본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

This paper explores how Pixar’s animation film Wall-E presents a possibility of a newly assembled relationship among human and non-human beings against the backdrop of apocalyptic garbage dystopia. In Wall-E’s narrative, the titular robot hero, Wall-E, has cleaned the waste-covered and therefore uninhabitable Earth for 700 years, developing human qualities like preference and desire through every day’s labor and movement. Meanwhile, human beings on board the spaceship Axiom have lost their humanity indulgent in conveniences provided by technology and consumerism.

This paper notes that the Axiom’s return to the earth is achieved through cooperation among human, machine, and things, and that they coevolve in the history they cowrite after the return. Auto, a navigator robot which obstructs people’s return, represents a pessimistic scenario in which superintelligence is prone to instrumental convergence, which prioritizes its own goal regardless of human welfare or safety. While Wall-E provides great insight on the relationship between human and machine, its gender perspective is subject to criticism in that male and female are eventually fixed to their traditional gender roles. This regression, beyond being a minor weakness, implies that there still functions the anthropocentric thinking, which underlay the destruction of the Earth, and betokens that this newly begun history is likely to follow the similar steps to apocalypse.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
다시 쓰는 영국사 : The history of Britain rewritten : memories of ‘home’ in Andrea Levy’s Small Island / 안드레아 레비의 『작은 섬』에 나타난 '집'의 기억 이정화 p. 31-53

"불명예는 피로만 씻어낼 수 있다" : “Dishonour can only be wiped off with blood” : reclaiming a nomadic name and homecoming towards death in My Name is Salma by Fadia Faqir / 파디아 파키르의 『내 이름은 살마』에서 그려지는 유목적 이름 되찾기 그리고 죽음으로의 귀향 차희정 p. 55-79

오스틴의 전기적 관점에서 『이성과 감성』 읽기 = A reading of Sense and Sensibility from Austen's biographical perspective 조한선 p. 211-238

<소피의 선택>에 나타난 실존적 자살 = Existential suicide in Sophie's Choice 정미경 p. 189-210

『광인』에서 하진이 천안문 사건을 재현하는 방식 : Ha Jin’s representation of Tiananmen incident in The Crazed : insanity, trauma, literary representation / 광기, 트라우마, 문학적 재현 이유혁 p. 161-187

포스트휴먼 아담과 이브 : Posthuman Adam and Eve : a new possibility of coexistence and its limits in Wall-E / <월-E>가 제시하는 새로운 공존의 가능성과 한계 최하영 p. 239-266

북아일랜드 분쟁 서사의 여성적 재현 : The feminine representation of “the troubles” in Silent Grace / 영화 <사일런트 그레이스> 안아람 p. 131-160

Hitler rants memes : the influence of Internet memes on audience reception and cultural archives Yejin Kim p. 107-129

『블라이드데일 로맨스』의 여성 재현 연구 = A study on representation of women in The Blithedale Romance 김선옥 p. 81-105

농구를 통한 나바호 인디언 문화의 부활 : The Navajo Indians’ cultural resiliency in Basketball or Nothing / 다큐시리즈 <나바호 바스켓볼 다이어리>를 중심으로 노헌균 p. 5-30

참고문헌 (27건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 강신영, 조은래. 「만화영화 <월-이(Wall-E)>가 유아교육에 주는 함의」. 『한국보육지원학회지』 8.1 (2012):85-107. Print. 미소장
2 강정민. 「도구적 이성과 자기보존 문제 - 호르크하이머의 『도구적 이성 비판』을 중심으로」. 『용봉인문논총』 52. (2018):5-27. Print. 미소장
3 김기봉 . 「인공지능 시대 빅 히스토리의 ‘인문학적 전환’」. 『인간․환경․미래』 22. (2019): 63-88. Print. 미소장
4 김혜리. 「픽사 역사상 가장 계몽적인 영화 <월-E>」. 『씨네 21』. (2018.8. 6.). accessed 3 Oct. 2020. Web. 미소장
5 박유신, 최지지, 조미라. 「포스트휴먼 교육 텍스트로서의 SF 애니메이션 읽기-애니메이션 <월-E>를 중심으로」. 『만화애니메이션연구』 53. (2018):59-84. Print. 미소장
6 이지용, 최일규. 「공진화를 위한 기술화된 몸이론의 가능성」. 『아시아문화연구』 52. (2020):65-95. Print. 미소장
7 이태수. 「진화의 끝, 인공지능?」. 『인간․환경․미래』 22. (2019):7-30. Print. 미소장
8 정재승. 「생명 재창조의 우화」. 『씨네 21』. (2008. 9.1). accessed 9 Oct. 2020. Web. 미소장
9 「창세기」. 『성경 개역 한글』. Print. 미소장
10 Anderson, Christopher Todd. “Post-apocalyptic Nostalgia: WALL-E, Garbage, and American ambivalence toward manufactured goods.” LIT Literature Interpretation Theory 23.3 (2012):267- 82. Print. 미소장
11 Bennett, Jane. Vibrant matter :a political ecology of things. Durham: Duke UP, 2010. Print. 미소장
12 Bernard, Carol A. “Performing Gender, Performing Romance: Pixar’s Wall-E” The Galaxy is Rated G: Essays on Children’s Science Fiction Film and Television. Eds. R.C. Neighbors and Sandy Rankin. Jefferson:McFarland & Company, Inc., 2011:53-63. Print. 미소장
13 Bose, Maria. “Immaterial Thoughts: Brand Value, Environmental Sustainability, and Wall-E.” Criticism. 59.2 (2017):247-77. Print. 미소장
14 Brodesco, Alberto. “‘Nobody Came, Nobody Settled, Nobody Shopped’: When the World ends in a Mall: Dawn of the Dead, WALL-E, The Wild Blue Yonder.” The Cultural Life of Catastrophes and Crises. eds. Meiner, Carsten and Veel, Kristin. Berlin; Walter de Gruyter, Inc., 2012:283-93. Print. 미소장
15 Caraway, K., Caraway, B.R. “Representing Ecological Crises in Children’s Media: An Analysis of The Lorax and Wall-E.” Environmental Communication. 14.5 (2020): 686-97. Print. 미소장
16 Cohen, Joanna. “RT AU interview: Andrew Stanton and Ben Burtt talk Wall-E.” Rotten Tomatoes. (2008. 9.17). accessed 19 Oct. 2020. Web. 미소장
17 Firestone, Shulamith. The Dialectic of Sex. New York: Verso, 1970, 2015. Print. 미소장
18 Gaffrey, A.J. “Flip the switch: Virtue, programming, and the prospect of automatic agency in WALL-E.” Southern Journal of Communication. 83.1 (2018):41-56. Print. 미소장
19 Hayles, Katherine. How we became Posthuman: Virtual Bodies in Cybernetics, Literature, and Information. Chicago: U of Chicago P, 1999. Print. 미소장
20 Karma, Roge. “Coronavirus is not just a tragedy. It’s an opportunity to build a better world.” Vox. Apr 10, (2020. 4.10) accessed 27 Oct. 2020. Web. 미소장
21 Kim, Jin Kyung. “Making the Posthuman: Unmaking the Humanity.” 『영어권문화연구』 12.2 (2019): 49-69. Print. 미소장
22 Effects of eco-animations on nine and twelve year old children’s environmental conceptions: How WALL-E changed young spectators’ views of earth and environmental protection 네이버 미소장
23 Meinel, Dietmar. “Space: The Final Fun-tier–Returning Home to the Frontier in Pixar’s WALL-E.” Animation Studies Online Journal. (2013.8.28.) accessed 27 Sep. 2020. Web. 미소장
24 Oliver, Mary. Winter Hours: Prose, Prose Poems, and Poems. New York: Houghton Mifflin Harcourt, 2000. Print. 미소장
25 2001:Space Odyssey. Dir. Stanley Kubrick. Stanley Kubrick Productions, 1968. Film. 미소장
26 WALL-E. Dir. Andrew Stanton. Pixar Animation Studios, 2008. Film. 미소장
27 “Wall-E.” accessed 8 Dec. 2020. Web. 미소장