본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

본 연구는 동시문학 담론에서 청소년시의 특성을 규명하고 학습독자의 청소년시 감상 내용을 분석하여 교육 방향을 제시하고자 하였다. 청소년시는 동시문학의 근간이 되는 동심을 현재를 살아가는 아동 내면의 주체적인 목소리로 해석하고자 하는 문학적 시도에서 성립하였다. 청소년시는 불온한 정서를 형상화하여 동시문학의 외연을 넓힌다. 청소년시에 대한 학습독자의 반응 양상은 불온한 정서를 긍정하거나 청소년 화자의 목소리에 공감과 반감을 보였으며 ‘나’와 ‘우리’에 대한 질문을 만들어 소통하고자 하는 것을 확인할 수 있었다.

청소년시에 대한 학습독자의 반응을 토대로 교육 방향은 다음과 같이 제시될 수 있다. 첫째 청소년시 제재의 다양성을 확보하여 학습독자에게 청소년시 텍스트를 자율적으로 찾아 읽어볼 수 있는 기회를 제공해야 한다. 둘째 학습독자가 청소년 화자에게 공감과 반감을 느끼는 지점을 의미 구성 과정에 지속적으로 활용할 수 있도록 지도해야 한다. 셋째, 학습독자 간에 청소년 이미지를 소통하며 공동(共動)-주체성을 함양할 수 있도록 해야 할 것이다.

Adolescent poetry embodies disturbing emotions and plays a role in expanding the scope of poetry for children. Learning readers' responses to adolescent poetry showed both sympathy and antipathy to adolescent speakers' voices, and they wanted to communicate by making questions about “I” and “We.”

Approach of adolescent poetry education method may be presented as follows: First, various adolescent poetry should be introduced and learning readers should be given autonomy in selecting poetry. Second, Learning readers should be able to continuously utilize points where they feel empathy and antipathy toward adolescent speakers. Third, learning readers should be guided to foster co-subjectivity by communicating adolescent images embodied in adolescent poetry.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
한국 아동문학비평사 연구의 현황과 과제 = Current status and challenges of the study on the history of literary criticism on Korean children's literature 류덕제 p. 7-49

「강감찬열전」 어린이 책 수용사 연구 = A study on the history of acceptance of children's book "Biography of Gang Gam-chan" 김명옥 p. 51-81

1960년대 동시의 형식 실험 = The experimental form of poetry for children in 1960s 김유진 p. 85-113

윤동주 동시의 상호텍스트성 연구 : A study on the intertextuality of Yun Dong-ju's children's poetry : focusing on 「There is no tomorrow」 / 「래일은 없다」를 중심으로 김제곤 p. 115-141

방정환의 동화와 소년소설에서의 성장과 근대성의 문제 = A study on problems of growth and modernity in Bang Jeonghwan's fairy tales and juvenile novels 강수환 p. 143-182

통일시대 아동문학 정전의 가능성. The possibility of a children's literary canon in unification era. 3, focused on 1920s children's novels / 3, 1920년대 아동소설을 중심으로 마성은 p. 183-212

연성흠의 아동문학 연구 = A study on the children's literature by Yeon Seong-Heum 박주혜 p. 213-243

마해송의 동화에 나타난 연민의 양상과 의미 : Aspects and meanings of compassion in Ma Hae-song's children's stories : focused on short stories / 단편동화를 중심으로 장수경 p. 245-275

개벽사 잡지 『학생』의 성격 연구 = A study on the characteristics of 『The Hak-Saing』 in Gaebyeoksa magazine 김현숙 p. 277-320

청소년시 교육의 방향 = An approach of adolescent poetry education method 김금내 p. 321-353

문학교육의 '경험'에 대한 비판적 고찰 및 교육 방안 연구 : A critical study on the 'experience' of literature education and a study on educational methods : focusing on the 2015 revised Korean curriculum and textbooks / 2015 개정 국어과 교육과정과 국어 교과서를 중심으로 진솔 p. 355-392

판타지 서사의 자기 구원 구조 연구 : Study on self-salvation revealed in fantasy narratives : focusing on Michael Ende's "Never Ending Story" / 미하엘 엔데의 「끝없는 이야기」를 중심으로 이예은 p. 393-420

프랑스 초등 교육용 시 텍스트의 특성과 '공적 감정'의 구성 = The characteristics educative poetry in French elementary schools and construction public emotion 이향근 p. 421-457