권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
Since the establishment of the People's Republic of China, the Chinese government has been very interested in the prevention and control of infectious diseases. However, underdeveloped economy and huge populations have been a major obstacles for an effective management of infectious diseases. Since the 1980s, the Chinese government has stepped up their efforts to establish a systematic system to control infectious diseases by strengthening cooperation with international organizations in the area of public health for the fight against infectious diseases such as smallpox. In particular, the worldwide outbreak of SARS in 2003 led to the development of the infection control system in China.
In this paper, for the purpose of analyzing the infection control system of China, the legal system, the organization, and response system related to infectious diseases have been studied. The policy implications derived from the analysis of China 's infectious diseases management system are as follows: First, the management ideology for infectious diseases changed from post-treatment and extermination to proactive prevention; Second, the Chinese Center for Disease Control and Prevention(China CDC) is being operated on a public service project to improve the efficiency of the infection control system; Third, a decentralized cooperative response system was established for sudden infectious diseases; Fourth, the Chinese government is seeking to improve the effectiveness of infectious disease management through 'selection and concentration'.번호 | 참고문헌 | 국회도서관 소장유무 |
---|---|---|
1 | 보건복지부. (1957). 전염병예방법. | 미소장 |
2 | 보건복지부. (2018). 감염병의 예방 및 관리에 관한 법률. | 미소장 |
3 | 전염병(사스, 조류독감)이 중국 경제와 사회에 미친 영향에 대하여 ![]() |
미소장 |
4 | 이권우. (2010). 신종 감염병 대비, 의약품 및 장비 등 미리 비축. 國會報, 518, 104-105. | 미소장 |
5 | 전염병 추이와 전망 | 소장 |
6 | Implications of U.S. National Disaster Management System to Korea | 소장 |
7 | 주효진. (2018). 국민건강과 지역감염병 예방대응체계. 한국행정학회 하계학술대회 발표논문집, 1-41. | 미소장 |
8 | A Positive Study for Construction of Advanced Crisis Management System | 소장 |
9 | Andrew T. Price-Smith,(2009). Contagion and Chaos Disease. Ecology, and National Security in the Era of Globalization. MA. The MIT Press. | 미소장 |
10 | David P. Fidler,(2007). Architecture amidst Anarchy: Global Health Quest for Governance. Global Health Governance,1(1), 1-17. | 미소장 |
11 | Epidemic disease and national security ![]() |
미소장 |
12 | World Health Organization. http://www.who.int/home | 미소장 |
13 | 曹晨. (2016). 加强疾控中心传染病的管理的对策.中国保健营养,26(22), 396- 397. | 미소장 |
14 | 常博、顾健、沈孝兵. (2014). 我国传染病防治卫生监督现状.中国卫生监督杂志,2014(2), 104-108. | 미소장 |
15 | 陈爱梅. (2016). 医院传染病防治管理工作中存在的问题及对策探讨分析.世界最新医学信息文摘,16(78), 211-212. | 미소장 |
16 | 陈艳贞、王秀芹、李曦、郭倩丽、赵斗贵、张萍、齐桂华. (2016). 基层社区传染病质量管理存在的问题与对策研究. 心理医生,2016(21), 277-278. | 미소장 |
17 | 楚清芝. (2006). 加强医院传染病管理的实践与体会. 中国医院,10(7), 67-68. | 미소장 |
18 | 邓国华. (2005). 感染性疾病. 上海: 上海科学技术出版社. | 미소장 |
19 | 风凰网. (2017). 13年不懈追踪! 中国科学家寻获SARS病毒源头. 2017年12月29日. | 미소장 |
20 | 龚淑琴. (2009). 加强传染病管理与医院感染管理.四川医学,30(5), 758-759. | 미소장 |
21 | 郭青、张春曦、王晓风、于萌、张业武、苏雪梅. (2015). 2013年度全国法定传染病信息报告质量和管理现状调查.疾病监测,2015(2), 145-149. | 미소장 |
22 | 国务院. (2003). 突发公共卫生事件应急条例. | 미소장 |
23 | 鄂启顺. (2004). SARS引发的对我国传染病防治监督现状的思考.中国卫生监督杂志, 2004(1), 51-52. | 미소장 |
24 | 洪荣涛、吴生根、李群、欧剑鸣、陈武、严延生. (2015). 中国大陆传染病检测与展望.疾病监测,2015(12), 994-1001. | 미소장 |
25 | 黄飞、赵国香、何剑峰、李观明、田军章. (2013). 我国突发传染病事件应急管理的现状与展望-从SARS到人感染H7N9禽流感.中国应急管理,2013(6), 12-17. | 미소장 |
26 | 黄惠. (2017). 社区传染病管理工作的现状与对策分析.现代医学与健康研究电子杂志, 2017(6), 42-43. | 미소장 |
27 | 刘杰、聂小琴、唐音、周聚萍. (2007). 传染病疫情管理现状调查与监督对策探讨.现代预防医学,34(18), 3567-3568. | 미소장 |
28 | 彭现美. (2010). 全球突发性传染病状况及变化趋势分析. 中国卫生事业管理, 261, 209-213. | 미소장 |
29 | 搜狐. (2018). 世界狂犬病日: 被中国人误读的狂犬病. 2018年9月29日. | 미소장 |
30 | 苏洋. (2015). 传染病管理系统的设计与实现.中小企业管理与科技, 2015(34), 269. | 미소장 |
31 | 涂晓艳. (2016). 传染病与国家安全. 北京: 社会科学文献出版社. | 미소장 |
32 | 王静、张越巍、王韬、白波、周志男、刘丽萍. (2015). 信息化建设在医院传染病管理中的作用.中华医院感染学杂志, 25(21), 4996-4998. | 미소장 |
33 | 王开、崔略商. (2010). 中国消灭传染病历史.瞭望东方周刊,2010(38), 37-38. | 미소장 |
34 | 王成岗. (2006). 我国传染病管理工作存在的问题. 中国初级卫生保健,20(2), 40. | 미소장 |
35 | 王子军. (2002). 我国1990-2000年传染病流行态势. 中华流行病学杂志, 23(4), 312-313. | 미소장 |
36 | 新浪网. (2010). 我国消灭传染病纪实: 1952年全民灭蝇1亿4千万只. 2010年9月20日. | 미소장 |
37 | 邢同京. (2002). 我国传染病防治机构存在问题及应对策略.中华医院管理杂志, 18(12), 755-758. | 미소장 |
38 | 熊文、宋劲松、周清杰. (2017). 大规模传染病应急管理模式构建.中国公共卫生,33(8), 1254-1259. | 미소장 |
39 | 胥正龙. (2011). 传染病防治管理中存在问题及应对策略分析.中外医疗,30(27), 186-187. | 미소장 |
40 | 赵晓华、涂凌忠. (2009). 我国传染病报告管理发展现况及影响因素应对分析.预防医学论坛,2009(2), 160-162. | 미소장 |
41 | 中国人民代表大会. (1989). 传染病防治法. | 미소장 |
42 | 中国国务院. (2003). 突发公共卫生事件应急条例. | 미소장 |
43 | 中国国务院. (2003). 国家突发公共卫生事件应急预案. | 미소장 |
44 | 中国卫生部. (1991). 传染病防治法实施办法. | 미소장 |
45 | 中国卫生部. (2001). 关于疾病预防控制体制改革的指导意见. | 미소장 |
46 | 中国卫生部. (2004). 关于二级以上综合医院感染性疾病科建设的通知. | 미소장 |
47 | 中央机构编制委员会办公室. (2014). 关于疾病预防控制中心机构编制标准的指导意见. | 미소장 |
48 | 周红霞. (2018). 传染病预防与管理工作中存在的问题及解决对策.临床医学研究与实践, 2018(13), 188-189 | 미소장 |
49 | 国家卫生计生委疾病预防控制局. http://www.nhfpc.gov.cn/jkj/ | 미소장 |
50 | 卫生应急办公室. http://www.nhc.gov.cn/yjb/new_index.shtml | 미소장 |
51 | 中国国家卫生健康委员会. http://www.nhc.gov.cn/ | 미소장 |
52 | 中国疾病预防控制中心. http://www.chinacdc.cn/ | 미소장 |
53 | 中国政府网. http://www.gov.cn/ | 미소장 |
*표시는 필수 입력사항입니다.
전화번호 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: 정기간행물실(524호) / 서가번호: 국내12
2021년 이전 정기간행물은 온라인 신청(원문 구축 자료는 원문 이용)
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.