본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

Rural towns without economic independence have been developing local tourism to overcome financial difficulties. However, many of them have been unsuccessful due to the absence of tourism image. This study aims to analyze the tourism image of rural towns using Q-methodology. Twenty-three photo images of Pocheon, a rural town near Soeoul, were selected as Q-sample. As a result, three types of tourism image were derived: Modern Image, Nostalgia Image, and Festival Image. Among the images, the Festival Image is recommended as a representative tourism image of Pocheon to attract more tourists and promote tourism industry.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
고객 무례함으로 인한 서비스종사원의 감정부조화와 반생산적 업무행동 (CWB) = Influence of customer incivility on employees' emotional dissonance and counterproductive work behaviors (CWB) 김영국, 우은주 p. 1-16
리얼리티 프로그램에 대한 관여도, 재미, 몰입, 만족 및 방문의도 간의 영향관계 = Examining the relationships among involvement, enjoyment, commitment, satisfaction, and visit intention in the reality program : focused on <Samsi Sekki> : <삼시세끼>를 대상으로 신혜진, 가정혜 p. 17-36

커피전문점 선택속성이 브랜드 선택에 미치는 영향 = The effect of coffee shop selection attributes on the choice of brand : using a multinomial logit model : 다항로짓 모형의 적용 김현주, 이희찬 p. 211-230
호텔종사원의 대인커뮤니케이션이 서비스제공행동에 미치는 영향 = The effect of interpersonal communication of hotel employees on service providing behavior : focusing on the mediating effects of emotional empathy : 감정이입(정서전염, 공감배려)의 매개효과를 중심으로 권나경 p. 53-73
불고기 전문점의 선택속성이 고객만족과 구전의도에 미치는 영향 = A study of how chosen attributes of bulgogi restaurants affect on customer satisfaction and word of mouth intention 김현동 p. 193-209

항공사 소셜미디어 마케팅이 브랜드 인지도와 구매의도에 미치는 영향 = The effects of airline's social media marketing on brand awareness and purchase intention 민영희 p. 273-293

축제 참가자가 체험한 축제 주제관이 축제만족과 행동의도에 미치는 영향 = The impact of thematic halls on festival satisfaction and behavioral intention : focusing on the 47th Uiryeong Righteous Army Festival : 제47회 의령 의병제전을 중심으로 정찬영, 김주호 p. 149-164

O2O서비스품질 특성과 지각된 유용성, Flow경험 및 고객 가치공동창출과의 관계에 대한 연구 = A study of the relationship between O2O service quality characteristics, perceived usefulness, flow experience and customer value co-creation : applying technology acceptance model : 기술수용모델을 적용 김태욱 p. 165-191

호텔종사자의 복잡계 리더십이 팀성과에 미치는 영향 연구 = A study of complexity leadership of hotel employees' impacts on team performance 김정아 p. 117-132

항공서비스학과 남학생의 대학생활에 관한 현상학적 연구 = A phenomenological study on the university life of the male students in aviation services department 김영진 p. 97-116

여행사 종사원이 지각하는 조직공정성이 조직몰입과 조직시민행동에 미치는 영향 = The effects of travel agency employee perceived organizational justice on organizational commitment and organizational citizenship behavior 김선희 p. 75-96

크루즈관광의 관광제약과 관광동기, 태도, 구매의도의 관계 연구 = A study on the relationship between tourism constraints of cruise tourism, tourism motivation, attitudes, and purchase intention : focusing on the age range from 20's and 30's : 20-30대 청년층을 중심으로 노은정 p. 251-271

IPA를 활용한 지역특산물축제 서비스품질 평가에 관한 연구 = A study on the evaluation of local specialty festival service quality using IPA : 양평용문산산나물축제를 대상으로 노경희, 배기철 p. 231-249

지방 관광 이미지에 대한 방문자 인식의 Q방법론적 접근 = Q-methodological approach on visitors' recognition toward rural-tourism image : a case of Pocheon : 포천 지역을 대상으로 이경여, 박상현, 최기종 p. 295-313

항공사 승무원의 비언어적 커뮤니케이션이 신뢰, 관계지속의도에 미치는 영향 = The effect of cabin crews' nonverbal communication on trust and relationship continuity intention : focused on mediating effect of trust : 신뢰의 매개효과를 중심으로 신우단 p. 391-411

호텔종사원의 조직공정성 지각이 조직충성도에 미치는 영향 = The effect of hotel workers' perception of organizational justice on organizational loyalty 안광호 p. 413-429

안양시 지역축제의 서비스 품질이 재방문의도에 미치는 영향 = A study on the influence of Anyang local festival's service quality to revisit intention : focusing on the mediating effect of visitors' satisfaction : 방문객 만족도의 매개효과를 중심으로 안순이, 최병창 p. 431-452
소비가치가 공정관광 참여의도에 미치는 영향 = Effects of consumption value on fair tourism : moderating effect of ethical consumption : 윤리적 소비의 조절효과를 중심으로 김민형, 김정은 p. 133-147

생활스포츠이벤트품질이 참가자의 참여만족과 지속의도에 미치는 영향 연구 = A study on the effect of life sports event quality on participation satisfaction and intention to continue 서효민, 하정우, 김창수 p. 337-361

관광객 식생활 라이프스타일이 지역음식 이미지 및 만족에 미치는 영향 = The effects of the food-related lifestyle of tourists on the local food image and satisfaction : focused on Suncheon : 순천지역을 중심으로 손다경, 김수인 p. 363-389

호텔기업의 경영성과에 영향을 미치는 운전자본수준 연구 = A study on working capital affecting the management performance of a hotel company 구원일 p. 37-51

객실승무원 직업이미지, 전공만족도, 진로결정 영향관계에 관한 외모만족도의 조절효과 = Moderating effect of appearance satisfaction in the relationship among job image of flight attendant, major satisfaction, and career decision 백란이, 김형곤 p. 315-336

소셜미디어의 나홀로 여행 주요 연관단어 클러스터링 및 중심성 = Clustering and centrality of keywords related to solo travel at social media : using Word2Vec and social network analysis : Word2Vec 및 소셜네트워크 분석을 이용하여 허인범, 윤희정 p. 767-787

펫동반 관광제약, 펫 애착, 협상, 태도 및 관광참여간의 구조적 관계 = The structural relationships between pet's tourism constraints, negotiation, pet attachement, attitude, and tourism participations 최욱희 p. 749-766

중국 호텔종사원의 심리적 계약위반이 이직의도에 미치는 영향에 있어 다차원 신뢰의 조절효과에 대한 연구 = A study on the moderating effects of multidimensional trust in the turnover intention from psychological contract violation of the hotel employees in China 타오진위, 최우성 p. 727-748

객실승무원의 보상만족이 경력만족, 경력몰입에 미치는 영향 = Influencing relationships among cabin crews' compensation satisfaction, career satisfaction, and career commitment 진경미 p. 661-680

정보기반사회 호텔기업의 수요자중심 기술혁신 지표 개발연구 = A study on the demand-oriented technology innovation index of hotel company in information based society 이철진 p. 811-833

항공사 위기 대응 전략이 서비스 회복 만족에 미치는 영향 = Impact of airline crisis response strategy on service recovery satisfaction 우승균 p. 497-518

중국호텔기업의 사회적 책임이 종사자의 이직의도에 미치는 영향 연구 = A study on the effect of corporate social responsibility on the turnover intention of hotel employees in China : focused on mediating role of organizational identification : 조직 동일시에 대한 매개효과 검증 왕이빙, 이재곤 p. 475-495

유튜브 관광정보 채택에 미치는 선행요인 분석 = Antecedents of YouTube UGC tourism information adoption : an extended approach to information adoption model : 정보채택모델(Information Adoption Model)의 확장 응용 최수진 p. 681-708

국내 저비용 항공사의 기대와 성과, 고객만족, 재이용의도 간의 관계 연구 = Effects of expectation on performance, satisfaction and reuse intention for low cost carriers in Korea : moderate variable of prior knowledge : 사전지식의 조절변수 이시내 p. 569-589

여행사 시장지향성이 종사원의 직무만족과 조직몰입에 미치는 영향 = The effects of market orientation of travel agent on job satisfaction and organization commitment 최승순, 신재원 p. 709-725

내부마케팅과 직장생활의 질 및 삶의 질 관계에 관한 연구 = A study of relationships among internal marketing, quality of work life and quality of life : focusing on H chain hotel employees : H 체인 호텔 종사자를 대상으로 전예진, 우은주 p. 519-542

전시컨벤션의 지식플랫폼으로써 역할에 관한 연구 = A study on the role of convention and exhibition as a knowledge platform : focusing on platform theory : 플랫폼 개념을 중심으로 정숙화 p. 641-660

호텔레스토랑 서비스 회복 공정성, 회복만족 및 장기지향성의 관계 = Research on the relationship between service recovery justice, recovery satisfaction and long term orientation in hotel restaurants 홍진선, 장인환 p. 789-810

공공 여가시설 만족과 여가정책 만족도의 영향 관계에 관한 여가인식의 조절효과 = The moderating effect of leisure recognition on the relationship between satisfaction with public leisure facilities and satisfaction with leisure policy : findings from the National Leisure Activity Survey (2018) : 국민여가활동조사(2018)를 중심으로 김은수, 정득, 이종석 p. 591-617

호텔 종사원의 조직후원인식과 직무자율성이 일과 삶의 균형에 미치는 영향 = A the effects of organizational sponsorship perception and job autonomy on the work-life balance of hotel employees : focused on the mediating effect of emotional labor : 감정노동의 매개효과 중심으로 이기성 p. 543-568

IPA기법을 활용한 방한 20대 중국 관광객의 공유숙박 선택속성에 관한 연구 = A study on the choice properties of shared dormitory for the 20th Chinese tourists in Korea with IPA 왕소, 윤지환 p. 453-473

Q-방법론을 적용한 교수자의 지도 행동 선호유형 분석 = Analysis of preference types of professors' teaching behavior using Q-methodology : a comparison of perceptions between college and university students : 2년제와 4년제 항공서비스 전공 대학생의 인식 비교 이주양, 심지연 p. 617-639

참고문헌 (61건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 김경량·김지용·최윤숙(2010). “농촌지역자원을 활용한 농촌관광 활성화 방안 연구”. 『농어촌관광연구』. 17(1). pp.41-65. 미소장
2 지방정부의 지역 활성화 사례연구 : 지역축제를 중심으로 소장
3 김순은(2003). “일본 지방분권의 평가와 시사점: 지방분권 모형을 중심으로”. 『한국지방자치학회보』. 15(3). pp.313-336. 미소장
4 김흥규(2008). 『Q 방법론: 과학철학, 이론, 분석 그리고 적용』. 커뮤니케이션북스. 미소장
5 김흥규·홍장선(2009). "해외여행자의 여행동기와 태도 유형연구-Q 방법론적 접근”. 『관광경영연구』. 13(4). pp.51-75. 미소장
6 문화체육관광부(2019). 『2018 외래관광객 실태조사』. 문화체육관광부. 미소장
7 마강래(2018). 『지방분권이 지방을 망친다』. 개마고원 출판사. 미소장
8 박두용·설민신(2011). “지역사회 스포츠이벤트 개최를 통한 지역관광산업의 경제적 파급효과”. 『한국사회체육학회지』. 43(1). pp.385-398. 미소장
9 박주희(2017). “Q-방법론을 이용한 관광관련 직업에 대한 직업이미지 유형화와 직업이미지가 진로결정수준에 미치는 영향에 관한 연구”. 『Tourism Research』. 42(4). pp.117-147. 미소장
10 윤세남·유양호(2013). “축제의 체험이 축제이미지와 축제가치평가에 미치는 영향-함평나비축제를 중심으로”. 『Tourism Research』. 38(3). pp.55-73. 미소장
11 이경여⋅박상현(2020). “관광영어 프로그램 개선을 위한 참여자 인식의 주관성 연구: A 사이버대학교를 대상으로”. 『관광진흥연구』. 8(1). in press. 미소장
12 이주양·박윤미·장필식(2018). “Q-방법론을 적용한 항공사 객실승무원의 이미지 유형 분석”. 『관광경영연구』. 22(6). pp.331-351. 미소장
13 이주양·유정선(2019). "국내· 외 항공사 객실승무원의 이미지 유형 비교 연구: Q-방법론적 접근”. 『관광경영연구』. 23(3). pp.203-222. 미소장
14 이지평·강승호(2004). “일본 및 대만의 공동화 현황과 대응전략 연구”. 『LG 경제연구원』. pp.1-11. 미소장
15 일본의 자치단체재정건전화법 도입에 의한 새로운 재정분석 소장
16 지방자치법(2020). http://www.law.go.kr/lsInfoP.do?lsId=001656#0000, 2020년 2월3일 20:15. 미소장
17 포천시 홈페이지(2020). http://www.pocheon.go.kr/stats/contents.do?key=8865, 2020년 2월2일 16:45. 미소장
18 행정안전부(2017). 행정안전부 국가기록원. available at: http://theme.archives.go.kr/next/localSelf/significance.do, 2020년 2월3일 09:10. 미소장
19 KBS 뉴스(2017). https://news.kbs.co.kr/news/view.do?ncd=3464974 미소장
20 Projected and Perceived Image of Spain as a Tourist Destination for British Travellers 네이버 미소장
21 The role of destination personality in predicting tourist behaviour: implications for branding mid-sized urban destinations 네이버 미소장
22 Association meeting planners' perceptions and intentions for five major US convention cities: the structured and unstructured images 네이버 미소장
23 Factors influencing destination image 네이버 미소장
24 Mussels, Tourism and Community Development: A Case Study of Place Branding Through Food Festivals in Rural North Jutland, Denmark 네이버 미소장
25 How destination image and evaluative factors affect behavioral intentions? 네이버 미소장
26 Tourism management 네이버 미소장
27 An Assessment of the Image of Mexico as a Vacation Destination and the Influence of Geographical Location Upon That Image 네이버 미소장
28 Dann, G. M(1981). Tourist motivation an appraisal. Annals of tourism research. 8(2). pp.187-219. 미소장
29 Shaping tourists' destination quality perception and loyalty through destination country image: The importance of involvement and perceived value 네이버 미소장
30 Photographic Images, Culture, and Perception in Tourism Advertising: A Q Methodology Study of Canadian and Chinese University Students 네이버 미소장
31 Local Government Tourism Planning and Policy-making in New South Wales: Institutional Development and Historical Legacies 네이버 미소장
32 Evaluative Images and Tourism: The Use of Personal Constructs to Describe the Structure of Destination Images 네이버 미소장
33 Visitors' and locals' experiences of Rotorua, New Zealand: an interpretative study using photographs of landscapes and Q method 네이버 미소장
34 Fisher, R. A(2006). Statistical methods for research workers. Genesis Publishing Pvt Ltd. 미소장
35 The importance of destination image analysis to UK rural tourism 네이버 미소장
36 Gunn, C. A(1988). Vacationscape: Designing tourist regions. Van Nostrand Reinhold. 미소장
37 Tourism management 네이버 미소장
38 Understanding resident subjectivities toward tourism using Q method: Orchid Island, Taiwan 네이버 미소장
39 Understanding and measuring tourist destination images 네이버 미소장
40 Jewell, B., Blackman, A., Kuilboer, A., Hyvonen, T., Moscardo, G. and Foster, F(2004). Factors contributing to successful tourism development in peripheral regions. Journal of tourism studies. 15(1). pp.59-70. 미소장
41 Factors affecting British revisit intention to Crete, Greece: high vs. low spending tourists 네이버 미소장
42 Asia Pacific Journal of Tourism Research 네이버 미소장
43 Two faces of decentralization in South Korea 네이버 미소장
44 A Missing Link in Understanding Revisit Intention—The Role of Motivation and Image 네이버 미소장
45 Antecedents and consequences of destination image gap 네이버 미소장
46 McKeown, B. and Thomas, D(2013). Q methodology. Los Angeles. CA: Sage Publication. 미소장
47 Tourists' opinions and their selection of tourism destination images: An affective and motivational evaluation 네이버 미소장
48 Destination image and choice intention of university student travellers to Mauritius 네이버 미소장
49 Exploring tourists’ images of a distant destination 네이버 미소장
50 Tourism-driven urbanization in China’s small town development: A case study of Zhapo Town, 1986–2003 네이버 미소장
51 Rural-cultural excursion conceptualization: A local tourism marketing management model based on tourist destination image measurement 네이버 미소장
52 Ruhanen, L(2013). Local government: facilitator or inhibitor of sustainable tourism development? Journal of sustainable tourism. 21(1). pp.80-98. 미소장
53 Cultural Differences in Pictorial Destination Images 네이버 미소장
54 Stephenson, W(1953). The study of behavior; Q-technique and its methodology. Chicago: University of Chicago Press. 미소장
55 Communication, presse et mass media dans l’entreprise 네이버 미소장
56 Local autonomy, tax morale, and the shadow economy 네이버 미소장
57 Development of a scale measuring destination image 네이버 미소장
58 One place, two perspectives: Destination image for tourists and nationals in Abu Dhabi 네이버 미소장
59 Toward an integrated model of tourist expectation formation and gender difference 네이버 미소장
60 Destination image and tourist loyalty: A meta-analysis 네이버 미소장
61 Zinn, H(2015). A people's history of the United States: 1492-present. Routledge. 미소장