본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

목차보기

목차

간호학과 교육과정 개발 및 운영에 대한 성찰 = Reflection on the development and operation of the nursing department curriculum / 양경희 ; 박선정 ; 최귀윤 1

Abstract 1

I. 서론 2

II. 본론 3

1. 간호학제 변화와 4년제 간호학제의 의미 3

2. 간호학과 교육과정 변천 과정 3

3. 간호학과 교육과정 개발 및 운영의 변화 과정과 발전 방향 4

IV. 논의 6

V. 결론 및 제언 8

Reference 9

초록보기

Purpose : Purpose : This study attempted to reflect changes in nursing education, the meaning of the four-year nursing system, changes in nursing curriculum, and changes in nursing course development and operation, and to seek directions for the development of nursing courses. Method : It is a longitudinal study describing the results of each subject's review through cross-nursing interdisciplinary changes, nursing curriculum changes, curriculum changes, and literature and data search on curriculum development and operation. Results : The curriculum of the Department of Nursing changed in a developmental direction through the transition process of nursing curriculum development and operation along with the university certification evaluation and the certification evaluation system of the Korea Nursing Education Evaluation Institute. Conclusion : When designing a concept-oriented curriculum plan, training should be provided to guide the development of nursing knowledge, complex competencies, and strong and resilient job identity to focus on essential components for patient-centered nursing, nursing delivery and critical thinking.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
간호대학생의 긍정심리자본과 학습몰입이 학업참여에 미치는 영향 = The effect of the positive psychological capital and learning flow of nursing students on their academic engagement 박명남 p. 1-11

보기
COVID-19상황에서 간호대학생의 온라인 실습과 임상실습에 대한 임상수행능력과 임상실습만족도 비교 = Comparisons among clinical competence and clinical practice satisfaction on online and clinical practice of nursing students during the COVID-19 김연실, 박정애, 이윤정 p. 13-22

보기
간호대학생의 가상시뮬레이션 실습 경험에 대한 인식 : Nursing students' perception toward virtual simulation practical experiences : using content analysis approach method / 내용분석접근방법을 이용하여 박선정, 우희영 p. 23-33

보기
투석 전 만성신부전 환자의 불확실성과 삶의 질의 관계에서 : Mediating effects of resilience between uncertainty and quality of life on patients with chronic kidney disease before dialysis / 회복탄력성의 매개효과 채윤정, 조은희 p. 35-44

보기
감성지능, 그릿, 의사소통능력이 간호대학생의 전공만족도에 미치는 영향 = The influence of emotional intelligence, grit and communication competence on major satisfaction in nursing students 오지현, 김지선 p. 45-55

보기
VR (Virtual Reality)을 활용한 예비 의료인 교육의 효과 : Effectiveness of education for prospective medical personnel using VR (virtual reality) : review literature as topic (2011~2021) / 주제범위 문헌고찰(2011~2021년) 최은영, 박병준, 박상용 p. 57-68

보기
간호학과 교육과정 개발 및 운영에 대한 성찰 = Reflection on the development and operation of the nursing department curriculum 양경희, 박선정, 최귀윤 p. 69-78

보기
간호대학생의 핵심기본간호술 훈련에 적용된 선후배간 동료교수활동 경험 연구 : A study on the experience of cross-age peer tutoring for core basic nursing skills training in nursing students : focus on senior peer teachers' experience / 선배 동료교수자 경험 중심으로 강지영, 서지영 p. 79-94

보기
간호대학생의 사회부과 완벽주의, 회복탄력성이 임상실습스트레스에 미치는 영향 = The effect of nursing students' socially-prescribed perfectionism and resilience on clinical practice stress 김혜정 p. 95-103

보기
코로나 19 원격 교육상황에서 간호대학생의 임상수행능력에 영향을 미치는 요인 = Factors affecting the clinical competence of nursing students in the distance education during COVID-19 안성미 p. 105-116

보기