본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

It is a constant challenge for teachers and learners alike to teach Indo-European countries, like English, French and Spanish in country with a very distant native language like Korea. The opposite, of course, holds true, teaching Korean for European learners is an equally arduous endeavor. In this essayistic paper, I revise the concepts of language distance and language transference, explaining how important they are for successful learning of foreign language. I try to explain how to measure language distance and justify why Korean may be considered a very distant language from European languages. Following that, I talk about how distance impacts transference of knowledge and, thus, learning, motivation and students’ attitude. I will claim that, because the teaching of European languages has been for a long time an endemic enterprise, these two characteristics have been largely ignored by those preparing pedagogical material. I discuss that the experience of dealing with distant languages challenge some of unspoken assumptions of both Foreign Language Acquisition.

인도유럽어권 국가들과 거리가 먼 한국에서 영어, 프랑스어, 스페인어와 같은 인도유럽어를 가르치는 것은 교사들은 물론 학생들에게도 다양한 어려움을 발생시키며 지속적인 도전이다. 그리고 이는 반대로 유럽에서의 한국어 교육이 다양한 어려움을 직면하고 있는 이유이기도 하다. 본 논문에서는 언어적 거리 및 언어 전이의 개념을 살펴보고 이것이 성공적인 외국어 학습을 위해 얼마나 중요한지 설명한다. 또한 언어적 거리를 어떻게 측정해야 하는지 설명하고, 왜 한국어가 유럽 언어와 상이한 언어로 여겨지는지에 대해 살펴볼 것이다. 이어서 언어적 거리가 지식의 전달에 어떠한 영향을 미치며 학습, 동기부여, 학생들의 태도에 어떻게 영향을 미치는지 이야기할 것이다. 오랫동안 이어져온 유럽언어 교육에 있어 위의 두 가지 특성은 교육학 자료 준비 과정에서 경시된 측면이 있기 때문에 필자의 언어교육 분야에서의 경험이 외국어 습득에 대한 무언의 가정에 도전한다는 것을 의미한다.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
Ten thousand miles away : 1만 마일의 거리 : 외국어 교육과 문법의 역할 / teaching distant languages and the role of grammar Maria Luiza Cunha Lima p. 11-31

말라테스타(Malatesta) 가문의 르네상스 건축 이해와 활용 : The use of Renaissance architecture by the Malatesta family : focusing on the Malatesta Library at Cesena / 체세나 말라테스타 도서관을 중심으로 구지훈 p. 33-64

디지털 스토리텔링 기반 전쟁 서사 전시, 몰입에서 담론으로 : Digital storytelling-based war narrative exhibition, immersion to discourse : analysis of the contents of the exhibition of the Musée de la Liberation de Paris / '파리 해방 박물관(Musée de la Libération de Paris)' 전시 콘텐츠 분석 박재연 p. 65-90

(The) institutional development of EU climate change policy and its expansion : 유럽연합(EU) 기후변화정책의 정책적 확장 : 탄소배출권 거래제도(ETS)부터 유럽그린딜(European Green Deal)까지 / from ETS to European green deal Song ByungJun, Shin EuiChan p. 91-128

(The) influence of EU's resale right directive on the resale right system : EU 추급권지령이 추급권제도의 발전에 미치는 영향 : 프랑스와 독일 사례를 중심으로 / focusing on France and Germany Yi Shan Tang p. 129-154

EU 운송분야 기후변화 대응과 회원국 간 차이 = EU's climate change responses for transport sector and difference between the member-states 안상욱 p. 155-185

유럽연합의 운송 분야 전기자동차 이동성(E-Mobility) 향상을 위한 노력과 과제(북해지역 프로젝트) = The EU’s efforts to enhance e-mobility in transport and the challenges(The North Sea Region Project) 정혁 p. 187-218

유럽연합의 대외정책 : The EU’s external policy : multipolarity, strategic autonomy and Indo-Pacific strategy / 다극화, 전략적 자율 그리고 인도태평양 김시홍 p. 219-243

하이브리드 안보위협에 대한 EU의 대응정책 = Hybrid threats and the prospects of European security 온대원 p. 245-283

규범권력과 규범적 위협 개념을 바탕으로 본 EU 가치 훼손에 대한 EU의 대응 : EU response on the breach of value based normative power of the EU and normative threat concept : focusing on the EU's response to rule of law breach in Hungary and Poland / EU의 헝가리·폴란드 법치주의 훼손 사건에 대한 대응을 중심으로 고주현, 서은빈 p. 285-327

유럽 열강 사이 각축장의 관점으로 바라본 동유럽의 지정학적 고찰 = A geopolitical study on Eastern Europe from the perspective of competition between European powers 김종석, 김용덕 p. 329-356

참고문헌 (19건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 Beenstock, M., Chiswick, B. R., and Repetto, G. L. “The effect of linguistic distance and country of origin on immigrant language skills:Application to Israel”. International Migration Vol. 39. No. 3: DOI:10.1111/1468-2435.00155, (2001), pp. 33–60. 미소장
2 Barry R. Chiswick & Paul W. Miller. “Linguistic Distance: A Quantitative Measure of the Distance Between English and Other Languages”. Journal of Multilingual and Multicultural Development, Vol. 26. No. 1 DOI: 10.1080/14790710508668395, (2005), pp. 1-11. 미소장
3 Crystal, David. The Cambridge Encyclopedia of Language. Cambridge:Cambridge University Press, 1987. 미소장
4 Frisch, S. A., Large, N. R., and Pisoni, D. B. “Perception of wordlikeness:Effects of segment probability and length on the processing of nonwords”. Journal of Memory and Language Vol.42. No.4: DOI:10.1006/jmla.1999.2692, (2000), pp. 481–496. 미소장
5 Gathercole, S.E. and Baddeley, A.D. “Evaluation the role of phonological STM in the development of vocabulary in children: A longitudinal study”. Journal of Memory and Language. vol. 28 (1989), pp. 200–213. 미소장
6 Garrett, Nina. "The Problem with Grammar: What Kind Can the Language Learner Use?" Modern Language Journal. Vol. 70 (1986), pp. 133-148. 미소장
7 Graham, S. J. “Giving up on modern foreign languages? Student’s perceptions of learning French”. The Modern Language Journal. Vol. 88. No. 2: DOI: 10.1111/j.0026- 7902.2004.00224. (2004), p. 171-191. 미소장
8 Horst, M., White, J., & Bell, P. “First and second language knowledge in the language classroom”. International Journal of Bilingualism. Vo. 14. No. 3(2010), pp. 331-349. 미소장
9 Krashen, Stephen. Principles and Practice in Second Language Acquisition. Oxford: Pergamon, 1982. 미소장
10 Long, M. H. Problems in SLA. Lawrence Erlbaum Associates Publishers, 2007. 미소장
11 Noora Vidgren. “Cross-linguistic similarity in foreign language learning”. International Journal of Multilingualism. Vol. 8. No. 2: DDOI:10.1080/14790718.2011.552237 (2011), pp. 151-153. 미소장
12 Parkinson, M. M., and Dinsmore, D. L. “Understanding the developmental trajectory of second language acquisition and foreign language teaching and learning using the Model of Domain Learning”. System. Vol. 86 (2019). 미소장
13 Ringbom, Håkan. Cross-linguistic Similarity in Foreign Language Learning. Multilingual Matters, 2006. 미소장
14 Ringbom, Håkan and Scott Jarvis. “The Importance of Cross‐Linguistic Similarity in Foreign Language Learning”. Michael H. Long, Catherine J. Doughty. (eds.). The Handbook of Language Teaching. Blackwell Publishing Ltd, 2009, pp. 106-118. 미소장
15 Roodenrys, S. and Hinton, M. “Sublexical or lexical effects on serial recall of nonwords?” Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition. Vol. 28. No. 1 DOI: 10.1037//0278-7393.28.1.29, (2002). 미소장
16 Samimy, K. K. and Tabuse, M. “Affective variables and a less commonly taught language: A study in beginning Japanese classes”. Language Learning. Vol. 42. No. 3 DOI: 10.1111/j.1467-1770.1992.tb01341.x (1992), pp. 377-398. 미소장
17 Terrell, Tracy. "Acquisition in the Natural Approach: The Binding/Access Framework." Modern Language Journal. Vo. 70 (1986), pp. 213-27. 미소장
18 Thorn, A. S. C. and Frankish, C. R. “Long-term knowledge effects on serial recall of nonwords are not exclusively lexical”. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition. Vol. 31. No. 4 DOI:10.1037/0278-7393.31.4.729 (2005), pp. 729-735. 미소장
19 Wang, C. and Pape, S. J. “A probe into three Chinese boys’ self-efficacy beliefs learning English as a second language”. Journal of Research in Childhood Education. Vol. 21. No. 4 DOI: 10.1080/02568540709594601(2007), pp. 364-377. 미소장