본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

본 연구는 「경기교육종단연구(GEPS)」의 2019년 고등학교 2학년 자료를 이용하여 학습자가 지각한 수학 수업방식(교수자중심, 학습자중심)이 수학자기효능감에 미치는 영향력에 대한 이질적 잠재집단을 탐색하였다. 탐지된 잠재집단의 특징을 프로파일링하기 위해 교수·학습 관련 변인들의 분포를 확인하고, 구조방정식모형을 설정하여 다집단 분석을 실시하였다. 분석결과, 두 개의 잠재집단이 탐지되었으며, 그 특성에 따라 교수자형집단과 학습자형집단으로 명명하였다. 탐지된 교수자형과 학습자형 집단에서 교수자 중심수업에 대한 지각과 학습자 중심수업에 대한 지각, 그리고 수학교수능력에 대한 인식은 분포가 유사하였지만, 수학자기 효능감과 수학 흥미, 수학수업참여의 경우 교수자형 집단이 학습자형에 비해 높게 나타났다. 또한 교수자형 집단은 학습자형에 비해 수학교수능력에 대한 인식이 수학자기효능감과 수학수업참여에 미치는 영향이 크게 나타났으며, 학습자형 집단은 교수자형에 비해 수학흥미가 수학자기효능감과 수학 수업참여에 미치는 영향이 크게 나타났다. 본 연구는 경로모형기반의 단위분할 탐색 REBUS-PLS 방법을 적용함으로써 수학 수업방식이 학습자에게 미치는 영향력에 관한 새로운 연구방법을 제시하였다.

This study explored the heterogeneous latent group on the influence of the learner's perceived math teaching method(instructor-centered, learner-centered) on math self-efficacy. In order to profile the characteristics of the detected latent group, the distribution of variables was confirmed, and multi-group analysis was conducted by SEM. According to the analysis results, two latent groups were detected, and the instructor-type group and the learner-type group were named. As a result of post-hoc analysis, the perception of instructor-centered classes and learner-centered classes, and the perception of math teaching ability were similar between the instructor-type and the learner-type group. But the instructor-type group had higher math self-efficacy, math interest, and math class engagement than the learner-type group. Also, in the instructor-type group, the effect of perception of math teaching ability on math self-efficacy and math class engagement was greater than that of the learner-type group. Whereas, in the learner-type group, the effect of math interest on math self-efficacy and math class engagement was greater than that of the instructor-type group. This study presented a new research method on the influence of math teaching methods on learners by applying the REBUS-PLS method.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
Beyond adaptation : 온라인 환경에서 초등 수학 방법론 수업의 교수법 변화 / transforming pedagogies of teaching elementary mathematics methods course in the online environment Kwon, Minsung, Yeo, Sheunghyun p. 521-537

교육적 지도서 개발 사례에 적용한 소설적 글쓰기 기법으로 살펴 본 예술기반 연구의 수학교육연구 활용 가능성 논의 = Arts-based research as a valid method for mathematics education research : fiction writing applied to an activity of designing educative curriculum materials 서희주 p. 539-557

수학 교수학적 어휘의 변화 : Changes in mathematics pedagogical lexicons : extension research of the international classroom lexicon using a text mining approach / 텍스트 마이닝 기법을 이용한 교실수업 어휘 연구의 확장 이기마, 김희정 p. 559-579

수학교과에서 자동문항생성 기반의 디지털 평가 활용 방안 : The utility of digital evaluation based on automatic item generation in mathematics : focusing on the CAFA system / CAFA 시스템을 중심으로 김성연 p. 581-595

종이에서 컴퓨터로의 매체 전환에 따른 평가 결과의 변화 탐색 : Exploring the change in achievement by the transition of the test mode from paper to computer : focusing on the national assessment of educational achievement of high school mathematics / 고등학교 수학 국가수준 학업성취도 평가를 중심으로 정혜윤, 송창근, 김영준, 이경화 p. 597-612

고등학생이 지각한 수학 수업방식이 수학자기효능감에 미치는 영향력에 대한 유형탐색 : Detecting types for the influence of math teaching methods perceived by high school students on math self-efficacy : using REBUS-PLS / REBUS-PLS를 적용하여 송효섭, 정희선 p. 613-629

학생의 정의적 성취 신장을 위한 수학교육 개선 방향 탐색 = Exploring the direction of mathematics education to improve the affective achievement of students 이화영, 고호경, 박지현, 오세준, 임미인 p. 631-651