1 |
강재원 (2016). 결합판매로 인한 시장지배력 전이에 관한 탐색적 연구: SK 텔레콤과 CJ 헬로비전 간 혼합형 기업결합 사례를 중심으로. <한국언론학보>, 60권 4호, 263-293. |
미소장 |
2 |
권남훈 (2017). 방송통신 산업의 결합판매와 시장지배력 전이 판단기준. <경제규제와 법>, 10권 2호, 262-284. |
미소장 |
3 |
권남훈 (2011). Wireless Neutrality: A View from Korea, International Telecommunications Policy Review, 18(1), 61-90. |
미소장 |
4 |
김남두 (2018). 주요 OTT 서비스의 영상콘텐츠 제공현황 및 모니터링 정례화의 필요성, , 18권 7호, 1-34. |
미소장 |
5 |
김도훈 (2009). 독점적 망사업자에 대한 망 중립성 정책의 타당성 분석: 양면시장 관점에서본 망 중립성 이슈, <정보통신정책연구>, 16권 2호, 1-45. |
미소장 |
6 |
김성환 (2018). 통신/인터넷의 변화와 망 중립성, 4차 산업혁명시대 망 중립성의 미래 정책토론회 국회 세미나 발제문. |
미소장 |
7 |
김성환 (2015). 방송통신 서비스 결합상품 규제의 최근 이슈 검토. <경제규제와 법>, 8권2호, 122-136. |
미소장 |
8 |
김원식·유종민 (2015). 글로벌 OTT의 국내 시장 진출과 미디어 지형 변화 예측, <방송통신연구>, 여름호, 63-101. |
미소장 |
9 |
나스미디어(2018). 2018 인터넷 이용자 조사. |
미소장 |
10 |
박경신 (2018) 인터넷의 구조와 망 중립성 – 5G는 망 중립성 완화근거인가 강화근거인가<5G 시대의 망 중립성 어디로 가고 있는가> 세미나 발표문. |
미소장 |
11 |
방송통신위원회 (2017a). 『2017 방송시장경쟁상황평가보고서』. |
미소장 |
12 |
방송통신위원회 (2017b). 『2017 통신시장경쟁상황평가보고서』. |
미소장 |
13 |
송진·이영주 (2011). 이용자 선택권 관점에서의 모바일 인터넷 전화(m-VoIP) 애플리케이션에 대한 무선망 중립성 적용 가능성 검토, <방송통신연구>, 겨울호, 107-133. |
미소장 |
14 |
이금노 (2016). 제로레이팅 서비스로 살펴본 망 중립성과 소비자 후생, <소비자정책동향>, 75권, 1-15. |
미소장 |
15 |
이봉의 (2012). 방송통신 결합판매의 규제: 쟁점과 개선방안. <경제규제와 법>, 5권 1호, 189-201. |
미소장 |
16 |
조대근·송인국 (2017). 제로레이팅에 대한 망 중립성 규제의 정당성 연구, <인터넷정보학회논문지>, 18권 5호, 133-141. |
미소장 |
17 |
황창식 (2009). 다면적 플랫폼 사업자에 대한 공정거래 규제: 양면시장이론의 경쟁법적 적용 및 대법원의 티브로드 강서방송 판결의 사례분석을 중심으로. <정보법학>, 13권2호, 97-148. |
미소장 |
18 |
최성호·김동훈 (2011). 이동통신 단말기 보조금의 경쟁제한성 판단과 소비자후생 효과. <정보사회와 미디어>, 21권, 141-165. |
미소장 |
19 |
ACM (2014,12,18). Decision of the Netherlands Authority for Consumers and Markets to impose a fine for a violation of Section 7.4a, paragraph 3 of the Dutch Telecommunications Act with regard to net neutrality. |
미소장 |
20 |
ACM (2017, 9, 26). Decision public(reference: ACM/DTVP/2017/205487_OV. Case number: 17.0475.53). |
미소장 |
21 |
Beyond Neutrality: How Zero Rating Can (Sometimes) Advance User Choice, Innovation, and Democratic Participation  |
미소장 |
22 |
Balkin, J. M. (2009). Testimony before the Federal Communications Commission at its workshop on speech, Democratic Engagement, and the Open Internet. Federal Communications Commission. available at http://apps.fcc.gov/ecfs/comment/view?id=6015504602. |
미소장 |
23 |
Bates, S., Bavitz, C., & Hessekiel, K. (2017). Zero rating & internet adoption: The role of Telcos, ISPs, & Technology Companies in Expanding Global Internet Access, http://cyber.harvard.edu/publications/2017/10/zerorating. |
미소장 |
24 |
NET NEUTRALITY AND CONSUMER WELFARE  |
미소장 |
25 |
BEREC (2016), ‘BEREC guidelines on the implementation by National Regulators of European Net Neutrality Rules’. |
미소장 |
26 |
Brake, D. (2016), ‘Mobile zero rating: The economics and innovation behind free data’, Information Technology Innovation Foundation Report. available at http://www2.itif.org/2016-zero-rating.pdf. |
미소장 |
27 |
Canadian Radio-Television and Telecommunications Commission, Broadcasting and Telecom Decision 2015-26, available at http ://www.crtc.gc.ca/eng/archive/2015/2015-26.htm. |
미소장 |
28 |
The Strategic Use of Tying to Preserve and Create Market Power in Evolving Industries  |
미소장 |
29 |
Carrillo, A. J. (2016). Having your cake and eating it too? Zero-rating, net neutrality and international law. Stanford Technology and Law Review, 19 (3), 364-429. |
미소장 |
30 |
Exploring the walled garden theory: An empirical framework to assess pricing effects on mobile data usage  |
미소장 |
31 |
Crawford, S. (2015). Zero for conduct, Backchanne: http://perma.cc/4ZC8-QR53. |
미소장 |
32 |
Curwin, R. (2015). Unlimited data, but a limited net: How zero-rated partnerships between mobile service providers and music-streaming apps violate net neutrality. Columbia Science & Technology Law Review, 17 (1), 204-245. |
미소장 |
33 |
The economics of network neutrality  |
미소장 |
34 |
Economides, N. & Tag, J. (2007) Net Neutrality on the Internet: A two-sided market analysis, Working Paper #07-40 (NYU Center for Law and Economics) |
미소장 |
35 |
Eisenach, J. A. (2015). The Economics of Zero Rating. Nera Economic Consulting. |
미소장 |
36 |
European Commission. (2017). Zero-rating practices in broadband markets. Available at https://digitalcommons.law.yale.edu/yjreg/vol22/iss1/3 |
미소장 |
37 |
Why Do Firms Bundle and Tie? Evidence from Competitive Markets and Implications for Tying Law  |
미소장 |
38 |
Federal Communications Commission (2017a). Wireless Telecommunication Bureau, Policy Review of mobile broadband operators’ sponsored data offerings for zero-rated content and service, released Jan. 11, 2017. available at http://transition.fcc.gov/DailyReleases/DailyBusiness/2017/db0111/DOC-342987A1.pdf. |
미소장 |
39 |
Federal Communications Commission (2017b). Order. ireless Telecommunications Bureau Report: Policy review of mobile broadband operators’ sponsored data offerings for zero-rated content and services, released Feb. 3, 2017. available at https://transition.fcc.gov/DailyReleases/DailyBusiness/2017/db0203/DA-17-127A1.pdf. |
미소장 |
40 |
Galpaya, H. (2015). A dialogue on “zero rating” and network neutrality. Internet Governance Forum. available at http://www.intgovforum.org/cms/187-igf-2015/transcripts-igf-2015/2874-2015-11-12-a-dialogue-on-zero-rating-and-network-neutrality-main-meeting-room-fini shed. |
미소장 |
41 |
Gautier, A., & Somogyi, R. (2018). Prioritization vs zero-rating: Discrimination on the internet. CESifo Working Paper Series 7185, CESifo Group Munich. |
미소장 |
42 |
Zero-rating arrangements of mobile Internet access service providers – An analysis of main factors shaping the need for regulatory interventions  |
미소장 |
43 |
Net Neutrality: A Fast Lane to Understanding the Trade-offs  |
미소장 |
44 |
Hicks, M. (2010). Fast and free Facebook mobile access with 0.facebook.com, available at https://www.facebook.com/notes/facebook/fast-and-free-facebook-mobile-acc ess-with-0facebookcom/391295167130. |
미소장 |
45 |
Jeitschko, T., Kim, S. J., & Yankelevich, A. (2017). Zero-rating and vertical content foreclosure, mimeo, 1-35. |
미소장 |
46 |
Jullien, B., Sand-Zantman, W. (2016). Internet regulation, two-sided pricing, and sponsored data. TSE Working Paper, No.12-327. available at https://www.tsefr.eu/sites/default/les/TSE/documents/doc/wp/2016/wp_12_327 2016.pdf |
미소장 |
47 |
Layton, R. & Calderwood, S. E. (2015), Zero rating, Do hard rules protect or harm consumer and competition? Evidence from Chile, Netherlands and Slovenia. available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2587542 |
미소장 |
48 |
Lyons, D. A. (2016) Usage-based pricing, zero-rating, and the future of broadband innovation, perspectives. Free State Foundation Perspectives, 11 (1), 1-9. available at http://lawdigitalcommons.bc.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2011&context=lsfp |
미소장 |
49 |
Qiu, L., Wang, C. A., & Jia, J. (2017). Sponsored data services and consumer welfare on mobile broadband. Thirty Eighth International Conference on Information Systems. Seoul, South Korea. available at http://aisel.aisnet.org/cgi/viewcontent.cgi?article=1032&context=icis2017 |
미소장 |
50 |
Somogyi, R.(2017). The Economics of zero-rating and net neutrality. Center for Operations Research and Econometrics(CORE) Discussion Paper, No 2016047. |
미소장 |
51 |
Tirole, J. (1988). The theory of industrial organization. Cambridge: MIT Press. |
미소장 |
52 |
van Schewick, B.(2015). Network neutrality and zero-rating, White Paper Available at http://apps.fcc.gov/ecfs/document/view?id=60001031582 |
미소장 |
53 |
Wu, T. (2003). Network neutrality, broadband discrimination, Journal of Telecommunication & High Technology Law, 2 , 141-175. |
미소장 |
54 |
Avoiding the Pitfalls of Net Uniformity: Zero Rating and Nondiscrimination  |
미소장 |