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인도에서 성립한 불교는 동아시아 각국에서 각각의 고유 신앙을 상대화할 수 있는 외래신앙으로서의 공통성을 지니고, 보편적인 세계종교로서 중요한 역할을 담당하였다. 그리고 동아시아 각국의 불교를 숭상하는 군주는 군주 자신의 개인적 신앙 문제에만 머물지 않고 국가정책에 직접 반영하여 국내의 군주권 강화에 불교를 이용하였다. 그러나 중국의 경우, 왕법을 지탱하는 예교(禮敎)와 출세간(出世間)을 주창하는 불교 사이에는 갈등이 일어날 수밖에 없었다. 동아시아 각국에서도 불교가 수용되어 가는 과정은 평판하지만은 않았을 것이다. 일본의 경우, 수계제의 도입은 불교가 일본사회에 수용되는 과정과 동시에 일본불교의 특수성을 보여줄 것이다.

율령국가 성립 후, 일본에서는 중국과 같은 극단적인 방법이 아니라 사원의 건립 주체인 국가와 왕권이 불교 운영에 직접적으로 관여함으로써 불교를 통제할 수 있었는데, 이는 승니의 생산 즉 득도의 권한을 장악하여 법에 의해 승니의 생활전반에 걸쳐 규제를 가함으로써 불교의 내면적인 부분까지 질서를 구축하고자 하였다. 그러나 平城京의 천도로 力役을 피해 승려가 되는 이들이 늘어나고, 교키(行基) 집단과 같은 승려단체가 등장하면서 율령정부는 불교계에 대한 위기감에 휩싸인다. 후지와라노 후히토(藤原不比等) 정권기인 양로초년에는 강한 어조에 비해 후속조치가 미비하였다. 이는 후지와라노 후히토를 비롯한 율령국가의 의정관은 중국불교의 극단적인 숙정작업과 달리 가능한 불교교단의 자정능력을 기대하며, 비위행위를 한 승니에 대해서는 僧綱이 주체적으로 제어하기를 바랐던 것이다. 반면 양로6년에는 위법 승니에 대한 실질적인 처분이 이루어지고 있는데 이는 원칙주의자인 나가야왕(長屋王)의 의향이 강하게 반영된 것으로 보아야 할 것이다. 그러나 교키 집단에 대한 율령정부의 시각은 나가야왕의 죽음과 보살천황 쇼무(聖武)의 등장으로 바뀌게 된다. 쇼무천황은 기존 불교계를 규제하는 방식으로서 중국과 같은 폐불훼석의 극단적인 방법을 취하는 대신, 간진(鑑眞)과 그 제자를 승강의 일원으로 편입시키고, 受戒制의 전권을 간진 일인에게 부여하면서 불교계를 천황의 아래에 귀속시키고, 보살천황 아래에서 사상적 통합을 꾀하고자 하였던 것이다.

Buddhism established in India has something in common as a foreign belief that can relativize its own beliefs in each country in East Asia. And it has played an important role as a universal world religion. Monarchs who believed in Buddhism in East Asian countries used Buddhism not only for their personal beliefs but also for strengthening their domestic monarchic power, reflecting in their policies. But in the case of China, it is inevitable that there will be a conflict between Confucianism, which underpins monarchy, and Buddhism, which insists on de-secular. In the case of Japan, acceptance of the buddhist ordination ceremony(受戒) show the process and peculiarities that Buddhism is received in Japanese society.

After the establishment of the Ritsuryo nation, Japan can control Buddhism by being directly involved in the management of Buddhism, rather than by the extreme methods of China. However, with the transfer of capital to Heijokyo, the number of people who want to avoid the role of power and become a priest increases, and a monk group such as Gyoki(行基) group appears, and the government begins t23o feel a sense of crisis about Buddhism. In the first year of Yoro, which was during the administration of Fujiwara no Fuhito, the measures were weaker than the strong tone of Buddhism. This meant that the government wanted the monks to take the initiative in controlling the priests who had sinned in anticipation of the Buddhist cult's self-cleaning ability. However, the 6th year of Yoro Code stipulates strict punishment for illegal monks. This is a strong reflection of the intentions of the fundamentalist Prince Nagaya(長屋王). However, the death of Prince Nagaya and the coronation of Emperor Shomu changed the government's view of Buddhism. Emperor Shomu put Ganjin(鑑眞)and his disciples as members of the priesthood and gave Ganjin the full power of the buddhist ordination ceremony to control Buddhism.

권호기사

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기사명 저자명 페이지 원문 목차
마한·백제권 고분과 합천 삼가고분군 다곽식고분의 비교 : Comparison between Mahan·Baekje ancient tombs and Hapcheon Samga ancient tombs' multichambered ancient tombs : focusing on high-mound tombs in Jeollanam-do Province / 전남지역 고총고분을 중심으로 최영주 p. 5-30
6~7세기 백제의 對倭 교섭에서 使臣의 파견과 역할 = The role and significance of the envoy in the negotiations between Baekje and Wae(倭) in the 6th and 7th centuries 장미애 p. 31-56

멸망기 백제 태자 기록의 상이성과 그 원인 = The differences and causes of crown records in the late Baekje period 김수미 p. 57-84
고려·조선 초기 영암지역 역로망과 역원 : Post road network and Yeonkwon(驛院) in Yeongam county during Goreyo Dynasty and early Josen Dynasty : regarding excavated relics of tiles with name of 'Yeongbo Post(永保𩢋)' / '영보월(永保𩢋)'명 기와 출토 유적과 관련하여 한정훈 p. 85-114
조선전기 治盜刑과 亂杖의 유래와 운영 = The origin of punish for bandit(治盜刑) and Nanjang(亂杖) in the early Joseon period 차인배 p. 115-140

만주국의 국경분쟁과 對蘇聯 인식 : The border disputes and perceptions of the Soviet Union in Manchukuo / 식민지 조선의 신문 보도를 중심으로 윤휘탁 p. 141-188

부산항만을 중심으로 본 일제 말기와 미군정기의 하역노동과 하역노동자 = Port labor and longshoremen during late period of Japanese colonial rule and period of the US military government in Korea with focusing on Busan port 임송자 p. 189-222

해방 전후 전쟁기(1937~1953년) 사무직(White-collar) 여성의 형성과 사회진출, 젠더 인식 = Emergence and social advancement of white-collar women and gender perception in pre- and post-independence wartime period(1937~1953) : 조선식산은행 여자행원 사례를 중심으로 이송순 p. 223-271

한국전쟁 전후 이승만의 사적통치기반 형성과 변화 = Formation and development of private governing base of Syngman Rhee before and after the Korean War 유상수 p. 273-300

8세기 전반 일본 불교계의 동향과 天平期 견당사의 파견 : The trends in Japanese Buddhism in the first half of the 8th century and the envoy to Tang in the Tenpyō era / 鑑眞 請來의 배경과 관련하여 강은영 p. 301-336

20세기 초반 在中留學生 丁來東의 신문학 인식과 전파 = The understandings and spreads of new literature of Jeong Raedong, a Korean student in China for the early 20th century 이재령 p. 337-368

루소와 시민의 자유 = Rousseau and civic freedom 김경근 p. 369-402
프랑스 혁명과 봉건제 폐지 = La Révolution française et l’abolition du régime féodal 박윤덕 p. 403-436

참고문헌 (48건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 이근우 편역, 『속일본기1·2』(지식을만드는지식, 2012). 미소장
2 『日本書紀』 미소장
3 『續日本紀』 미소장
4 『類聚三代格』 미소장
5 『日本靈異記』 미소장
6 『三國佛法傳通緣起』 미소장
7 『冊府元龜』 미소장
8 『東大寺要錄』 미소장
9 『寶曆十二年版本 唐大和上東征傳』 미소장
10 『寧樂遺文』 미소장
11 『南天竺婆羅門僧正碑幷序』 미소장
12 『日本高僧傳延要文抄』 미소장
13 『大日本古文書』 미소장
14 『大安寺伽藍緣起幷流記資財帳』 미소장
15 家永三郞 外, 『日本佛敎史 古代編』,(藏館, 1967). 미소장
16 高島正人, 『人物叢書 藤原不比等』(吉川弘文館, 1997). 미소장
17 金子修一, 『隋唐の國際秩序と東アジア』(名著刊行會, 2010). 미소장
18 廣瀨憲雄, 『古代日本外交史-東部ユ-ラシアの視點から讀み直す』(講談社, 2014). 미소장
19 今泉淑夫 編, 『日本佛敎史辭典』(吉川弘文館, 1999). 미소장
20 吉田靖雄, 『ミネルヴァ日本評傳選 行基-文殊師利菩薩の反化なり-』(ミネルヴァ書房, 2013). 미소장
21 吉川眞司, 『天皇の歷史 聖武天皇と佛都平城京』(講談社, 2011). 미소장
22 東野治之, 『遣唐使船』(朝日新聞社, 1999). 미소장
23 東野治之, 『遣唐使』(岩波書店, 2007). 미소장
24 藤善眞澄, 『白帝社アジア史選書005 隋唐時代の佛敎と社會』(白帝社, 2004). 미소장
25 本鄕眞紹,『律令國家佛敎の硏究』(法藏館, 2005). 미소장
26 森公章, 『遣唐使と古代日本の對外政策』(吉川弘文館, 2008). 미소장
27 森公章, 『遣唐使の光芒』(角川書店, 2010). 미소장
28 速水侑, 『日本佛敎史 古代』(吉川弘文館, 1986). 미소장
29 安藤更生, 『鑒眞大和上伝の硏究』(平凡社, 1960). 미소장
30 鈴木靖民, 『古代對外關係史の硏究』(吉川弘文館, 1985). 미소장
31 井上薰, 『人物叢書 行基』(吉川弘文館, 1959). 미소장
32 河上麻由子, 『古代日中關係史』(中公新書, 2019). 미소장
33 강은영, 「8세기 중후반 일본의 內政과 對新羅關係의 추이-752년 金泰廉 使行團의 來日-」 『日本歷史硏究』제31집(일본사학회, 2010). 미소장
34 강은영, 「大伴古麻呂의 석차 논쟁에 대한 고찰」 『歷史學硏究』제58집(호남사학회, 2015). 미소장
35 강은영, 「7세기 후반 일본의 耽羅使 파견의 의의와 對中交通路의 변화」 『新羅史學報』44(신라사학회, 2018). 미소장
36 古瀨奈津子, 「隋唐と日本外交」 『日本の對外關係2 律令國家と東アジア』(吉川弘文館, 2011). 미소장
37 古畑徹, 「七世紀末から八世紀初にかけての新羅·唐關係」 『朝鮮學報』107(朝鮮學會, 1983). 미소장
38 古畑徹, 「唐渤紛爭の展開と國際情勢」 『集刊東洋學』55(東北大学中国文史哲研究会, 1986). 미소장
39 吉田一彦, 「國家佛敎論批判」 『日本古代社會と佛敎』(吉川弘文館, 1995). 미소장
40 堀池春峰, 「鑑眞大和上東征の意義」 『南都佛敎史の硏究-遺芳篇』(法藏館, 2004). 미소장
41 김송이, 「8세기 전반 일본 조정의 疫病 대응과 불교의술」(전남대학교 석사학위논문, 2018). 미소장
42 東野治之, 「『延喜式』にみえる遣外使節の構成」 『遣唐使と正倉院』(岩波書店, 1992). 미소장
43 本鄕眞紹, 「古代寺院の機能」 『日本國家の史的特質 古代·中世』(思文閣出版, 1997). 미소장
44 本鄕眞紹, 「律令國家と僧尼集團-國家佛敎から敎團佛敎へ-」 『日本佛敎の史的展開』(塙書房, 1999). 미소장
45 勝浦令子, 「8世紀における「崇佛」天皇の特質」 『『佛敎』文明の受容と君主權の構築-東アジアのなかの日本-』(勉誠出版, 2012). 미소장
46 薗田香融, 「東アジアにおける佛敎の傳來と受容」 『日本古代佛敎の傳來と受容』(塙書房, 2016). 미소장
47 井上薰, 「鑑眞の諸問題」 『文化財學報』3集(奈良大學文學部文化財學科, 1984). 미소장
48 河內春人, 「石山寺遺敎經奧書をめぐって」 『續日本紀硏究』363号(続日本紀研究會, 2006). 미소장