본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

이 연구에서는 2016년 2월 23일부터 3월 4일까지 진행된 테러방지법 법안 통과저지를 위한 야당의 필리버스터 기간 중 미디어 이용과 대면대화가 테러방지법 관련이슈 접촉과 지식 습득에 어떠한 영향을 미쳤는지 살피고, 나아가 이슈에 대한 태도와 태도극화에 어떤 영향을 미쳤는지 분석하였다. 분석 결과 분화된 미디어 환경 속에서 미디어 이용 패턴에 따라 차별적인 영향이 발생하는 것을 확인하였다. 텔레비전 미디어는 시청자의 이슈 접촉에는 가장 큰 영향을 미쳤지만, 지식 습득 효과로 이어지지 않은 것을 발견하였다. 반면 인터넷은 이슈 접촉에 미치는 영향은 상대적으로 작았지만, 지식 습득에 기여하는 효과는 컸다. 또한 텔레비전을 통한 이슈 접촉정도가 높을수록 필리버스터 이슈에 대해 완화된 태도를 지닌 데 반해 인터넷 이용정도와 인터넷을 통한 이슈 접촉 정도가 높을수록 필리버스터 이슈에 대해 보다 극화된 태도를 지닌 것을 확인하였다. 구체적 분석 결과를 바탕으로 미디어 연구에서의 함의를 고찰하였다.

This study explored the relationships among the usages of different media, the contacts with the political issues, the knowledge acquisition of those political issues, and the formation and polarization of attitudes towards those political issues. Specifically, this study investigated the influence of the audiences’ usage of television, Internet, and face-to-face conversation on the acquisition of knowledge about the issues regarding the anti-terrorism bill and the formation of attitudes towards those political issues during the period from February 23 to March 4, 2016, when filibusters were proceeded to block the above-mentioned bill in the 19th National Assembly of Korea. This study also examined the discriminatory effects of those different media usages on attitude polarization. The main results of the present study are as follows.

Firstly, even though the television media were found to increase viewers’ contacts with public issues, it did not lead to knowledge acquisition of those public issues. Secondly, while the online media were found to have relatively small impacts on users’ contacts with public issues, it had significant effects on users’ knowledge about those public issues. Thirdly, compared to the television media, the online media tended to make users’ attitudes more polarized. Theoretical and practical implications of these findings were discussed in length.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
모바일 환경에서 지역 언론사의 동영상콘텐츠 서비스 가능성과 한계 = Possibilities and limitations of video content services by local newspapers in mobile environments : focusing on the cases of Internet TV operation : 인터넷TV의 운영사례를 중심으로 김송희, 유종원 p.5-42

뉴스 미디어의 이용과 신뢰가 가짜 뉴스의 인식, 식별, 수용태도에 미치는 영향 = The effect of news media usage and trust on fake news recognition, discernment and attitude to accept 조은희 p.180-213

제7회 지방선거에서 나타난 대학생 유권자의 투표행태 연구 = A study on the voting behavior of college student voters in the 7th local election : focused on the election for the governor of Jeju Special Self-Governing Province : 제주특별자치도지사 선거를 중심으로 원성심, 고영철 p.77-120

만족도와 지속이용 의도에 미치는 포털뉴스의 이용동기에 대한 고찰 = Exploring the effects of motives of portal news uses on satisfaction and continuous use intention 이효성 p.121-145

공영방송 재원구조의 단계적 제도개선 방안에 관한 연구 = A review of phased institutional reformation of television license fee and popular sovereignty reinforcement 정정주 p.146-179

언론협동조합 기반의 지역 주간신문 성과와 과제에 관한 시론적 연구 = An introductory study on the achievement and agenda of local weekly newspaper established by a cooperative association : focusing on 'Handeul Newspaper' in Geochang Province : 거창지역 '한들신문'을 중심으로 송준섭, 김연식 p.43-76

필리버스터 시기 텔레비전, 인터넷, 대면대화를 통한 테러방지법 이슈 접촉이 지식 습득, 태도, 태도극화에 미친 영향 = Influence of issue contact through television, Internet, and face-to-face conversation on knowledge acquisition and attitude polarization 허윤철, 박홍원 p.214-263

참고문헌 (100건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 강원택 (2003). <한국의 선거정치: 이념, 지역, 세대와 미디어>. 서울: 푸른길. 미소장
2 금희조·조재호 (2015). 미디어를 통한 뉴스 이용과 대화가 정치 지식, 효능감, 참여에 미치는 영향. <한국언론학보>, 59권 3호, 452-481. 미소장
3 김범수·손연우 (2015). 매체별 이용자의 극화수준 연구: 인터넷과 TV 이용자를중심으로. <정보사회와 미디어>, 16권 2호, 17-45. 미소장
4 문성철·양문희 (2009). 대통령 선거 토론 프로그램 시청이 정치효능감과 정치 참여에 미치는 영향 연구. <한국방송학보>, 23권 1호, 131-168. 미소장
5 민영 (2011). 인터넷 이용과 정보격차: 접근, 활용, 참여를 중심으로. <언론정보연구>, 48권 1호, 150-187. 미소장
6 민정식 (2011). 뉴스 미디어별 노출정도가 정치지식과 인지복합성, 개인의 정보 처리에 미치는 영향. <언론과학연구>, 11권 3호, 63-90. 미소장
7 민희·윤성이 (2016). 정보의 풍요와 정치참여의 양극화. <한국정당학회보>, 15권 1호, 131-157. 미소장
8 박성희·최준호 (2004). 인터넷 이용 동기와 이용 행태 간 상관관계에 대한 탐색적비교 연구: 한국과 미국의 네티즌을 대상으로. <한국언론학보>, 48권4호, 243-270. 미소장
9 안민호 (2014). SNS는 얼마나 동종애적인가?: SNS와 오프라인의 정치적 동질성비교 분석. <한국방송학보>, 28권 5호, 111-149. 미소장
10 오미영 (2011). 인터넷 여론과 소통의 집단 극화. <현상과 인식>, 35권 3호, 39-58. 미소장
11 이상신 (2013). 18대 대선과 태도극화. <한국정당학회보>, 12권 1호, 217-242. 미소장
12 이종군·이세희 (2016). 전통적 미디어와 뉴미디어의 정치적 영향력 비교분석: 선택적 노출과 지지후보 양극화 현상. <사회과학연구>, 24권 1호, 8-49. 미소장
13 이호규 (2014). 커뮤니케이션 편향과 진리. <한국언론학보>, 58권 5호, 311-332. 미소장
14 장영희 (2011). 이산적 선택모형을 적용한 지상파 TV 채널 선호도 연구. <한국방송학보>, 25권 2호, 159-204. 미소장
15 조선령 (2016). 필리버스터와 발화행위의 미학/정치학. <문화과학>, 86호, 389-404. 미소장
16 조성동·김규찬·강남준 (2010). 다매체 수용자의 장르 선호와 장르 이용에 따른정치사회적 영향에 관한 연구. <한국언론학보>, 54권 1호, 362-386. 미소장
17 지병근·신두철·엄기홍 (2013). 보수언론에 대한 노출과 이슈에 대한 태도의 변화:한국 대학생들의 정치정보 수용과정을 중심으로. <현대정치연구>, 6권2호, 127-155. 미소장
18 최영재·최용준·손영준·김상호(2009). 신문열독이 대학생들의 사회지식 습득 및사회참여에 미치는 영향 연구. <정치커뮤니케이션 연구>, 14호,243-276. 미소장
19 한국언론진흥재단 (2018). <2017 언론수용자 의식조사>. 서울: 한국언론진흥재단. 미소장
20 한혜경·이상기·오창호 (2006). 지역 뉴스 이용과 지역 정치 참여: 지역 뉴스 주목도와 신문 구독 유형이 부산 시민의 정치 참여에 미치는 영향. <한국언론학보>, 50권 5호, 384-408. 미소장
21 황성욱·허윤철 (2015). 공중의 정치적 성향과 지역방송사 스테이션 이미지가 방송콘텐츠 시청정도에 미치는 영향: 부산지역 시청자 조사를 중심으로.<한국언론학보>, 59권 5호, 354-379. 미소장
22 Diameter of the World-Wide Web 네이버 미소장
23 Barabási, A. L. (2002). Linked: The new science of networks. 강병남·김기훈 역 (2002). <링크: 21세기를 지배하는 네트워크 과학>. 서울: 동아시아. 미소장
24 New Media and the Polarization of American Political Discourse 네이버 미소장
25 The Effects of Product Class Knowledge on Information Search Behavior 네이버 미소장
26 Campbell, A., Gurin, G., & Miller, W. E. (1954). The voter decides. Oxford, UK: Row, Peterson & Company. 미소장
27 Learning about Politics from the Mass Media 네이버 미소장
28 Political Knowledge and the Campaign Media of 1992 네이버 미소장
29 Chwe, M. S. Y. (2001). Rational ritual: Culture, coordination, and common knowledge.허석재 역 (2014). <사람들은 어떻게 광장에 모이는 것일까?: 게임이론으로 본 조정 문제와 공유 지식>. 서울: 후마니타스. 미소장
30 Couldry, N., Livingstone, S., & Markham, T. (2007). Media consumption and public engagement. London: Palgrave. 미소장
31 Issue-Related Learning in a Gubernatorial Campaign: A Panel Study 네이버 미소장
32 What Political Institutions Does Large-Scale Democracy Require? 네이버 미소장
33 The Effects of Digital Media on Political Knowledge and Participation in Election Campaigns 네이버 미소장
34 Understanding the Relationship Between Communication and Political Knowledge: A Model Comparison Approach Using Panel Data 네이버 미소장
35 Connecting News Media Use with Gaps in Knowledge and Participation 네이버 미소장
36 Polarization in the American Public: Misconceptions and Misreadings 네이버 미소장
37 The Shrinking Middle in the US Congress 네이버 미소장
38 Not All News Sources Are Equally Informative: A Cross-National Analysis of Political Knowledge in Europe 네이버 미소장
39 Echo chambers online?: Politically motivated selective exposure among Internet news users 네이버 미소장
40 Living with television: the violence profile. 네이버 미소장
41 The “Mainstreaming” of America: Violence Profile No. 11 네이버 미소장
42 Gladwell, M. (2000). The Tipping Point: How little things make can make a big difference. 임옥희 역 (2004). <티핑 포인트>. 서울: 21세기북스. 미소장
43 Threshold Models of Collective Behavior 네이버 미소장
44 Habermas, J. (1962). Strukturwandel der Öffentlichkeit: Untersuchungen zu einer Kategorie der bürgerlichen Gesellschaft. 한승완 역 (2001). <공론장의 구조변 동: 부르주아 사회의 한 범주에 관한 연구>. 서울: 나남. 미소장
45 Hall, S. (1982). Policing the crisis: Mugging, the state and law and order. London: Macmillan Press. 미소장
46 Hardt, M. & Negri, A. (2004). Multitude: War and democracy in the age of empire.조정환·정남영·서창현 역 (2008). <다중: 제국이 지배하는 시대의 전쟁과민주주의>. 서울: 세종서적. 미소장
47 Political Learning from Presidential Debates 네이버 미소장
48 The New News and the 1992 Presidential Campaign: Perceived vs. Actual Political Knowledge 네이버 미소장
49 Hornik, J., Satchi, R. S., Cesareo, L., & Pastore, A. (2015). Information dissemination via electronic word-of-mouth: Good news travels fast, bad news travels faster!. Computers in Human Behavior, 45, 273-280. 미소장
50 Hovland, C. I., Janis, I. L., & Kelly, H. I. (1953). Communication and persuasion. New Haven, CT: Yale University Press. 미소장
51 Red Media, Blue Media: Evidence of Ideological Selectivity in Media Use 네이버 미소장
52 Does Public Broadcasting Make a Difference? Political Knowledge and Electoral Campaigns on Television 네이버 미소장
53 Complex scale-free networks 네이버 미소장
54 The Two-Step Flow of Communication: An Up-To-Date Report on an Hypothesis 네이버 미소장
55 Katz, E., Ali, C., Kim, J., & Salmon, L. (2014). Echoes of Gabriel Tarde: What we know better or different 100 years later. Los Angeles, CA: USC Annenberg Press. 미소장
56 Katz, E., & Lazarsfeld, P. (1955). Personal influence: The part played by people in the flow of mass communications. New York: The Free Press. 미소장
57 Keller, E., & Berry, J. (2003). The influentials: One American in ten tells the other nine how to vote, where to eat, and what to buy. New York: Simon & Schuster. 미소장
58 Connections Between Internet Use and Political Efficacy, Knowledge, and Participation 네이버 미소장
59 Klapper, J. (1960). The effects of mass communication. New York: Free Press. 미소장
60 Lazarsfeld, P. F., Berelson, B., & Gaudet, H. (1948). The people’s choice: How the voter makes up his mind in a presidential campaign. 백영민 역 (2015). <국민의 선택: 대통령 선거 캠페인 기간에 유권자는 지지 후보를 어떻게 결정하 는가>. 서울: 커뮤니케이션북스. 미소장
61 Using TV News for Political Information during an Off-Year Election: Effects on Political Knowledge and Cynicism 네이버 미소장
62 Lupia, A., & McCubbins, M. D. (1998). The democratic dilemma: Can citizens learn what they need to know?. Cambridge: Cambridge University Press. 미소장
63 The Agenda-Setting Function of Mass Media 네이버 미소장
64 Mill, J. S. (1869). On liberty. 박홍규 역 (2009). <자유론>. 서울: 문예출판사. 미소장
65 Television Co-Viewing in Mexico: An Assessment on People Meter Data 네이버 미소장
66 Knowledge or Trust? 네이버 미소장
67 Impersonal Influence: Effects of Representations of Public Opinion on Political Attitudes 네이버 미소장
68 Mutz, D. C. (1998). Impersonal influence: How perceptions of mass collectives affect political attitudes. 양승찬 역 (2000). <미디어 정치 효과: 비개인적 영향 력>. 서울: 한나래. 미소장
69 Cross-Cutting Social Networks: Testing Democratic Theory in Practice 네이버 미소장
70 Niemi, R. G., & Junn, J. (2005). Civic education: What makes students learn. New Haven, CT: Yale University Press. 미소장
71 Parker, B. J., & Plank, R. E. (2000). A uses and gratifications perspective on the Internet as a new information source. American Business Review, 18(2), 43-49. 미소장
72 Effects of Unresolved Factual Disputes in the News on Epistemic Political Efficacy 네이버 미소장
73 Television exposure measures and the cultivation hypothesis 네이버 미소장
74 News Media Use and the Informed Public: A 1990s Update 네이버 미소장
75 Homophily-Heterophily: Relational Concepts for Communication Research 네이버 미소장
76 Selnow, G. W. (1998). Electronic whistle-stops: The impact of the Internet on American politics. Westport, CT: Praeger. 미소장
77 Civic Engagement, Interpersonal Trust, and Television Use: An Individual‐Level Assessment of Social Capital 네이버 미소장
78 Information and Expression in a Digital Age 네이버 미소장
79 "Connecting" and "Disconnecting" With Civic Life: Patterns of Internet Use and the Production of Social Capital 네이버 미소장
80 Communication and Health Beliefs 네이버 미소장
81 Sherif, M., & Hovland, C. I. (1961). Social judgment: Assimilation and contrast effects in communication and attitude change. New Haven, CT: Yale University Press. 미소장
82 Assimilation and contrast effects of anchoring stimuli on judgments. 네이버 미소장
83 Signorielli, N. (1990). Television's mean and dangerous world: A continuation of the Cultural Indicators perspective. In N. Signorielli & M. Morgan (Eds.) Cultivation analysis: New directions in media effects research (pp. 85–106). Newbury Park, CA: Sage. 미소장
84 Values, Communication Behavior, and Political Participation 네이버 미소장
85 Differences among Newspapers, Television, and Radio in Their Contribution to Knowledge of the Contract with America 네이버 미소장
86 Polarization and Partisan Selective Exposure 네이버 미소장
87 Niche news: the politics of news choice 네이버 미소장
88 Sunstein, C. R. (2009). Republic.com 2.0. Princeton, NJ: Princeton University Press. 미소장
89 Sunstein, C. R. (2009). Going to extremes: How like minds unite and divide. 이정인역 (2011). <우리는 왜 극단에 끌리는가>. 서울: 프리뷰. 미소장
90 Sunstein, C. R. (2017). #Republic: Divided democracy in the age of social media. Princeton: Princeton University Press. 미소장
91 Tarde, G. (1901). L'opinion et la foule. 이상률 역 (2012). <여론과 군중>. 서울: 지도리. 미소장
92 Accidentally Informed: Incidental News Exposure on the World Wide Web 네이버 미소장
93 The mass media and judgments of risk: Distinguishing impact on personal and societal level judgments. 네이버 미소장
94 Watts, D. J. (2007). Challenging the influentials hypothesis. Measuring Word of Mouth, 3, 201-211. 미소장
95 Watts, D. J., & Dodds, P. (2007). The accidental influentials. Harvard Business Review, 85(2), 22-23. 미소장
96 Voter Learning and Interest in the 2000 Presidential Election: Did the Media Matter? 네이버 미소장
97 News Media Use and Knowledge about the 2006 U.S. Midterm Elections: Why Exposure Matters in Voter Learning 네이버 미소장
98 The Influentials: Back to the Concept of Opinion Leaders? 네이버 미소장
99 Weimann, G. (1994). The influentials: People who influence people. Albany: SUNY Press. 미소장
100 Zaller, J. (1992). The nature and origins of mass opinion. Cambridge: Cambridge university press. 미소장