본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

본 연구에서는 재일코리안 2세 예술가들의 개인별 활동 및 의의, 그리고 그들의 창작 다고무에 관해 고찰해 보았다. 일본에서 활동하고 있는 재일코리안 2세의 예술가들은 대부분 한국에서 전통예술을 전수받았다. 그리고 일본으로 귀국한 후에는 개별 활동을 전개하며 각각의 특징적인 영역을 구축하였다. 한편, 재일코리안 2세 예술가들의 다고무는 승무의 북장단인 자진모리와 휘모리로 이루어져 있으며, 비교적 짧은 시간에 많은 동작 변화를 보여준다. 게다가 한국에서 초기에 유행하던 몇몇 동작은 물론 그들만의 특징적인 움직임을 담지하고 있다. 본 연구가 재일코리안들의 전통예술 전승은 물론 그들의 예술이 한국 전통예술사의 한 가지로서 공존하고 있음을 알리는데 도움이 되기를 희망한다.

This study examined the individual activities, significance and creative multiple drums dance(Dagomu) of the second-generation Koreans in Japan. Most of them were passed on Korean traditional arts in Korea. After returning to Japan, individual activities were conducted to build each characteristic area and image. On the other hand, multiple drums dance of the artists of the second -generation of Koreans in Japan consists of the drum beats of Seungmu(Monk dance), Jajinmori and Huimori, and shows many changes in movement in a relatively short time. In addition, the works include some movements that were popular in Korea in the early period of multiple drums dance, as well as their characteristic movements. It is hoped that this study will be helpful in not only the transmission of traditional arts by Koreans in Japan, but also that their arts coexist as a part of the history of Korean traditional arts.