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<鼠鼯傳>은 작품 제목 아래 ‘著作者 前進仕 徐達增 鎭安’이라고 유일하게 작자가 명기된 한문본 鼠流 訟事型 寓話小說이다. 창작시기는 18세기 말 이후 19세기 중엽으로 추정된다.

본고는 <鼠鼯傳> 관련 기왕의 논문 발표 이후 추가로 확인된 徐達曾(1773~?)의 사돈인 朴應壽의 후손에 의해 전해 온 累世行錄에 의거 작가론적인 논지를 보완하고, 특히 작품의 원문과 역문 및 주석을 처음으로 학계에 소개하기 위해 작성되었다. 이를 위해 전반적인 작품의 評釋을 위한 작업을 진행하였다.

따라서 추가 확인된 자료와 기왕의 연구 결과를 활용하여 작가론을 보완하고, <鼠鼯傳>의 譯文 및 상세한 註釋을 첨부하여 작품의 구체적인 면모를 학계에 처음 소개하는 데 그 의의를 찾고자 하였다.

이 작품은 부패하고 무능한 관원과 양반 토호들의 횡포를 비판하고 부정부패로 만연된 향촌사회의 계층갈등과 모순을 사실적으로 재구하여, 이상적인 통치체제와 유능하고 덕망 있는 구원자적 牧民官을 기대하는 鄕班으로서 이상적인 지도자의 관념세계의 일단을 표방한 것으로 보인다.

작가와 관련된 언행록을 참고할 때, 어려서부터 곧을 直자를 자신의 신조로 삼아 올곧은 신념으로 평생 불의를 용납하지 않고 올곧게 처신하려 했던 작가 의식이 작품 속에 잘 반영되고 있다고 여겨진다.

장차 관심 있는 연구자의 범위를 확대하고 미진한 작업을 보완할 기회가 확대되기를 기대한다.

Seoohjeon is the lawsuit-typed fable novel written in Chinese between rodents, which is the only one that shows the author’s name in the form of “author: jeonjinsa Seo Dal-jeung jinan” under the title of the work. It’s creation time is presumed any time between the later 18th century and the mid-19th century.

The purpose of study is to complement the point of the study of writer on the basis of Nusehaengrok which was handed down by the descendants of Park Eung-su, son-in-law’s father of Seo Dal-jeung(1773~?), which was found after the presentation of the past thesis concerned with Seoohjeon, and especially to introduce for the first time the original text, translation and annotation into the academic world. and so the research of overall critical notes of the work was conducted..

I tried to find a significance in complementing the study of writer on the basis of the later-found data and former research results, and to introduce for the first time into the academic world the specified aspects of the work by attaching the translation and detailed annotation of Seoohjeon.

This work is seemed to show the expectation of ideal government system and the aspects of an ideal world of the ideal leaders as the local elites by criticizing corrupted, incompetent government officials, and arrogation of gentry and wealthy local farmers, and by realistically reconstructing class conflicts and contradictions of the rural community society widespread by corruption and graft.

In consulting a chronicle of sayings and doings concerned with its author, it seems that the author’s consciousness is reflected well in the work, who has had uprightness as a principle and not accepted injustice lifelong since his childhood.

I hope that I’ll have an opportunity to extend the range of study of interested researchers and to make up for the incomplete study.

권호기사

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기사명 저자명 페이지 원문 목차
19세기 금강산도의 일면 = A study of Ten Panel Folding Screen Painting of Kemgang Mt. in the nineteenth century of Joseon : 개인소장 '금강산도 10폭병풍' 고찰 고연희 p.303-338

傳統儒家와 王陽明의 '實踐' 중심의 敎育觀 = A study on Confucius and Yangming's 'behavior' ideas of education : 反主知主義 성향을 중심으로 김용재 p.271-301

다문화시대 상호문화능력 신장을 위한 한국 구비문학 읽기 = Reading Korean folktale for extension of intercultural competence in a multicultural society : <Snake Husband-AT. 425 The Search for the Lost Husband>⋅<Gurungdungdung Shinsunbee> : <뱀신랑-AT 425. 잃어버린 남편을 찾아서>⋅<구렁 덩덩신선비>를 중심으로 이성희 p.339-365

「慈藏定律」에서 확인되는 慈藏의 최후기록에 대한 분석 = An analysis of Jajang's final record confirmed in 「Jajang Jeongryul (慈藏定律)」 염중섭 p.205-233

조선 후기 聯作 懷人詩의 사적 흐름과 제 양상 = A study on repeated longing poems in the late Chosun Dynasty 박종훈 p.55-85

가정 폭력의 실상과 해석의 간극, 그리고 효 담론의 작동 방식 = The gap between the reality of domestic violence and interpretation and the way the discourse of filiality works : focusing on Janghwahonglyeonjeon : ­<장화홍련전>을 중심으로 서경희 p.111-142

『열하일기』의 음악대담 「망양록」 연구 = A study on the Mang-yang-lok(忘羊錄) in the Yeol-ha-il-gi(熱河日記) 김수현 p.9-54

새로운 발굴 자료 <긔묘년 조대비 입궐일기>의 서지와 그 내용 = The bibliography and content of the newly discovered material, <Gimyonyeon (己卯年) Queen Dowager Cho’s(趙大妃) Diary of the Royal Court Entry (入闕日記)> 이수진, 박재연 p.143-168

조선시대 古農書에 나타난 造醋法의 전승과 현대적 활용가치 = The transmission and the modern value of the traditional method of family fermented vinegar in the old references 이화선 p.367-399

단군조선 관련 在野文獻에 대한 남⋅북한 연구 성과의 현 단계 = The current stage of the research results of South and North Korea on an unauthorized history textbooks related to the Dangun Joseon Dynasty 이도학 p.169-204

鼠鼯傳 評釋 = Critical notes and translation on Seoohjeon 柳奇玉 p.87-109

공자의 생애와 학문여정 = The Life & academia careers of Confucius : centered on Confucian analects 2:4 : 「위정 2:4」의 주석을 중심으로 임헌규 p.235-269

참고문헌 (15건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 利川徐氏 節孝公派 대동보 문헌록 미소장
2 利川徐氏 節孝公派譜. 진안지(향토교육자료집), 진안군교육청, 1978. 진안지 번역본, 2000. 미소장
3 진안군 향토문화백과사전, 2004. 미소장
4 김광순,『한국의인소설연구』, 새문사, 1987. 미소장
5 김재환,『한국 동물우화소설 연구』, 집문당, 1994. 미소장
6 김충실,「송사형 고전소설연구」, 이화여대 박사학위논문, 1991. 미소장
7 민 찬,『조선후기 우화소설 연구』, 태학사, 1995. 미소장
8 신경숙,「송사형 우화소설」,『어문논집』30. 고려대, 1991. 미소장
9 신해진편역,『서류 송사형 우화소설』, 보고사, 2008. 미소장
10 柳奇玉,「<鼠鼯傳>의 변별적 특성과 의미」,『온지논총』제27집, 2011. 미소장
11 이헌홍,『한국송사소설연구』, 삼지원, 1997. 미소장
12 정출헌,「조선후기 우화소설의 사회적 성격」, 고려대 박사학위논문, 1992. 미소장
13 정학성,「우화소설연구」,『국문학연구』17, 서울대 국문학연구회, 1972. 미소장
14 정흥모,「조선후기 우화소설의 인물형상과 조선후기 향촌사회의 변모」,『고전문학연구』5, 1990. 미소장
15 한아름,「서류 우화소설연구」, 서강대 교육대학원 논문, 2006. 미소장