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기사명/저자명
청소년의 게임 수행이 미래 행복도에 미치는 영향 : 친구와의 게임 수행과 타인 신뢰도와의 관계를 중심으로 = A study on the effect of juvenile game play on future happiness : focus on the mediating role of trusting others / 최성락 인기도
발행사항
서울 : 한국게임학회, 2019.02.20
수록지명
한국게임학회 논문지. 제19권 제1호 (2019년 2월), p.109-119
자료실
[서울관] 정기간행물실(524호)  도서위치안내(서울관)
외부기관 원문
외부기관 원문
제어번호
KINX2019079239
주기사항
한국연구재단에서 제공한 KCI 등재학술(후보)지임
원문

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본 연구에서는 친구들과 게임을 수행하는 것이 타인에 대한 신뢰도 및 미래 행복도에 미치는 영향을 중점적으로 살펴본다. 지스타(G-Star)에 참가한 청소년 400명을 대상으로 설문조사를 실시하고, 그 결과를 바탕으로 청소년들의 미래 행복도에 영향을 미치는 요소들을 회귀분석을 통해 분석하였다. 분석 결과, 친구와 게임을 수행하는지 여부는 타인에 대한 신뢰도에 영향을 미치고, 궁극적으로 미래 행복도에 영향을 미치고 있다. 친구들과 같이 게임을 즐기는 것은 타인에 대한 신뢰도를 높이는 사회적인 활동의 성격을 지니고 있고, 이러한 성격으로 인하여 궁극적으로 미래 행복도에 영향을 미치는 것으로 볼 수 있다.

This study analyzes how game play influences players’ future happiness. Survey of 400 juveniles who attended G-star, a game show, was conducted to look into the influence of playing game with friends over players future happiness and their trust level towards others. The result suggests that playing game with friends and trust level towards others have positive influence on the future happiness level. In conclusion, playing game with friends has influence over players future happiness level with trust level towards others as a mediation variable.

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기사명 저자명 페이지 원문 기사목차
두 타원체 사이의 최단 근접 거리를 구하는 실용적인 방법 = A practical method to compute the closest approach distance of two ellipsoids 최민규 p.5-13 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
게임 장애/중독 연구에 대한 비판적 분석 = Critical analysis of gaming disorder/addiction researches on neuroimages, measurement tools, and research processes : 뇌 사진, 판단 척도 및 연구 절차를 중심으로 송두헌 p.135-145 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
청각장애인의 이스포츠 중계방송 및 게임 스트리머 콘텐츠 시청 편의성 증대를 위한 자막 동기화 보정 연구 = A study on subtitle synchronization calibration to enhance hearing-impaired persons' viewing convenience of e-sports contents or game streamer contents 신동환, 김정수, 김창원 p.73-83 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
테크놀로지, 생산 환경, 생산자의 관계 짓기 = Technology, game production, game developers : understanding gameswork in South Korea : 국내 게임 생산의 장의 이해 진예원 p.121-134 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
청소년의 창의성 향상을 위한 게이미피케이션 설계 방안 = The design of gamification to improve youth's creativity : the cases of 'idea league' and 'idea company' : '아이디어 리그' 및 '아이디어 컴퍼니' 사례 정도범, 장혜정, 이규홍, 이환주 p.47-60 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
청소년의 게임 수행이 미래 행복도에 미치는 영향 = A study on the effect of juvenile game play on future happiness : focus on the mediating role of trusting others : 친구와의 게임 수행과 타인 신뢰도와의 관계를 중심으로 최성락 p.109-119 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
스트리트 파이터 시리즈에서 류의 주제음악과 리메이크에 관한 분석 = Analysis of the theme music and remake of RYU in Street Fighter series : focusing on the melody and drum beat of Street Fighter Ⅱ : 스트리트 파이터 2의 선율과 드럼 비트를 중심으로 김병현 p.15-24 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
게임품질관리 수업 개선을 위한 게임 플레이 분석 시스템 설계 = A study on the game quality management methodology 이윤임, 이대웅 p.85-94 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
디지털스토리텔링기법의 교육적 효과에 대한 체계적 문헌고찰 = Educational effect of disital[실은 digital]-storytelling technique : a systematic review 서희경 p.37-45 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
e스포츠 전문화 수준이 플로우(Flow)와 관람만족에 미치는 영향 = Impacts of e-sports specialization on flow experience and satisfaction : the case of League of Legends : LOL을 중심으로 김주희 p.61-72 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
게임 중독과 디지털 중독 예방을 위한 게이미피케이션 개발 요소 제언 = A proposal of gamification design elements to prevent game and digital addiction 박성진, 김상균 p.95-107 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )
AR기반의 스마트케어를 위한 기능성게임 연구 = A research for functional game based on AR smartcare : focusing on infant and child safety education : 영유아 안전교육을 중심으로 정석호, 고정운, 허설화, 경병표 p.25-35 원문보기 (음성지원, 국회도서관 방문 후 이용 가능 )

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번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 Influence of Computer Games on Teenagers′ Learning 네이버 미소장
2 A Study on Relationship of Computer Games and Study Achievement 소장
3 Path Analysis of Flow States Variables Effect in Educational Computer Games on Learning 소장
4 The Effects of computer game culture on the elementary schoolers' lifestyle. 미소장
5 The Influence of Gamers' Characteristics on the Emergent Party Play: Based on Organizational Citizenship Behavior Theory 네이버 미소장
6 Utilizing Computer Games To Improve Academic Learning Ability. Vol. 14. pp. 71-80 미소장
7 A Study on the Longitudinal Structural Relationship among Internet Use for Learning, Game Use, and Perceived Academic Achievement 소장
8 The structural relationships analysis among happiness, personal traits, and environmental traits of adolescents using the structural equation modeling 네이버 미소장
9 The Construction of Korean Youth Happiness Index 소장
10 Collection of Korean Child Well-Being Index and Its International Comparison with other OECD Countries 소장
11 An Analysis on the Relationship between Game and Happiness 소장
12 The effects of adolescents’ leisure experiences on self-esteem and happiness 네이버 미소장
13 Positive Association with Self-rated Happiness and Physical Education Classes in Korean Middle and High School Students 소장
14 Children’s and Adolescents’ Perceptions of Happiness 네이버 미소장
15 (The)Influence of Players' Self-Esteem, Game-Efficacy, and Social Capital on Life Satisfaction Focused on Hedonicand Eudaimonic Happiness 소장
16 The Effect of Game Players Personality, Social Capital and Adaptive Game Use on Life Satisfaction 소장
17 Reality is broken: why games make us better and how they can change the world 네이버 미소장
18 The Effect of Online Media Usage on Adolescents' Social Participation and Trust. Vol. 12. pp. 37-67 미소장
19 2018 Happiness Survey on Korean University Happiness. 미소장
20 An Empirical Study on the Factors affecting the Serious game Flow 소장
21 A Structured Analysis Model of Flow in Mobile Games 소장
22 A Study on the Relationship Between Types of Teen Preferred Internet Game and Internet Game Addiction, Parent-Adolescent Communication, and Self-Control 소장
23 Multiple Mediating Effects of Family, Friend and Teacher Relationship on the Relation between Stress and Internet Game Addiction of Adolescents 소장
24 (An)Analysis on the Relationship between Game and Grade 소장
25 An Exploratory Study on the Social Capital and Subjective Well-Being in Social Network Games 소장
26 The moderator-mediator variable distinction in social psychological research : conceptual, strategic, and statistical considerations 네이버 미소장
27 A Study of Influence Factors on Regulation Trust : Focus on the Mediated Effect of Government Trust 소장

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