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목차
중소기업 구성원이 지각한 조직공정성, 혁신행동, 조직몰입, 고객지향성 간 관계 규명에 대한 연구 : 지식공유행동의 매개효과를 중심으로 = A study on the relationship between organizational justice, organizational commitment, customer orientation, and innovative behavior perceived by small and medium sized enterprises' members : focusing on the mediating effect of knowledge sharing behavior / 권혁삼 ; 한용희 1
요약 1
I. 서론 2
II. 이론적 배경 3
2.1. 조직공정성과 조직몰입의 관계 3
2.2. 조직공정성과 고객지향성의 관계 4
2.3. 혁신행동과 조직몰입의 관계 5
2.4. 혁신행동과 고객지향성의 관계 6
2.5. 조직공정성, 혁신행동과 조직몰입, 고객지향성 간 관계에 있어 지식공유행동의 매개효과 6
III. 연구 방법 9
3.1. 연구 대상 9
3.2. 측정 도구 11
3.3. 연구 모형 및 자료 분석 방법 14
IV. 연구 결과 15
4.1. 기초통계 분석 결과 15
4.2. 연구 모형에 따른 분석 결과 15
V. 논의 20
참고문헌 22
저자사항 (Author(s) Note) 26
Abstract 27
[연구목적] 본 연구에서는 중소기업 구성원이 지각한 조직공정성, 혁신행동, 조직몰입, 고객지향성 간 관계를 규명하고 지식공유행동의 매개효과를 분석하여 경쟁력을 높이기위한 효과적인 조직운영과 인적관리 방안을 도출하는 것을 목적으로 하였다.
[연구방법] 국내 중소기업에 종사하는 구성원들을 대상으로 설문조사를 통해 249매의자료를 수집하였다. 가설검정을 위해 SPSS 21.0과 AMOS 21.0 프로그램을 이용하여 구조방정식 모형을 분석하였다.
[연구결과] 중소기업 구성원이 지각한 조직공정성은 조직몰입, 고객지향성에 정(+)의영향을 미치는 것으로 나타났다. 중소기업 구성원이 지각한 혁신행동은 고객지향성에 정(+)의 영향을 미치지만 조직몰입에는 정(+)의 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 또한 중소기업 구성원이 지각한 조직공정성과 혁신행동은 지식공유행동에 정(+)의 영향을미치는 것으로 나타났다. 중소기업 구성원이 지각한 지식공유행동은 조직몰입, 고객지향성에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 중소기업 구성원이 지각한 조직공정성, 혁신행동과 조직몰입, 고객지향성의 관계에 있어 지식공유행동의 매개효과가있는 것으로 나타났다.
[연구의 시사점] 중소기업의 제도적 측면에서 조직공정성과 인적 측면에서 혁신행동 강화를 통해 지속적 경영성과로서 조직몰입과 고객지향성을 높이기 위한 방안과 더불어 중소기업에서 지식경영 실천을 위한 지식공유행동 활성화 방안을 제시하였다.
[Purpose] This study aimed to identify the relationship between innovative behavior, organizational justice, organizational commitment, and customer orientation in SMEs as well as to analyze the mediating effect of knowledge sharing behavior. This study also aimed to derive ways of effective organizational management and human management to increase the competitiveness of SMEs.
[Methodology] A survey has been conducted on employees of SMEs and data from 249 people have been collected and analyzed by a structural equation model using SPSS21.0 and AMOS21.0.
[Findings] In SMEs, organizational justice has been shown to have a positive effect on organizational commitment and customer orientation.
In SMEs, innovative behavior has a positive effect on customer orientation, but it does not have a positive affect on organizational commitment.
It also showed that organizational justice and innovative behavior in SMEs had a positive effect on knowledge sharing behavior. Knowledge sharing behavior in SMEs has been shown to have a positive effect on organizational commitment and customer orientation. Finally, it has been shown that there is a mediating effect of knowledge sharing behavior in the relationship between organizational justice, innovative behavior and organizational commitment and customer orientation.
[Implications] The study presented way of increasing organizational commitment and customer orientation as a continuous management performance that is driven by strengthening organizational justice in the institutional aspect and innovation behavior in terms of human resources of SMEs and ways of knowledge sharing activation for knowledge management practice in SMEs were as well.
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