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본 연구는 당일 날씨가 소매점 방문 선택에 미치는 영향을 살펴본다. 구체적으로 날씨불쾌감에 초점을 맞추어, 이에 따라 소매점의 대표적 매장 유형인 대형마트와 슈퍼마켓에서 방문 확률이 변화하는 양상을 확인하였다. 또한 계절에 대한 기후 변동이 뚜렷한 한국의 특성을 반영하여 날씨불쾌감의 효과를 계절별로 살펴보았다. 나아가 소비자 개인의 특성인 쇼핑선호도에 따라 날씨 효과가 어떻게 변화하는지 고찰함으로써, 유통 연구와 실무 업계에 유의미한 시사점을 제시하고 있다. 국내 대형 유통업체로부터 확보한 쇼핑 데이터와 날씨 데이터를 통합하여 실증 분석한 결과, 저자들은 세 가지 주요한 결론을 도출하였다. 첫째, 봄·가을철 발생하는 날씨불쾌감은 모든 소매점 방문에 긍정적인 영향을 미친다. 둘째, 여름·겨울철 발생하는 날씨불쾌감은 모든 소매점 방문에 부정적인 영향을 미치지만, 여름철 대형마트에서는 영향력이 유의하지 않다. 셋째, 소비자가 기존에 쇼핑을 선호하는 성향이 높을수록 소매 업종의 종류에 따라 행동 양상이 다르게 나타난다. 즉, 날씨불쾌감이 발생하여도 쇼핑선호도가 높은 사람들은 모든 계절에 대하여 대형마트 방문에 일관되게 긍정적으로 반응하나, 슈퍼마켓 방문에는 변화가 없거나 부정적이다. 이와 같은 연구 결과를 바탕으로 저자들은 학문적·실무적 시사점을 논의하였다.

권호기사

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기사명 저자명 페이지 원문 목차
백화점과 공급업체의 거래관계에서 백화점 거래특성이 공급업체의 지각된 거래공정성에 미치는 차별적 영향 = The differential effects of department store transaction characteristics on the supplier's perceived justice in department store-supplier relationship 이호택, 여찬구 p. 55-75
날씨불쾌감과 쇼핑선호도가 소매점 선택에 미치는 영향 = The effect of weather discomfort and shopping preference on retail store visits 이지연, 윤여홍, 최정혜, 정예림 p. 1-25

기업의 외부 평판이 직원의 조직시민행동과 불량행동에 미치는 영향 = The influence of perceived external prestige on organizational citizenship and dysfunctional behavior : focused on the stressors : 스트레스 요인에 따른 차이를 중심으로 이소라, 이호영, 유재원 p. 77-100
대규모유통업체의 출점이 지역경제에 미치는 영향 = A study on differential effects of large retailers on local economies : changes in the numbers of establishments and workers : 사업체수와 종사자수를 중심으로 정환, 임영균, 최필호 p. 101-125
계층적 유통업체 브랜드의 순차적 도입이 제품군 디자인에 미치는 영향 = The impact of sequential introduction of multi-tier private brand on product category design : focused on context effects : 맥락효과를 중심으로 박조환, 전달영 p. 27-53

참고문헌 (58건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 Estimation of non-catastrophic weather impacts for retail industry 네이버 미소장
2 A Model of Household Grocery Shopping Behavior 네이버 미소장
3 A Theory of the Allocation of Time 네이버 미소장
4 Identifying the Deal Prone Segment 네이버 미소장
5 Campo, Katia, Els Gijsbrechts, and Patricia Nisol (2000), “Towards Understanding Consumer Response to Stock-outs,” Journal of Retailing, 76 (2), 219-42. 미소장
6 Assessing the Effects of Weather Conditions on Physical Activity Participation Using Objective Measures 네이버 미소장
7 Choi, Jiho, Min-suk Yonn, Younhee Moon, and Sungho Choi (2012), “The Impact of SSM Market Entry on Changes in Market Shares among Retailing Types,” Journal of Channel and Retailing, 17 (3), 115-32. 미소장
8 Coleman, Daniel F., and Norbert V. Schaefer (1990), “Weather and Absenteeism,” Canadian Journal of Administrative Sciences/Revue Canadienne des Sciences de l’Administration, 7 (4), 35-42. 미소장
9 Changes in Travel Behavior in Response to Weather Conditions 네이버 미소장
10 Cunningham, Michael R. (1979), “Weather, Mood, and Helping Behavior: Quasi Experiments with the Sunshine Samaritan,” Journal of Personality and Social Psychology, 37(11), 1947. 미소장
11 Decision Making and Habit in Shopping Times 네이버 미소장
12 Weather conditions and daily television use in the Netherlands, 1996-2005. 네이버 미소장
13 Eliasson, Ingegärd, Igor Knez, Ulla Westerberg, Sofia Thorsson, and Fredrik Lindberg (2007), “Climate and Behaviour in a Nordic City,”Landscape and Urban Planning, 82 (1-2), 72-84. 미소장
14 Effect of heat and chemical protective clothing on cognitive performance. 네이버 미소장
15 Outdoor comfort research issues 네이버 미소장
16 Determinants of Search for Lower Prices: An Empirical Assessment of the Economics of Information Theory 네이버 미소장
17 Temperature and the Allocation of Time: Implications for Climate Change 네이버 미소장
18 Defining and measuring recreational shopper identity 네이버 미소장
19 Effects of heat stress on cognitive performance: the current state of knowledge. 네이버 미소장
20 Hanson, Susan (1980), “Spatial Diversification and Multipurpose Travel: Implications for Choice Theory,” Geographical Analysis, 12(3), 245-57. 미소장
21 Hentschel, G. (1986), “A human biometeorology classification of climate for large and local scales,” in Proc. WMO/HMO/UNEP Symposium on Climate and Human Health, 22-26. 미소장
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23 Jeong, Moon Sick (2015), “The Consumer’s Choice of Store for In-store Communication Research Directions -Focus on Consumers’ Psychological Characteristics-,” Journal of Communication Design, 2014 (47), 222-36. 미소장
24 Big-box retailing and the urban retail structure: the case of the Toronto area 네이버 미소장
25 Jung, Kwang-Chol, Seong-Chan Jo, and Hoon-Young Lee (2019), “A Comparative Study on Attributes Influencing a Choice among Shopping Destinations on Weekdays and Weekend: Focused on Complex Shopping Malls, Stand Alone Department Stores, and Big-Box Retailers,” Journal of Channel and Retailing, 24 (3), 27-51. 미소장
26 Jung, Seongjin (2015). Customer Satisfaction with Retail Stores Combining ‘Entertainment’ and ‘Retailment', ChosunBiz. Retrieved September 15, 2018, from http://biz.chosun.com/site/data/html_dir/2015/03/04/2015030402624.html 미소장
27 Brand-size complementarity in the choice of retail stores 네이버 미소장
28 A Warm Heart and a Clear Head: The Contingent Effects of Weather on Mood and Cognition 네이버 미소장
29 Part B: Revisions to the COMFA outdoor thermal comfort model for application to subjects performing physical activity 네이버 미소장
30 Kim, Yeonok (1987), Theory of Climatology, Jungiksa. 미소장
31 Korea Chain Store Association (2014), The Yearbook of Retail Industry 2014. 미소장
32 Korea Institute for Industrial Economics&Trade (2016), Analyses of Competitive Structure and Entry Pattern of Retail Market. 미소장
33 Korea Meteorological Industry Promotion Agency (2011), Knowing the Weather, Success in Management. 미소장
34 Korean Statistical Information Service (2019), Trend Survey on Service Industry. 미소장
35 Lee, Seonghee and Hyery Lee (2014). The Companies that Cry and Laugh...Weather is Money, Kyunghyang Business. Retrieved January 12, 2018, from http://biz.khan.co.kr/khan_art_view.html?artid=201412122056305&code=920100 미소장
36 Sunny, Rainy, and Cloudy with a Chance of Mobile Promotion Effectiveness 네이버 미소장
37 Application of a weather stress index for alerting the public to stressful weather in Hong Kong 네이버 미소장
38 Measuring the impacts of weather variability on home-based trip chaining behaviour: a focus on spatial heterogeneity 네이버 미소장
39 Measuring the Impact of Travel Costs on Grocery Shopping 네이버 미소장
40 Weather sensitivity analysis on grocery shopping 네이버 미소장
41 Murray, Kyle B., Fabrizio Di Muro, Adam Finn, and Peter Popkowski Leszczyc (2010), “The Effect of Weather on Consumer Spending,”Journal of Retailing and Consumer Services, 17 (6), 512-20. 미소장
42 Neff, Jack (2014). Cloudy with a Chance of Meatballs: How Weather Forecast Predicts Walmart’s Sales Outlook, AdAge. Retrieved January 30, 2018, from http://adage.com/article/dataworks/weather-forecast-predicts sales-outlook-walmart/295544/ 미소장
43 Nielsen Korea (2014). Korean Shoppers Visit 3.6Retail Stores Monthly on Average. Retrieved January 25, 2018, from https://www.nielsen.com/kr/ko/press-releases/2014/press-release-20140521/ 미소장
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46 Parker, Philip M., and Nader T. Tavassoli (2000), “Homeostasis and Consumer Behavior across Cultures,” International Journal of Research in Marketing, 17 (1), 33-53. 미소장
47 Parsons, Andrew G. (2010), “The Association Between Daily Weather and Daily Shopping Patterns,” Australasian Marketing Journal, 9 (2), 78-84. 미소장
48 Effects of hot and cold temperature exposure on performance: a meta-analytic review 네이버 미소장
49 Popkowski Leszczyc, Peter T.L., Ashish Sinha, and Anna Sahgal (2004), “The Effect of Multi-purpose Shopping on Pricing and Location Strategy for Grocery Stores,”Journal of Retailing, 80 (2), 85-99. 미소장
50 Correlates of mall visit frequency 네이버 미소장
51 Sabir, Muhammad (2011), Weather and travel behaviour, Amsterdam: Tinbergen Institute/Thela Thesis. 미소장
52 Samsung Economic Research Institute (2014), Current State of Risk Management and Future Demand of Enterprise Business. 미소장
53 Intellectual performance and ego depletion: role of the self in logical reasoning and other information processing. 네이버 미소장
54 Meteorology and the physical activity of the elderly: the Nakanojo Study 네이버 미소장
55 Trenberth, Kevin E. (2002), “What Are the Seasons?,”Bulletin of the American Meteorological Society, 64 (11), 1276-82. 미소장
56 Control and affect: the influence of feeling in control of the retail environment on affect, involvement, attitude, and behavior 네이버 미소장
57 Yoon, Seongtak (2001), Daily Weather Story, Dankook University Press. 미소장
58 The temperature premium: Warm temperatures increase product valuation 네이버 미소장