본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

본 연구는 특수교사의 발달지체유아를 위한 증강현실 기반 중재 프로그램 교육의 필요성과 교육활동 시 영역 중요도 및 프로그램 적용을 위한 선행 과제에 대한 특수교사의 요구를 알아보았다. 이를 위해 총 400부의 설문지를 5개 지역의 발달지체유아 특수교사에게 배부하고 360부를 회수하여 분석하였다. 그 결과 첫째, 발달지체유아를 위한 증강현실 기반 중재 프로그램 적용 필요성은 높게 나타났다. 특수교사의 일반적 특성에 따른 증강현실 기반 중재 프로그램 교육실행 적용의 필요성이 높게 나타난 지역은 대구, 부산 순이었으며, 기관은 병설유치원, 교사경력은 5년 이상일 때 유의하게 높게 나타났다. 둘째, 증강현실 기반 중재 프로그램 교육활동 시 중요도는 적응행동, 고려할 사항은 활동방법, 기대도는 대집단으로 높게 나타났다. 셋째, 교육적용을 위한 특수교사의 요구는 특수교육 기관의 준비가 가장 높게 나타났으며, 특수교사는 기관의 IT 교육환경의 구축, 학부모의 관심, 교수 방법 개발 등이 증강현실 교육적용을 위한 선행 과제로 인식하고 있는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 토대로 발달지체유아를 위한 증강현실 기반 중재 프로그램 교육실행을 위한 결론과 향후 연구방향을 제언하였다.

This study investigated the necessity for augmented reality-based [AR] intervention program education for children with developmental delays, the importance of domains during educational activities, and the needs of special education teachers for prior tasks for program application. To this end, a total of 400 questionnaires were distributed to special education teachers for children with developmental delays in 5 regions, and 360 copies were collected and analyzed. As a result, first, the necessity of applying an [AR] intervention program for children with developmental delay was high. According to the general characteristics of special education teachers, Daegu and Busan showed the highest necessity for the application of [AR] intervention program education. Second, the fields with good effects from [AR] intervention program education were problem behaviors, the things to consider were the activity methods, and the expectations were high in large groups. Third, the preparation of special education institutions showed the highest demands for special education teachers for educational application, and special education teachers were found to have the highest IT education environment, parents' interest, and development of teaching methods. Based on these research results, discussions for the implementation of [AR] intervention programs for children with developmental delays and future research directions were suggested.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
발달장애인을 위한 평생교육의 STEAM기반 기초문해교육 프로그램 개발 연구 = A study on the development of STEAM-based basic literacy education program for lifelong education for the developmental disabilities 권미영 p. 1-25

발달재활서비스에 대한 이용자와 서비스 제공자의 인식 차이 = The differences between users and service providers' perceptions of developmental rehabilitation services 김동일, 우예영, 이주영, 송주석 p. 27-53

사회복지사들과 협력한 긍정적행동지원이 성인 발달장애인의 공격행동과 프로그램 참여거부행동에 미치는 효과 = A study on the effect of positive behavior intervention and support in cooperation with social workers on the aggressive behavior and program participation refusal behavior of adults with developmental disabilities 조정연, 신윤희, 윤주연 p. 55-81

사회적지지가 성인 장애인의 삶의 만족도에 미치는 영향 : The effect of social support on the life satisfaction of adults with disabilities : focusing on the mediated effect of depression / 우울의 매개효과를 중심으로 노성향 p. 83-99

시각장애 대학생 관련 연구 동향 분석 = A systematic review of visually impaired college students 김희주 p. 101-119

EBD 경험 RC대학생의 우울과 스마트폰 과의존 간 사회적 지지의 조절효과 : The moderating effects of social support on the relationship between depression and smartphone overdependence of the residential college students who have been experienced EBD : for the development of smartphone overdependence decrease literature-counseling extracurricular program / 스마트폰 중독 감소 비교과문학상담프로그램 개발을 중심으로 김성범 p. 121-140

장애인 평생교육 활성화를 위한 특수교사의 인식과 요구 분석 = A study on the special education teacher's perception of revitalizing for lifelong education program for the disabled 이신영, 서석진 p. 141-164

장애학생을 위한 시민성 교육의 변천 : Changes of citizenship education for students with disabilities : focusing on the objectives of social studies in special education basic curriculum / 특수교육 기본교육과정 사회과 목표를 중심으로 박남수 p. 165-185

지체장애인의 가족건강성이 자아존중감에 미치는 영향 : Effects of family health perceived by persons with physical disabilities on self-esteem : focusing on the mediating effect of disability acceptance / 장애수용의 매개효과를 중심으로 박경옥 p. 187-204

청각장애인의 농문화 인식이 이중문화 정체성에 미치는 영향 : The effects of deaf culture perception on bicultural identity of deaf people : moderating effects of sign language perception / 수어인식의 조절효과 박동진, 임하형 p. 205-221

특수교사의 발달지체유아를 위한 증강현실 기반 중재 프로그램 교육의 필요성과 요구 = The necessity and demand for augmented reality-based intervention program education for children with developmental delays by special education teacher 송미정, 이성희 p. 223-243

프레네 실천교육학이 통합교육(Inclusive education) 실천에 주는 함의 = The practical implications of Freinet pedagogy for inclusive education practice 정훈 p. 245-270

경도인지장애에 대한 작업기억 기반 의사소통 중재의 효과 = Efficacy of working memory-based communication intervention for mild cognitive impairment 이미숙 p. 271-299

국내 욕창 예방 보조기기의 사용성평가에 관한 체계적 고찰 = A systematic review on the usability testing of assistive devices for preventing pressure ulcers in Korea 김민경, 장완호 p. 301-318

노동인권교육 프로그램이 발달장애인의 노동인권 인식과 자기결정능력 향상에 미치는 효과 = The effect of the labor human rights education program to enhance labor human rights perception and self-determination ability for people with developmental disabilities 김소현, 박정식 p. 319-349

참고문헌 (24건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 Science and Technology (2008). Special Education Act for the Disabled」 Explaining Material. Seoul: Ministry of Education, Science and Technology.[교육과학기술부 (2008). 「장애인 등에 대한 특수교육」 서울: 교육과학기술부.] 미소장
2 Ministry of Education (2018). “The first step in future education, implementation of digital textbooks and software education”, April 2nd. Morning press release.[교육부 (2018). “미래교육의 첫발, 디지털교과서와 소프트웨어교육실시”, 4월 2일. 조간보도자료.] 미소장
3 National Institute of Special Education (2009). Special Education Glossary. Seoul: How [국립특수교육원 (2009). 특수교육학 용어사전. 서울 :하우.] 미소장
4 Kim, R. H. (2022). Evaluation of the Effect of New media space on Flow and Presence -Using Fantasy experience as a medium effect. Prof. Yoon Gab-geun, Ph.D. Department of Design, Graduate School of Chosun University.[김리현 (2022). 뉴 미디어 공간이 플로우(Flow)와 현전감(Presence)에 미치는 영향 평가 -판타지경험을 중심으로. 박사학위논문, 조선대학교 대학원.] 미소장
5 Kim Y. I., & Kwon S. B., & Kwon S. W., & Paeng, J. S. (2020). The Effect of Augmented Reality-based Language Intervention Program Experience on the Awareness and Educational Application of Special Teachers and Speech-Language Pathologists. The Journal of Special Education: Theory and Practice, 21(1), 191-217.[김영익, 권순복, 권순우, 팽재숙 (2020). 증강현실 기반 언어중재 프로그램 체험이 특수교사 및언어재활사의 인식도와 교육적 적용도에 미치는 영향* 특수교육저널: 이론과 실천, 21(1), 191-217.] 미소장
6 Kim, W. R., & Ok, M. W. (2019). A Review of Research on Using Augmented Reality and Virtual Reality for Learning Achievement and Attitude of Students with Disabilities. The Korea Journal of Learning Disabilities, 16(3), 51-72.[김우리, 옥민욱 (2019). 장애 아동의 학습을 위한 증강현실 및 가상현실 기반 중재연구 분석: 학업성취와 학습 태도를 중심으로. 학습장애 연구, 16(3), 51-72.] 미소장
7 Kim, H. N. (2018). Augmented reality trends in educational research: Through a systematic review of Korean literature. Journal of The Korean Association of Information Education, 22(3), 397-407. [김혜나 (2018). 증강현실 기반 교육 연구 동향 : 국내 연구에 대한 체계적 문헌고찰을 통하여. 정보교육학회논문지, 22(3), 397-407.] 미소장
8 Noh, K. H., & Jee, H. K., & Lim, S. H. (2010). Effect of Augmented Reality Contents Based Instruction on Academic Achievement, Interest and Flow of Learning. The Korea Contents Society, 10(2), 1-13. [노경희, 지형근, 임석현(2010). 증강현실 콘텐츠 기반 수업이 학업성취, 학습흥미, 몰입에 미치는효과. 한국콘텐츠학회, 10(2), 1-13.] 미소장
9 Bang, H. S., & Kwom, Y. J. (2019). An analysis of childcare teachers’ perceptions of an augmented reality and needs for teacher education. Korean journal of early childhood education. 21(1), 75-99.[방현실, 권이정 (2019). 보육교사의 증강현실 인식 및 교사교육 요구도 분석. 한국유아교육연구, 21(1), 75-99.] 미소장
10 Song, M. J (2021). A Study on Perception of Special Education Teachers for Children with Developmental Delays on the Augmented Reality-Based Intervention Program. Journal of Special Education & Rehabilitation Science, 60(2), 169-207. [송미정, (2021). 증강현실 기반 중재 프로그램에 대한 발달지체유아 특수교사의 인식 고찰. 특수교육재활과학연구, 60(2), 169-207.] 미소장
11 Ok, M. W., & Kim, W. R. (2021). Investigation of Special Educators’ Usage, Perceptions, and TPACK Regarding the Use of Augmented and Virtual Reality for Teaching Students with Disabilities. The Korea Journal of Learning Disabilities, 18(1), 67~97. [옥민욱, 김우리 (2021). 특수교사의 장애학생 교육을 위한 증강․가상현실 활용실태, 인식 및TPACK 수준 조사. 학습장애연구, 18(1), 67~97.] 미소장
12 You, J. E. (2018). Teachers' Perception of Utilization of Smart Devices in Early Childhood Education. Major in Early Childhood Education Graduate School of Education Soongsil University.[유정은 (2018). 유아교육에서 스마트기기 활용 교육에 대한 교사의 인식. 석사학위논문, 숭실대학교교육대학원.] 미소장
13 Lee, K. S., & Jang, Y. H., & Lee, Y. K., & Jeong, M. R., & Shim S. K., & Son, S. B., & Kim, Y. A. (2017). Early childhood development. Yangseowon.[이기숙, 장영희, 이윤경, 정미라, 심성경, 손순복, 김영아 (2017). 영유아 발달. 양서원.] 미소장
14 Bae, I. H. &, Park, H. J., & Kim, G. H., & Kwon S. B. (2014). Educational Application of Speech Therapy Program Based on Augmented Reality. Journal of Speech-Language &Hearing Disorders, 23(2), 139-152.[배인호, 박희준, 김근호, 권순복 (2014). 증강현실 기반 언어치료 프로그램의 교육적 적용. 한국언어치료학회, 23(2), 139-152.] 미소장
15 Lim, B. R., & Leem, J. H., & Sung, E. M. (2013). What is the Concept of Smart Eduction and the Typology of Smart Education Contents. Journal of Educational Technology, 29(3), 459-489.[임병노, 임정훈, 성은모 (2013). 스마트 교육 핵심 속성 및 스마트 교육 콘텐츠유형 탐색. 교육공학연구, 29(3), 459-489.] 미소장
16 Jang, S., H. & Kye, B. K. (5007). Educational application of augmented reality content. The Journal of the Korea Contents Association, 5(2), 79-85.[장상현, 계보경 (2007). 증강현실(Augmented Reality) 콘텐츠의 교육적 적용. 한국콘텐츠학회지, 5(2), 79-85.] 미소장
17 Han, S. l., & Lim, C. l. (2020). Research Trends on Augmented Reality Education in Korea from 2008 to 2019. Journal of Educational Technology, 36(3), 505-528.[한송이, 임철일 (2020). 국내 증강현실(AR) 기반 교육 연구동향 분석: 2008년~2019년을 중심으로. 한국교육공학회 36(3), 505~528.] 미소장
18 Adam, C., Sean, J. S., & Amber, R. (2019). Augmented reality: Creating and implementing digital classroom supports. Journal of Special Education Technology, 1(7), 1-7. 미소장
19 Beedy, C. E. (1962). The Quality of Education Developing Country. MA: Harvard University Press. 미소장
20 Billinghurst, M. (2002). Augmented reality in education. Seattle WA: New horizons for learning-Technology in Education. 미소장
21 Johnson, L., Smith, R., Willis, H., Levine, A. & Haywood, K. (2011). The 2011 horizon report. Austin, Texas: The New Media Consortium. 미소장
22 Katz, LG (1993), Mothering and teaching some significant distinction, Current topics in early childhood education. 3. norwood. NJ.: Ablex publishing co. 미소장
23 Schwab, (2016). 송경진 역. 클라우스 슈밥의 제4차 산업혁명, 서울: 새로운 현재. 미소장
24 Wong, L. H., Milrad, M., & Specht, M. (Eds.) (2015). Seamless learning in the age of mobile connectivity. Singapore: Springer. 미소장