권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
본 논문의 목적은 1950년대부터 1980년대까지 발표된 한성기 시에 나타난 시적 공간을 ‘세계의 중심’에 주목하여 한성기 시문학의 미학적 의미를 재고하려는 것이다. 이러한 문제를 제기하는 것은 한성기 시 작품의 다수에서 ‘길’ 이미지의 구축이 시적 공간과 긴밀하게 연결되어 있다는 점에 근거를 두고 있다. 이번 연구에서 한성기 시에 나타나는 시적 공간과 세계의 중심에서 도출할 수 있는 연구 결과를 정리하면 다음과 같다.
첫째, ‘산길’의 시적 공간은 시적 화자의 자연 친화적인 정서와 생명에의 의지를 담고 있다. 한성기의 시 세계는 고독과 그리움의 정서가 배면에 짙게 깔려 있다. 그것은 조국 분단에서 비롯된 고향 상실과 아내의 죽음, 그리고 건강의 악화 등에서 그 원인을 찾을 수 있다. 이러한 의미에서 한성기의 시는 개인적인 아픔과 시대적 상처에서부터 출발하고 있음을 알 수 있다.
둘째, ‘둑길’의 시적 공간은 현실에 대한 회의감이나 거부감이 문명 비판 의식으로 점철되어 있는 경우가 대부분이다. 문제적인 것은 ‘산길’의 시적 공간에서는 시적 화자의 자아 탐색과 성찰이 시의 중심에 있었다면 ‘둑길’의 시적 공간에서는 자아의 문제에서 외부의 현실 세계로 시적 인식이 확장되고 있다는 점이다. 한성기의 시에서 문명 비판 의식은 자연과 인간의 차단 현상, 문명과의 타협, 공해나 인구의 문제, 이웃에 대한 사랑과 인간성의 회복 등에서 확인할 수 있다.
셋째, ‘바닷길’의 시적 공간은 비애의 정서와 순환적인 세계 인식을 끊임없이 표출하고 있다. 한성기의 시에서 물의 이미지는 ‘물빛’으로 나타나는데, 바다, 강물, 술, 눈물, 비 등은 시적 화자의 슬픔과 서러움의 정서를 유발하고 있는 시적 대상으로 작용하고 있다. 시적 화자가 ‘바다’를 그리움의 대상으로 여기는 것 또한 슬픔과 서러움의 정서로 파악할 수 있다. 한성기의 시는 ‘바닷길’의 이미지와 시적 공간에서 비애의 정서와 순환적인 세계 인식을 생성하고 있다.
넷째, ‘바람길’의 시적 공간은 종교적인 깨달음을 넘어서는 진리의 내용으로 점철되어 있어서, 인간과 자연 존재의 구원의 노정을 보여주고 있다. 그러므로 그의 시에서 읽히는 ‘산길’, ‘둑길’, ‘바닷길’, ‘바람길’의 이미지와 시적 공간은 커다란 자연물의 융합으로 동일성과 영원성을 획득하고 있다. 이는 시적 화자와 자연이 합일을 이루면서 동일성을 회복하고, 자연의 원리와 법칙을 수용하여 영원성을 획득하는 것으로 이해할 수 있다.
The purpose of this study is to rethink the aesthetic meaning of Han Sung-Gi’s poetic literature by noting the center of the world and poetic space in Han Sung-Gi’s poetry, which was published form the 1950s to the 1980s. The raising of this problem is based on the fact that ‘image of road’ construction is closely linked to ‘poetic space’ in many of Han Sung-Gi’s works. In this study, the results of that can be extracted from the Center of the World and poetic space in poetry of Han Sung-Gi are as follows.
First, the poetic space of Mountain Road contains the natural feelings and the will to life of poetic subject. In this sense, Han Sung-Gi’s Poetry can be seen starting from pain and injury. The reason can be found in the loss of his hometown from the divided nations, the death of his wife, and the deterioration of his health. The world of the Han Sung-Gi’s poet is filled with loneliness and longing.
Second, the poetic space of ‘causeway’ is often filled with a sense of skepticism or rejection of reality by critical civilization. The problem is that in the poem “mountain road”, if the self-discovery and reflection of the poetic subject were at the center of the poem, in the poem “causeway” it is expanding its poetic perception from the issue of ego to the outside world. In Han Sung-Gi’s poems, the consciousness of civilization criticism can be found in the phenomenon of the blocking of nature and human beings, compromise with civilization, problems of pollution or population, and the restoration of love for neighbors and humanity.
Third, the poetic space of sea route is constantly expressing feelings of sadness and circular world recognition. In Han Sung-Gi’s poems, the image of water appears as ‘water light’, such as sea, river, alcohol, tear and rain are causing the poetic subject’s sadness and sorrow. What the poetic subject regards the sea, as the object to longing for can also be seen by the emotion of sadness and sorrow. Han Sung-Gi’s poetry creates a sense of sadness and cyclical world recognition in the image of sea route and poetic space.
Fourth, the poetic space of the “wind path” is dotted with the contents of truth beyond religious enlightenment, showing the path to the salvation of man and nature. Therefore, the image of the mountain road, causeway and sea route read in his poems and poetic space, are gaining identity and eternity through the fusion of large natural objects. This can be understood as the restoration of identity by unity of the poetic subject and nature, and achieve eternity by the acceptance of nature’s principles and laws.기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 목차 |
---|---|---|---|---|
『초등학교 도덕과 교육과정』의 『소학』 교육 실태 = The actual state of 『Sohak』 education in an 『Elementary Morality Curriculum』 | 김영환 | p. 21-33 |
|
|
중국 미학 범주인 '흥(興)'의 두 함의 = Two significant implications of 'Xing 興' in the Analects of Confucius | 김현미 | p. 35-56 |
|
|
한성기 시에 나타난 세계의 중심과 시적 공간 연구 = A study on the poetic space and center of the world in poetry of Han Sung-Gi | 김교식 | p. 57-80 |
|
|
정사섭의 에스페란토 시집 "LA LIBERPOETO"(1938) 연구 = A study on Esperanto poetry "LA LIBERPOETO"(1938) by Jung-Sasop | 임수경 | p. 81-99 |
|
*표시는 필수 입력사항입니다.
*전화번호 | ※ '-' 없이 휴대폰번호를 입력하세요 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.