권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
This article studies on the context of the intertextuality of the image of Lady Macbeth around Leskov’s novel Lady Macbeth of Mtsensk District. The intertexual interpretation of Lady Macbeth produces the portrait of the era concerning the woman problem which has been raised as one of the most critical issues of the society in the periods of new changes.
The image of Lady Macbeth who has burned up as the incarnation of human desire and has fallen from the pang of conscience, from the novel Lady Macbeth of Mtsensk District (1864) of Nikolai Leskov, through the opera Lady Macbeth of Mtsensk District (1930) of Dmitri Shostakovich to the film Lady Macbeth (2017) of William Oldroyd, has been transformed in the new images of the women which were deeply saturated by the Weltanschauung of their eras.
In the Leskov’s novel Lady Macbeth of Mtsensk District the emancipated sexuality and the free desire of Katerina Izmailova who represented the most oppressed social class, women in Russia of the 1860s, imply the awakening of the consciousness of the liberated people breaking the social oppression and moving forward to the liberation and the freedom. The opera Lady Macbeth of Mtsensk District of Shostakovich has changed Katerina from the portrait of the people who were destructively powerful but benighted into the portrait of the awakened modern woman of the 20th century. In the film Lady Macbeth (2017) the portrait of Lady Macbeth painted from the heroine Catherine projects the frustrating reality of the women suffering from the threat of the lie about the end of feminism in the era of the post-feminism.
The portrait of each Lady Macbeth who has struggled for her own identity under the violence and oppression of her society shows the shape of the conflict between the social absurdities and the individual desire for the freedom in her era. In this respect interesting is the genealogy of all these Lady Macbeths who have been described by Leskov, Shostakovich and Oldroyd.기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 목차 |
---|---|---|---|---|
고골의 물질세계와 「마차」 | 박미정 | p. 7-30 |
|
|
『죽음의 집의 기록』에 나타난 옷의 상징성 | 손재은 | p. 31-53 |
|
|
현대 러시아 문학에 나타난 '부재의 형이상학' : 티무르 키비로프(Т. Кибиров)와 드미트리 프리고프(Д. Пригов)의 창작을 중심으로 | 송정수 | p. 55-90 |
|
|
도스토옙스키와 T. S. 엘리엇의 기독교 시평(時評) 비교 : 교회-국가 관계를 중심으로 | 이경완 | p. 91-122 |
|
|
시대의 '불편한' 초상, 므첸스크군의 맥베스 부인 : 레스코프의 소설 『므첸스크군(郡)의 맥베스 부인』, 쇼스타코비치의 오페라 『므첸스크군(郡)의 맥베스 부인』, 올드로이드의 영화 『레이디 맥베스』를 중심으로 | 차지원 | p. 123-161 |
|
|
트레디아콥스키의 언어 이론의 변화 양상 연구 | 길윤미 | p. 163-188 |
|
|
러시아어 РАЗ구문의 의미구조 연구 | 백경희 | p. 189-214 |
|
|
러시아어에서 공간 지향 개념 <위>의 은유적 확장 : 전치사 НАД를 중심으로 | 임수영 | p. 215-241 |
|
|
안드레이 모구치와 충돌의 미학 : 볼쇼이 드라마 극장(БДТ) 작품을 중심으로 | 김주연 | p. 243-264 |
|
|
러시아 현대미술의 의미와 방향 : 모스크바 행동주의와 논스펙타큘러 아트 | 조규연 | p. 265-295 |
|
|
니체와 러시아 종교철학 운동 : 구신주의와 건신주의 | 천호강 | p. 297-326 |
|
|
남·북캅카스의 언어상황 비교 | 정경택 | p. 327-354 |
|
*표시는 필수 입력사항입니다.
*전화번호 | ※ '-' 없이 휴대폰번호를 입력하세요 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: 정기간행물실(524호) / 서가번호: 국내04
2021년 이전 정기간행물은 온라인 신청(원문 구축 자료는 원문 이용)
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.