본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

본 연구에서는 마음이론, 인지적 실행기능, 정서적 실행기능의 발달이 유아의 친사회적 행동과 공격적 행동에 어떤 영향을 주는지에 대해 종합적으로 살펴보고자 하였다. 이를 위해 일대일 면담을 통해만 3세에서 6세 유아 112명의 마음이론 능력을 측정하고, 더불어 인지적 억제, 인지적 유연성, 작업기 억을 비롯한 인지적 실행기능, 그리고 정서적 실행기능인 만족지연 능력을 측정하였다. 또한 각 유아의 친사회성, 외현적 공격성, 관계적 공격성을 교사 평정으로 측정하였다. 유아의 성별에 의한 효과를 통제하면서 마음이론과 실행기능의 각 영역이 친사회성과 외현적 공격성에 미치는 영향을 회귀분석을 통해 살펴본 결과, 유아의 마음이론에 대한 이해는 친사회성의 증가를 유의하게 예측하였으며, 만족지연 점수가 낮을수록 외현적 공격성이 증가하는 것으로 나타났다. 또한 만족지연 점수가 낮은 유아들은 마음이론이나 실행기능의 다른 영역에 의한 효과를 고려한 후에도 관계적 공격성이 높은 것으로 나타났다. 이는 타인의 생각과 감정에 대해 알고, 사회적 상황을 이해하기 위해 필요한 마음이론이 친사회적 행동의 증진에 중요한 영향을 미치며, 인지적 실행기능보다는 정서나 감정 조절과 좀 더 밀접한 관련이 있을 수 있는 정서적 실행기능이 유아의 공격성에 직접적인 영향을 줄 수 있음을 시사한다.

The current study aimed to examine how the development of theory of mind and executive function (EF) in young children affects their prosocial and aggressive behaviors. The study sample was 112 three- to six-year-old children. The data on their cool EF (i.e., inhibition, cognitive flexibility, and working memory) and hot EF (i.e., delay of gratification) and theory of mind understanding was collected through one-on-one meetings between a researcher and a child. Children's prosocial behaviors and overt and relational aggressions were rated by their teachers. Regression analyses with children's theory of mind and cool and hot EF as independent variables and prosocial and aggressive behaviors as a dependent variable respectively were conducted, while controlling for children’s gender. The results showed that advanced understanding of theory of mind predicted an increase in prosocial behaviors, and lower levels of delay of gratification predicted an increase in overt aggression respectively even when controlling for the effect of gender. Also, lower levels of delay of gratification predicted an increase in relational aggression even after considering effects of theory of mind and other aspects of EF. These results imply that 1) children's ability to understand others' thoughts and emotions and social situations might contribute to an increase in prosocial behavior; and that 2) children's hot EF, which is closely related to emotional or affective regulation, rather than cool EF, might have a direct impact on their aggressive behaviors.

참고문헌 (60건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 김보영(2016). 유아의 실행기능, 자아존중감, 정서지능이 또래유능성에 미치는 영향. 육아지원연구, 11(3), 29-51. doi:10.16978/ecec.2016.11.3.002 미소장
2 김태인(2013). 유아교사가 인식한 부적응 행동과 교사-부적응 유아관계가 또래 간 사회성에 미치는영향. 유아교육학논집, 17(5), 489-504. 미소장
3 문윤정(2013). 또래관계증진활동이 만 3세 유아의 어린이집 적응과 또래와의 사회적 상호작용에 미치는 영향. 성신여자대학교 교육대학원 석사학위 논문. 미소장
4 박혜원, 이경옥, 안동현(2016). (K-WPPSI-IV)한국 웩슬러 유아지능검사(4판). 서울: 학지사. 미소장
5 신은수(2005). 3,4,5세 유아의 마음이론 발달과 가장놀이, 언어의 표상 능력, 실행기능, 그리고 중앙통합능력과의 관계. 유아교육연구, 25(1), 65-90. 미소장
6 안정숙, 전성균, 한준규, 노경선, & Goodman, R.(2003). 한국어판 강점・난점 설문지 개발. 대한신경정신의학회지, 42(1), 141-147. 미소장
7 오선영(2013). 유아의 마음이론 발달과 유아교육기관 적응간의 관계. 어린이문학교육연구, 14(4), 631-650. 미소장
8 우수정(2012). 유아의 어머니 표상과 유아교육기관 적응: 또래 유능성의 매개효과 검증. 대한가정학회지, 50(5), 91-100. doi:10.6115/khea.2012.50.5.091 미소장
9 이현진(2013). 억제통제와 마음이론의 발달. 한국심리학회지: 발달, 26(1), 293-311. 미소장
10 정지나, 김지현(2011). 어머니의 거부적 양육행동, 유아의 공격성과 사회적 기술이 유아의 또래 배척에 미치는 영향. 한국생활과학학회지, 20(5), 983-992. 미소장
11 지성애, 김성현(2015). 유아의 마음이론과 정서실행기능, 인지능력, 자아존중감 간의 구조적 관계 분석. 유아교육학논집, 19(4), 5-28. 미소장
12 지성애, 신샛별, 정진화(2018). 유아의 지적증력과 실행기능, 언어능력, 자기조절능력 간의 관계분석. 어린이미디어연구, 17(3), 167-190. doi:10.21183/kjcm.2018.09.17.3.167 미소장
13 지성애, 정재은(2011). 유아의 정서지능과 인지능력, 또래상호작용, 유아-교사관계 간의 관계 분석. 유아교육학논집, 15(5), 335-358. 미소장
14 최미숙, 전아영(2016). 유아의 관계적・외현적 공격성의 성차 및 성격과 리더십의 영향. 유아교육학논집, 20(2), 249-290. 미소장
15 Examining the dimensionality of effortful control in preschool children and its relation to academic and socioemotional indicators. 네이버 미소장
16 Anderson, P. J. (2008). Towards a developmental model of executive function. In V. Anderson, R. Jacobs, & P. J. Anderson (Eds.), Executive functions and the frontal lobes: A lifespan perspective (pp. 3–23). New York: Psychology Press. 미소장
17 Aron, A. R., Robbins, T. W., & Poldrack, R. A. (2004). Inhibition and the right inferior frontal cortex. Trends in Cognitive Sciences, 8, 170–177. doi:10.1016/j.tics.2004.02.010 미소장
18 The reciprocal relationship between executive function and theory of mind in middle childhood: a 1-year longitudinal perspective. 네이버 미소장
19 Baddeley, A. (2000). The episodic buffer: A new component of working memory? Trends in Cognitive Sciences, 4(11), 417–423. doi:10.1016/s1364-6613(00)01538-2 미소장
20 SOCIAL: an integrative framework for the development of social skills. 네이버 미소장
21 Brock, L. L., Rimm-Kaufman, S. E., Nathanson, L., & Grimm, K. J. (2009). The contributions of “hot” and “cool” executive function to children’s academic achievement, learning-related behaviors, and engagement in kindergarten. Early Childhood Research Quarterly, 24(3), 337–349. doi:10.1016/j.ecresq.2009.06.001 미소장
22 Cognitive and emotional influences in anterior cingulate cortex 네이버 미소장
23 Less Is More 네이버 미소장
24 How specific is the relation between executive function and theory of mind? Contributions of inhibitory control and working memory 네이버 미소장
25 Crick, N. R., Casas, J. F., & Mosher, M. (1997). Preschool Social Behavior Scale-Teacher Form, Developmental Psychology, 33(4), 579–588. doi:10.1037/t04715-000 미소장
26 Family Adversity, Positive Peer Relationships, and Children’s Externalizing Behavior: A Longitudinal Perspective on Risk and Resilience 네이버 미소장
27 The Cognitive Flexibility Inventory: Instrument Development and Estimates of Reliability and Validity 네이버 미소장
28 Prefrontal Cortex Cognitive Deficits in Children Treated Early and Continuously for PKU 네이버 미소장
29 Theory-of-Mind Training Causes Honest Young Children to Lie. 네이버 미소장
30 Emotion understanding, theory of mind, and prosocial orientation: Relations over time in early childhood 네이버 미소장
31 More than Talk: Relations between Emotion Understanding and Positive Behaviour in Toddlers 네이버 미소장
32 The Contribution of Executive Functions to Emergent Mathematic Skills in Preschool Children 네이버 미소장
33 Evans, A. D., & Lee, K. (2013). Emergence of lying in very young children. Developmental Psychology, 49(10), 1958–1963. doi:10.1037/a0031409 미소장
34 Frye, D., Zelazo, P. D., & Palfai, T. (1995). Theory of mind and rule-based reasoning. Cognitive Development, 10, 483–527. doi:10.1016/0885-2014(95)90024-1 미소장
35 The relationship between cognition and action: performance of children [formula omitted]–7 years old on a stroop- like day-night test 네이버 미소장
36 Introduction: Human Rights and the History of Violence in the Early British Empire 네이버 미소장
37 The Strengths and Difficulties Questionnaire: A Research Note 네이버 미소장
38 Children's Understanding of the Distinction between Real and Apparent Emotion 네이버 미소장
39 Harris, P. L., Johnson, C. N., Hutton, D., Andrews, G., & Cooke, T. (1989). Young children's theory of mind and emotion. Cognition & Emotion, 3, 379–400. doi:10.1080/02699938908412713 미소장
40 The Development of Executive Attention: Contributions to the Emergence of Self-Regulation 네이버 미소장
41 Effortful Control in "Hot" and "Cool" Tasks Differentially Predicts Children's Behavior Problems and Academic Performance 네이버 미소장
42 Role of self-control in the performance of very young children on a delayed-response memory-for-location task. 네이버 미소장
43 To Lie or Not to Lie? The Influence of Parenting and Theory-of-Mind Understanding on Three-Year-Old Children's Honesty 네이버 미소장
44 Hot and cool dimensionality of executive function: Model invariance across age and maternal education in preschool children 네이버 미소장
45 The Cognitive Basis of Future-Oriented Prosocial Behavior 네이버 미소장
46 Korean Preschoolers’ Advanced Inhibitory Control and Its Relation to Other Executive Skills and Mental State Understanding 네이버 미소장
47 Olson, S. L., Lopez-Duran, N., Lunkenheimer, E. S., Chang, H., & Smeroff, A. J. (2011). NIH Public Access. Developmental Psychology, 23(1), 253–266. doi:10.1017/s0954579410000775 미소장
48 O’Toole, S. E., Monks, C. P., & Tsermentseli, S. (2017). Executive function and theory of mind as predictors of aggressive and prosocial behavior and peer acceptance in early childhood. Social Development, 26(4), 907–920. doi:10.1111/sode.12231 미소장
49 Three-year-olds' difficulty with false belief: The case for a conceptual deficit 네이버 미소장
50 Poland, S. E., Monks, C. P., & Tsermentseli, S. (2016). Cool and hot executive function as predictors of aggression in early childhood: Differentiating between the function and form of aggression. British Journal of Developmental Psychology, 34(2), 181–197. doi:10.1111/bjdp.12122 미소장
51 Relations between Theory of Mind and Indirect and Physical Aggression in Kindergarten: Evidence of the Moderating Role of Prosocial Behaviors 네이버 미소장
52 Future Directions in . . . Friendship in Childhood and Early Adolescence 네이버 미소장
53 Sutton, J., Smith, P., & Swettenham, J. (1999). Social cognition and bullying: Social inadequacy or skilled manipulation? British Journal of Developmental Psychology, 17, 435–450. doi:10.1348/ 026151099165384 미소장
54 Social and Cognitive Correlates of Children’s Lying Behavior 네이버 미소장
55 Wellman, H. M. (2014). Making minds. New York: Oxford University Press. 미소장
56 Scaling of Theory‐of‐Mind Tasks 네이버 미소장
57 Social outcomes in childhood brain disorder: a heuristic integration of social neuroscience and developmental psychology. 네이버 미소장
58 Childhood Peer Relationship Problems and Later Risks of Educational Under‐achievement and Unemployment 네이버 미소장
59 Hot and Cool Executive Function in Childhood and Adolescence: Development and Plasticity 네이버 미소장
60 Zelazo, P. D., & Mfiller, U. (2002). Executive function in typical and atypical development. In U. Goswami (Ed.), Handbook of childhood cognitive development (pp. 445-469). Oxford:Blackwell. doi:10.1002/9781444325485.ch22 미소장