본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
대학생들의 융합역량 관련 변인 간 구조적 관계 분석 = The analysis of the structural relationships among variables related to convergence competency of university students 김지영, 방담이, 윤회정 p. 1-13
영유아교사의 유아예술교육에 대한 인식 및 요구 분석 = Early childhood art education of early childhood teachers perception and demands analysis 김민정 p. 15-25
지역사회 문화예술교육 기반 무용교육 실태조사 및 재이용의도 영향 요인에 관한 연구 = A study on the actual condition of dance education based on local community culture and arts education and the influencing factors of reuse intention 이숙영 p. 27-41
가족건강성, 친구관계, 교사관계, 자아존중감, 공동체 의식, 주관적 안녕감 간 관계 : The relationships among family strength, relationship with peer and teachers, self-esteem, sense of community, and subjective well-being : multi-group analysis across school level / 학교급에 따른 다집단 분석 연은모, 최효식 p. 43-55
2015 개정 교육과정에 따른 초등학교 5, 6학년 교과서에 나타난 진로교육 내용분석 = An analysis of the contents of career education in 5th and 6th grade textbooks based on the 2015 revised curriculum 김수민, 김재호 p. 57-72
대학생의 성인애착과 우울의 관계에서 자기침묵의 매개효과 = The mediating effect of silencing the self in the relationship between adult attachment and depression among university students 방현아, 김혜정 p. 73-83
간호대학생의 의사소통능력, 눈치, 임상실습교육환경, 임상수행능력의 관계 = The relationship among communication competency, nunchi, clinical learning environment, clinical practice competency in nursing students 전민경, 한미영, 김익지, 김영숙 p. 85-94
체육계열 대학생의 진로결정 자기효능감과 진로정체감, 취업불안이 진로준비행동에 미치는 영향 = The effects of career decision-making self-efficacy, career identification, and job-seeking anxiety on career preparation behavior of physical major university students 한미옥, 조규판 p. 95-104
북한이탈청소년 대안교육 및 대안학교에 관한 연구 동향 분석 : Research trend analysis on the alternative education and school for North Korean adolescent defectors : by applying the integrative literature review / 통합적 문헌고찰 방법을 활용하여 이진선, 하옥선 p. 105-124
학교-지역사회 및 일반교육-특수교육 연계를 중심으로 살펴본 교육소외 및 교육격차 해소 방안 = Education alienation and education gaps narrowed by linkage between school and community, general education and special education 강은영, 강경숙 p. 125-145
제스처 활용을 통한 학습이 학습자의 학습내용 이해 및 기억에 미치는 효과 = The effect of gesture-based learning on learners' understanding and memory of learning content 안세근, 김현욱 p. 147-161
초급 한국어 기관 통합 교재의 발음 편 개선 방안 연구 = A study to improve pronunciation units in Korean integrated textbooks for beginners 윤미라 p. 163-180
유아⋅놀이 중심 관점에서 본 유아교육기관 실외놀이터의 환경 실태 및 유아교사의 인식 = Actual condition and teachers' perception of outdoor playground environment in early childhood education institutions from the young children·play based perspective 홍경섭, 장상옥 p. 181-200
결혼이민자의 직업문식성 신장 교육 연구 : A study on improving education of job literacy of marriage immigrants : focusing on interpretation and translation support companies / 통번역 지원사의 업무를 중심으로 김태린 p. 201-222
임상 실습 간호대학생의 죽음 불안과 임종 간호 태도와의 관계에서 회복 탄력성의 매개 효과 = The mediating effects of resilience in the relationship between death anxiety and end-of-term nursing attitude of clinical nursing students 김원순 p. 223-234
다문화청소년의 안전한 청소년 활동을 위한 다문화가정 학부모의 안전의식 분석 = Analysis of safety awareness of parents of multicultural families for safe youth activities of multicultural youth 유은숙, 김창현 p. 235-245
한국 저소득층 하위권 중학생의 영어 학습 동기 사례 연구 : A case study of low-income middle school students' English learning motivation in South Korea : focusing on motivational languaging activities / 학습 동기 증진 언어하기 활동을 기반으로 김수진, 김태영 p. 247-263
시각이미지를 활용한 온라인 글쓰기에 나타난 교육 및 상담 관련 종사자의 자기성찰연구 = Teacher and school counselor's reflection presented in an online writing program using visual images 이현진, 채수은 p. 265-277
약리학 수업에서 간호대학생의 성찰일지 작성 경험 : Nursing students' experience of reflective journal writing in pharmacology course : grounded theory approach / 근거이론 접근 이은주, 김혜옥, 박은아 p. 279-291
교과-비교과연계 수업에서 과제가치, 협력적 자기조절, 과업응집성 및 학습성과의 관계 = The relationships among task value. collaborative self-regulations, task cohesiveness and learning performance in co-curriculum class 김지효 p. 293-310
간호사의 이직의도 내⋅외적 요인이 직무착근도에 미치는 영향 = The influence of turnover intention intrinsic and extrinsic factors on job embeddedness of nurses 김남희, 박선영 p. 311-320
인성동화를 활용한 조형요소 중심 미술활동이 유아의 창의적 인성과 미술성향에 미치는 효과 = The effects of art activities focused on formative elements using personality fairy tales on young children's creative personality, and art disposition 최소영, 정수진 p. 321-337
부모화 경험이 데이트 폭력 피해에 미치는 영향 : The influence of parentification on dating violence victimization : the mediating effects of self-sacrifice schema and relationship addiction / 자기희생 도식과 관계중독의 매개효과 권석용, 이지연 p. 339-354
간호대학생의 임상실습 스트레스에 관한 국내 연구 동향분석 = The analysis of trends in domestic research on clinical practice stress of nursing students 최현주 p. 355-367
우울 및 대인기피 성향 청소년의 미술치료 장면에서 Social-Atom 기법 활용의 치료적 요인 분석 = Analysis of therapeutic factors of using social-atom technique in art therapy scenes of depression and interpersonal avoidance adolescents 조현아, 고은경, 전효정 p. 369-382
대학 학습지원 프로그램 참여자의 긍정심리자본이 자기결정성 동기와 학습몰입을 매개로 학습성과에 미치는 영향 = The effects of positive psychological capital of participants in the university learning support program on learning performance mediated by self-determination motivation and learning flow 김희은, 장은정 p. 383-401
우울한 사람들의 과일반화 기억 : Overgeneral memory in depression : differences in with or without history of trauma, negative mood, and functional impairment / 우울 전 외상경험 유무, 우울의 부정적 기분과 기능적 결함에 따른 차이 이민재, 박기환 p. 403-417
PBL 기반 유아음악교육에 대한 예비유아교사의 경험 = PBL-based early childhood music education experience of pre-service early childhood teachers 조은지 p. 419-436
TIMSS 2019 중학교 8학년 주제별 학습 시기에 따른 우리나라 과학과 물리 영역 교육과정의 연계성 분석 = Analysis of the linkage between Korean science curriculum according to TIMSS 2019 8th grade physics subject learning period 최윤희, 김현경 p. 437-449
초등학생이 지각한 부모와 교사의 심리적 통제가 관계적 공격성에 미치는 영향 = The effects of psychological control of parents and teachers perceived by elementary school students on relational aggression 최준섭 p. 451-462
S대학교의 지역사회 연계 전공학습 프로그램 활동이 학습역량, 자기주도 학습역량 및 문제해결 능력에 미치는 영향 = Effect of community-linked major study program on learning ability, self-directed learning ability and problem-solving ability in S university 조혜영 p. 463-473
부모 참여적 놀이신념이 유아기 부모의 수학적 상호작용에 미치는 영향에 대한 가정환경의 질의 매개효과 = The mediating effect of quality of home environment on the influence of parent participatory play beliefs on early childhood parents' mathematical interaction 오혜선, 김지현 p. 475-487
중독상담역량에 대한 중독정신간호사의 교육요구 = Educational needs for addiction counseling competencies among addiction nurses 강경화, 박애란 p. 489-498
코로나19 상황에서 긴급보육의 실태와 과제 = Actual conducting and tasks of 'emergency childcaring service' during COVID-19 pandemic 구수연, 최예린 p. 499-514
어머니의 양육스트레스 변화 유형에 따른 양육행동 및 자녀의 심리사회적 적응 차이 = Trajectories of maternal parenting stress and its association to parenting behaviors and children's psychosocial adaptation 최효식 p. 515-527
자녀의 성장에 따른 어머니의 심리적 특성이 행복감에 미치는 영향 = The effect of mom's psychological characteristics on happiness : focusing on mother's age 이경진, 양유진 p. 529-544
미술재활현장실습 교과목 운영 개선을 위한 학부 미술치료학 전공 수강생의 미술치료사 역량인식 변화 및 실습경험 연구 = Study of art therapy major students' perceptions and experience for undergraduate art therapy internship course 김지은 p. 545-558
어머니가 지각한 사회적지지가 초등학교 저학년 아동의 미디어기기 의존에 미치는 영향 : The influence of social support perceived by mothers on media device dependency of children in the lower grades of elementary school : focused on the mediating effects of gain and strain of mothers' work-family reconciliation / 어머니의 일-가정 양립 이점과 갈등을 매개로 심현숙, 박경빈 p. 559-572
위기사건 경험 노인의 정체성 재구성과정에 관한 생애사적 내러티브 탐구 = A life-historical narrative inquiry on the process of restructuring the identity of the elderly who experienced crisis incident 황민경, 권효숙 p. 573-591
K-star프로그램이 대학생의 자기주도학습능력, 학습흥미, 학습몰입, 학업적자기효능감에 미치는 효과 = The effects of K-star program on university students' self-directed learning ability, learning interest, learning flow, and academic self efficacy 황인섭, 조보람 p. 593-608
사회적 자본의 관점에서 본 어린이집 교사의 효능감 영향요인 = Factors influencing the effectiveness of teachers in daycare centers from a social perspective 강혜경, 문혁준 p. 609-626
학교급별⋅시도별 소득효과 제거 사교육비의 변동추이 = The fluctuation of the income effect removed private education expenditure by school level and province 박혜랑 p. 627-639
유아교사의 다측면적 회복탄력성과 심리적 안녕감의 관계에서 지각된 사회적 지지(정서적, 정보적, 도구적, 평가적)의 조절효과 = The moderating effects of perceived social supports on the relationship between early childhood teachers' multidimensional resilience and psychological well-being 권혜현, 안동근 p. 641-657
영유아의 위험성감수놀이행동 연구동향 분석 : An analysis of research trends on risk-taking play behavior of young children : focusing on the domestic research from 1999 to 2020 / 1999년-2020년까지의 국내연구를 중심으로 곽정인, 유희정 p. 659-677
예비교사의 온라인교육 구조 인식이 수업 만족도에 미치는 영향 : The effects of pre-service teachers' perception of online education structure on class satisfaction : the class participation as a mediating variable / 수업 참여를 매개로 송승민 p. 679-689
단기 해외 한국언어문화 교육봉사 활동의 실제 : Short-term overseas volunteer activities of Korean language and culture education : focused on the activities conducted at National University of Laos / 라오스국립대학교에서 진행된 활동을 중심으로 최권진 p. 691-704
중국유학생의 학업스트레스, 외로움, 언어능력, 자기효능감과 학업중단의도의 구조적 관계 = Structural relationship of Chinese student's academic stress, loneliness, Korean language proficiency, self-efficacy and school dropout intention 김령, 임선아 p. 705-717
유아공감능력(KCEA scale) 연구 = A study on children's empathy ability(KCEA scale) 오은순, 신화정, 안미인 p. 719-731
인간 및 비인간 주체의 교육적 피드백에 대한 고등학생의 인식 분석 : Analysis of high school students' perception on instructional feedback from humans and non-human subject : focused on feedback from teachers, peers, and artificial intelligence / 교사, 또래, 인공지능의 피드백을 중심으로 박지선, 이준기, 신세인, 하민수 p. 733-745

2015 개정 교육과정 수학교과서 핵심역량 분석 : 2015 Revised curriculum mathematics textbook core copetencies analysis : focused on the 3rd grade middle school geometry unit / 중학교 3학년 기하단원 중심으로 최윤정 p. 747-765
COVID-19 상황을 맞은 대학생의 온라인 수업에 대한 만족도와 효과성 = Satisfaction and effectiveness of online classes of college students in COVID-19 김병희, 정미애, 김언진 p. 767-780
특수 외국어 전공 대학생의 진로장벽, 전공만족도가 진로준비행동에 미치는 영향 = Career barriers for college students majoring in special foreign languages, effects of major satisfaction on career preparation behavior 황석현, 김석우 p. 781-796
포스트코로나 시대 대비, 학습이론을 통한 고등교육 온라인 학습 환경의 학습만족도 향상전략 탐색 = Exploring strategies to improve learning satisfaction in the online learning environment of higher education through learning theories in the preparedness of post-corona era 채완순 p. 797-815
학습공동체를 통해 살펴본 보육실습 지도교사들의 실습지도에 대한 실천적 지식 = The practical knowledge about childcare practice teachers' teaching by looking through learning community 이진실, 정가윤 p. 817-835
동그라미그림노래놀이를 활용한 유아통합교육 사례 = The case study of integrated early childhood education utilizing 15 one circle-drawing song plays 조효임 p. 837-857
한국어 학습자의 기계번역 활용 실태 연구 = A study on the current status of Korean learners' use of machine translation 공태수, 백재파 p. 859-871

한국어 교육을 위한 접속부사 어휘 정보 활용 방안 연구 = A study on utilization of lexical information of conjunctive adverbs for Korean language education 박건숙 p. 873-890
컴퓨터 지원 협력학습에서 담화분석을 통한 협력과정 특징 분석 = A study on the characteristics of collaboration process in CSCL through discourse analysis 김은영, 김효원 p. 891-906

참고문헌 (58건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 小椋たみ子 (1999). 初期言語発達と認知発達の関係. 風間書房. 미소장
2 小林春美, 佐々木正人 (2008). 新⋅子どもたちの言語獲得. 大修館書店. 미소장
3 正高信男 (2004). 子どもはことばをからだで覚える:メロディから意味の世界へ. 中公新書. 미소장
4 Acredolo, L., & Goodwyn, S. (1988). Symbolic gesturing in normal infants. Child Development, 59(2), 450-466. 미소장
5 Alibali, M., & Goldin-Meadow, S (1993). Gesture-speech mismatch and mechanisms of learning: What the hands reveal about a child’s state of mind. Cognitive Psychology, 25, 468-523. 미소장
6 Bates, E., & Dick, F. (2002). Language, gesture, and the developing brain. Developmental Psychobiology, 40, 293-310. 미소장
7 Bates, E., Benigni, L., Bretherton, I., Camaioni, L., & Volterra, V. (1979). The emergence of symbols: Cognition and communication in infancy. New York: Academic Press. 미소장
8 Bates, E., O’Connell, B., & Shore, C. (1987). Language and communication in infancy. In (Eds.). Handbook of Infant Development. 미소장
9 Broaders, S., Cook, S. W., Mitchell, Z., & Goldin-Meadow, S. (2007). Making children gesture brings out implicit knowledge and leads to learning. Journal of Experimental Psychology: General, 136(4), 539-550. 미소장
10 Butterworth, G., & Morissette, P. (1996). Onset of pointing and the acquisition of language in infants. Journal of Reproductive and Infant Psychology, 14(3), 219-231. 미소장
11 Butterworth, G. (2003). Pointing is the royal road to language for babies. In S. Kita (Ed.). Pointing: Where language, culture, and cognition meet (pp. 85-107). Hillsdale, NJ: Erlbaum. 미소장
12 Capirci, O., Iverson, J. M., Pizzuto, E., & Volterra, V. (1996). Gestures and words during the transition to two-word speech. Journal of Child language, 23, 645-673. 미소장
13 Capone N., & McGregor, K. (2005). The effect of semantic representation on toddlers’ word retrieval. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 48, 1468-1480. 미소장
14 Capone, N. (2007). Tapping toddlers’ evolving semantic representation via gesture. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 50, 732-745. 미소장
15 Capone, N. C., & McGregor, K. K. (2000). Gesture development:A review for clinical and research practices. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 47, 173-186. 미소장
16 Castellon, V. C. (2007). Students' Speech and Gesture: A Communicative and Strategic Tool to Convey and Discuss Mathematical Concepts in a Bilingual Classroom. Doctoral dissertation, University of California, Los Angeles. 미소장
17 Clark, R. (1978). The transition from action to gesture. In A. Lock (Ed.). Action, gesture, and symbol: the emergence of language (pp. 231-257). New York: Academic Press. 미소장
18 Cook, S. W., & Goldin-Meadow, S. (2006). The role of gesture in learning: Do children use their hand to change their minds? Journal of Cognition and Development, 7(2), 211-232. 미소장
19 Cook, S. W., Mitchell, Z., & Goldin-Meadow, S. (2008). Gesturing makes learning last. Cognition, 106, 1047-1058. 미소장
20 Feyereisen, P., & deLannoy, J.-D. (1991). Gesture and speech. New York: Cambridge University Press. 미소장
21 Goldin-Meadow, S., & Butcher, C. (2003). Pointing toward two-word speech in young children. In S. Kita (Ed.). Pointing: Where language, culture, and cognition meet (pp. 85-107). N.J.: Earlbaum Associates. 미소장
22 Goldin-Meadow, S. (2003). Hearing Gesture. How Our Hands Help Us Think. Cambridge : Harvard University Press. 미소장
23 Goldin-Meadow, S., & Mylander, C. (1984). Gestural communication in deaf children: The effects and noneffects of parental input on early language development. Monographs of the Society for Research in Child Development, 49(3-4, Serial No. 207). 미소장
24 Goldin-Meadow, S., & Singer, S. (2003). From children's hands to adult's ears: gesture's role in the learning process. Developmental Psychology, 39, 509-520. 미소장
25 Goldin-Meadow, S., Cook, S. W., & Mitchell, Z. A. (2009). Gesturing gives children new ideas about math. Psychological Science, 20, 267-272. 미소장
26 Goldin-Meadow, S., Goodrich, W., Sauer, E., & Iverson, J. (2007). Young children use their hands to tell their mothers what to say. Developmental Science, 10(6), 778-785. 미소장
27 Goodrich, W., & Hudson Kam, C. L. (2009). Co-speech gesture as input in verb learning. Developmental Science, 12(1), 81-87. 미소장
28 Goodwyn, S. W., Acredolo, L. P., & Brown, C. A. (2000). Impact of symbolic gesturing on early language development. Journal of Nonverbal behavior, 24, 81-103. 미소장
29 Gredler, M. E. (2008). Learning and Instruction: Theory into Practice. London: Pearson. 미소장
30 Green field, P ., & S mith, J. ( 1976). The Structure of Communication in Early Language Development. NY:Academic Press. 미소장
31 Gullberg, M. (2008). A helping hand? Gestures, L2 learners, an d grammar. I n S . McCafferty & G . Stam ( Eds.). Gesture (pp. 185-210). New York: Routeledge. 미소장
32 Harris, M., Barlow-Brown, F., & Chasin, J. (1995). The emergence of referential understanding: Pointing and the comprehension of object names. First Language, 15, 19-34. 미소장
33 Iverson, J. M., & Goldin-Meadow, S. (2005). Gesture paves the way for language development. Psychological Science, 16(5), 367-371. 미소장
34 Iverson, J., & Thelen, E. (1999). Hand, mouth and brain. The dynamic emergence of speech and gesture. Journal of Consciousness Studies, 6, 19-40. 미소장
35 Iverson, J., Capirci, O., & Caselli, M. C. (1994). From communication to language in two modalities. Cognitive Development, 9, 23-43. 미소장
36 Kang, S., Tversky, B., & Black, J. B. (2012). From hands to minds: How gestures promote action understanding. In Proceedings of the 34th annual conference of the cognitive science society. 미소장
37 Lebarton, E. A. S. (2010). Gesture’s role in facilitating language development. Doctoral dissertation, The university of Chicago. 미소장
38 Lock, A. (1978). Action, gesture, and symbol: The emergence of language. New York: Academic Press. 미소장
39 Lord, C. (1995). Follow-up of two-year-olds referred for possible autism. Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines, 36, 1365-1382. 미소장
40 McNeill, D. (1992). Hand and mind: What gestures reveal about thought. Chicago: The University of Chicago Press. 미소장
41 McNeill, D., Cassell, J., & McCullough, K. E. (1994). Communicative effects of speech mismatched gestures. Research on Language and Social Interaction, 27, 223-237. 미소장
42 Osterling, J., & Dawson, G. (1994). Early recognition of children with autism: A study of first birthday home videotapes. Journal of Autism and Developmental Disorders, 24, 247-257. 미소장
43 Ozcaliskan, S., & Goldin-Meadow, S. (2005). Gesture is at the cutting edge of early language development. Cognition, 96(3), B101-B113. 미소장
44 Perry, M., Church, R. B., & Goldin-Meadow, S. (1988). Transitional knowledge in the acquisition of concepts. Cognitive Development, 3, 359-400. 미소장
45 Piaget, J. (1967). Six Psychological Studies. NY: John Wiley. 미소장
46 Pine, K., Bird, H., & Kirk, E., (2007). The effects of prohibiting gestures on children’s lexical retrieval ability. Developmental Science, 10, 747-754. 미소장
47 Roth, W. M. (2001). Gestures: Their role in teaching and learning. Review of Educational Research, 71(3), 365-392. 미소장
48 Rowe, M., & Goldin-Meadow, S. (2009a). Early gesture selectively predicts later language learning. Developmental Science, 12, 182-187. 미소장
49 Rowe, M. L., & Goldin-Meadow, S. (2009b). Differences in early gesture explain SES disparities in child vocabulary size at school entry. Science, 323, 951-953. 미소장
50 Rowe, M., Ozcaliskan, S., & Goldin-Meadow, S. (2008). Learning words by hand: Gesture’s role in predicting vocabulary development. First Language, 28, 182-199. 미소장
51 Ryu, J., & Yu, J. (2014). The effect of pedagogical agent’s nonverbal communications on affective perception and cognitive efficiency. The Korean Journal of Eductional Methodology Studies, 26(1), 115-136. 미소장
52 Sauer, E., Levine, S., & Goldin-Meadow, S. (2005). Learning words by hand and mouth in children with unilateral brain injury: 4 Case Studies. Poster session presented at the Symposium on Research in Child Language Disorders, Madison, Wisconsin. 미소장
53 Singer, M., & Goldin-Meadow, S. (2005). Children learn when their teacher’s gestures and speech differ. Psychological Science, 16(2), 85-89. 미소장
54 So, H., Lee, J., & Oh, S. (2016). Interaction analysis between visitors and gesture-based exhibits in science centers from embodied cognition perspectives. Korea Science & Art Forum, 25, 227-240. 미소장
55 Thal, D., & Tobias, S. (1992). Communicative gestures in children with delayed onset of oral expressive vocabulary. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 35, 1281-1289. 미소장
56 Tomasello, M., Carpenter, M., & Liszkowski, U. (2007). A new look at infant pointing. Child Development, 78, 705-722. 미소장
57 Werner, H., & Kaplan, B. (1963). Symbol Formation: An Organismic-developmental Approach to Language and the Expression of Thought. NY: Wiley. 미소장
58 Woodall, W. G., & Folger, P. (1985). Nonverbal cue contexts and episodic memory: On the availability and endurance of nonverbal behaviors as retrieval cues. Communication Monographs, 52, 319-333. 미소장