봉균 (2014). 고등학교 한국지리. 서울: 금성출판사. 미소장
11 박성유ㆍ오태현 (1999). 강원도 관광지 선택과 만족요인에 관한 연구. 산학경영학, 12(1), 83-102. 미소장
12 박시사 (2005). 관광소비자 행동론. 서울: 대왕사. 미소장
13 박은영 (2009). 역사문화유적지로서 경복궁 매력속성의 중요도-만족도에 관한 연구. 제주대학교 대학원 석사학위논문. 미소장
14 박혜영 (2015). 시니어관광객의 가치관, 관광동기, 관광지선택속성, 관광만족 간의 영향 관계: 방한 중ㆍ일 관광객 비교 연구, 동아대학교 대학원 박사학위논문. 미소장
15 법제처 (2008). 기상법, 2008. 12. 31. 개정판. 미소장
16 중국관광객의 한국관광지 선택속성과 만족도에 관한 연구 소장
17 서은영 (2008). 기후변화 대응 못하면 관광산업 미래 없다, 서울경제, 서은영 기자, 2008년 3월 27일기사(http://news.naver.com/main/read.nhn?mode=LSD&mid=sec&sid1=102&oid=011&aid=0001946159) 미소장
18 손병모 (2011). 관광지 선택속성이 관광객의 지각된 가치와 충성도에 미치는 영향. 관광연구저널, 26(1), 201-228. 미소장
19 여정태 (1993). 관광지 개발계획을 위한 설계환경의 평가에 관한 제언. 경기대학교논문집, 32, 359-382. 미소장
20 오홍석 (2015). 기후변화와 관광수요: 기후쾌적성을 중심으로. 강원대학교 대학원 박사학위논문. 미소장
21 기후변화 발생 책임인식이 관광 상황에서 개인 규범과 친환경 행동에 미치는 영향 분석 소장
22 The Study on Relationship Between Intention to Visit Including Leisure Satisfaction of Sightseeing and Choice of Tourist Destination for Scuba Diving 소장
23 Evaluation of Tourist Destination Attractiveness by IPA : Focused on DamYang Juknokwon Bamboo Park 소장
24 A Study on Plant Phenological Trends in South Korea 소장
25 A Study on the Climate Change Adaptation Strategy Assessing the Relationships Among the Climate Change Awareness, Attributes of Ski Resort, Overall Satisfaction and Environmentally Friendly Behavior 소장
26 Exploring the Differences in Travel Risk and Tourists’ Satisfaction and Behavior Intention on Jeju Tourism According to the Perception on Climate Change 소장
27 기후변화에 따른 제주도 관광 분야 적응전략에 대한 탐색적 연구 네이버 미소장
28 전형규 (2008). 관광지의 특성, 관광지의 지각된 가치, 만족, 행동의도간의 관계연구. 계명대학교 대학원 박사학위논문. 미소장
29 전형규ㆍ강인호ㆍ조원섭 (2010). 관광지의 특성, 관광객의 지각된 가치, 만족, 행동의도간의 관계연구. 관광연구저널, 25(3), 237-258. 미소장
30 정군표 (2011). 노인소비자의 가치와 라이프스타일이 관광지 선택속성에 미치는 영향: VALS2를 중심으로. 계명대학교 대학원 박사학위논문. 미소장
31 IPA분석을 이용한 문화관광지 매력성에 관한 연구 소장
32 정재원 (1990). 소비자 결정속성에 의한 시장세분화에 관한 연구. 영남대학교 대학원박사학위논문. 미소장
33 제주발전연구원 (2009). 기후변화가 섬 관광에 미치는 영향 연구. 미소장
34 최용훈 (2008). 관광지선택속성이 관광자 만족과 재방문의도에 미치는 영향: 관광자유형과 관광자 국적별 비교, 경기대학교 대학원 박사학위논문. 미소장
35 한국문화관광연구원 (2009). 저탄소 녹색 관광자원개발 가이드라인 수립 연구. 문화체육관광부. 미소장
36 한국환경정책평가연구원 (2010). 지구온난화에 따른 지역규모 대기질 영향평가 Ⅱ. 미소장
37 환경부 (2008). 기후변화대응 대국민 인식도 조사. 미소장
38 Aitken, C., Chapman, R., & McClure, J (2011). Climate Change, Powerlessness and the Commons Dilemma: Assessing New Zealanders’ Preparedness to Act. 미소장
39 Implications of Global Climate Change for Tourism Flows and Seasonality 네이버 미소장
40 Tourism destination images of Turkey, Egypt, Greece, and Italy as perceived by US-based tour operators and travel agents 네이버 미소장
41 Security and climate change 네이버 미소장
42 Causal thinking and support for climate change policies: International survey findings 네이버 미소장
43 The Moderating Effect of Perceived Risk on Consumers’ Evaluations of Product Incongruity: Preference for the Norm 네이버 미소장
44 The attractiveness and competitiveness of tourist destinations: A study of Southern Italian regions 네이버 미소장
45 Measuring Service Quality: A Reexamination and Extension 네이버 미소장
46 Dann, G. M. S (1981). Tourist motivation: An appraisal. Annals of Tourism Research, 8(2), 408-423. 미소장
47 A Model of Perceived Risk and Intended Risk-Handling Activity 네이버 미소장
48 Echtner, C., & Ritchie, B (2003). The Meaning and Measurement of Destination Image. Journal of Tourism Studies, 14(1), 37-48. 미소장
49 Goeldner, C. R., & Ritchie, J. R (2009). Tourism: Principles, practices, philosophies(11th ed), New Jersey: John Wiley & Sons, Inc. 미소장
50 Goodrich, J. N (1997). Benefit bundle analysis: An empirical study international travelers. Journal of Travel Research, 16(2), 6-9. 미소장
51 Climate Change Risk Perception and Policy Preferences: The Role of Affect, Imagery, and Values 네이버 미소장
52 Measurement specification and leisure satisfaction 네이버 미소장
53 Oliver. R. L (1997). Satisfaction: A Behavioral Perspective on the Consumer, NY:Mc Graw-Hill. 미소장
54 Journal of Marketing and Journal of Marketing Research 네이버 미소장
55 Patchen, M (2006). Public attitudes and behavior about climate change. Purdue climate change research center outreach publication, 601. 미소장
56 Simpson, M. C., Gssling, S., Scott, D., Hall, C. M., & Gladin, E (2008). Climate Change Adaptation and Mitigation in the Tourism Sector: Frameworks, Tools, and Practices. Paris: UNEP, University of Oxford, UNWTO, WMO:Paris, France. 미소장
57 Stoll-Kleemann, S., O’Riordan, T., & Jaeger, C. C (2001). The psychology of denial concerning climate mitigation measures: evidence from Swiss focus groups. Global environmental change, 11(2), 107-117. 미소장
58 Evaluating tourist risks from fuzzy perspectives 네이버 미소장
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60 UNEP (2008). Climate Change Adaptation and Mitigation in the Tourism Sector:Frame works, Tools and Practices, Nairobi, Kenya: United Nations Environment Programme. 미소장
61 UNWTO & UNEP (2008). Climate Changeand Tourism: Responding to Global Challenges, Madrid, Spain: World Tourism Organization. 미소장
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