본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

맞춤형 화장품 창업 및 경영을 성공적으로 이끌기 위해서 화장품 재구매율을 높이는 것이 중요하다. 그러나 화장품 재구매 요인을 규명하는 선행연구는 많지 않은 실정이다. 화장품 재구매에 있어서 사람들은 효용을 높이고 위험을 낮추기 위해 가족이나 친구 그리고 친분이 있는 사람들로부터 정보를 탐색하기도 하고, 온라인 리뷰를 탐색하기도 한다. 그러나 오프라인 기반의 정보탐색과 온라인 기반의 정보탐색을 분리하여 개별적으로 연구한 경우는 많지만, 이를 동시에 고려하여 규명한 선행연구는 미흡한 실정이다. 따라서 본 연구에서는 화장품 소비자의 가치인식, 위험인식, 온라인 및 오프라인 정보탐색, 신뢰를 중심으로 하는 재구매 행동 모형을 수립하고 설문조사를 통해 검증하였다. 연구결과, 첫째, 가치인식은 신뢰에 정의 영향을 미치고, 위험인식은 신뢰에 부의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 신뢰는 재구매의도에 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 오프라인 정보탐색과 온라인 정보탐색은 신뢰와 재구매의도에 정의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 그 영향력은 온라인 정보탐색이 더 높은 것으로 나타났다. 소비자의 정보탐색과 관련된 많은 선행연구들이 구매 전의 정보탐색을 중심으로 진행된 반면, 본 연구는 구매 후, 특히, 재구매에서도 정보탐색을 한다는 점을 규명함으로써 선행연구의 부족분을 보완하였다는 점에서 의의가 있다.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
외식업프랜차이즈 본사의 지원시스템과 슈퍼바이저 역량이 관계결속 및 경영성과에 미치는 영향에 관한 연구 : A study on the effect of support system and supervisor capacity on relationship and performance in the restaurant franchise headquarters : focusing on the regulation effect of franchising autonomy / 가맹점 자율성의 조절효과를 중심으로 김창봉, 박대일 p. 1-26

인공지능 의료진단 기업 뷰노의 기술특례상장 사례 연구 : A technology-based IPO in Korea’s AI medical business : VUNO case / 제도적 관점의 기술성·시장성 확보 전략을 중심으로 김기용, 고영희 p. 27-51

OTT활용 온라인 마케팅전략이 창업 초기기업에 미치는 영향 = Comparative analysis about the effect of online marketing strategy by OTT for start-ups 김익수, 민경세 p. 53-77

가치와 위험 인식 그리고 온라인과 오프라인 정보탐색이 신뢰와 재구매의도에 미치는 영향에 관한 연구 : A study on the influence of value, risk, online and offline search on trust and repurchase : focusing on college students' cosmetics consumer / 대학생 화장품 사용자를 중심으로 조의, 권순동 p. 79-104

혁신적 제품의 창의성 수준과 체계적 아이디어 발상법에 관한 연구 = A study on the level of creativity of innovative products and systematic inventive thinking 연주한, 한승준, 배기수 p. 105-124

기업 연구개발 데이터의 분포적 속성과 정규성 제고를 위한 변환 방안 연구 = Distribution properties of corporate R&D data and the transformation to improve normality 이경태, 조성표 p. 125-152

녹화 동영상 강의와 메타버스 강의에 따른 대학생들의 기업가정신 교육의 효과성 비교 = Comparison of the effectiveness of entrepreneurship education for college students according to recorded video lectures and metaverse lectures 박미정, 이철규 p. 153-182

메타버스 산업 생태계 인식이 창업의도에 미치는 영향에 관한 연구 : A study on the effect of metaverse industry ecosystem recognition on intention to start-up : moderating effect of creativity / 창의성의 조절효과 김춘호 p. 183-202

연속 기업가의 창업 실패 경험에서 학습하는 근거이론적 접근 : A grounded theory approach to learning from the business failure experiences of serial entrepreneurs : focusing on social enterprises / 사회적기업을 중심으로 이경석, 성창수 p. 203-232

Entrepreneurship and Technology innovation이 경영·고용성과에 미치는 영향 연구 = A study on the effects of entrepreneurship and technology innovation on management and employment performance 박철우 p. 233-253

창업팀과 지역사회의 공유가치창출(CSV) : Creating shared value (CSV) between a startup and the community : focusing on the activities of the campus town local project at K university / K대학 캠퍼스타운 지역프로젝트 활동을 중심으로 안혜진, 이승하 p. 255-281

재직자의 지속학습이 창업의지에 미치는 영향 : Effect of continuous learning of incumbent on entrepreneur's intention : focusing on the double mediation of employability and innovation behavior / 고용가능성과 혁신행동의 이중매개를 중심으로 임재성, 양동우 p. 283-312

공공기관에서의 사회적 기업가정신이 지속가능성에 미치는 영향 : The impact of social entrepreneurship on sustainability in public organizations : a case study on health care institutions / 보건의료기관을 중심으로 방원석, 신재익, 정대율 p. 313-334

참고문헌 (113건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 고미현, 권순동(2008), "인터넷 커뮤니티에서 사용자 참여가 밀착도와 지속적 이용의도에 미치는 영향", 「Asia Pacific Journal of Information Systems」, 제18권 제2호, pp. 41-72. 미소장
2 권기준(2015), "소셜 커머스에 대한 지각된 위험이 외식상품 구매고객의 신뢰 (사이트 신뢰, 쿠폰 제공업체 신뢰) 와 행동의도에 대한 영향효과", 「외식경영연구」, 제18권 제5호, pp. 203-224. 미소장
3 권성심, 전현진(2020), "맞춤형 화장품의 지각된 가치가 신뢰도 및 재구매 의도에 미치는 영향", 「한국인체미용예술학회지」, 제21권 제4호, pp. 261-274. 미소장
4 권순홍, 김태웅, 이용기(2003), "인터넷 쇼핑몰의 지각된 가치가 고객만족과 신뢰, 충성도에 미치는영향에 관한 연구", 「경영과학」, 제20권 제1호, pp. 149-163. 미소장
5 김상현, 오상현(2002), "인터넷 쇼핑몰 공급자 특성이 만족, 신뢰 및 애호도에 미치는 영향", 「중소기업연구」, 제24권 제2호, pp. 237-271. 미소장
6 김주향(2017), "패스트푸드 레스토랑의 콜라보레이션 메뉴 선택속성이 고객만족, 재구매의도 및 구전의도에 미치는 영향", 「관광레저연구」, 제29권 제2호, pp. 147-164. 미소장
7 김주희, 하종경(2010), "인터넷 쇼핑몰에서 화장품 구매시 위험지각에 따른 구매행동에 관한 연구", 「한국생활과학회지」, 제19권 제6호, pp. 1003-1012. 미소장
8 루진단, 권순동(2021), "후기, 문의, 흥정이 충성도에 미치는 영향의 성별 차이에 관한 연구: 중국 소비자를 중심으로", 「Information Systems Review」, 제23권 제1호, pp. 115-134. 미소장
9 박은주, 정유진(2013), "온라인 리뷰 탐색이 화장품 구매의도에 미치는 영향", 「한국생활과학회지」, 제22권 제2호, pp. 343-355. 미소장
10 박주현(2020), "SNS 를 활용한 정보탐색 및 의제파급 (Agenda-Rippling)에 관한 연구-페이스북(Facebook)이용자들을 중심으로", 「한국소통학보」, 제19권 제3호, pp. 7-50. 미소장
11 박지혜, 김미숙, & 황춘섭(2017), "기능성 화장품의 온라인 사용 후기 신뢰도가 브랜드 선호도, 광고신뢰도 및 구매의도에 미치는 영향-자외선 차단제의 긍정적 사용 후기를 중심으로", 「복식문화연구」, 제25권 제6호, pp. 831-846. 미소장
12 손경희, 이현규(2003), "매체, 소비자, 제품 특성이 지각위험과 구매의도에 미치는 영향", 「정보시스템연구」, 제12권 제1호, pp. 117-144. 미소장
13 위초롱, 권순동(2017), "개인정보 유출의 통제가능성 인지가 정서 및 행동의지에 미치는 영향: 외부해킹과 내부유출 비교를 중심으로", 「경영학연구」, 제46권 제6호, pp. 1555-1576. 미소장
14 윤성준(2000), "웹쇼핑몰 사이트 신뢰도의 결정요인과 구매의향에 미치는 영향에 관한 시뮬레이션 접근방법", 「경영학연구」, 제29권 제3호, pp. 353-376. 미소장
15 이가희(2019), "온라인 구전정보의 지각된 유용성과 위험이 지각된 가치와 신뢰 및 구매의도에 미치는 영향: 배달앱 한식 메뉴를 중심으로", 「관광경영연구」, 제23권 제6호, pp. 537-564. 미소장
16 임상현, 김태희(2010), "온․ 오프라인 구전이 브랜드 에쿼티와 재 방문의도에미치는 영향에 관한 연구-패밀리 레스토랑을 중심으로", 「관광학연구」, 제34권 제7호, pp. 61-83. 미소장
17 전성률, 허종호, 강석준(2003), "인터넷 쇼핑몰 이용에 따른 소비자의 위험지각과 브랜드와 가격의 상대적 중요성", 「소비자학연구」, 제14권 제2호, pp. 19-43. 미소장
18 조의, 방화룡, 권순동, 남승현(2016), "클라우드 서비스의 지속이용의도 차이에 영향을 미치는 요인에관한 한· 중 비교연구: 집단주의 조절효과를 중심으로", 「Information Systems Review」, 제18권 제1호, pp. 105-124. 미소장
19 진봉비, 권순동(2020), "온라인 후기 탐색이 기존 구매자의 구매 만족도에 미치는 영향의 국가 간 비교연구", 「Journal of Information Technology Applications & Management」, 제27권 제6호, pp. 53-73. 미소장
20 KPMG (2019), "화장품 시장의 9대 트렌드", 「Samjong Insight」, 제71권, pp. 5-23. 미소장
21 Ajzen, I., and Fishbein, M(1975), "A Bayesian analysis of attribution processes", Psychological bulletin, Vol.82, No.2, pp. 261. 미소장
22 Akalamkam, K., and Mitra, J. K(2018), "Consumer pre-purchase search in online shopping: Role of offline and online information sources", Business Perspectives and Research, Vol.6, No.1, pp. 42-60. 미소장
23 Babin, B. J., William, R., Darden and Mitch, G(1994), "Work and/or Fun: Measuring Hedonic and Utilitarian Shopping Value", Journal of Consumer Research, Vol.4, No.1, pp. 644-656. 미소장
24 Bagozzi, R. P., and Yi, Y(1988), "On the evaluation of structural equation models", Journal of the academy of marketing science, Vol.16, No.1, pp. 74-94. 미소장
25 Bagozzi, R. P., and Yi, Y(2012). "Specification, Evaluation, and Interpretation of Structural Equation Models.", Journal of the Academy of Marketing Science, Vol.40, No.1, pp. 8-34. 미소장
26 Barclay, D. W., Higgins, C., and Thompson, R(1995). "The partial least squares approach to causal modeling: Personal computer adoption and use as illustration.", Technology Studies, Vol.2, No.2, pp. 285-309. 미소장
27 Bauer, R. A(1960),"Consumer behavior as risk taking. In R.s. Hancock(Eds)", Dynamic Marketing for a Changing World, pp. 389-398. 미소장
28 Beatty, S. E., and Smith, S. M(1987), "External search effort: An investigation across several product categories", Journal of Consumer Research, Vol.14. No.1, pp. 83-9 미소장
29 Berger, J(2014), "Word of mouth and interpersonal communication: A review and directions for future research", Journal of consumer psychology, Vol.24, No.4, pp. 586-607. 미소장
30 Bitner, M.J(1990), "Evaluating service encounters; the effects of physical surroundings and employee responses", Journal of Marketing, Vol.54, No.2, pp. 69-82. 미소장
31 Blodgett, J., and Hill, D(1991), "An exploratory study comparing amount-of-search measures to consumers' reliance on each source of information", ACR North American Advances, Vol.18, pp. 773-779 미소장
32 Brown, J. J., and Reingen, P. H(1987), "Social ties and word-of-mouth referral behavior", Journal of Consumer research, Vol.14, No.3, pp. 350-362. 미소장
33 Bulut, Z. A., and Karabulut, A. N(2018), "Examining the role of two aspects of eWOM in online repurchase intention: An integrated trust–loyalty perspective", Journal of Consumer Behaviour, Vol.17, No.4, pp. 407-417. 미소장
34 Cannella Jr, A. A., Jones, C. D., and Withers, M. C(2015), "Family-versus lone-founder-controlled public corporations: Social identity theory and boards of directors", Academy of Management Journal, Vol.58, No.2, pp. 436-459. 미소장
35 Castle, D. J., and Murray, R. M(1991), "The Neuro developmental basis of sex differences in schizophrenia1", Psychological medicine, Vol.21, No.3, pp. 565-575. 미소장
36 Chandon, L(2020), "Do Claims about the Naturalness and Dose of Cosmetics Ingredients Affect the Public’s Perception of Their Safety?", J, Vol.3, No.3, pp.299-312. 미소장
37 Chevalier, J. A., and Mayzlin, D(2006), "The effect of word of mouth on sales: Online book reviews", Journal of marketing research, Vol.43, No.3, pp. 345-354. 미소장
38 Choi, E., & Shah, C(2017), "Asking for more than an answer: What do askers expect in online Q&A services? ", Journal of Information Science, Vol.43, No.3, pp.424-435. 미소장
39 Colley, R. H(1961), "Defining Advertising Goals", New York, NY. 미소장
40 Cox, D.F(1967), "Risk Taking and Information Handling in Consumer Behavior", Harvard Business School, Cambridge, M. A. 미소장
41 Damasio, A. R(2000), "A Second Chance for Emotion", Cognitive Neuroscience of Emotion, ed. Richard D. Lane and Lynn Nadel. New York: Oxford University Press, pp. 12-23. 미소장
42 De Bruyn, A., and Lilien, G. L(2008), "A multi-stage model of word-of-mouth influence through viral marketing", International journal of research in marketing, Vol.25, No.3, pp. 151-163. 미소장
43 Devon DelVecchio(2000), "Moving beyond fit : the role of brand portfolio characteristics in consumer evaluations of brand reliability", Journal of Product and Brand Management, Vol.9, No.7, pp. 57-471. 미소장
44 Dubois, D., Bonezzi, A., and De Angelis, M(2016). "Sharing with friends versus strangers: How interpersonal closeness influences word-of-mouth valence", Journal of Marketing Research, Vol.53, No.5, pp. 712-727. 미소장
45 Ellis, A(1994), "Reason and emotion in psychotherapy: Revised and updated", New York: Birch Lane. 미소장
46 Fornell, C., and Larcker, D. F(1981), "Structural equation models with unobservable variables and measurement error: Algebra and statistics", Journal of Marketing Research, Vol.18, No.3, pp. 328-388. 미소장
47 Gallant, I., and Arcand, M(2017), "Consumer characteristics as drivers of online information searches", Journal of Research in Interactive Marketing, Vol.11, No.1, pp. 56-74. 미소장
48 Ganesan, S(1994), "Determinants of long-term orientation in buyer-seller relationships", Journal of marketing, Vol.58, No.2, pp. 1-19. 미소장
49 Gefen, D., and Straub, D(2005), "A practical guide to factorial validity using PLS-Graph: Tutorial and annotated example", Communications of the Association for Information systems, Vol.16, No.1, pp. 91-109. 미소장
50 Gefen, D., Karahanna, E., and Straub, D. W(2003), "Trust and TAM in online shopping: An integrated model", MIS quarterly, Vol.27, No.1, pp. 51-90. 미소장
51 Gibbons, D., and Olk, P. M(2003). "Individual and structural origins of friendship and social position among professionals", Journal of personality and social psychology, Vol.84, No.2, pp. 340-351. 미소장
52 Gil-Saura, I., M. Frasquet, Deltoro and A. Cervera, Taulet(2009), "The Valueof B2B Relationship", Industrial Management and Data Systems, Vol.109, No.5, pp. 593-609. 미소장
53 Godes, D., and Mayzlin, D(2009), "Firm-created word-of-mouth communication: Evidence from a field test", Marketing science, Vol.28, No.4, pp. 721-739. 미소장
54 Goldsmith, R. E., and Clark, R. A(2008), "An analysis of factors affecting fashion opinion leadership and fashion opinion seeking", Journal of fashion marketing and management: an international journal. Vol.12. No.3, pp. 308-322 미소장
55 Grewal, D., Gotlieb, J., and Marmorstein, H(1994). "The moderating effects of message framing and source credibility on the price-perceived risk relationship", Journal of consumer research, Vol.21, No.1, pp. 145-153. 미소장
56 Haridasan, A. C., Fernando, A. G., and Saju, B(2021), "A systematic review of consumer information search in online and offline environments", RAUSP Management Journal, Vol.56, pp. 234-253. 미소장
57 Hirschman, E. C., & Holbrook, M. B. (1982). Hedonic consumption: emerging concepts, methods and propositions, Journal of marketing, Vol.46, No.3, pp. 92-101. 미소장
58 Homans, G. C(1958), "Social behavior as exchange", American journal of sociology, Vol.63, No.6, pp. 597-606. 미소장
59 Hong, H. S., and Jin, I. K(2011), "An exploratory study of important information on consumer reviews in internet shopping", Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, Vol.35, No.7, pp. 761-774. 미소장
60 Hsu, M. H., Chang, C. M., Chu, K. K., and Lee, Y. J(2014), "Determinants of repurchase intention in online group-buying: The perspectives of DeLone & McLean IS success model and trust", Computers in Human Behavior, Vol.36, pp. 234-245. 미소장
61 Huang, A. H., Chen, K., Yen, D. C., and Tran, T. P(2015), "A study of factors that contribute to online review helpfulness", Computers in Human Behavior, Vol.48, pp. 17-27. 미소장
62 Hussain, S., Ahmed, W., Jafar, R. M. S., Rabnawaz, A., and Jianzhou, Y(2017), "eWOM source credibility, perceived risk and food product customer's information adoption", Computers in Human Behavior, Vol.66, pp. 96-102. 미소장
63 Jarvenpaa, S. L., Tractinsky, N., and Vitale, M(2000), "Consumer trust in an Internet store", Information technology and management, Vol.1, No.1, pp. 45-71. 미소장
64 Jeong, H. J., and Koo, D. M(2015). "Combined effects of valence and attributes of e-WOM on consumer judgment for message and product: The moderating effect of brand community type", Internet Research. Vol.25, No.1, pp. 2-29. 미소장
65 Kant Immanuel(1790), "Kritik der Urteilskraft", Berlin und Libau. 미소장
66 Kantamneni, S. P. and Coulson, K. R(1996), "Measuring Perceived Value: Scale Development and Research Findings from a Consumer Survey", Journal of Marketing Management, Vol.6, No.1, pp. 63-72. 미소장
67 Kim, H. C(2018), "A Study on the effect of perceived online shopping mall attribute on trust, commitment, purchasing intention", Journal of The Korea Society of Computer and Information, Vol.23, No.9, pp. 123-132. 미소장
68 Kim, J. S., and Ratchford, B. T(2012), "Consumer choice and use of multiple information sources for automobile purchases", International Journal of Electronic Commerce, Vol.16, No.3, pp. 7-40. 미소장
69 Klein, L. R., and Ford, G. T(2003), "Consumer search for information in the digital age: An empirical study of pre-purchase search for automobiles", Journal of Interactive Marketing, Vol.17, No.3, pp. 29-49. 미소장
70 Kulkarni, G., Ratchford, B. T., and Kannan, P. K(2012), "The impact of online and offline information sources on automobile choice behavior", Journal of Interactive Marketing, Vol.26, No.3, pp. 167-175. 미소장
71 Li, D., Browne, G. J., and Wetherbe, J. C(2006), "Why do internet users stick with a specific web site? A relationship perspective", International journal of electronic commerce, Vol.10, No.4, pp. 105-141. 미소장
72 Liu, H., Jayawardhena, C., Osburg, V. S., and Babu, M. M(2019), "Do online reviews still matter post-purchase? ", Internet Research, Vol.30, No.1, pp. 109-139 미소장
73 Liu, Z. and Noh, J. H(2020), "The Effects of Word-of-Mouth Information Characteristics of Korean Tourism and Information Senders Characteristics on Word of Mouth Effect in China SNS", Journal of Tourism Management Research, Vol.96, pp. 495-518. 미소장
74 Maity, M., Dass, M., and Malhotra, N. K(2014), "The antecedents and moderators of offline information search: A meta-analysis", Journal of Retailing, Vol.90, No.2, pp. 233-254. 미소장
75 Martin, J., Mortimer, G., & Andrews, L(2015), "Re-examining online customer experience to include purchase frequency and perceived risk", Journal of retailing and consumer services, Vol.25, pp. 81-95. 미소장
76 Matute, J., Polo-Redondo, Y., and Utrillas, A(2016), "The influence of EWOM characteristics on online repurchase intention: Mediating roles of trust and perceived usefulness", Online Information Review. Vol.40 No.7, pp. 1090-1110. 미소장
77 Mayer, R. C., Davis, J. H., and Schoorman, F. D(1995), "An integrative model of organizational trust", Academy of management review, Vol.20, No.3, pp. 709-734. 미소장
78 McKnight, D. H., Cummings, L. L., and Chervany, N. L(1998), "Initial trust formation in new organizational relationships", Academy of Management review, Vol.23, No.3, pp. 473-490. 미소장
79 Midgley, D. F. (1983), Patterns of interpersonal information seeking for the purchase of a symbolic product, Journal of Marketing Research, Vol.20, No.1, pp. 74-83. 미소장
80 Morrow-Howell, N. (1994), "The M word: Multicollinearity in multiple regression", Social Work Research. 미소장
81 Mudambi, S. M., and Schuff, D(2010), "Research note: What makes a helpful online review? A study of customer reviews on Amazon. com.", MIS quarterly, Vol.34, No.1, pp. 185-200. 미소장
82 Murray, K. B(1991), "A test of services marketing theory: Consumer information acquisition activities", The Journal of Marketing, Vol.55, No.1, pp. 10-25. 미소장
83 Na, Y. K(2010), "A study of the purchase behavior of fashion merchandise for the internet shopping-mall using extended technology acceptance model (ETAM); In case of perceived value, risk and trust in internet shopping", The Journal of Internet Electronic Commerce Research, Vol.10, No.3, pp. 27-49. 미소장
84 Na, Y. K., and Hong, B. S(2008), "The effect of the perceived risk, trust of internet shopping on the perceived usefulness, attitude, and purchase intention of the fashion merchandise.", Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, Vol.32, No.5, pp. 834-845. 미소장
85 Nam, J., Hamlin, R., Gam, H. J., Kang, J. H., Kim, J., Kumphai, P., and Richards, L(2007), "The fashion conscious behaviours of mature female consumers", International journal of consumer studies, Vol.31, No.1, pp. 102-108. 미소장
86 Nguyen, P. N. D., Nguyen, V. T., and Vo, N. N. T(2019), "Key determinants of repurchase intention toward organic cosmetics.", The Journal of Asian Finance, Economics and Business, Vol.6, No.3, pp. 205-214. 미소장
87 Oh, E. H., and Chon, B. S(2008), "Determinants of film critics between online users and professional reviewers", Korean Broadcasting Journal, Vol.22, No.6, pp. 267-289. 미소장
88 Ohanian, R(1990), "Construction and validation of a scale to measure celebrity endorsers' perceived expertise, trustworthiness, and attractiveness.", Journal of advertising, Vol.19, No.3, pp. 39-52. 미소장
89 Okonkwo, U(2016), "Luxury fashion branding: trends, tactics, techniques", Springer. 미소장
90 Oliver, R. L(1999), "Whence consumer loyalty?", Journal of marketing, Vol.63(4_suppl1), pp. 33-44. 미소장
91 Parra-López, E., Bulchand-Gidumal, J., Gutiérrez-Taño, D., & Díaz-Armas, R. (2011), "Intentions to use social media in organizing and taking vacation trips", Computers in Human Behavior, Vol.27, No.2, pp. 640-654. 미소장
92 Pavlou, P. A., and D. Gefen(2004), "Building Effective Online Marketplaces with Institution-Based Trust", Information Systems Research, Vol.15, No.1, pp. 37-59. 미소장
93 Pennington, R., Wilcox, H. D., and Grover, V(2003), "The role of system trust in business-to-consumer transactions", Journal of Management Information Systems, Vol.20, No.3, pp. 197-226. 미소장
94 Peter, J. P., and Tarpey Sr, L. X(1975), "A comparative analysis of three consumer decision strategies", Journal of consumer research, Vol.2, No.1, pp. 29-37. 미소장
95 Schurr, P.H. and Ozanne, J. L(1985), "Influences on exchange processes: Buyers' preconceptions of a seller's trustworthiness and bargaining toughness", Journal of Consumer Research, Vol.11, No.4, pp. 939-953. 미소장
96 Shaw, D., Shiu, E., and Clarke, I(2000), "The contribution of ethical obligation and self-identity to the theory of planned behaviour: An exploration of ethical consumers.", Journal of marketing management, Vol.16, No.8, pp. 879-894. 미소장
97 Sheth, J. N., Newman, B. I., and Gross, B. L(1991), "Why we buy what we buy: A theory of consumption values", Journal of business research, Vol.22, No.2, pp. 159-170. 미소장
98 Shin, J. I., Chung, K. H., Oh, J. S., and Lee, C. W(2013), "The effect of site quality on repurchase intention in Internet shopping through mediating variables: The case of university students in South Korea", International Journal of Information Management, Vol.33, No.3, pp. 453-463. 미소장
99 Sirdeshmukh, D., Singh, J., and Sabol, B(2002), "Consumer trust, value, and loyalty in relational exchanges", Journal of marketing, Vol.66, No.1, pp. 15-37. 미소장
100 Slovic, P., Layman, M., Kraus, N., Flynn, J., Chalmers, J., and Gesell, G(1991), "Perceived risk, stigma, and potential economic impacts of a high‐level nuclear waste repository in Nevada", Risk Analysis, Vol.11, No.4, pp. 683-696. 미소장
101 Smeesters, D., Mussweiler, T., and Mandel, N(2010), "RETRACTED: The effects of thin and heavy media images on overweight and underweight consumers: Social comparison processes and behavioral implications", Journal of Consumer Research, Vol.36, No.6, pp. 930-949. 미소장
102 Sowe, S. K., Stamelos, I., and Angelis, L(2008), "Understanding knowledge sharing activities in free/open source software projects: An empirical study", Journal of Systems and Software, Vol.81, No.3, pp. 431-446. 미소장
103 Subramani, M.(2004), "How do suppliers benefit from information technology use in supply chain relationships?", MIS quarterly, Vol.28, No.1, pp. 45-73. 미소장
104 Sullivan, Y. W., and Kim, D. J(2018), "Assessing the effects of consumers’ product evaluations and trust on repurchase intention in e-commerce environments", International Journal of Information Management, Vol.39, pp. 199-219. 미소장
105 Sweeney, J. C., and Soutar, G. N(2001), "Consumer perceived value: The development of a multiple item scale", Journal of retailing, Vol.77, No.2, pp. 203-220. 미소장
106 Tao, Z., and Yaobin, L(2008), "Explaining mobile community user participation based on social capital theory", Journal of Management Sciences, Vol.8, No.3, pp. 43-49. 미소장
107 Vinhas, A. S., and Bowman, D(2019), "Online/offline information search patterns and outcomes for services", Journal of Services Marketing, Vol.33, No.7, pp. 753–770. 미소장
108 Wetzels, M., Odekerken-Schröder, G., and Van Oppen, C(2009), "Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration", MIS quarterly, Vol.33, No.1, pp. 177-195. 미소장
109 Wood, C. M., and Scheer, L. K(1996), "Incorporating perceived risk into models of consumer deal assessment and purchase intent", ACR North American Advances. 미소장
110 Woodruff, R. B(1997), "Customer Value: The Next Source for Competitive Edge", Journal ofthe Academy of Marketing Science, Vol.10, No.4, pp. 139-153. 미소장
111 Xiong, Y., and Li, J. Y(2011), "Relationships among network structure, knowledge integration and knowledge-intensive team performance", R&D Management, Vol.23, No.6, pp. 8-16. 미소장
112 Zeithaml, V. A(1988), "Consumer perceptions of price, quality, and value: a means-end model and synthesis of evidence", Journal of marketing, Vol.52, No.3, pp. 2-22. 미소장
113 Zhang, K. Z., Zhao, S. J., Cheung, C. M., and Lee, M. K(2014), "Examining the influence of online reviews on consumers' decision-making: A heuristic–systematic model", Decision Support Systems, Vol.67, pp. 78-89. 미소장